10 مهمترین عوارض گرسنگی و غذا نخوردن که بسیار خطرناک است


10 مهمترین عوارض گرسنگی و غذا نخوردن که بسیار خطرناک است

آیا می‌دانستید رژیمی که شما دارید و بر مبنای گرسنگی کشیدن است، باعث بروز عوارض جدی در شما می‌شود؟ عوارض گرسنگی بسیار زیاد است و غذا نخوردن سبب بروز مشکلات روحی و جسمی می‌شود. دوست دارید بدانید که عوارض گرسنگی کشیدن چیست؟ این پست را بخوانید و از عوارض جانبی مضر و به طور بالقوه خطرناک گرسنه ماندن مطلع شوید. گرسنگی وضعیتی است که...

آیا می‌دانستید رژیمی که شما دارید و بر مبنای گرسنگی کشیدن است، باعث بروز عوارض جدی در شما می‌شود؟ عوارض گرسنگی بسیار زیاد است و غذا نخوردن سبب بروز مشکلات روحی و جسمی می‌شود. دوست دارید بدانید که عوارض گرسنگی کشیدن چیست؟ این پست را بخوانید و از عوارض جانبی مضر و به طور بالقوه خطرناک گرسنه ماندن مطلع شوید.

10 مهمترین عوارض گرسنگی و غذا نخوردن که بسیار خطرناک است

گرسنگی وضعیتی است که اغلب با کم کردن کالری مصرفی همراه است. گرسنگی می‌تواند عامدانه باشد (رژیم‌های لاغری خیلی سخت) یا به علت اختلالاتی مانند بی‌اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی باشد. گرسنه ماندن می‌تواند به سوء تغذیه شدید منجر شود و برای همیشه به اندام‌های داخلی شما آسیب برساند. گرسنگی چیز دلپذیر نیست و شما باید از گرسنه نگه داشتن خودتان، به خصوص به بهانه‌ی داشتن رژیم غذایی پرهیز کنید.

برای این‌که در این رابطه شما را بیش‌تر منصرف کنیم، بیایید به برخی از عوارض گرسنگی نگاهی بیندازیم:

۱. سوء تغذیه

این احتمالا مهم‌ترین آسیب ناشی از گرسنگی داوطلبانه یا اجباری است. سوء تغذیه یک اختلال وحشتناک است و بیش‌تر کودکان را در کشورهای در حال توسعه تحت تاثیر قرار می‌دهد. گرسنگی معمولا به این معنی است که شما به اندازه‌ی کافی غذا نمی‌خورید. نخوردن غذای کافی باعث می‌شود که بسیاری از مواد مغذی ضروری و ویتامین‌ها از رژیم غذایی شما حذف شوند. سوء تغذیه می‌تواند به کمبود مواد معدنی مختلف و کمبود مواد مغذی و بیماری‌هایی نظیر شب کوری (کمبود ویتامین A)، اسکوربوت (کمبود ویتامین C) و حتی آنمی (کمبود آهن) منجر شود.

مطلب مرتبط: درمان گرسنگی: ۳۰ دلیل احساس گرسنگی شدید و ۳۰ درمان آن‌ها

۲. دهیدراته یا کم‌آب شدن بدن

دومین نتیجه‌ی گرسنگی کم شدن آب بدن است؛ درست همان‌طوری که کمبود غذا سبب بروز سوء تغذیه می‌شود، کمبود آب نیز می‌تواند سبب دهیدراته شدن بدن شود. این کم‌آبی ممکن است به نوبه‌ی خود مشکلات دیگر را تشدید کند و باعث بروز خستگی و خشکی پوست و سایر اختلالات مانند یبوست شود. بنابراین، مهم است به یاد داشته باشید که باید آب کافی بنوشید حتی اگر رژیمی دارید که سبب گرسنگی کشیدن شما می‌شود. گرسنگی و کم‌آبی باعث کاهش سطح گلیکوژن می‌شوند و در تعادل الکترولیت‌های بدن اختلال ایجاد می‌کنند.

۳. کاهش میزان متابولیسم زمان استراحت

گرسنگی می‌تواند منجر به کاهش میزان متابولیسم زمان استراحت شود. میزان متابولیسم پایه‌ی شما یا BMR به عنوان حداقل میزان صرف انرژی تعریف شده‌است. آزمایشات نشان می‌دهند که گرسنه بودن قبل از استراحت می‌تواند منجر به افزایش بافت چربی سفید (WAT) و کاهش جریان خون به مغز شود. مطالعات دیگر نشان می‌دهند که گرسنگی می‌تواند باعث کاهش میزان متابولیسم پایه‌ی شما شود.

مطلب مرتبط:۴ دلیل که چرا رژیم غذایی و ورزش هنوز شما را لاغر نکرده است

۴. اختلال قاعدگی

گرسنگی منجر به بروز مشکلات زیادی می‌شود. یکی از این مشکلات این است که نظم دوره‌های قاعدگی شما به هم می‌خورد. بنابراین، آن دسته از افرادی که در فکر رژیم‌های سخت هستند، باید قبل از شروع این موضوع را در نظر بگیرند. در برخی موارد، اگر وزن‌تان بیش از حد پایین باشد، بدن‌تان ممکن است تولید استروژن را متوقف کند. کمبود چربی می‌تواند مانع از این شود که سلول‌های‌تان کلسترول را به استروژن بیش‌تر تبدیل کنند. گرسنگی در حین این‌که می‌تواند منجر به آسیب دیدن ارگان‌ها شود، عملکرد قسمت‌های مختلف بدن را نیز کند می‌کند، و همین معمولا باعث توقف قاعدگی می‌شود.

عوارض گرسنگی ۵: یبوست

گرسنگی همچنین می‌تواند باعث بروز یبوست در بسیاری از آدم‌ها شود. مطالعات بر روی بسیاری از افراد نشان داده‌اند افرادی که از این اختلال رنج می‌برند، احتمالا بیش از حد گرسنه می‌مانند. این امر می‌تواند منجر به اختلالات بسیاری شود و استفاده‌ی منظم از مسهل‌ها را ایجاب خواهد کرد. یک مطالعه‌ی موردی روی سه زن که به شدت دچار بی‌اشتهایی عصبی بودند، نشان داد که این زنان برای تخلیه کردن روده‌های‌شان به طور منظم به ملین یا تنقیه نیاز دارند. آن‌ها همچنین به دلیل مصرف بیش از حد مسهل‌ها از ریسک بالای ابتلا به پرولاپس رکتوم (افتادگی راست‌روده) رنج می‌برند.

مطلب مرتبط: گرسنگی کاذب :۵ دلیل که چرا همیشه گرسنه هستید

۶. تحلیل استخوان

فردی که مدام گرسنه می‌ماند، ممکن است با سرعت نگران‌کننده‌ای وزن کم کند. اگر چه تغییرات در پوست و عضلات شما کاملا واضح هستند اما تغییری که در ساختار استخوان‌ها رخ می‌دهد چه؟ آیا می‌دانید که گرسنگی ممکن است منجر به تحلیل رفتن استخوان شود؟ خوب، معمولا هنگامی که شما یک رژیم غذایی با کالری‌ بسیار محدود مصرف می‌کنید، استخوان‌های‌تان نیز تغییر می‌کنند. استخوان‌های قدیمی تجزیه می‌شود و استخوان‌های جدید به سرعت شکل می‌گیرند. با این حال، تراکم استخوان شما کاهش می‌یابد، که همین می‌تواند منجر به شکنندگی آن‌ها شود.

عوارض گرسنگی ۷: خستگی

یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی گرسنگی خستگی است. حتما قبلا شنیده‌اید که می‌گویند خوب بخورید تا قوت بگیرید، این جمله نشان می‌دهد که داشتن یک رژیم غذایی متعادل اساسا سبب می‌شود که بدن انرژی داشته باشد و در عین حال بیماری‌ها و اختلالات را از شما دور نگه می‌دارد. گرسنگی تعادل ویتامین‌های ضروری بدن را مختل می‌کند و باعث کاهش فعالیت فیزیولوژیکی می‌شود و همین می‌تواند منجر به خستگی و بروز احساس بی‌حالی در فرد شود. گرسنگی اغلب با احساس سرگیجه همراه است.

مطلب مرتبط: ۱۵ مشهورترین و بهترین رژیم غذایی دنیا: تحلیل علمی و تاثیرات

۸. فشار خون بالا

سوء تغذیه و گرسنگی ممکن است بدن شما را در معرض اختلالات زیادی قرار بدهد، از جمله فشار خون بالا. هنگامی که شما گرسنه می‌مانید، بدن‌تان مواد مغذی ضروری مانند پتاسیم و ویتامین D دریافت نمی‌کند، و همین منجر به افزایش فشار خون و بروز بسیاری از کمبودهای دیگر می‌شود. همه‌ی این فاکتورها تضمین می‌کنند که گرسنگی به طور اجتناب‌ناپذیری فشار خون را افزایش می‌دهد. در مطالعه‌ای که بر روی سه گروه از کودکان انجام شد، مشخص شد که دو گروه، یکی دچار سوء تغذیه و دیگری در حال بهبودی از سوء تغذیه، به طور قابل‌توجهی افزایش فشار خون را در مقایسه با کودکانی که هرگز سوء تغذیه نداشته‌اند،‌ تجربه کردند.

عوارض گرسنگی ۹: عدم تعادل الکترولیتی

گرسنگی منجر به از دست دادن مواد مغذی می‌شود و این امر دریافت الکترولیت روزانه را کاهش می‌دهد. وقتی به میزان کافی غذا نمی‌خورید، مواد معدنی مناسب برای سلامت قلب مانند پتاسیم، سدیم، کلسیم و منیزیم را که باعث تقویت عملکرد قلب و سلامت آن می‌شوند، دریافت نخواهید کرد. گرسنگی نه تنها باعث کاهش مصرف مواد مغذی می‌شود، بلکه تعادل الکترولیت‌ها را نیز بر هم می‌زند. بنابراین، اگر تحت رژیم هستید، باید مواد معدنی را حتما از طریق مکمل‌ها دریافت کنید.

مطلب مرتبط: ۱۲ ماده خوراکی کنترل کننده اشتها

۱۰. بر مغز تاثیر می‌گذارد

مطالعات زیادی در مورد تاثیر گرسنگی بر توانایی‌های شناختی و بروز احساس افسردگی در شما انجام شده‌است. شاید برای‌تان پیش آمده که یکی از دوستان‌تان به دلیل داشتن یک رژیم غذایی سخت، رفتار نامناسبی با شما داشته‌است. هنگامی که یک وعده غذا را حذف می‌کنیم، مدام به آن غذا فکر می‌کنیم و این‌که خوردن غذای کافی چه حسی دارد.

اکنون می‌دانید که گرسنگی می‌تواند منجر به بروز علائم جسمانی زیادی مانند کم‌آبی و خستگی شود، می‌تواند توانایی‌های فکری شما را تحت تأثیر قرار دهد و همچنین باعث تهاجمی و پرخاشگر شدن شما شود. گرسنگی کشیدن حتی می‌تواند روی واکنش شما نسبت به استرس تاثیر بگذارد و سبب بروز احساساتی مانند اضطرب و تحریک‌پذیری شود و حتی افسردگی مزمن یا بالینی در شما ایجاد کند.

حالا که می‌دانید گرسنگی چه تاثیر بدی روی بدن‌تان دارد، امیدواریم که روی رژیم‌های کاهش وزن سخت دوباره فکر کنید. آن‌ها فقط یک روش درمانی سریع هستند و معمولا مزایای طولانی مدتی را به شما ارائه نمی‌دهند. برای کاهش وزن یک رژیم متعادل را انتخاب کنید.

در مورد تجربیاتی که در رابطه با گرسنگی یا سوء تغذیه دارید برای ما بنویسید. آیا تا به حال تحت رژیم‌های غذایی خیلی دشوار بوده‌اید؟ اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید، آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: stylecraze

۱۰ مهمترین عوارض گرسنگی و غذا نخوردن که بسیار خطرناک است

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...