گردن گرفتن نوزاد، چهار ورزش موثر


گردن گرفتن نوزاد، چهار ورزش موثر

منظور از گردن گرفتن نوزاد ، همان کنترل سر ، سفتی عضلات گردن نوزاد و یا رفع شلی و کجی گردن است.

منظور از گردن گرفتن نوزاد ، همان کنترل سر ، سفتی عضلات گردن نوزاد و یا رفع شلی و کجی گردن است. به هرحال اگر شما به یکی از دلایل ذکر شده به این نوشته هدایت شده اید ، باید بدانید تمام این علائم مربوط به گردن گرفتن نوزاد می شود.
عضلات گردن تمام کودکان از همان بدو تولد ضعیف هستند و به مرور تا سه ماهگی قوی تر و یا سفت تر می شوند و به اصطلاح گردن می گیرد.
ما در این نوشته می خواهیم 4 تمرین خانگی برای گردن گرفتن (سفتی گردن نوزاد) را معرفی کنیم. اما قبل از آن ذکر چند نکته ضروری است.

نکات مهم در گردن گرفتن نوزاد
در همان ابتدا نیازی نیست شما کاری کنید. فرزند شما خود به مرور توانایی گردن گرفتن را بدست می آورد.
در صورت لزوم تمرینات مطرح شده برای گردن گرفتن کودکان را می بایست با احتاط انجام بدهید. گردن عضوی حساسی از بدن است و استفاده ناصحیح از این تمرینات ممکن است به ضرر کودک باشد.
در مورادی که کودک بیماری و یا اختلال پزشکی دارد بسیار مهم است که برای سفتی گردن نوزادتان و یا رفع شلی گردن او به متخصص کاردرمانی مراجعه کنید.
تظاهراتی مانند : شلی گردن نوزاد ، کج گرفتن گردن نوزاد و ... مربوط به گردن گرفتن نوزاد است که تقویت عضلات گردن می تواند به آنها کمک کند.

روند گردن گرفتن نوزاد
کودک در یک الی دو ماهگی می تواند روی شکم بخوابد و به اطراف نگاه کند و سرش را ، از یک طرف به طرفی دیگر ببرد.
در ۶ الی ۸ هفتگی زمانیکه به پشت خوابیده شروع به بلند کردن سرش می کند.
در ۳ الی ۴ ماهگی زمانی که با تکیه کردن نشسته است می تواند به آسانی سرش را از یک طرف به طرف دیگر ببرد.

4 ورزش برای گردن گرفتن نوزاد
در اینجا 4 تمرین برای سفتی گردن نوزاد و یا گردن گرفتن کودک را معرفی می کنیم. لازم به ذکر است که این تمرینات خانگی است و با کاری که متخصص کاردرمانی انجام می دهد، متفاوت است . متخصص کاردرمانی دانش آموخته علوم پزشکی است که بصورت تخصصی به درمان اختلالات حرکتی کودک شما کمک می کند.
۱- تامی تایم !
هر ازگاهی فرزندتان را بر روی شکم قرار بدهید. این موقعیت را اصطلاحا "تامی تایم ” می گویند. دانشگاه ohio پیشنهاد می کند که برای تقویت عضلات گردن کودک ، در زمانهایی او را بر روی شکم قرار بدهید و او را تشویق کنید که سعی کند سرش را بالا بیاورد. یک پتو بر روی زمین قرار بدهید و کودک را روی ان قرار بدهید و شما نیز در کنارش بنشیند. دقت داشته باشید که حضور شما الزامی است و تمرینات را به نحوی انجام دهید که کودک خسته نشود.
۲- کشش گردن
در زمان هایی که او را گرفته اید می تونید به آرامی به او کمک کنید که عضلات گردنش را بکشد. کودکان معمولا به یک طرف نگاه می کنند ، زمانهایی در حال چرخ زدن او در خانه هستید می توانید به آرامی به او کمک کنید تا سرش را به طرف دیگر بچرخاند. این تمرین باعث کشش عضلات گردن نوزاد می شود و به او کمک می کند تا گردن گرفتن را سریع تر بدست بیاورد.
۳- نگه داشتن توپ فوتبال
یکی از پوزیشن های معمول برای شیر دادن کودک همانند نگه داشتن توپ فوتبال آمریکایی است. زمانی که کودک خود را در اطراف خانه می چرخانید و به اتاقهای مختلف می برید کودک را زیر بغل خود بگیرید (مثل شکل بالا). از طریق دست خود بطور محکم سینه او را محکم بگیرید. در این حالت او برای دیدن اشیا پیرامون می بایست سرش را بالا بگیرید که این نیز به رفع شلی گردن نوزاد کمک می کند.
۴-استفاده از اسباب بازی ها
اسباب بازی های جذاب ، صدا دار می توانند توجه کودک را جلب کنند که این می تواند برای ورزش گردن گرفتن کودک کمک کننده باشد. یک پارچه تمیز و یا پتو در خانه پهن کنید و کودک را به پشت بر روی آن بخوابانید. عروسک و یا اسباب بازی را در جلوی صورت او قرار دهید. در حالیکه اسباب بازی را در جلوی صورت او تکان می دهید به ارامی ان را به یک طرف صورت کودک ببرید و همینطور کمک کنید تا سرش را به سمت اسباب بازی به چرخاند. این تمرین نیز به تقویت عضلات گردن کودک کمک می کند و سبب رفع شلی گردن کودک می شود.
رفع شلی گردن نوزاد به مرور تا سن ۴ و ۵ ماهگی اتفاق می افتد. اگر چنین نشد و یا کودک شما در بدو تولد دارای بیماری پزشکی است بهترین راه حل شما مراجعه به متخصص کاردرمانی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک