عوارض رنگ کردن مو: 7 جدی ترین مضرات رنگ کردن مو که باید بدانید


عوارض رنگ کردن مو: 7 جدی ترین مضرات رنگ کردن مو که باید بدانید

اگر از من بپرسید، می‌گویم رنگ کردن موها جالب‌ترین چیز ممکن است. اما نمی‌توانیم انکار کنیم که این کار موها را حسابی خشک می‌کند و به آن‌ها آسیب می‌زند. در این نوشتار با آسیب‌هایی که رنگ‌های شیمیایی روی موها ایجاد خواهند کرد آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید تا عوارض رنگ کردن مو را بدانید. اثرات جانبی و عوارض رنگ کردن مو *...

اگر از من بپرسید، می‌گویم رنگ کردن موها جالب‌ترین چیز ممکن است. اما نمی‌توانیم انکار کنیم که این کار موها را حسابی خشک می‌کند و به آن‌ها آسیب می‌زند. در این نوشتار با آسیب‌هایی که رنگ‌های شیمیایی روی موها ایجاد خواهند کرد آشنا می‌شویم. با ما همراه باشید تا عوارض رنگ کردن مو را بدانید.

عوارض رنگ کردن مو: 7 جدی ترین مضرات رنگ کردن مو که باید بدانید

اثرات جانبی و عوارض رنگ کردن مو

* نکته: تمام اطلاعاتی که در این نوشتار درباره عوارض رنگ کردن مو قید شده‌است در رابطه با رنگ موی دائمی است مگر این‌که مورد دیگری عنوان شود.

به عبارت ساده، رنگ مو بر پایه‌ی مواد شیمیایی است. همه چیز در مورد واکنش‌هایی است که بین رنگدانه‌ها در موهای شما، رنگدانه‌های رنگ، پراکسید و آمونیاک رخ می‌دهد. و با تمام تجربیاتی که ما با مواد شیمیایی داشته‌ایم، چیزی که پذیرفته‌ایم این است که آن‌ها معمولا خوب نیستند. چرا؟ بنا برا دلایل زیر:

۱. پردازش بیش از حد

رنگ موی دائمی اغلب حاوی آمونیاک (یا مواد شیمیایی شبیه به آن) و پراکسید است. آمونیاک وارد شفت مو می‌شود و پراکسید باعث خنثی کردن (یا بی‌رنگ شدن) رنگدانه‌های طبیعی در موهای شما می‌شود و رنگ را از بین می‌برد. این فرایند تغییر دادن کوتیکول مو برای رسیدن به کورتکس موهای شما و خنثی کردن رنگ طبیعی آن اساسا سبب آسیب دیدن مو می‌شود. مواجه شدن موهای شما با این مواد شیمیایی باعث می‌شود که آن‌ها به راحتی درخشش خود را از دست بدهند، دچار شکستگی شوند، و در برخی از موارد شدید، در هنگام شستشو موها از ساقه جدا می‌شوند. در حالی که موهای رنگ شده می‌توانند با میزان معینی از درمان‌های مراقبتی، دوباره احیا شوند، اما تنها راه خلاص شدن از آسیب‌های ناشی از پردازش بیش از حد، کوتاه کردن موها است.

مطلب مرتبط: ۳۴ روش طبیعی تقویت و درمان موهای کم پشت در ۱ ماه

عوارض رنگ کردن مو ۲: واکنش‌های آلرژیک

بروز واکنش‌های آلرژیک در اثر رنگ مو غیرعادی نیست، به خصوص که رنگ موی دائمی حاوی پارا-فنیلین دی‌آمین است،‌که نوعی آلرژی‌زای شایع محسوب می‌شود. افرادی که درماتیت تماسی دارند به علت PPD و سایر مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها بیش از بقیه مستعد نشان دادن واکنش‌های آلرژیک هستند. و کسانی که دچار اختلالات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس هستند نیز باید از به کار بردن رنگ موی دائمی برای رنگ کردن مو خودداری کنند. در موارد خفیف‌تر، رنگ دائمی باعث خارش، سوزش پوست، قرمزی یا تورم پوست کف سر یا سایر مناطق حساس مثل صورت و گردن می‌شود. نکته‌ی دیگری که در هنگام استفاده از این رنگ‌ها باید در ذهن داشته باشید این است که نشان ندادن یک واکنش آلرژیک در گذشته به این معنا نیست که در آینده نیز مشکلی نخواهید داشت. هرچه بیش‌تر موهای‌تان را رنگ کنید، بیش‌تر احتمال دارد که یک واکنش آلرژیک نشان بدهید.

۳. تاثیر روی باروری

استات سرب یک عنصر رایج در رنگ موهای دائمی است. تحقیقات انجام‌شده ارتباط بین این مواد شیمیایی و باروری در مردان و زنان را نشان داده‌اند. همچنین خانم‌های باردار نباید از هیچ نوع رنگ مویی استفاده کنند زیرا مواد شیمیایی موجود در آن ممکن است مشکلاتی برای نوزادشان ایجاد کند.

مطلب مرتبط: درمان خشکی مو: ۲۴ درمان خانگی برای رفع خشکی مو

عوارض رنگ کردن مو ۴. نگهداری

در حالی که این مورد به لحاظ فنی یک عارضه‌ی جانبی محسوب نمی‌شود، ممکن است باعث بروز برخی از عوارض جانبی شود. بسیاری از مردم متوجه نیستند که چه‌قدر برای حفظ رنگ مو باید تلاش کنند. این یک تعهد بلند مدت است که بر اساس آن باید هر ماه یا چند ماه یک بار به سالن بروید، و همین می‌تواند برای موهای‌تان نامطلوب باشد. شما باید محصولاتی را که مخصوص موهای رنگ‌شده هستند، تهیه کنید. چند سبک رنگ مو باید دائم مرتب شوند، و موهای شما به طور کلی نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند. موها بعد از رنگ شدن واقعا آسیب‌پذیر هستند و رسیدگی به آن‌ها زمان، صبر و حوصله‌ی زیادی را ایجاب می‌کند. اگر آن‌چه موها نیاز دارند به آن‌ها ندهید، درخشش، برق و سلامتی خود را از دست خواهند داد.

۵. التهاب ملتحمه

عدم رعایت احتیاط لازم هنگام رنگ کردن موها ممکن است باعث شود که مواد شیمیایی با قسمت‌های حساس صورت شما تماس داشته باشند. در بعضی موارد، هنگامی ‌که مواد شیمیایی موجود در رنگ مو با چشم برخورد می‌کنند، می‌توانند باعث بروز التهاب ملتحمه شوند. در موارد دیگر، این مواد شیمیایی می‌توانند باعث بروز التهاب و ناراحتی شدید شوند.

عوارض رنگ کردن مو ۶: آسم

رنگ مو به دلیل داشتن پرسولفات باعث تشدید آسم می‌شود. استنشاق این مواد شیمیایی باعث سرفه، خس خس، التهاب ریه، ناراحتی گلو و همچنین حملات آسم می‌شود.

مطلب مرتبط: رشد موی سر: ۳ نسخه یا درمان خانگی رشد موی سر که معجزه می کنند

۷. سرطان

هنگامی ‌که رنگ‌ موهای دائمی برای اولین بار ارائه شدند، ترکیباتی سرطان‌زا داشتند. هرچند فرمول‌ها برای حذف این مواد شیمیایی تغییر یافتند، اما بحث بر سر این‌که آیا رنگ مو باعث ایجاد سرطان می‌شود یا خیر هنوز هم به قوه‌ی خود باقی است. در واقع، تحقیقات و مطالعات علمی بیش‌تری برای تعیین وجود یک ارتباط مشخص بین استفاده از رنگ موی دائمی و سرطان لازم است.

احتیاط‌های لازم که باید پیش از رنگ کردن موها بدانید

اگر این عوارض جانبی به اندازه‌ی کافی شما نترسانده‌اند، در این‌جا برخی از اقدامات احتیاطی را می‌بینید که می‌توانید برای به حداقل رساندن خطر عوارض جانبی احتمالی انجام دهید.

– سعی کنید تا جایی که امکان دارد از به کار بردن رنگ موی دائمی‌ پرهیز کنید. در عوض، می‌توانید رنگ موی نیمه دائمی را انتخاب کنید. هرچند این رنگ موها موقت هستند، اما مواد شیمیایی مضر موجود در رنگ موهای دائمی،‌ در آن‌ها وجود ندارد.

– قبل از این‌که موهای‌تان را رنگ کنید، همیشه تست پچ و تست مو را انجام دهید. تست پچ به شما کمک می‌کند از بروز واکنش آلرژیک احتمالی جلوگیری کنید در حالی که تست تار مو کمک‌تان می‌کند که تعیین کنید آیا مو به اندازه‌ی کافی برای رنگ شدن سالم است یا خیر.

– موهای‌تان را به دست یک فرد حرفه‌ای بسپارید. اگر موهای‌تان را خودتان به تنهایی رنگ کنید، ممکن است مشکلات زیادی را ایجاد کنید. برای جلوگیری از یک فاجعه روی موهای‌تان، نزد یک حرفه‌ای که مورد اعتمادتان است، بروید.

– همیشه موهای خود را در یک محیط روشن و دارای تهویه هوای مناسب رنگ کنید. تهویه‌ی نامناسب می‌تواند باعث تحریک چشم و بینی شود.

– تحقیق کنید و از مارک‌های معتبری که حاوی مواد شیمیایی مضر نیستند، استفاده کنید حتی اگر برای این کار لازم باشد کمی بیش‌تر پول صرف کنید.

امن‌ترین راه برای رنگ کردن موها این است که رنگ موهای دائمی را کنار بگذارید و از رنگ‌های طبیعی استفاده کنید.

مطلب مرتبط: دستار درمانی :با این روش ساده تمام مشکلات موی سرتان را درمان کنید

جایگزین‌های طبیعی

هرچند این روش‌ها تنها به شما نتایج ضعیفی ارائه می‌دهند، اما یک جایگزین عالی برای رنگ موی دائمی هستند و به موهای‌تان آن زمان استراحتی را که نیاز دارند،‌ می‌دهند.

۱. قهوه / چای

قهوه یا چای تازه دم‌شده می‌تواند به طور چشم‌گیری موهای روشن را تیره کند. تمام کاری که باید انجام دهید این است که چای یا قهوه را در مرحله‌ی شستشوی نهایی استفاده کنید و اجازه دهید در معرض هوا خشک شود. دفعه‌ی بعد که موهای‌تان را شامپو می‌کنید، رنگ شسته می‌شود، اما خیلی ساده می‌توانید همین روند را تکرار کنید زیرا هیچ گونه عارضه‌ی جانبی ندارد. در واقع، برخی از چای‌ها واقعا می‌توانند سلامت و بافت موی شما را بهبود ببخشند.

مطلب مرتبط: ۲۳ بهترین ماسک مو خانگی برای تقویت رشد مو

۲. مواد غذایی برای رنگ کردن موها

رنگ‌های غذایی و نوشیدنی‌های دارای رنگ می‌تواند برای دستیابی به طیف وسیعی از رنگ‌های زیبا استفاده شوند. خیلی ساده رنگ غذا یا نوشیدنی را با نرم‌کننده ترکیب کرده و آن را روی موهای‌تان استعمال کنید. اجازه بدهید به مدت چند ساعت بماند و در نهایت موها را با آب شستشو دهید.

۳. آب چغندر و هویج

آب هویج و چغندر اغلب برای اضافه کردن رنگ قرمز به موهای روشن و بلوند استفاده می‌شود. تنها کاری که باید بکنید این است که ۳ قسمت از آب چغندر را با ۱ قسمت آب هویج مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی موهای‌تان بمالید. اجازه دهید به مدت حدود یک ساعت بماند و سپس موها را با شامپو بشویید.

۴. حنا

حنا یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ موهای طبیعی است. خیلی ساده از پودر حنا و آب خمیری آماده کنید و آن را روی موهای‌تان بمالید. اجازه دهید چند ساعت روی مو بماند و سپس موها را شامپو کنید و نرم‌کننده بزنید.

مطلب مرتبط: ۳ نسخه برای رشد موی سر که معجزه می کنند

۵. لیمو و عسل

لیمو و عسل با هم می‌توانند موهای شما را روشن کنند و هایلایت طبیعی روی موها ایجاد کنند. این دو ماده را به نسبت مساوی با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی موها بمالید. یک ساعت در معرض نور خورشید باشید یا سشوار روی موها بگیرید. در نهایت موها را با شامپو بشویید و سپس نرم‌کننده بزنید. ممکن است مجبور شوید این فرایند را چند بار تکرار کنید تا نتایج قابل‌مشاهده‌ای را به دست بیاورید.

ما هرگز انکار نمی‌کنیم که امتحان کردن رنگ موهای مختلف چه‌قدر جذاب می‌تواند باشد. اما آسیبی که این رنگ موهای شیمیایی به موها وارد می‌کنند نیز قابل انکار نیست استفاده از جایگزین‌های بدون خطر و طبیعی همیشه یک ایده‌ی خوب است. آیا شما در زمینه رنگ کردن مو تجربه‌ی خاصی دارید که دوست دارید به اشتراک بگذارید؟ لطفا ایده‌ها و‌ تجربیات‌تان را در بخش نظرات درباره عوارض رنگ کردن مو با ما در میان بگذارید!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: stylecraze

عوارض رنگ کردن مو: ۷ جدی ترین مضرات رنگ کردن مو که باید بدانید

نوشته های مرتبط

خواص آب خیار: ۱۰ مهمترین فواید آب خیار برای سلامتی، پوست و م...
۱۹ مهمترین مضرات روغن گردانی در دهان یا روغن کشی دندان و دها...
خواص لیمو شیرین: ۲۸ فایده لیمو شیرین برای سلامتی، پوست و مو...
مضرات زیره: ۹ جدی ترین عوارض زیره برای سلامتی...
خواص کرفس: ۳۰ فایده شگفت انگیز کرفس برای سلامتی، پوست و مو...
خواص دارچین : ۳۲ خاصیت دارچین برای پوست، مو و سلامتی...
۱۵ مهمترین عوارض آسپرین که باید بدانید...
خواص آرژنین: ۱۵ بهترین فایده‌ آرژنین برای پوست، مو،‌ و سلامت...
۶ مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید...
۲۲ مهمترین خواص مریم گلی برای سلامتی، پوست و مو...
۱۵ شگفت‌انگیزترین خواص آب کرفس برای سلامتی، پوست و مو...
خواص آلو بخارا: ۲۸ فایده آلو بخارا برای سلامتی، پوست و مو...
.yuzo_related_post img .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_related_post .relatedthumb a .yuzo_related_post .relatedthumb a:hover!important;} .yuzo_related_post .relatedthumb:hover a .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo__text--title .yuzo_related_post .yuzo_text, .yuzo_related_post .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_text, .yuzo_related_post:hover .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق