مراسم بزرگداشت احمد ظاهر در مشهد برگزار شد


مراسم بزرگداشت احمد ظاهر در مشهد برگزار شد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مراسم گرامیداشت هفتاد و دومین سال تولد و سی نهمین سال درگذشت احمد ظاهر هنرمند نام‌آور موسیقی افغانستان از سوی بنیاد فرهنگی هنری امیر خسرو بلخی و با همکاری مؤسسه فرهنگی دردری در...

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، مراسم گرامیداشت هفتاد و دومین سال تولد و سی نهمین سال درگذشت احمد ظاهر هنرمند نام‌آور موسیقی افغانستان از سوی بنیاد فرهنگی هنری امیر خسرو بلخی و با همکاری مؤسسه فرهنگی دردری در مشهد برگزار شد.

«سید ابوطالب مظفری»، مسئول مؤسسه فرهنگی دردری در این مراسم ضمن اشاره به اهمیت بزرگداشت هنرمندان موسیقی گفت: باید از بنیاد فرهنگی هنری امیر خسرو بلخی تشکر کرد که نام و یاد هنرمندان موسیقی و آواز افغانستان را همچنان زنده می‌دارد.

وی افزود: تا کنون در میان جامعه مهاجر رایج نبوده است که از هنرمندان موسیقی تجلیل شود و به نظر من سنت خوبی است که از همه هنرمندان این عرصه تجلیل شود و فقط به یک نام اکتفا نشود و امیدواریم که در برنامه‌های بعدی از دیگر هنرمندان هم تجلیل صورت بگیرد.

مسئول دفتر فارسی زبانان در مشهد خاطرنشان کرد: باید روی زندگی و آثار هنری هنرمندان موسیقی افغانستان کارهای میدانی صورت بگیرد و جایگاه هنری هریک از این هنرمندان به خوبی برای جامعه مشخص شود.

مظفری در ادامه به نقش مثبت موسیقی و جایگاه این هنر در زندگی اجتماعی جامعه امروز اشاره کرد و افزود: موسیقی نه تنها روی عواطف و احساسات بلکه بر اندیشه، تفکر، گفتار و عمل آدمی تاثیر مستقیم دارد.

«بصیراحمد حسین زاده» نویسنده و روزنامه نگار افغانستانی در این مراسم ضمن اشاره به پیشینه و جایگاه هنری احمد ظاهر در افغانستان گفت: باید میان آثار هنرمند و زندگی اجتماعی و شخصی او تفاوت قائل شد و آثار بجا مانده از احمد ظاهر در حوزه موسیقی هم از نگاه نوآوری‌هایی که در موسیقی داشته و هم از نگاه کلام قابل دفاع است.

وی افزود: استفاده از اشعار ازبزرگان شعر و ادب فارسی مانند، مولانا، حافظ و سعدی و همچنین شاعران معاصر زبان فارسی که در ایران و افغانستان می‌زیسته‌اند از ویژگی‌های قابل توجه در آثار این هنرمند است.

«سید قاسم موحد»، یکی از هنرمندان مهاجر موسیقی افغانستان در این مراسم ضمن اجرا چند آهنگ از آثار احمد ظاهر، طی سخنانی در مورد این هنرمند موسیقی پاپ افغانستان گفت: باید دید چرا تاکنون که چهار دهه از مرگ این هنرمند می‌گذرد آثار وی نه تنها در میان هم نسلان وی بلکه در میان جوانان امروز افغانستان و حتی خارج از کشورش تازگی دارد؟

وی افزود: نوآوری‌هایی که احمد ظاهر در موسیقی داشته صرفا یک سرگرمی نبوده و برای همین تاکنون جایگاه خود را از دست نداده است.

در ادامه این مراسم برخی از هنرمندان بنیاد فرهنگی هنری امیرخسرو بلخی درباره زندگی و ویژگی‌های هنری احمد ظاهر صحبت و همچنین قطعاتی از آثار وی را اجرا کردند.

/انتهای پیام/

مراسم بزرگداشت احمد ظاهر در مشهد برگزار شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل ناهماهنگ الناز شاکردوست در اکران فیلم «بی‌بدن»