دوئل اردوغان با مخالفان / آیا اردوغان برنده قمار تاریخی می شود!


دوئل اردوغان با مخالفان / آیا اردوغان برنده قمار تاریخی می شود!

رکنا: امروز 56 میلیون ترکیه‌ای در 180 هزار حوزه رأی‌گیری برای انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری پای صندوق‌های رأی می‌روند

دوئل اردوغان با مخالفان / آیا اردوغان برنده قمار تاریخی می شود!

به گزارش گروه سیاسی رکنا، امروز مردم ترکیه در حالی نوع تازه‌ای از انتخابات یعنی انتخابات همزمان پارلمانی و ریاست جمهوری را تجربه می‌کنند که کشورشان از حدود دو سال پیش به این سو همچنان در وضعیت امنیتی فوق‌العاده به سر می‌برد و مشکلات معیشتی و کاهش ارزش لیر در روزها و ماه‌های اخیر به سوژه نخست مخالفان برای حمله به اردوغان تبدیل شده است. آنها با شرکت در این انتخابات در واقع با سیستم پارلمانی کشورداری و شخص نخست‌وزیر به‌عنوان بازوی اجرایی خداحافظی می‌کنند و سرنوشت اداره کشورشان را برای نخستین بار به رئیس جمهوری می‌سپارند که به موجب نتیجه همه پرسی اصلاحات قانون Law اساسی (آوریل 2017)، اختیارات بسیار بالایی خواهد داشت و باید از میان 6 کاندیدای حال حاضر از جمله رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری فعلی انتخاب شود. رأی دهندگان همچنین امروز بار دیگر و برای بیست و پنجمین بار، تکلیف کرسی‌های پارلمان 600 عضوی ترکیه را مشخص می‌کنند.

اگرچه انتخابات پارلمانی امروز ترکیه که سن کاندیداهای آن به 18 سال کاهش یافته است، به‌خاطر وضعیت دو قطبی این کشور و شکل‌گیری دو ائتلاف «جمهوریت» شامل حامیان حزب حاکم و «ملت»، شامل مخالفان آن، بسیار حائز اهمیت است اما تجربه انتخاب رئیس جمهوری، نگاه‌ها را به سمت این انتخاب دوخته است. به‌گزارش «ایران» به نقل از شبکه خبری یورونیوز، اگر به این نکات، چالش‌هایی را که ترکیه این روزها با آن مواجه است و به تبع آن کاندیداهای ریاست جمهوری برای کسب آرا بر آن متمرکز شدند نظیر سقوط Fall ارزش لیره ترکیه، سقوط بورس اوراق بهادار، تورم بالا و افزایش نرخ بهره، موضوع سوریه، درگیری با کردها، موضوع پناهجویان، آزادی Freedom بیان، بی‌طرفی قوه قضائیه را اضافه کنیم، می‌توان نتیجه گرفت که ترکیه‌ای‌ها امروز در پای صندوق‌های رأی، قصد دارند فصل تازه‌ای را در آینده سیاسی کشورشان رقم بزنند.

وعده‌های اقتصادی کاندیداها

اردوغان، رئیس جمهوری 64 ساله فعلی ترکیه که حدود 16 سال‌ بی‌وقفه در دو کسوت نخست‌وزیری و رئیس جمهوری مشغول به کار بوده‌، او در اقدامی که می‌توان از آن به‌عنوان یک قمار تاریخی یاد کرد، با تکیه به کارنامه درخشان خود دست به برپایی انتخاباتی زود هنگام زد و به‌خاطر اقدام‌های زیرساختی و اقتصادی قابل توجهی که در این مدت داشته و همچنان در بین میلیون‌ها محافظه‌کار و مسلمانان قشر کارگر محبوب است و در آخرین نظرسنجی‌ها با حدود 48 تا 51 درصد بالاترین شانس پیروزی را دارد. با این حال او در طول رقابت‌های انتخاباتی راه دشواری را برای متقاعد کردن رأی دهندگان نسبت به سیاست‌های اقتصادی‌اش طی کرد. اردوغان در رقابت‌های انتخاباتی هدف حملات بی‌امان 5 رقیب خود در این زمینه قرار گرفت. رقبای او بویژه محرم اینجه، اصلی‌ترین رقیب از حزب مخالف جمهوریخواه خلق، اردوغان را مقصر وضعیت اقتصادی نابسامان کنونی کشور معرفی کردند. به گزارش ایرنا محرم اینجه در سخنان تبلیغاتی خود وعده داده است، ساختار بانک مرکزی را در یکصد روز اول ریاست جمهوری خود تغییر خواهد داد. او افزایش حداقل حقوق از 1600 لیره به 2200 لیره و تعیین حداقل 1500 لیره به‌عنوان مستمری بازنشستگان را از جمله برنامه‌های خود اعلام کرده است. بسیاری از تحلیلگران از محرم اینجه به‌عنوان رقیبی نام می‌برند که حتی اگر توان شکست دادن اردوغان را نداشته باشد، می‌تواند انتخابات رئیس جمهوری ترکیه را به دور دوم بکشاند. این در حالی است که آخرین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، شانس پیروزی اینجه 29 درصد خواهد بود. هرچند که رسانه‌های ترکیه دیروز نوشتند، یک روز مانده به انتخابات، رهبران 9 حزب سیاسی کوچک با انتشار اطلاعیه‌ای، حمایت خود را از محرم اینجه اعلام کردند و این اعلام حمایت جمعی می‌تواند شانس پیروزی او را از آنچه نظرسنجی‌های روز جمعه نشان می‌داد، بالاتر ببرد. البته 9 حزبی که حمایت خود را از اینجه اعلام کردند، از احزاب کوچک به شمار می‌روند و هیچکدام از احزاب اصلی نیستند.

صلاح‌الدین دمیرتاش، نامزد زندانی Prisoner انتخابات ریاست جمهوری از حزب کردی دموکراتیک خلق‌ها که می‌توان او را نامزد چالش برانگیز این انتخابات برای اردوغان دانست، هرچند امکان حضور در تجمعات انتخاباتی را نداشت اما او نیز از زندان Prison و از طریق شبکه‌های مجازی اقتصاد را محور تبلیغات انتخاباتی خود قرار داد. به‌گزارش ایرنا او در تبلیغات تلویزیونی خود از زندان وعده داد، اگر رئیس جمهوری شود ماهانه 500 لیر به جوانان بیکار تا پیش از اشتغال اختصاص می‌دهد و در کوتاه‌ترین زمان ممکن حداقل حقوق کارگری و بازنشستگان را افزایش می‌دهد.

مرال آکشنر، رهبر حزب نیک که تنها کاندیدای زن انتخابات ریاست جمهوری ترکیه است و از او به‌عنوان دومین رقیب جدی اردوغان پس از محرم اینجه یاد می‌کنند، هم در تمام سخنرانی‌های تبلیغاتی خود از سیاست‌های اقتصادی اردوغان انتقاد کرد. به‌گزارش ایرنا او چند روز پیش در جمع حامیان خود در شهر اسپارتا گفت: مقامات آنکارا وعده دروغین کاهش نرخ دلار پس‌از انتخابات پیش رو را می‌دهند اما من از اینجا فریاد می‌زنم که چرا الان این کار را نمی‌کنید و چرا اکنون برای رفع پریشانی مردم چاره‌ای نمی‌جویید؟ مرال آکشنر پیشتر عضو حزب اپوزیسیون «حرکت ملی» به رهبری «دولت باغچلی» بود اما پس‌از آنکه رهبر حزب متبوعش در سال 2015 با حزب حاکم عدالت و توسعه ائتلاف کرد و به یک حزب حامی اردوغان تبدیل شد، از «حرکت ملی» جدا شد و با همراهی همفکرانش حزب ملی گرای «نیک» را تأسیس کرد و اکنون به رقیبی جدی برای حزب حاکم و حزب حرکت ملی تبدیل شده است. تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب اسلامگرای سعادت و دوغو پرینچک، رهبر حزب وطن نیز وعده‌های اقتصادی و حمله به سیاست‌های اقتصادی اردوغان را در صدر تبلیغات انتخاباتی خود قرار داده بودند. با وجود هجمه‌های اینجه و سایر کاندیداهای این انتخابات، اردوغان در مبارزه‌های انتخاباتی در دفاع از خود و برنامه‌های اقتصادی اش، به کارنامه سال‌های گذشته خود و تخطئه طرح‌های اقتصادی دیگر کاندیداها پرداخته و گفته بود: «سرانه درآمد ملی ترکیه در 16 سال گذشته از سه هزار و 500 دلار به 10 هزار و 500 دلار رسیده است. بعضی از نامزدهای ریاست جمهوری روی موج دروغ سوار شده‌اند و من به شما می‌گویم که آنها حتی در خیالات خود نیز پیشرفت‌های 16 سال اخیر ترکیه را نیز تصور نمی‌کردند.»

سایر موضوعات انتخاباتی

کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در حالی در 50 روز گذشته تقریباً بخش قابل توجه تبلیغات خود را بر مسائل اقتصادی متمرکز کرده بودند که دغدغه‌های امنیتی، تحولات سوریه و حضور نظامی ترکیه در این کشور، مسأله کردها، پاکسازی‌های گسترده پس از کودتای نافرجام 2016 ترکیه و به‌طور کلی مسائل مربوط به آزادی بیان و... نیز از اولویت‌های بعدی 56 میلیون ترکیه‌ای واجد شرایط رأی دادن است. مسأله کردها حتی پس از مسائل اقتصادی می‌تواند بیشترین تأثیر را در آرای مردم این کشور بویژه آرای شهرهای کردنشین و تعیین سرنوشت هر دو انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری داشته باشد. شاید به همین خاطر است که 5 رقیب انتخاباتی اردوغان که بخوبی به آرای بالای او واقف هستند در روزهای آخر رقابت‌های انتخاباتی تمام تلاش خود را برای بالا بردن مشارکت شهرهای کردنشین کردند و در رسانه‌ها از خود چهره‌ای حامی صلاح‌الدین دمیرتاش، کاندیدای کرد زندانی به نمایش گذاشتند.

برش اختیارات رئیس جمهوری ترکیه

بر اساس اصلاحات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی آوریل 2017 مردم این کشور به آن «آری» گفتند، رئیس جمهوری ترکیه قدرت تعیین بودجه، تعیین اعضای شورای عالی قضایی و دادستان‌ها، صدور فرمان‌های اجرایی، حق ریاست بر حزب حاکم و بسیاری حقوق دیگر را دارد و وزیران کابینه او به مجلس پاسخگو نیستند. اگر بودجه پیشنهادی رئیس جمهوری در مجلس تصویب نشود، او می‌تواند ردیف بودجه سال قبل را اعمال کند. رئیس جمهوری می‌تواند نامزدهای حزب را برای انتخابات پارلمان انتخاب کند. بدین صورت بالاترین مقام اجرایی می‌تواند بالاترین نهاد قانونگذاری ترکیه را به نوعی کنترل کند. در صورتی که حزب رئیس جمهوری اکثریت کرسی‌های پارلمان را به‌دست آورد، می‌تواند بدون هیچ مقاومتی قوانین مورد نظر خود را تصویب کند. علاوه بر این در صورت یکدست شدن پارلمان و دولت، هرگونه اقدام علیه دولت مستقر و وزیران او بسیار سخت خواهد بود زیرا برای انجام یک اقدام سیاسی نظیر استیضاح وزرا، به امضای ۳۶۰ نماینده از 550 نماینده نیاز است و برای کشاندن رئیس جمهوری به دادگاه قانون اساسی موافقت ۴۰۰ نماینده لازم است. علاوه بر این در صورتی که ساختار سیاسی مجلس در راستای سیاست‌های رئیس جمهوری نباشد او می‌تواند با انتخابات زودهنگام پارلمانی، آن را از انتخابات ریاست جمهوری جدا کند.

ندا آکیش

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز وحشتناک به دختر زائر در مشهد / خبرنگار جنایی گزارش داد

وقتی سر زده وارد خانه شدم مرد همسایه با زنم خلوت کرده بود/ آلت تناسلی او را بریدم! + عکس

پیام جنجالی امین زندگانی برای خواننده زن ایرانی از روسیه! +عکس

دختر آرایشگر از پدرم حق سکوت می گرفت / با تجاوز به فتانه انتقام گرفتم! + عکس

تجاوز به دختر جوان در شب بله برون

اخراج 5 هزار آقازاده ایرانی / خبری که هنوز تکذیب نشده !

تجاوز وحشیانه به دو دختر در خانه مجردی

2 پسر جوان 5 شبانه روز مینا را در خلوتگاه شیطانی برده خود کرده بودند

آزار خانم خبرنگار هنگام گزارش زنده در جام جهانی روسیه + تصویر

شب عروسی دیدم زنم ریش دارد وحشت کردم! +عکس

2 جوان مرا در دخمه شیطانی آزار دادند / فرهاد نفر سوم بود که دختر جوان را فراری داد! + عکس

نیمه شب وقتی بیدار شدم، شوهرم و یک زن غریبه را در حمام دیدم! / اعتراف زن قاتل سریالی گیلان +عکس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !