20 برترین خواص آب کرنبری یا قره قاط برای سلامتی، پوست و مو


20 برترین خواص آب کرنبری یا قره قاط برای سلامتی، پوست و مو

کرنبری که به نام قره قاط نیز شناخته می‌شود، میوه‌ توتی اسیدی است که بر روی بوته‌هایی همیشه سبز رشد کرده و بومی شمال آمریکاست. اوایل، بومی‌های آمریکا و سپس اروپایی‌هایی شروع به برداشت کرنبری کردند. کرنبری از اوایل قرن 21، به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی و داشتن خواص آنتی اکسیدانی به یک ابر میوه تبدیل شد. از  کرنبری می‌توان آبمیوه، سس یا آب‌نبات...

کرنبری که به نام قره قاط نیز شناخته می‌شود، میوه‌ توتی اسیدی است که بر روی بوته‌هایی همیشه سبز رشد کرده و بومی شمال آمریکاست. اوایل، بومی‌های آمریکا و سپس اروپایی‌هایی شروع به برداشت کرنبری کردند. کرنبری از اوایل قرن ۲۱، به دلیل سرشار بودن از مواد مغذی و داشتن خواص آنتی اکسیدانی به یک ابر میوه تبدیل شد. از کرنبری می‌توان آبمیوه، سس یا آب‌نبات تهیه کرد. کرنبری به صورت خشک نیز وجود دارد. آب کرنبری آبی به رنگ قرمز تیره و غیر شیرین است که از کرنبری کامل به دست می‌آید. خالص‌ترین شکل این آبمیوه، ۱۰۰٪ بدون مواد نگه دارنده، رنگ یا طعم افزودنی است. آب کرنبری، قوی و ترش است و معمولا برای مصرف، آن را با آب رقیق می‌کنند. پزشکان، اغلب نوع بدون قند آن را توصیه می‌کنند نه نوع شیرین شده که در فروشگاه‌ها یافت می‌شود.

20 برترین خواص آب کرنبری یا قره قاط برای سلامتی، پوست و مو

20 برترین خواص آب کرنبری یا قره قاط برای سلامتی، پوست و مو

آب کرنبری یا قره قاط خالص خواص زیادی برای سلامتی و زیبایی دارد و این خواص به دلیل ارزش تغذیه ای بالای آن است. بیایید به خواص کرنبری نگاهی بیندازیم و ببینیم چگونه می‌توانیم آن را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانیم.

ارزش تغذیه‌ای آب کرنبری

– یک فنجان آب کرنبری، ۸۹۸۳ ذخیره آنتی اکسیدانی دارد.

– آب کرنبری حاوی فلاونوئیدهای آنتوسیانین، سیانیدین، پئونیدین، کوئرستین، تانن و ۸۷.۱۳ گرم آب در هر ۱۰۰ گرم است. این آبمیوه، منبع خوبی از سالیسیلیک اسید و ویتامین C است.

– آب کرنبری، بدن را با کربوهیدرات، پروتئین ، مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، منیزیم، پتاسیم، زینک و ویتامین‌هایی مانند نیاسین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، E و K تغذیه می‌کند.

الف. خواص آب کرنبری برای سلامتی

کرنبری، میوه‌ای پرکاربرد است و خواص زیادی برای سلامتی دارد. قرن‌هاست که خواص دارویی آن اثبات شده‌اند. بومی‌های آمریکا از کرنبری خام برای پوشاندن زخم‌ها استفاده می‌کردند. فیتونوترینت‌های موجود در آب کرنبری به جلوگیری از مشکلات متعدد کمک می‌کنند. کرنبری منبع خوبی از آنتی اکسیدان نیز هست. آنتی اکسیدان‌ها ترکیباتی هستند که هم می‌توانند به طور طبیعی در بدن ساخته شوند و هم این‌که از طریق غذا و نوشیدنی دریافت شوند. آنتی اکسیدان‌ها به دلیل توانایی در مهار رادیکال‌های آزاد– با دادن الکترون – فرآیند اکسیداسیون را کند کرده و از آن جلوگیری می‌کنند. فلاونوئیدها و پلی فنول‌های موجود در آب کرنبری از آسیب سلول‌ها جلوگیری کرده – و یا آن را برطرف می‌کنند – و در نتیجه خطر بروز عفونت‌ها را کاهش می‌دهند.

بیایید به خواص آب کرنبری برای سلامتی نگاهی بیندازیم:

۱. جلوگیری از عفونت مجاری ادراری

– عفونت مجاری ادراری به وجود میکروارگانیزم‌ها در ادرار – بالاتر از حد مجاز – اشاره می‌کند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد آب کرنبری به جلوگیری از عفونت مجاری ادراری کمک می‌کند.
– پرو آنتوسیناین های موجود در آب کرنبری از چسبیدن باکتری‌ها به سلول‌های دیواره مثانه جلوگیری می‌کنند. این ترکیبات جلوی تکثیر باکتری‌ها را گرفته و آن‌ها را از طریق ادرار از بدن دفع می‌کنند.
– این آبمیوه، ادرار را اسیدی کرده و در نتیجه محیطی را ایجاد می‌کند که برای زنده ماندن باکتری‌های عامل عفونت مناسب نیست. نوشیدن منظم آب کرنبری می‌تواند از بازگشت عفونت مجاری ادراری در زنان مسن و باردار جلوگیری کند.

۲. خواص ضد تومور

– ترکیب پلی‌فنول موجود در کرنبری دارای خواص ضد تومور است.
– مصرف منظم آب‌کرنبری از پیشرفت تومورهای ریه، سینه، روده بزرگ و پروستات جلوگیری می‌کند.
– سالیسیلیک اسید موجود در آن ورم را کاهش داده و از ایجاد لخته‌های خون که می‌توانند باعث تشکیل تومور شوند جلوگیری می‌کند.

۳. افزایش سلامت قلب و عروق

– آب کرنبری خطر ایجاد مشکلات قلبی را پایین آورده و سلامت دستگاه قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.
– فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان‌های موجود در کرنبری خطر تصلب شرایین – وضعیتی که در آن رگ‌ها به دلیل تجمع چربی سفت می‌شوند – را کاهش می‌دهد. این مشکل، جلوی جریان خون حاوی اکسیژن به بخش‌های مختلف بدن را می‌گیرد که می‌تواند به حمله قلبی یا سکته بینجامد. این ترکیبات موجود در آب کرنبری، اکسیداسیون لیپوپروتئین کم‌چگالی را سرکوب کرده و باعث ساخت پلاکت‌های خونی می‌شوند.

۴. مبارزه با پوسیدگی دندان

– آب کرنبری به جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز شهرت دارد. پروآنتوسیانین موجود در کرنبری، از رشد باکتری‌های عامل تشکیل پلاک و درنتیجه پوسیدگی‌ دندان جلوگیری می‌کند.
– بهداشت دندان همراه با مصرف آب کرنبری، مکانیزم بیماری‌زایی را مختل کرده و سلامت دندان را افزایش می‌دهد.
– آب کرنبری بدون قند، باکتری‌های دهان را کاهش داده و با بوی بد دهان نیز مبارزه می‌کند. مقدار مناسب این آبمیوه، داشتن دندان‌هایی سالم را تضمین می‌کند.

۵. مبارزه با سرطان

– گنجاندن آب‌کرنبری در رژیم غذایی روزانه می‌تواند از بروز برخی سرطان‌ها جلوگیری کند.
– پروآنتوسیانین‌های موجود در کرنبری از رشد سلول‌های سرطانی در بدن جلوگیری می‌کنند.
– مطالعات نشان داده‌اند که یک رژیم غذایی سرشار از فلاونوئید، خطر سرطان و مرگ و میر ناشی از آن را کاهش می‌دهد.
– ترکیبات ضد سرطان‌ موجود در این آبمیوه، مانع از رشد سلول‌های سرطانی به ویژه سرطان پروستات و رود بزرگ می‌شوند. این آبمیوه از رشد کنترل نشده میکروتومورها در سلول‌های خون جلوگیری می‌کند. برخی مواد شیمیایی موجود در کرنبری از بروز سرطان سینه نیز جلوگیری می‌کنند.

۶. مبارزه با عفونت‌های شایع

– آب کرنبری در درمان عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد نیز موثر است.
– آب کرنبری، مجرای تنفسی را آرام کرده و از رشد هموفیلوس آنفلوآنزا که دلیل اصلی عفونت گوش و دستگاه تنفسی در کودکان است نیز جلوگیری می‌کند.
– تحقیقات متعدد نشان می‌دهند که آب کرنبری در برابر آسیب عصبی و دیگر بیماری‌های مربوط به مغز از مغز محافظت می‌کند.

۷. کاهش ناراحتی ناشی از زخم معده

– فلاونوئید موجود در آب کرنبری، با جلوگیری از رشد هلیکوباکتر پیلوری – باکتری عامل ایجاد عفونت در معده – خطر اختلالات معده مانند زخم معده را کاهش می‌دهد.
– یک مطالعه نشان داد بیمارانی که آب کرنبری مصرف کردند در مقایسه با افرادی که مصرف نکردند، کاهش درد دوبرابری را گزارش دادند.

۸. جلوگیری از اسکوروی

– ویتامین C موجود در آب کرنبری برای تولید کلاژن که مسئول عملکرد سالم بافت‌هاست، ضروری است.
– آب کرنبری برای جلوگیری از اسکوروی و دیگر بیماری‌های مرتبط مفید است.

۹. کاهش التهاب

– خواص ضد التهابی آب کرنبری در درمان التهاب، به ویژه التهاب ریه ناشی از ویروس آنفولانزا مفید است.
– ماده غیرقابل دیالیز موجود در کرنبری از جسبیدن ویروس به سلول‌ها و درنتیجه بروز عفونت جلوگیری می‌کند.

۱۰. کمک به کاهش وزن

– آب کرنبری تاثیری امولسیونی بر چربی‌های ذخیره شده در بدن دارد که به کاهش وزن کمک می‌کند.
– به دلیل داشتن فیبر، فرد را مدت بیشتری سیر نگه می‌دارد.

۱۱. تقویت سیستم ایمنی

– آب کرنبری سرشار از آنتی اکسیدان و مواد شیمیایی گیاهی است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند.
– آب کرنبری علائم مربوط به پیری مانند از دست دادن حافظه، عدم هماهنگی و غیره را کاهش می‌دهد.

۱۲. مهار عفونت مخمری

– کرنبری به مهار نوع نادری از عفونت به نام عفونت مخمری نیز شهرت دارد. عفونت مخمری به دلیل رشد بیش از اندازه باکتری در بدن ایجاد می‌شود و بیشتر در مردان و کودکان شایع است.
– آب‌کرنبری حاوی موادی است که نمی‌گذارند باکتری به دیواره‌های دهان، روده‌ها یا مجاری ادراری بچسبد. آب کرنبری تازه مخمر و دیگر قارج‌ها را از بدن دفع می‌کند.

۱۳. جلوگیری از سنگ کلیه

– کلسیم موجود در آب کرنبری، دندان‌ها و استخوان‌ها را تقویت کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.
– آب‌کرنبری کوئینیک اسید نیز دارد که برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه مفید است.

ب. خواص آب کرنبری برای پوست

کرنبری خواص زیادی برای پوست دارد. آب کرنبری، پوست را بازسازی، مرطوب و روشن می‌کند. این آبمیوه برای رفع چین و چروک که در درجه اول از رادیکال‌های آزاد ناشی می‌شوند، موثر است.

۱۴. خواص ضد پیری

– نوشیدن روزانه آب کرنبری به دلیل داشتن آنتی اکسیدان، ویتامین‌های C، B3 و B5 نه تنها سلول‌ها را بازسازی می‌کند بلکه در برابر هرگونه آسیب ناشی از عوامل محیطی نیز از آن‌ها محافظت می‌کند.
– رادیکال‌های آزاد موجود در محیط، مسئول ایجاد چین و چروک، قرمزی، رنگیزه‌ و خطوط در پوست هستند.
– آنتی اکسیدان‌های موجود در آب کرنبری از طریق تامین الکترون‌های از دست رفته با رادیکال‌های ازاد مبارزه می‌کند، آسیب را کاهش داده و فرآیند پیری را کند می‌کنند.

۱۵. تونر

– ماهیت اسیدی آب‌کرنبری به افرادی که پوست چرب دارند نیز کمک می‌کند.
– آنزیم‌های موجود در این میوه، سلول‌های مرده پوست را برداشته و غده‌های سباسه را باز کرده که از ایجاد سبوم (چربی پوست) جلوگیری می‌کند.
– آب کرنبری را با عسل ترکیب کرده و روی صورت بمالید.
– بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و سپس با آب ولرم بشویید. این ترکیب مانند یک تونر عالی برای پوست عمل می‌کند.

۱۶. سفتی پوست

– ویتامین C موجود در آب‌کرنبری برای تولید هیدروکسی‌پرولین و هیدروکسی‌لیسین – اسیدهای آمینه‌هایی که برای تولید کلاژن ضروری هستند – لازم است.
– کلاژن به رگ‌های خونی زیر پوست کمک می‌کند تا اکسیژن و دیگر مواد مغذی را انتقال دهند که در نتیجه پوست را نرم، سفت، جوان و شاداب می‌کند.
– این آبمیوه در زمستان‌های سرد نیز از پوست محافظت می‌کند. مصرف آب کرنبری به نرمی و انعطاف پوست در طول زمستان کمک می‌کند.

۱۷. درمان آکنه

– خواص ضدعفونی کننده این آبمیوه برای درمان آکنه و جوش پوست مفید هستند.
– آب کرنبری سرشار از رزوراترول – نوعی آنتی اکسیدان – بوده که برای کوچک کردن آکنه و جوش مفید است.
– ماسک صورتی که یکی از مواد اولیه‌اش آب کرنبری باشد، پوست را روشن و شاداب می‌کند.
– آب کرنبری را با پودر پوست پرتقال و کمی عسل ترکیب کنید تا خمیر نرمی به دست آید.
– آن را بر صورت گذاشته و اجازه دهید ۲۰ دقیقه بماند. استفاده منظم از این ماسک باعث روشن شدن پوست می‌شود.

ج. خواص آب کرنبری برای مو

۱۸. افزایش رشد مو

– آب‌کرنبری یک از بهترین آبمیوه‌ها برای داشتن موی بلند و براق است.
– ویتامین A و C موجود در آب کرنبری، دو ویتامین ضروری برای رشد مو هستند. مصرف منظم آب کرنبری از ریزش مو جلوگیری کرده و رشد مو را بهبود می‌بخشد.

۱۹. جلوگیری از پسوریازیس و ریزش مو

– خواص ضدعفونی کننده و ضد قارچ آب کرنبری از شوره، پسوریازیس و دیگر مشکلات مربوط به پوست سر جلوگیری می‌کنند.
– استفاده موضعی آب کرنبری بر پوست سر به رفع این مشکلات کمک می‌کند. ویتامین C موجود در آب کرنبری، ماده مغذی ضروری برای درمان موهای آسیب‌دیده است و از برخی اختلالات مربوط به مو جلوگیری می‌کند. آب کرنبری می‌تواند به مبارزه با ریزش مو و طاسی مردانه کمک ‌کند.

۲۰. رنگ موی طبیعی

– آب‌کرنبری می‌تواند به عنوان رنگ مو نیز به کار رود
– یک فنجان آب کرنبری خالص را با ۱/۴ فنجان آب ترکیب کنید.
– بعد از شستن موها آن‌ها را با این ترکیب بشویید. این ترکیب بر موهای تیره عالی می‌شود و رنگی قرمز– به ویژه در نور آفتاب – به موها می‌دهد.

عوارض جانبی آب کرنبری

اگرچه آب کرنبری خواص زیادی دارد اما باید آن را به اندازه مناسب مصرف کرد. آب کرنبری درمان تمام مشکلات دستگاه ادراری نیست.

– افراد مبتلا به سندرم مثانه دردناک باید از خوردن آب کرنبری خودداری کنند. سندرم مثانه دردناک یک بیماری دردناک در مثانه است و زمانی ایجاد می‌شود که غشای مثانه آسیب می‌بیند و باعث تماس ادرار با بافت حساس می‌شود. این مشکل با مصرف آب کرنبری بدتر می‌شود.

– مقدار زیاد این آبمیوه می‌تواند باعث پوسیدگی مینای دندان شود.

– افراد مبتلا به دیابت و مشکلات معده باید مراقب خوردن آب کرنبری باشند. مقدار زیاد این آبمیوه می‌تواند باعث ناراحتی معده، اسهال و بالا رفتن قند خون شود.

– آب کرنبری با برخی داروها – به ویژه داروهای قلب -تداخل دارد. ترکیب داروهای قلب با آب کرنبری می‌تواند به خونریزی داخلی منجر شود که در صورت بی‌توجهی می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد. افرادی که دارو مصرف می‌کنند باید قبل از گنجاندن این آبمیوه در رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند.

آب کرنبری ماده‌ای عالی برای افزودن به برنامه غذایی روزانه است و بزرگسالان و کودکان از خواص آن بهره‌مند می‌شوند. خوشمزه نیز هست! فقط درمورد میزان مصرف آن با پزشک مشورت کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: stylecraze

۲۰ برترین خواص آب کرنبری یا قره قاط برای سلامتی، پوست و مو

نوشته های مرتبط

خواص کشمش: ۲۸ فایده کشمش برای سلامتی، پوست و مو...
خواص نارنگی: ۲۱ فایده شگفت‌انگیز نارنگی برای سلامتی، پوست و ...
خواص مارچوبه: ۳۳ برترین فواید مارچوبه برای سلامتی و درمان+مض...
۱۰ درمان طبیعی سرطان پانکراس یا سرطان لوزالمعده...
مضرات قارچ: ۱۰ عارضه جانبی خطرناک قارچ برای سلامتی...
خواص کدو سبز:۲۱ مهم ترین فواید کدو سبز برای سلامتی، پوست و م...
۲۳ راه درمان سردرد با داروهای گیاهی که سریع و موثر هستند...
۳۰ درمان خانگی موخوره که واقعا موثر است...
۱۲ درمان خانگی راش دور چشم که موثر و طبیعی است...
مضرات کافور: ۱۰ عارضه جانبی باورنکردنی کافور...
مضرات چای سبز: ۲۴ عارضه جانبی چای سبز که حتما باید بدانید...
تغییر رنگ چشم: ۴۲ ماده غذایی برای تغییر رنگ چشم در ۴۵ روز...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...