معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه متولی تهیه محتوای راهنمای مشاوره در دادگاه های خانواده


معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه متولی تهیه محتوای راهنمای مشاوره در دادگاه های خانواده

مدیرکل پیشگیری های فرهنگی - اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: این معاونت محتوای راهنمای فنی و اجرایی مشاوره در دادگاه های خانواده را به منظور آموزش مشاوران تهیه و تنظیم می کند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، محمدعلی زنگانه درنشست ویرایش کتاب راهنمای مراکز مشاوره خانواده افزود: محتوای این کتاب راهنما ازسال 94 با همکاری اساتید وصاحبنظران حوزه مشاوره وخانواده در اداره­­ کل پیشگیری های فرهنگی- اجتماعی معاونت دردست تهیه و تکمیل است که پس از نهایی شدن درسراسر کشور مورد بهره برداری قرار می­ گیرد.
مدیرکل پیشگیری­ های فرهنگی- اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: 130مرکز مشاوره خانواده و کاهش طلاق در استان تهران فعالیت می کند که 90 مرکز در شهر تهران است.
وی با بیان اینکه مراکز مداخله در بحران به منظور کاهش طلاق در بخش اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی مستقر هستند، گفت: این سازمان توافق کرد شش مرکز غربالگری در تهران در مجاورت 6 مجتمع قضایی خانواده ایجاد کند که پنج مرکز آن در کنار دادگاه خانواده است و مشکل یک مرکز دیگر هم به زودی برطرف خواهد شد.
مدیرکل فرهنگی- اجتماعی معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهارداشت: از سال 1391 و بعد از تصویب و ابلاغ قانون حمایت خانواده یکی از برنامه های اصلی و دغدغه معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم عملیاتی کردن ماده 16 قانون حمایت خانواده مبنی بر ایجاد و راه اندازی مراکز مشاوره خانواده در کنار دادگاه های خانواده به منظور ارجاع متقاضیان طلاق به مراکز مشاوره برای دریافت خدمات مشاوره روانشناسی،حقوقی، مذهبی و مددکاری و برای افزایش صلح و سازش بود.
وی ادامه داد: در حال حاضر بر اساس تبصره ذیل ماده 16 از ظرفیت سازمان بهزیستی به منظور راه اندازی مراکز مشاوره استفاده شده که در 29 استان کشور فرایند آن مستقر شده و لازم است تا استقرار کامل و پوشش صددرصدی همه حوزه های قضایی کشور در سال های آینده نیز ادامه یابد.
زنگانه اقداماتی را که در سال های اخیر در ارجاع دعاوی خانواده به مراکز مشاوره خانواده صورت گرفته است ، مثمرثمر خواند و گفت: این مراکز به طور میانگین بیش از 20 درصد صلح و سازش را در بین دریافت ­کنندگان خدمات مشاوره به همراه داشته ­است که نشان می­ دهد این برنامه توانسته اثربخشی لازم را داشته باشد و نسبت به سایر اقدامات مرتبط، با توجه به کم هزینه بودن آن، فایده بالاتری داراست.
وی ادامه داد : این برنامه به صورت پایلوت نخست در چند استان انجام شد که نتایج قابل قبولی داشت مثلا در استان البرز پس از اجرای این طرح، شاهد کاهش 8 درصدی طلاق بودیم.
بر اساس ماده 16 قانون حمایت خانواده، قوه قضاییه مکلف است مراکز مشاوره را در کنار دادگاه های خانواده ایجاد کند، ضمن آنکه در تقسیم کار ملی که توسط کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق مستقر در شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان متولی اصلی خانواده در کاهش آسیب های اولویتی از سوی شورای اجتماعی کشور انتخاب شده، هفت وظیفه را برای قوه قضاییه تعیین کرده است.
مهم ترین آنها راه‌اندازی مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده در کنار دادگاه‌های خانواده و ارجاع تمامی دعاوی خانوادگی به این مراکز با همکاری نهادهای ذی‌ربط است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق