مضرات بیوتین: 10 مهمترین عوارض مصرف ویتامین B7 برای سلامتی


مضرات بیوتین: 10 مهمترین عوارض مصرف ویتامین B7 برای سلامتی

امروزه، بیش از نیمی از جمعیت سیاره‌ی ما با اشتیاق تمام بیوتین (ویتامین B7) مصرف می‌کنند. اما، آیا مصرف بیوتین (ویتامینB7) عوارض جانبی و مضراتی نیز دارد؟ بیایید به ژرفای جهان بیوتین (ویتامین B7) برویم و سعی کنیم به مضرات بیوتین پی ببریم و ببینیم مهمترین عوارض مصرف ویتامین B7 برای سلامتی چیست. مختصری درباره‌ی بیوتین (ویتامین...

امروزه، بیش از نیمی از جمعیت سیاره‌ی ما با اشتیاق تمام بیوتین (ویتامین B7) مصرف می‌کنند. اما، آیا مصرف بیوتین (ویتامینB7) عوارض جانبی و مضراتی نیز دارد؟ بیایید به ژرفای جهان بیوتین (ویتامین B7) برویم و سعی کنیم به مضرات بیوتین پی ببریم و ببینیم مهمترین عوارض مصرف ویتامین B7 برای سلامتی چیست.

مضرات بیوتین: 10 مهمترین عوارض مصرف ویتامین B7 برای سلامتی

مختصری درباره‌ی بیوتین (ویتامین B7)

بیوتین (ویتامین B7) ویتامینی محلول در آب است که در خوراکی‌هایی مانند بادام، غلات کامل، تخم مرغ، ساردین، گردو، میوه‌های خشک شده، خیار، جو دو سر، توت فرنگی، گل کلم، شیر گاو، و مخمر آبجو یافت می‌شود.

بیوتین، که با عنوان ویتامین H یا B7 نیز شناخته می‌شود در دوران اخیر محبوبیت فراوانی پیدا کرده است و به راحتی هر جایی و در قالب مکمل هایی با اشکال مختلف یافت می‌شود. این ماده تحت عنوان بسیار زیادی به فروش می‌رسد مانند اپیریکس، ویتامین H، ویتامین B7، بیوتین، و کوآنزیم R.

در حالی که بیوتین (ویتامین B7) برای کارکرد صحیح بدن‌مان مفید و ضروری است، سوء مصرف آن به همان اندازه می‌تواند به مشکلات پزشکی منجر شود. همیشه توصیه می‌شود که در مورد مکمل‌های مصرفی‌تان مطالعه کنید تا از هر گونه واکنش بدی جلوگیری کنید. اگر نمی‌دانید از کجا شروع کنید، نگران نباشید. ما در اینجا قرار است با فهرست کردن عوارض جانبی احتمالی بیوتین کمی از بار شما کم و در وقت‌تان صرفه‌جویی کنیم. آماده‌اید که به این عوارض جانبی بپردازیم؟

مضرات بیوتین ۱: ممکن از باعث جوش زدن بشود

بیوتین (ویتامین B7) بیش از در بدن می‌تواند باعث پیدایش جوش‌های کیستی در چانه و خط فک بشود.

این ویتامین تولید سبوم (چربی پوست) را در پوست افزایش می‌دهد، و راه را برای پارگی پوست و تجمع چرک باز می‌کند. اما چنین ذکر شده است که بعد از چند هفته که دوز بیوتین مصرفی قطع شود جوش‌ها از بین خواهند رفت.

بهتر است کمتر از ۲۵۰۰ میلی گرم در روز مکمل بیوتین مصرف کنید. نوشیدن آب فراوان به هنگام مصرف مکمل بیوتین (ویتامین B7) به کاهش خطر جوش زدن کمک خواهد کرد.

۲. ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک شود

بعضی از آدم‌ها ممکن است به خاطر مصرف مکمل‌های بیوتین از آلرژی‌هایی رنج ببرند.

واکنش‌های آلرژیک چندان رایج نیستند، اما مواردی از ابتلای بعضی افراد به آن‌ها وجود داشته است. این واکنش‌های آلرژیک می‌تواند احساس حالت تهوع، ورم گلو و صورت، ایجاد جوش‌های خارشی، گرفتگی، یا درد در قفسه‌ی سینه باشند.

اگر احیانا به یکی از این علائم بعد از مصرف مکمل‌های بیوتین مبتلا شدید، حتما لازم است که بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

مضرات بیوتین ۳: در دوران بارداری اثرات منفی دارد

یکی از اثرات جدی بیوتین در دوران بارداری اتفاق می‌افتد. زنان باردار باید از مصرف دوز بالای بیوتین اجتناب کنند. این ویتامین ممکن است خطر سقط جنین را افزایش دهد. هرچند هیچ آزمایشی بر روی انسان‌ها انجام نشده است که این ادعا را اثبات کند، اما همیشه بهتر است قبل از مصرف مکمل بیوتین در دوران بارداری با پزشک مشورت کنید.

۴. تکرر ادرار ایجاد می‌کند

گزارش‌های نه چندان با پایه و اساسی نشان می‌دهند که دوز بالای بیوتین می‌تواند باعث افزایش نیاز به دفع ادرار شود. ممکن است به خاطر مصرف دوز بالای بیوتین میزان تعریق بسیار زیاد و غیر معمولی نیز وجود داشته باشد.

مضرات بیوتین ۵: ممکن است باعث اسهال شود

افرادی که دوز بالایی از این مکمل را مصرف می‌کنند ممکن است از گرفتگی عضلات شکمی و اسهال نیز رنج ببرند. در صورت مشاهده‌ی چنین اوضاعی، بهترین کار قطع بلافاصله‌ی مصرف بیوتین است!

۶. حالت تهوع ایجاد می‌شود

بسیاری از کسانی که مکمل بیوتین مصرف می‌کنند از حالت تهوع خفیف در طی مراحل اولیه‌ شکایت دارند. با گذر زمان این عارضه‌ی جانبی به تدریج بر طرف می‌شود.

۷. ممکن است سطح گلوکز خون را افزایش دهد

یکی از مطالعات نشان داده است که مکمل بیوتین به کسانی که دیابت دارند توصیه نمی‌شود چون این ویتامین تولید گلوکز و اسیدهای چرب را در بدن افزایش می‌دهد.

اگر مبتلا به دیابت هستید بهتر است با یک پزشک مشورت کنید، تا مبادا در دوز مصرفی مکمل بیوتین زیاده روی کنید.

مضرات بیوتین ۸: با سایر داروهای مصرفی تداخل دارد

بیوتین با داروهای ضد سرع و کاهنده‌ی کلسترول تداخل دارد. مصرف دوز بالایی از مکمل بیوتین می‌تواند باعث شود این داروها کارآمدی کمتری داشته باشند. همچنین می‌تواند بر علائم دیابت نیز تاثیر بگذارد.

۹. احتمال دارد یوزینوفلیک پلوروپریکاردیال افیوژن بروز کند

در یک گزارش مجزا آمده است، در زنانی که همراه با ویتامین B5 مکمل‌های بیوتین مصرف می‌کنند ناراحتی نادر یوزینوفلیک پلوروپریکاردیال افیوژن مشاهده می‌شود. واکنش شدیدی که در خون اتفاق می‌افتد و هوا وارد فضای حفره‌ی پرده‌ی جنب در اطراف ریه‌ها می‌شود و باعث عفونت ریوی شدید می‌شود که همین می‌تواند به یک ناراحتی و بیماری خطرناک و مرگبار تبدیل شود.

مضرات بیوتین ۱۰: ممکن است باعث مشکلات تنفسی حاد شود

در بعضی از افراد، دوز بالای بیوتین می‌تواند باعث بروز مشکلات تنفسی حاد یا آنافلاکسی شود. مهم است که در چنین مواردی بلافاصله با یک پزشک متخصص مشورت کنید.

نکات احتیاطی درباره‌ی مصرف بیوتین

ممکن است تمام عوارض فوق‌الذکر برای بیوتین ترسناک به نظر برسند، اما اگر مکمل‌ها را درست و در زمان مناسب مصرف کنید این عوارض با شما سر و کاری نخواهند داشت. نگران نباشید، حین مصرف بیوتین نکات زیر را به یاد داشته باشید تا بتوانید از تمام فایده‌هایی که این ویتامین برای سلامتی‌تان دارد نهایت استفاده را ببرید. بیایید نگاهی به این نکات بیندازیم:

۱. بدن‌تان را هیدراته نگه دارید – زیاد بنوشید! هر روز حدود دو لیتر آب بنوشید، چون هیدراته بودن بدن می‌تواند سطح بیوتین را در بدن پایین بیاورد.

۲. از مصرف الکل، استعمال سیگار، و مواد مخدر دوری کنید – چون الکل و مواد مخدر بدن را دهیدراته می‌کنند و به کمبود بیوتین منجر می‌شوند.

۳. از خوردن بیش از ۲ عدد سفیده‌ی تخم مرغ در روز اجتناب کنید.

۴. اگر بار اول‌تان است که مکمل مصرف می‌کنید، بهتر است با دوز پایین شروع کنید و کم کم میزان آن را افزایش بدهید.

۵. مکمل‌ها را با معده‌ی خالی مصرف نکنید – بسیار مهم است که ، فارغ از زمانی که آن‌ها را مصرف می‌کنید، مکمل‌های بیوتین را همراه با وعده‌های غذایی استفاده کنید.

۶. سعی کنید بیش از حد به مکمل‌های بیوتین وابسته نشوید. هر چه قدر هم که بیوتین ضروری باشد، باز هم می‌توانید آن را از منابع غذایی که در طول روز مصرف می‌کنید به دست آورید.

۷. توصیه می‌شود که مکمل بیوتین را با سایر مولتی‌ویتامین‌ها مصرف کنید تا از عدم تعادل ویتامین‌ها جلوگیری شود.

۸. سعی نکنید دکتر بازی در بیاورید! قبل از شروع مصرف هر دوزی از بیوتین نظر پزشک متخصص را جویا شوید. با یک پزشک عمومی صحبت کنید و درباره‌ی ناراحتی‌هایی که دارید بحث کنید. این کار به پزشک کمک خواهد کرد دوز مناسبی را به شما تجویز کند. اگر با هر یک از این عوارض مواجه شدید، سریعا به یک مرکز درمانی مراجعه کنید.

دوز پیشنهادی برای مصرف بیوتین

در حالی که یک شخص می‌تواند استفاده از مکمل بیوتین را در هر مقطعی از زندگی‌اش شروع کند، اما توصیه می‌شود فقط بعد از مشورت با متخصص حوزه‌ی سلامت این کار را انجام دهید. هر گروه سنی و شرایط سلامتی نیازمند دوز متفاوتی از این مکمل است، که وقتی این دوز مصرفی از حد مجاز بگذرد باعث بروز عوارض جانبی فوق‌الذکر می‌شود.

میزان مجاز توصیه‌ شده مقدار بسیار کمی است. یک فرد بالغ نباید بیش از ۲۰-۳۰ واحد مصرف کند. اما بعضی از ناراحتی‌های پزشکی ممکن است شما را مجبور کنند دوز بالاتری از این مکمل را مصرف کنید، در حالی که بسیاری دیگر از ناراحتی‌ها ممکن است وادارتان کنند دوز کمتری استفاده کنید. به عنوان مثال، میزان ۵۰۰ میلی گرم در روز در درمان تجویز می‌شود.

شکل و قالب – مکمل‌های بیوتین معمولا به سه شکل و ترکیب یافت می‌شوند – ۱۰ میکروگرم، ۵۰ میکروگرم، و ۱۰۰ میکروگرم.

توصیه‌ برای گروه‌های سنی مختلف:

– ۱ تا ۱۲ ماه : ۷ میکروگرم
– ۲.۱ تا ۳ سال: ۸ میکروگرم
– ۳.۴ تا ۸ سال: ۱۲ میکروگرم
– ۹ تا ۱۳ سال: ۲۰ میکروگرم
– ۱۴ تا ۱۸ سال: ۲۵ میکروگرم
– بالای ۱۹ سال: ۳۰ میکروگرم
– زنان باردار: ۳۰ میکروگرم
– زنان شیرده: ۳۵ میکروگرم

اگر دلتان می‌خواهد موهای براق و بلندی داشته باشید که تعریف و تمجید همگان را برانگیزد، بیوتین همان چیزی است که باید استفاده کنید! بیوتین مصرف کنید، اما نه بیشتر از حد مجاز و توصیه شده.

آیا شما عوارض دیگری برای بیوتین سراغ دارید؟

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: stylecraze

مضرات بیوتین: ۱۰ عارضه‌ جدی مصرف ویتامین B7 برای سلامتی

نوشته های مرتبط

۲۲ مهمترین خواص شیر زردچوبه برای زیبایی و سلامتی...
خواص چغاله بادام: ۱۸ فایده بادام سبز برای سلامتی، پوست و مو...
خواص لیچی: ۲۱ فایده شگفت‌انگیز لیچی برای سلامتی، پوست و مو...
مضرات هندوانه: ۱۰ مهمترین عوارض جانبی هندوانه برای سلامتی...
۵ جدی ترین مضرات غذاهای منجمد که باید بدانید...
۲۵ بهترین مواد غذایی سرشار از منگنز که برای بدن مفید هستند...
۳۰ مشهورترین بازیگران زن بالیوود بدون آرایش چه شکلی هستند...
خواص کاکائو: ۲۷ فایده شگفت‌انگیز کاکائو برای سلامتی، پوست و ...
خواص آب هویج: ۵۰ فایده شگفت انگیز آب هویج برای سلامتی و درما...
مضرات لیمو: ۸ جدی ترین عوارض جانبی مصرف لیمو برای سلامتی...
خواص عناب: ۲۱ بهترین فواید عناب برای سلامتی و درمان+طرز مصرف...
خواص بامیه: ۳۰ خاصیت بامیه برای سلامتی، پوست و مو...
.yuzo_related_post img .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_related_post .relatedthumb a .yuzo_related_post .relatedthumb a:hover!important;} .yuzo_related_post .relatedthumb:hover a .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo__text--title .yuzo_related_post .yuzo_text, .yuzo_related_post .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_text, .yuzo_related_post:hover .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو