سالانه 270 محله شهری در کشور بازآفرینی می شود


سالانه 270 محله شهری در کشور بازآفرینی می شود

قزوین-معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در اجرای طرح ملی بازآفرینی شهری با اختصاص 1500 میلیارد تومان اعتبار سالانه 270 محله شهری در کشور بازآفرینی می شود.


به گزارش خبرنگار مهر، هوشنگ عشایری روز چهارشنبه در جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایداراستان قزوین که با حضور استاندار و معاونان استانداری برگزار شد اظهارداشت: پس از تاکید مقام معظم رهبری در خصوص حل برخی مشکلات شهری، توجه به سکونت گاههای غیر رسمی و بازآفرینی محلات در دستور کار دولت قرار گرفت و دستورالعمل اجرایی به استانها ابلاغ شد.

وی اضافه کرد: با تشکیل ستادی در مرکز و عضویت ۱۹ وزارتخانه و مشخص شدن تکلیف وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور و شهرداری ها، دستورالعمل اجرایی ابلاغ و برنامه ملی بازآفرینی تدوین و به ستاد ارائه شد.

سالانه 270 محله شهری در کشور بازآفرینی می شود

عشایری یادآورشد: این طرح مزیت هایی داشت که دولت را مجاب کرد با جدیت وارد کار شود و امید به زندگی را در میان مردم مناطق مختلف تقویت کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مهمترین ویژگی این طرح ملی افزایش کیفیت زندگی در شهرها و تقویت امور زیربنایی بود و رویکردی که تعریف شد متکی به تجارب گذشته هم بود تا در شرایط کنونی طرحی تاثیرگزار اجرایی شود.

وی اظهارداشت: در دهه ۷۰ و بعد از جنگ در دوران سازندگی برنامه بهسازی و نوسازی بافت فرسوده مطرح شد که رویکرد آن زمان کالبدی بود و محور هم اجرای پروژه بود و در دهه ۸۰ توانمندسازی سکونت گاههای غیر رسمی مطرح شد و شهرک سازی رونق گرفت و جاذبه های شهری برای جامعه غیر شهری ایجاد شد لذا شاهد رشد حاشیه نشینی بودیم.

عشایری بیان کرد: در دهه ۹۰ متاسفانه خاطره تلخ اجرای مسکن مهر رقم خوردو با مداخله مستقیم دولت در ساخت مسکن شاهد بروز مشکلات دیگری بودیم.

سالانه 270 محله شهری در کشور بازآفرینی می شود

مدیرعامل بازآفرینی شهری ایران اظهارداشت: در برنامه ملی بازآفرینی شهری با استفاده از تجارب گذشته به این جمع بندی رسیدیم که به جای «پروژه محوری» باید «محله محوری» در اولویت باشد و برنامه ها نیز از پایین به بالا تعریف شود.

وی گفت: در این طرح در کنار ارکان گذشته که دولت، شهرداری ها و بخش خصوصی بود یک رکن دیگر با نام تسهیل گران نیز اضافه شد که در این راستا ستادهای بازآفرینی استانها و شهرستانها تصمیم گیرنده هستند و خط مشی تعیین می کنند.

عشایری اظهارداشت: سه ماه فرصت پیدا کردیم تا ابزار مالی و اجرایی طرح را آماده کنیم ودرکنار تعریف وظایف تسهیل گران برنامه ریزی برای در اختیار گذاشتن زمین های دولتی و دستگاههای اجرایی هم صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: طرح ملی بازآفرینی شهری برنامه دولت است و همه دستگاههای اجرایی تکلیف دارند در اجرا همکاری کنند.

۱۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح ّبازآفرینی شهری

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه اظهارداشت: برای اجرای طرح بازآفرینی شهری ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده که سهم استانها نیز مشخص شده و پرداخت می شود.

سالانه 270 محله شهری در کشور بازآفرینی می شود

وی بیان کرد: در کنار اعتبارات تعیین شده از منابع اراضی ملکی که داریم نیز در اختیار قرار خواهیم داد تا طرح بسرعت عملیاتی شود.

عشایری اضافه کرد: طرح بازآفرینی شهری اصلی ترین کار در حوزه شهری از سوی رئیس جمهور است که امسال با جدیت در فاز اجرایی قرار گرفته است.

کد خبر 4320466

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


175 سوال جرات و حقیقت برای دختران و پسران + ایده عاشقانه