سقوط نوجوان در قنات‌ مسکن مهر ابرکوه/ مسئولان پاسخگو باشند


سقوط نوجوان در قنات‌ مسکن مهر ابرکوه/ مسئولان پاسخگو باشند

نوجوان 10 ساله‌ ساکن در شهرک مسکن مهر شهر ابرکوه هنگام بازی با دوستان خود ناگهان به داخل یکی از قنات‌های مسکن مهر شهر ابرکوه سقوط کرد و دچار سانحه شد.

قنات مذکور که دقیقاً در پشت دیوار بیمارستان خاتم‌الانبیاء این شهر واقع شده، تنها با چند عدد مفتول آهنی احاطه شده که به‌هیچ ‌عنوان حصار ایمن و قابل قبولی نبوده است. البته اهالی شهرک‌های ولایت و مسکن مهر، بارها با مراجعه به مسئولان و نهادهای مختلف، درخواست ساماندهی این قنات‌ها را داشته بودند ولی تاکنون اقدام مؤثری صورت نگرفته بود.

زنگ خطر وجود 54 چاه قنات در یک منطقه مسکونی

«سید حبیب زارعی» مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر که پیش از این پیگیری‌ها و مکاتبات بسیاری پیرامون ساماندهی قنات‌های مسکن مهر انجام داده است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار می‌کند: در این منطقه 54 حلقه چاه در قالب سه رشته قنات وجود دارد که یک تهدید جدید برای اهالی و ساکنان محسوب می‌شود و هر لحظه ممکن است حادثه تلخی را برای آنان رقم بزند.

وی با بیان این که این تهدید مربوط به امروز و دیروز و سقوط یک نوجوان در قنات نیست، تصریح می‌کند: از 10 سال قبل تاکنون در مراحل مختلف عمرانی نیز این تهدید وجود داشته است به عنوان نمونه قبلاً خودرویِ یکی از پیمانکاران زیرسازی به دورن یکی از این قنات‌ها سقوط کرده یا در هنگام ساخت این واحدهای مسکونی یک کارگر ساختمانی هنگام شب در این قنات افتاده بود.

بی‌پاسخ ماندن مکاتبات 10 ساله برای ساماندهی قنوات

زارعی با تأکید بر این که معضل مذکور در مراحل مختلف ساخت‌وساز منجر به حادثه شده است، ادامه می‌دهد: البته همواره طی 10 سال گذشته، بارها از سوی اتحادیه مسکن مهر و قبل از وقوع این حوادث، به‌ صورت شفاهی و مکتوب به مسئولان در مورد خطرات این چاه‌ها هشدار داده‌ایم.

وی اضافه می‌کند: حتی در این رابطه با دادستان وقت که مدعی‌العموم هم است، جهت دفاع از حقوق شهروندی ساکنین منطقه مکاتبه کردیم ولی متأسفانه تاکنون از سوی دستگاه‌های مربوطه هیچ‌گونه اقدام عاجلی صورت نگرفته است.

مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر ابرکوه در این باره خاطرنشان می‌کند: شاید بتوان علت عدم ساماندهی به‌ موقع قنوات را دست‌به‌دست شدن این مسئله در بین دستگاه‌های اجرایی مختلف همچون اداره آب منطقه‌ای، میراث فرهنگی، شهرداری، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و غیره عنوان کرد که هر کدام ابعاد خاصی از موضوع را مدنظر قرار می‌دهند.

قنوات مسکن مهر ابرکوه، مالک خصوصی دارد

زارعی یادآور می‌شود: در مجموع براساس دستورالعمل طرح ساخت‌وساز مسکن مهر که در آن وظایف کلیه دستگاه‌های اجرایی مشخص شده، صراحتاً به این نکته اشاره شده که راه و شهرسازی موظف است زمین بلامعارض و بدون مشکل را همچون شهرستان‌های دیگر استان برای ساخت مسکن مهر واگذار کند.

وی عنوان می‌کنید: متاسفانه نه ‌تنها زمین‌های واگذار شده در این منطقه از شهر بلامعارض نبوده بلکه قنوات موجود نیز دارای مالک خصوصی هستند که آنان نیز مطالبه حق ‌و حقوق قانونی خود را دارند.

وی یکی از راهکارهای پیشنهادی در این رابطه را این می‌داند که اداره راه و شهرسازی جهت پرداخت حق ‌و حقوق مالک یا مالکان قنوات، قیمت حریم را محاسبه کرده و از این مبلغ نیمی را به مالکان و نیم دیگر را به شهرداری جهت انجام اقدامات مناسب برای مقاوم‌سازی و ساماندهی پرداخت کند.

چه کسی پاسخگوی حوادث احتمالی بزرگ‌تر است؟

زارعی به یکی دیگر از معضلات ناشی از وجود این قنوات نیز اشاره و اضافه می‌کند: با توجه به گرم شدن هوا و تخلیه زباله در محل قنات‌ها، متأسفانه شاهد شیوع بیماری، تکثیر پشه و آلودگی در منطقه که 5 شهرک شامل شهرک‌های آزادگان، ولایت، بسیجیان، مهر و فرهنگیان در آن واقع شده است، هستیم.

وی تأکید می‌کند: مسئولان دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید از خود سؤال کنند که اگر سقوط این نوجوان منجر به مرگ یا نقص عضو وی می‌شد، چه کسی پاسخگو بود و چرا همیشه باید اتفاقی رخ دهد تا برای مشکلات فکری اندیشیده شود؟

مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر در پایان نیز عنوان می‌کند: این حادثه تنها تلنگری به مسئولان بود تا سریعاً برای حل این مشکل فکری اندیشیده شود، در غیر این صورت هر لحظه ممکن است دوباره شاهد چنین حوادث تلخی باشیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس