آغاز برداشت گل‌ گاوزبان از سطح 22 هکتار از مزارع منطقه الموت


آغاز برداشت گل‌ گاوزبان از سطح 22 هکتار از مزارع منطقه الموت

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: عملیات برداشت گل‌گاوزبان از سطح 22 هکتار از مزارع منطقه الموت از توابع شهرستان قزوین آغازشده است.

‌به گزارش ایسنا‌، علیرضا نوروزیان با اشاره به اینکه عملیات برداشت گل‌گاوزبان از سطح 22 هکتار از مزارع منطقه الموت از توابع شهرستان قزوین آغازشده است، پیش‌بینی کرد: تا پایان فصل برداشت در اواخر تیرماه سال جاری از این میزان سطح زیر کشت 300 تا 700 کیلوگرم در هکتار گاوزبان تر برداشت شود.


به گفته وی، این میزان برداشت محصول نسبت به سال گذشته به دلیل بروز سرمای بهاره در سال جاری کاهش داشته است.

نوروزیان ادامه داد: منطقه الموت ازلحاظ میزان برداشت گل‌گاوزبان و کیفیت آن بهترین منطقه در کشور محسوب می‌شود که در حال حاضر 22 هکتار از اراضی منطقه الموت به زیر کشت محصول گل گاوزیان رفته است.

به گفتهٔ وی؛ میانگین برداشت گل‌گاوزبان خشک در مزارع این منطقه در هر هکتار 100 تا 300 کیلوگرم است.

نوروزیان؛ روستاهای یارود، عباسک، کلمین، سنبل آباد، ازگنین علیا و سفلی در منطقه الموت غربی را از روستاهای مهم کشت این محصول در استان ذکر کرد.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به مزایای کشت گل‌گاوزبان اشاره کرد و گفت: گل‌گاوزبان گیاهی علفی است که 40 تا 70 سانتی‌متر طول دارد و از دانه آن در تهیه روغن استفاده می‌شود.

کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین به اهمیت طبی و دارویی گاوزبان اشاره کرد و گفت: این گیاه دارای مواد موسیلاژ قند، تانن، ترکیبات فنلی، مقدار کمی الکالوئید و مواد آرام‌بخش و همچنین مواد غنی از اسیدهای چرب است.

نوروزیان اضافه کرد: گاوزبان دارای ویتامین C است و طبیعت گرم و اثر آرامش‌بخش و مقوی تمام بدن و بالابرنده فشارخون دارد و خاصیت معرق و مدر، جهت جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، بازکننده کیسه صفرا و از بین برنده اخلاط سوخته، امراض سودا آوری، درمان سرخک و مخملک مؤثر است.

وی مطرح کرد: این گیاه در مناطق کوهستانی سردسیر و نیمه مرطوب که در طول بهار و تابستان دارای باران متناوب هستند و در استان‌های مازندران و گیلان در مناطق کوهستانی و نیمه مرطوب وجود دارد.

به گفتهٔ کارشناس مسئول محصولات ارگانیک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین؛ بذر گاوزبان طی 5 تا 21 روز در دمای 21 درجه سانتی‌گراد جوانه می‌زند و می‌توان اواخر اسفندماه در مزارع کشاورزی کشت کرد.

نوروزیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در تولید این محصول از کود و سموم کشاورزی استفاده نمی‌شود می‌توان در صورت تأمین اعتبار لازم، مناطق مستعد استان را برای تولید گل‌گاوزبان شناسایی تا بتوانند گواهینامه ارگانیک این محصول را دریافت کنند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک