پسماند مهمترین دغدغه‌ جدی تاثیرگذار بر محیط زیست است


پسماند مهمترین دغدغه‌ جدی تاثیرگذار بر محیط زیست است

قزوین- مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: پسماندها از مهمترین چالش ها و دغدغه های محیط زیست است که برای مدیریت و ساماندهی آنها باید برنامه ریزی کنیم.


حسن پسندیده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: وجود ترکیبات مختلف در زباله های شهری و پسماندهای غذایی و عواملی مانند رطوبت و حرارت محیطی مناسب را برای رشد وتکثیر انواع باکتریها، ویروسها و انگلهای تک سلولی بیماری زا، حشرات و جوندگان موذی فراهم می کند.

وی بیان کرد: در این میان پسماندهای صنعتی، بیمارستانی، کشاورزی، ویژه و خانگی از تهدیدات زیست محیطی است که اگر بدرستی مدیریت و ساماندهی نشود می تواند اثار و پیامدهای زیانباری برای سلامت مردم داشته باشد.

پسندیده تصریح کرد: در سایت محمد آباد شرایط خوبی برای جمع آوری و بازیافت انواع پسماند مهیا شده اما چون ظرفیت تجمیع پسماندهای عادی در سایت محمدآباد تکمیل شده برنامه‌های مطالعاتی برای ایجاد یک مرکز دیگر باید در دستور کار قرار گیرد.

پسماند مهمترین دغدغه‌ جدی تاثیرگذار بر محیط زیست است

مدیرکل محیط زیست استان قزوین یادآورشد: از آنجایی که حدود ۱۰۰ هکتار از سایت محمدآباد برای پسماندهای عادی در نظر گرفته شده بهتر است بستر سازی لازم برای ایجاد سازه‌های مناسب پذیرش این پسماندها را فراهم کنیم.

وی گفت: پسماند صنعتی به عنوان یکی از دغدغه‌های جدی تاثیرگذار بر محیط زیست محسوب می شود و طبق قانون مسئولیت اجرایی امور پسماند بر عهده واحدهای تولید کننده است و باید با نظارت و پایش‌های دقیق زیست محیطی به نحو مطلوب توسط خود تولیدکنندگان و مراکز مجاز جمع آوری، منتقل و مدیریت شود.

پسندیده تصریح کرد: پسماندهای پزشکی نیز به صورت تجمیع شده در یک منطقه از سایت محمدآباد پذیرش می شود و در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی با مدیرت اجرایی پسماندهای پزشکی در سطح درمانگاه، کلینیک، آزمایشگاه و بیمارستان‌ها از تولید تا مرحله نهایی امحاء پسماندها نظارت مستقیم دارد.

پسماند مهمترین دغدغه‌ جدی تاثیرگذار بر محیط زیست است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان قزوین در خصوص پسماند کشاورزی گفت: پسماندهای مربوط به ضایعات تولیدی کشاورزی به راحتی مدیریت می‌شوند چراکه در فرایند کمپوست می‌توان از آن استفاده کرد اما پسماندهای سموم تاریخ مصرف گذشته و ظروف کودهای شیمیایی نیاز به مدیریت خاص دارند که با نظارت سازمان جهاد به نحو مطلوب جمع آوری و در مراکز مجاز امحاء می‌شوند.

پسندیده گفت: استان قزوین به لحاظ داشتن جاذبه های طبیعی، تنوع زیستی و مناطق حفاظت شده و طبیعت منحصر به فرد ارزش بالایی دارد لذا استفاده صحیح و پایدار از این منابع یک وظیفه همگانی است و مردم باید در کنار دستگاه‌های اجرایی برای حفظ این منابع تلاش کنند.

کد خبر 4318142

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا