تبیین وصیت نامه امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به امام حسن(ع)


تبیین وصیت نامه امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به امام حسن(ع)

خبرگزاری شبستان: استاد حوزه علمیه با اشاره به حکمت 37 نهج‌البلاغه وصیت‌نامه امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به فرزند خود را تبیین و تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین مومنی استاد حوزه علمیه به مناسبت ماه مبارک رمضان در مهدیه تهران به سخنرانی پرداخت و درباره وصیت امیرمومنان امام علی(ع) به امام حسن(ع) گفت: تمام راه‌های اصلی و فرعی سعادت و خوشبختی انسان در همین بیانات ائمه معصومین(ع) است که اگر باور و عمل کند به آن خواهد رسید.

وی افزود: همه بیانات ائمه معصومین(ع) مطابق با عقل، علم، روان شناسی و جامعه شناسی است که اگر در جوانی آنها را در وجود خود نهادینه کنیم بسیار سود می بریم.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به حکمت 37 نهج‌البلاغه؛ عنوان کرد: امیرمومنان امام علی(ع) در این حکمت خطاب به امام حسن(ع) می‌فرمایند ای پسر من چهار مطلب را از من حفظ، باور و عمل کن؛ ابتدا اینکه بالاترین ثروت برای تو عقل است هر کاری را به عقل خود ارجاع بده اگر تایید نکرد آن را کنار بزن.

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه وجه امتیاز ما با حیوان عقل و ادراک ما است، اظهار داشت: همه می‌دانند بسیاری از امور نظیر دروغ، تهمت، زنا، ربا و برخی مسائل دیگر که حرام هستند با عقل هم سنخیت ندارند اما چون به باور نرسیدند کمیت آنها لنگ است.

وی افزود: انسان هر گناهی را به عقل ارجاع دهد به طور قطع آن را امضا نمی‌کند چراکه هر چه شرع حکم کرده با عقل سنخیت دارد؛ بی‌حجابی و برهنگی مورد تایید عقل نیست؛ خداوند برخلاف حیوان برای انسان لباس قرار داده است؛ چرا امروز برخی مدعیان بی‌حجابی برای انسان برای سگ و گربه خود لباس درست می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از وصیت‌نامه امیرمومنان امام علی(ع) گفت: بدترین فقر برای انسان حماقت است، انسان احمق به عقل توجه ندارد؛ هر جا یک قداستی دارد اگر برخی اقشار روزه‌خوار در ملا عام هنجار جامعه اسلامی را می‌شکنند ناشی از حماقت آنها است؛ پسر و دختری که ببیند پدر و مادر ارتباط با نامحرم را رعایت نمی‌کنند در بزرگی روشنی چشم والدین خود نخواهند شد.

استاد حوزه علمیه افزود: انسان با عیش و نوش و گناه به لذت حقیقی دست پیدا نمی‌کند بلکه با بندگی الهی به لذت سعادت و خوشبختی می‌رسد؛ خداوند در بندگی خود نشاطی قرار می‌دهد که در هیچ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد.

وی با اشاره به بخش دیگر از وصیت‌نامه امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به فرزند خود مبنی بر اینکه بدترین تنهایی، خودپسندی است؛ اظهار داشت: تحصیل‌کرده‌ها شما با پول این کشور مدرک گرفتید به مردم خدمت کنید چرا دچار عجب و غرور می‌شوید؛ برای خدمات خود بر مردم منت نگذارید.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با اشاره به وصیت چهارم امام مبنی بر اینکه بهترین اصل و نسبی که می‌شود ارث برد اخلاق خوب است، گفت: بزرگان و اولیاء الهی چنان اخلاق خوب داشتند که به عنوان نمونه کوچک هیچ گاه حتی به همسر خود امر و نهی نمی‌کردند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به بخش دیگری از وصیت امیرمومنان امام علی(ع) بیان داشت: با چهار گروه رفاقت نکنید انسان احمق که به جای سود به شما ضرر می‌رساند؛ با انسان دروغگو رفاقت نکنید چراکه همچون سراب دور را نزدیک و نزدیک را دور به شما نشان می‌دهد؛ با انسان بخیل رفاقت نکنید چراکه زمان نیاز شما را تنها می‌گذارد؛ با کسی که اهل گناه است دوستی نکنید چراکه هنگام بزنگاه شما را می‌فروشد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تلاش نیروهای امنیتی برای اطفا حریق ناشی از حمله هوایی آمریکا به پایگاه حشد الشعبی