فواید زایمان طبیعی، احساس توانمندی میکنند


فواید زایمان طبیعی، احساس توانمندی میکنند

مادرانی که زایمان طبیعی انجام میدهند نسبت به آنهایی که سزارین میشوند، زمان بهبود کوتاهتری دارند.

نی نی بان، گروه ترجمه:در این مطلب از راهنمای زایمان طبیعی یا سزارین درباره انتخاب زایمان طبیعی میدانید. در حالی که در بسیاری از موارد زایمان طبیعی راحت­ترین و بی­عارضه­ترین راه تولد نوزاد به حساب می آید، خانم­های زیادی ترجیح میدهند زایمان سزارین انجام دهند. امروزه سزارین حدود 30 درصد از کل تولدها را تشکیل میدهد. از آنجا که هر خانمی در نهایت میتواند انتخاب کند که زایمانش را چطور انجام دهد، پزشک باید مزایا و معایب هر دو روش را به درستی ارائه کند و جوانب مثبت و منفی تولد طبیعی و سزارین را به طور کامل توضیح دهد. در این بخش به مزایا ومعایبی که زایمان طبیعی برای مادر به همراه دارد اشاره میکنیم.

مزایای زایمان طبیعی برای مادر

احساس توانمندی میکنند
از نظر روانشناسی گفته میشود زنانی که زایمان طبیعی انجام میدهند تجربه زایمان مثبت­تری دارند. زنانی که زایمان واژینال انجام میدهند احساس توانمندی بیشتری میکنند چون در به دنیا آمدن فرزندشان درگیری بیشتری دارند و حس مادرانه قویتری را تجربه میکنند. در بسیاری از موارد اطرافیان زایمان طبیعی را یک نوع زایمان دردناک و در عین حال ترسناک نشان میدهند و به همین دلیل مادری که با وجود شنیدن این موارد، تصمیم به زایمان طبیعی میکند، احساس شجاعانه ای دارد که یک نوع تقویت مثبت برایش به حساب می آید.

فواید زایمان طبیعی، احساس توانمندی میکنند

ارتباط بهتر با نوزاد
زمانی که مادری زایمان طبیعی انجام میدهد به دلیل هوشیاری که در لحظه زایمان دارد میتواند در همان لحظه اول ارتباط نزدیک با فرزندش برقرار کند. این روش از تولد به مادر و نوزاد اجازه میدهد بلافاصله بعد از تولد تماس پوست به پوست داشته باشند و زودتر با یکدیگر اخت شوند.

مدت اقامت کوتاه است
مادرانی که زایمان طبیعی انجام میدهند همچنین نسبت به آنهایی که سزارین میشوند، زمان بهبود کوتاهتری دارند.زایمان طبیعی یک فرایند طولانی است و میتواند کار فیزیکی خسته کننده و سختی برای مادر به حساب بیاید اما یکی از مزایای زایمان طبیعی آن است که مدت اقامت در بیمارستان بسیار کوتاهتر از زمانی است که زایمان سزارین انجام میشود. زنانی که تحت زایمان واژینال قرار میگیرند در اصل از عمل جراحی بزرگ و خطرات مرتبط با آن مانند خونریزی شدید، زخم، عفونت، واکنش به بیهوشی و درد بیشتر اجتناب میکنند.

نگهداری از نوزاد راحت تر است
مادری که جراحی انجام نداده باشد، به دلیل دوره درمان و بهبود کوتاه تر راحت تر و به موقع تر میتواند از نوزادش نگهداری کرده و زودتر تغذیه با شیر مادر را برایش آغاز کند.

معایب زایمان طبیعی برای مادر

مدت زمان نامعلوم
زایمان واژینال از این لحاظ میتواند استرس زا باشد که مادر نمیداند دقیقا چقدر طول میکشد تا زایمان انجام شود. برخی زایمانها بسیار سریع انجام میشود در حالی که برخی موارد ساعتها طول میکشد و این بستگی به موارد مختلف دارد. اگر قرار بر زایمان طبیعی باشد مادر باید همچنان منتظر باشد تا روز موعود فرا برسد و این روند برنامه ریزی برای تولد نوزاد را پیچیده تر میکند.

مشکلاتی در واژن
در طول زایمان طبیعی ممکن است پوست و بافت اطراف واژن در حالی که جنین از مجرای زایمان در حال حرکت است دچار کشش و پارگی شوند. اگر کشش و پارگی شدید باشد ممکن است نیاز به بخیه وجود داشته باشد یا صدماتی به عضلات لگن که ادرار و مدفوع را کنترل میکنند، وارد شود. پس از زایمان طبیعی یک زن ممکن است درد طولانی در کف لگن و قسمت بین واژن و مقعد احساس کند.


احتمال بی اختیاری ادرار
برخی مطالعات نشان داده است زنانی که زایمان طبیعی انجام میدهند، نسبت به زنانی که سزارین کرده اند بیشتر احتمال دارد به مشکلات روده یا بی اختیاری ادرار، دچار شوند. آنها همچنین ممکن است بیشتر مستعد ابتلا به نشت ادرار هنگام سرفه، عطسه یا خنده شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن