31 بهترین خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان+مضرات


31 بهترین خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان+مضرات

با توجه به خواص روغن درخت چای برای درمان و معالجه بیماری ها بیشترین محبوبیت را در بین انواع روغن های مختلف داشته است. تحقیقاتی وجود دارد که خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان را ثابت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید و این مقاله را تا به انتها بخوانید. خواص روغن درخت چای برای...

با توجه به خواص روغن درخت چای برای درمان و معالجه بیماری ها بیشترین محبوبیت را در بین انواع روغن های مختلف داشته است. تحقیقاتی وجود دارد که خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان را ثابت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید و این مقاله را تا به انتها بخوانید.

خواص روغن درخت چای برای سلامتی

فایده‌های روغن درخت چای (که روغن معطر درخت چای نیز نامیده می‌شود) برای سلامتی را می‌توان به خواص ضد باکتریایی، ضد میکروبی، ضد عفونی، ضد ویروسی، بالزامیک، خلط آور، ضد قارچ، ضد حشرات، و تحریک کننده‌ی آن نسبت داد. این روغن عفونت‌ها را درمان می کند، سلامت دهان و دندان را بهبود می‌بخشد، و حتی درد کانال ریشه‌ی دندان را از بین می‌برد.

۱. گل مژه را درمان می‌کند

31 بهترین خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان+مضرات

گل مژه چیزی نیست به جز یک ورم التهابی در لبه‌ی یکی از پلک‌ها. این ناراحتی ممکن است به خاطر عفونت باکتریایی به وجود آمده باشد. و روغن درخت چای به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی می‌تواند درمانی بی نظیر برای این ناراحتی باشد. روغن درخت چای گل مژه را ضد عفونی می‌کند و از بین می‌برد چون التهاب را کاهش می‌دهد و مانع مانع از تجمع باکتری‌ها در آن ناحیه می‌شود.

می‌توانید یک قاشق چایخوری روغن درخت چای را با دو قاشق غذاخوری آب تصفیه شده مخلوط کنید و این مخلوط را مدتی در یخچال بگذارید. به آرامی آن را حداقل سه بار در روز و تا زمانی که ورم و درد فروکش کند روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید. گفته می‌شود روغن درخت چای فعالیت باکتری استافیلوکوک را مختل می‌کند.

۲. به پیشگیری از عفونت‌ مثانه کمک می‌کند

روغن درخت چای در مقابله با باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک‌ها بسیار موثر عمل می‌کند – که به همین خاطر در پیشگیری از عفونت مثانه کارساز است. بخار روغن درخت چای جلوی باکتری‌هایی را که باعث این عفونت‌ها می‌شوند می‌گیرد (که یکی از آن‌ها E.coli است). می‌توانید ده قطره روغن درخت چای را به آب حمام اضافه کنید و با این کار ورودی مجرای ادرار را شستشو دهید – که این کار می‌تواند به درمان کمک کند. اما چون تحقیقات محدودی در این زمینه انجام شده است، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

طبق مطالعه‌ای که در لهستان انجام شده است، روغن درخت چای می تواند به درمان عفونت مجاری ادرار نیز کمک کند. روغن درخت چای همچنین در درمان عفونت مجاری ادرار زنان در دوره‌ی پیش از یائسگی کارساز است.

۳. ناخن‌ها را تقویت می‌کند

31 بهترین خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان+مضرات

چون روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده‌ی قدرتمند است می‌تواند با عفونت‌های قارچی که ممکن است باعث شکننده شدن ناخن‌های‌تان شوند مبارزه کند. همچنین می‌تواند به درمان ناخن‌های زرد یا رنگ باخته کمک کند. فقط کافی است نصف قاشق چایخوری روغن ویتامین E را با چند قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. این محلول را روی ناخن‌ها بمالید و به مدت چند دقیقه ماساژ دهید. بگذارید ۳۰ دقیقه بماند، بعد می‌توانید آن را با آب ولرم بشویید. آنرا خشک کنید و کمی لوسیون مرطوب کننده به ناخن ها بمالید. انجام این کار دو بار در ماه می‌تواند نتایج مطلوبی برایتان به همراه داشته باشد.

۴. به درمان بیماری‌های مقاربتی کمک می‌کند

خواص ضد باکتریایی روغن درخت چای می‌تواند به درمان علائم بیماری‌های مقاربتی کمک کند. همچنین می‌تواند درد به وجود آمده توسط ناراحتی‌هایی مانند سفلیس یا شانکروئید را تسکین دهد. استعمال روغن درخت چای در ناحیه‌ی مبتلاشده (با استفاده از گلوله‌های پنبه‌ی تمیز) می‌تواند باعث تسکین درد شود. انجام هر روزه‌ی این درمان به مدت حداقل دو هفته می‌تواند نتایج خوبی به بار بیاورد. همچنین می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را به آب حمام اضافه کنید تا به کمک آن از علائم دردناکی که به آن‌ها مبتلا شده‌اید رهایی پیدا کنید.

۵. عفونت ناف را درمان می‌کند

روغن درخت چای، با توجه به خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی‌اش، می‌تواند درمان خوبی برای عفونت ناف باشد. فقط کافی است ۴ تا ۵ قطره روغن درخت چای را با ۱ قاشق چایخوری روغن زیتون یا نارگیل مخلوط کنید. با استفاده از یک گلوله‌ی پنبه‌ی تمیز، به آرامی مخلوط روغن را بر ناحیه‌ی مبتلا به عفونت بمالید. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه باقی بماند، و بعد به آرامی با استفاده از یک دستمال تمیز روغن را از آن ناحیه پاک کنید. این کار را دو تا سه بار در روز انجام دهید تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنید.

۶. درد حفره‌ی خشک را درمان می‌کند

حفره‌ی خشک، ناراحتی است که در آن فرد مبتلا درد شدیدی را چند روز بعد از کشیدن دندان احساس می‌کند. و روغن درخت چای، به خاطر خواص ضد عفونی‌اش، در پیشگیری از عفونت دندان و لثه و بر طرف کردن درد بسیار خوب عمل می‌کند.

۱ تا ۲ قطره روغن درخت چای را روی یک گلوله ی پنبه‌ی خیس بریزید. به آرامی آن گلوله را بر روی ناحیه مبتلا شده بمالید. بگذارید ۵ دقیقه بماند. پنبه را بردارید و آن ناحیه را با آب ولرم بشویید. می‌توانید بسته به نیاز خود ۲ تا ۳ بار در روز این کار را تکرار کنید.

۷. درد کانال ریشه‌ی دندان را درمان می‌کند

31 بهترین خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان+مضرات

هر چند در این رابطه به تحقیقات بیشتری نیاز است، استفاده از روغن درخت چای در درمان درد کانال ریشه‌ی دندان اثرات مثبتی به همراه دارد. چنین در یافته اند که روغن درخت چای ریشه‌ی دندان را عفونت زدایی می‌کند و نهایتا درد را از بین می‌برد.

۸. تاول پا را درمان می‌کند

خواص ضد باکتریایی و قبض کنندگی روغن درخت چای می‌تواند در درمان تاول پا نقش داشته باشد. به علاوه، این روغن می‌تواند خطر عفونت و بازگشت آن را از بین ببرد.

یک بخش روغن درخت چای و سه بخش آب ساده (یا هر روغن سبزیجاتی) را با هم مخلوط کنید. با استفاده از یک گلوله‌ی پنبه‌ی تمیز، به آرامی این محلول را روی ناحیه‌ی مبتلا شده بمالید. بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه بماند، بعد می‌توانید آن را به آرامی با آب سرد بشویید. می‌توانید این کار را دو تا سه بار در روز به مدت چند روز تکرار کنید.

۹. عفونت گوش را درمان می‌کند

این ویژگی درمانی آن نیز به خواص ضد قارچی و ضد باکتریایی روغن درخت چای بر می‌گردد. می‌توانید قبل از مصرف چند قطره روغن درخت چای را با یک چهارم فنجان روغن درخت زیتون رقیق کنید. سرتان را به یک طرف خم کنید، و با استفاده از یک قطره چکان کوچک، چند قطره روغن رقیق شده را داخل گوشتان بریزید. سرتان را به مدت چند دقیقه در همان حالت خم شده نگه دارید – این کار اجازه می‌دهد روغن به داخل کانال گوش‌تان سر بخورد. می‌توانید برای اطمینان از آن که روغن اضافی سر ریز نکند با یک گلوله‌ی پنبه را روی گوش‌تان فشار دهید.

با وجود این، مطالعات خاصی حاکی از آن هستند که استفاده از روغن درخت چای در گوش می‌تواند عوارض نامطلوبی نیز به همراه داشته باشد. در گزارش دیگری آمده است که روغن درخت چای می‌تواند باعث نقص شنوایی شود. قبل از استفاده ی آن حتما با پزشک مشورت کنید.

۱۰. بوی بد واژن را درمان می‌کند

بنابر شواهد موجود، روغن درخت چای می‌تواند به از بین بردن بوی بد واژن کمک کند. خواص طبیعی ضد قارچی و ضد میکروبی این روغن به انجام چنین درمانی کمک می‌کند. می‌توانید از مخلوط چند قطره روغن درخت چای و آب استفاده کنید. یک یا دو قطره از این مخلوط را روی قسمت بیرونی واژن خود بمالید. می‌توانید این کار را ۳ تا ۵ بار در روز تکرار کنید، و اگر علائم بهبود پیدا نکردند (یا حتی بدتر شدند) استفاده از آن را متوقف و به پزشک مراجعه کنید.

همچنین می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را با آب و فندق افسونگر مخلوط کنید و روی یک پد پنبه‌ای بریزید. این پد را روی ناحیه‌ی مبتلا بمالید. اما حتما روغن درخت چای را با آب و فندق افسونگر رقیق کنید – چرا که این روغن می‌تواند باعث حساسیت در ناحیه‌ی کشاله‌ی ران بشود.

۱۱. ممکن است با ذات الریه مباره کند

طبق یکی از مطالعات انجام شده در کشور چین، استنشاق روغن درخت چای ممکن است به تسکین علائم ذات الریه کمک کند. هرچند این نشان می دهد که این روغن کاربردهای فوق‌العاده‌ای در زمینه‌ی پزشکی دارد، ما همچنان نمی‌دایم آیا می‌توانید از آن به عنوان روش خانگی رهایی از علائم بیماری استفاده کنید یا نه. اما یک بار با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.

۱۲. به درمان سلولیت کمک می کند

طبق یکی از مطالعات انجام شده، استفاده از روغن درخت چای التیام زخم‌های عفونی و سلولیت را تسریع می‌کند. و این می‌تواند به خاطر خواص ضد قارچی، ضد باکتریایی، و ضد التهابی این روغن باشد.

فقط کافی است به راحتی یک گوش پاک کن را با آب خیس کنید و چند قطره روغن درخت چای به آن اضافه کنید. این گوش پاک کن را روی ناحیه ی مبتلا شده بمالید. بگذارید روغن به مدت چند ساعت در آن ناحیه بماند، بعد می توانید آن را با آب سرد بشویید.

۱۳. برفک دهان را درمان می‌کند

روغن درخت چای می‌تواند با مخمر کاندیدا آلبیکنس که باعث برفک دهان می‌شود مقابله کند. طبق مطالعه‌ی دیگری دریافته‌اند که، استفاده از ژل روغن درخت چای دو بار در روز و بر روی یک چوب مسواک می‌تواند التهاب لثه را کاهش دهد.

در زمینه‌ی درمان بیماری‌های دهان و دندان کارشناسان می‌گویند که بهترین راه استفاده از روغن درخت چای آن است که از ژل آن بهره ببریم. همچنین می‌توانید از یک دهانشویه‌ی حاوی روغن درخت چای ۵٪ رقیق شده استفاده کنید. تقریبا چهار بار در روز با یک قاشق غذاخوری از این محلول دهانتان را شستشو دهید.

۱۴. بلفاریت یا پلک‌آماس را درمان می‌کند

بلفاریت ناراحتی است که در آن پلک ملتهب می شود. بر اساس گزارش آکادمی چشم پزشکی آمریکا، اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی روغن درخت چای ممکن است به درمان این ناراحتی کمک کند.

بلفاریت ممکن است به خاطر انگل‌های ریز موجود در ذرات گرد و خاک که وارد چشم‌ها می‌شوند و بعد جفتگیری و تولید مثل کرده و باعث التهاب می‌شوند به وجود بیاید. مطابق یکی از مطالعات انجام شده در بریتانیا، اثرات ضد التهابی و ضد میکروبی روغن درخت چای می‌تواند به درمان بلفاریت کمک کند. همچنین می‌توانید پلک‌هایتان را با روغن درخت چای ۵۰ درصد بشویید، که می‌توانید آن را از نزدیک‌ترین داروخانه‌ی محل نیز تهیه کنید.

۱۵. تورم غدد لنفاوی را درمان می‌کند

31 بهترین خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان+مضرات

در این بیماری که به آن ورم غده‌های خلطی نیز می‌گویند، غدد لنفاوی هنگام لمس کردن احساس ورم و حتی درد دارند. این معمولا نشانه‌ی عفونتی باکتریایی در جایی از بدن است. استفاده از روغن درخت چای می‌تواند اثرات سریعی داشته باشد، و بعد اثر رهایی بخش آرامی ظرف ۲۴ ساعت از خود به جا بگذارد.

می‌توانید روغن را مستقیما از داخل بطری آن استنشاق کنید یا آن را بر ناحیه ی مبتلا شده بمالید. همانطور که قبلا گفتیم، این روغن برای مصرف خوراکی نیست. همچنین وقتی برای درمان پوست از آن استفاده می‌کنید، فقط چند قطره (بعد از رقیق کردن آن با همان مقدار روغن نارگیل) روی پوستتان بمالید.

۱۶. بوی بد بدن را کاهش می‌دهد

خواص ضد باکتریایی روغن درخت چای می‌تواند به کنترل بوی بد زیر بغل یا بوی بد ناشی از تعریق کمک کند. مهم است که بدانید خود عرق بویی ندارد. فقط وقتی با باکتری‌های روی پوست ترکیب می‌شود بو می‌دهد. روغن درخت چای می‌تواند جایگزین خوبی (و احتمالا سالمی) برای دئودورانت‌های موجود در بازار و سایر مواد ضد تعریق باشد.

نحوه‌ی درست کردن یک دئودورانت طبیعی با استفاده از روغن درخت چای: ۳ قاشق غذاخوری کره‌ی شیا و روغن نارگیل، یک چهارم فنجان نشاسته‌ی ذرت و جوش شیرین، و ۲۰ تا ۳۰ قطره روغن درخت چای چای را با هم مخلوط کنید.

۱۷. بوی بد دهان را معالجه می‌کند

باور بر این است که روغن درخت چای، به خاطر خواض ضد باکتریایی‌اش، درمانی بی نظیر برای معالجه‌ی بوی بد دهان است. می‌توانید خیلی راحت یک قطره روغن درخت چای را قبل از مسواک کردن دندان‌هایتان به خمیر دندان خود اضافه کنید.

همچنین می‌توانید با افزود ۳ قطره روغن درخت چای به یک فنجان آب گرم یک دهانشویه درست کنید. دو تا سه بار در روز، ترجیحا بعد از غذا، این دهانشویه را قرقره کنید. اما هرگز این محلول را قورت ندهید. و چون تحقیقات انجام شده در این زمینه محدود است، بهتر است با پزشک یا دندانپزشک مشورت کنید.

خواص روغن درخت چای برای پوست

روغن درخت چای فایده‌های بی نظیری برای پوست دارد. خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی آن به شما کمک می‌کند از جوش و آکنه خلاص شوید و پوستی تمیز تر و روشن تر داشته باشید. این روغن می‌تواند حتی به خلاص شدن شما از زخم‌ها و لکه‌ها کمک کند. همچنین می‌توانید از حمام روغن درخت چای (با اضافه کردن ۶ قطره روغن به وان حمام) برای جوانسازی‌ پوست استفاده کنید.

۱۸. به درمان جوش و سایر مشکلات پوستی کمک می‌کند

31 بهترین خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان+مضرات

اکثر کر‌م‌های ضد جوش حاوی عصاره‌ی درخت چای هستند – و آن‌ها برای این کار دلیل دارند. همان طور که بعضی از مطالعات خاص نشان می‌دهند، روغن درخت چای در زمینه‌ی درمان جوش به عنوان یک بنزوئیل پراکسید عملکرد موثری دارد. این روغن همچنین تولید سبوم (چربی پوست)‌ توسط پوست را کاهش می‌دهد.

۲ تا ۳ قطره روغن درخت چای را با ۱ قاشق غذاخوری عسل و ماست مخلوط کنید. بگذارید به مدت حدودا ۲۰ دقیقه بماند، بعد می توانید صورت‌تان را بشویید. این کار را هر روز تکرار کنید. منابع خاصی اعلام کرده‌اند که روغن درخت چای با روغن نارگیل نیز می‌تواند جوش و آکنه را برطرف کند.

روغن درخت چای حتی جای لک‌ها و کبودی‌ها را نیز برطرف می‌کند و می‌تواند به همان اندازه برای سفید کردن پوست مفید باشد. از طرفی برای درمان خشکی پوست نیز می‌توانید از این روغن استفاده کنید. ۵ قاشق غذاخوری روغن درخت چای را با ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط کنید و پوست‌تان را به آرامی با آن ماساژ دهید و بگذارید روی پوست‌تان بماند. بعد صورت‌تان را مثل همیشه بشویید.

طبق بعضی از مطالعات انجام شده، روغن درخت چای می‌تواند به کاهش لکه‌های سیاه پای چشم نیز کمک کند. همچنین می‌تواند باد و ورم زیر چشم را بر طرف کند. اما از آنجایی که پوست اطراف چشم ظریف و حساس است ، مطمئن نیستیم این کار چه اندازه صحیح است. قبل از استفاده‌ی این روغن با چنین هدفی با پزشک مشورت کنید.

۱۹. کچلی (قارچ پوستی) را درمان می‌کند

روغن درخت چای، که یک ضد قارچ است، می‌تواند در درمان درماتوفیتوز موثر باشد.

کافی است ابتدا ناحیه مبتلا به کچلی را کاملا بشویید و خشک کنید. همچنین هر پارچه‌ای که برای خشک کردن آن ناحیه استفاده کرده‌اید را باید داخل ماشین لباسشویی بیندازید – تا از آلودگی بیشتر جلوگیری کنید. چند قطره روغن درخت چای را به انتهای یک گوش پاک کن بمالید. این گوش پاک کن را مستقیما در تمام ناحیه ی مبتلا به کچلی بمالید. این فرایند را سه بار در روز تکرار کنید. اگر دیدید که باعث تحریک و حساست پوست‌تان می‌شود می‌توانید آن را رقیق کنید.

۲۰. با پسوریازیس مبارزه می‌کند

اضافه کردن چند قطره روغن درخت چای به وان حمام می‌تواند به درمان پسوریازیس کمک کند.

۲۱. اگزما را درمان می‌کند

خیلی راحت کافی است ۱ قاشق چایخوری روغن نارگیل و ۵ قطره روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای را با هم مخلوط کنید تا یک لوسیون اگزمای روغن درخت چای درست کنید. این لوسیون را قبل از حمام روی ناحیه‌ی مبتلا به اگزما بمالید.

۲۲. زخم‌ها و عفونت‌ها را درمان می‌کند

شایع است که این روغن زخم‌ها و عفونت‌ها را به صورت طبیعی درمان می‌کند. سایر عفونت‌ها مانند جای نیش حشرات، راش، و سوختگی را نیز می‌توان با این روغن درمان کرد – چون خاصیت ضد عفونی کننده دارد. فقط کافی است چند قطره از این روغن را به آب وان حمام اضافه کنید.

۲۳. سوزش جای تیغ اصلاح را تسکین می‌دهد

سوزش جای تیغ اصلاح می‌تواند ناراحت کننده و ناخوشایند باشد. و درمان نادرست فقط شرایط را بدتر خواهد کرد. اما با استفاده از روغن درخت چای، درمان آن کاملا ساده و شدنی است. بعد از اصلاح، چند قطره از این روغن را روی یک گوش پاک کن بچکانید و آن را روی ناحیه‌ی دچار سوزش بمالید. این کار پوست تان را تسکین خواهد داد و سوزش را سریع‌تر برطرف خواهد کرد.

۲۴. قارچ ناخن را درمان می‌کند

31 بهترین خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان+مضرات

استفاده از روغن درخت چای برای عفونت ناخن می‌تواند به درمان علائم قارچ ناخن کمککند. خواص ضد قارچی آن در این زمینه نقش مهمی ایفا می‌کند. این روغن را با استفاده از یک گوش پاک کن روی ناخن آسیب دیده‌ی خود بمالید. این کار را دو تا سه بار در روز تکرار کنید. از این درمان می‌توانید برای معلاجه‌ی قارچ‌ انگشت پا نیز استفاده کنید.

اینجا هم باز تکرار می‌کنیم در این زمینه تحقیقات محدودی انجام شده است بنابراین با پزشک خود مشورت کنید.

۲۵. بیماری پای ورزشکاران را درمان می‌کند

این بیماری یک نوع عفونت قارچی مسری است در پا است که ممکن است به ناخن‌های پا و دست‌ها نیز سرایت پیدا کند. بعضی از علائم آن عبارتند از تاول، قرمزی، ترک خوردن و پوسته پوسته شدن.

مطالعات انجام شده حاکی از آن هستند که روغن درخت چای می‌تواند درمان مناسبی برای بیماری پای ورزشکاران باشد.

می‌توانید یک چهارم فنجان پودر فلفل قرمز و جوش شیرین را با ۲۰ تا ۳۰ قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. آن را هم بزنید و در یک ظرف در پوشیده بریزید. این مخلوط را دو بار در روز استفاده کنید تا پاهایی تمیز و خشک داشته باشید.

۲۶. به پاک کردن آرایش کمک می‌کند

یک چهارم فنجان روغن کانولا را با ۱۰ قطره روغن درخت چای مخوط کنید و این مخلوط را به داخل یک ظرف شیشه‌ای تمیز و استرلیزه شده انتقال دهید. درب آن را محکم بگذارید و تا زمانی که روغن‌ها خوب با هم ترکیب شوند خوب تکان بدهید. این ظرف را در یک مکان سرد و تاریک قرار دهید. برای استفاده از آن، یک گلوله‌ی پنبه را داخل این روغن بزنید و آن را روی صورت‌تان بمالید. این کار به پاک کردن راحت آرایش شما کمک خواهد کرد. بعد از آن، می‌توانید به طور کامل صورت‌تان را با آب گرم بشویید و بعد از یک تونر استفاده کنید.

۲۷. کورک را تسکین می‌دهد

کورک‌ها اغلب به خاطر عفونت‌هایی که بر فولیکول‌های موی روی سطح پوست تاثیر می‌گذارند به وجود می‌آیند. آن‌ها می‌توانند باعث التهاب و حتی تب بشوند. سلول‌های خون سعی می‌کنند با عفونت مبارزه کنند، و در طی این فرایند، کورک‌ها بزرگتر و نرم‌تر می‌شوند. و حتی دردناک‌تر. البته که می‌توانید از پزشک بخواهید کورک را برایتان درمان کند – اما استفاده از روغن درخت چای می‌تواند فوق‌العاده مفید و سودمند باشد. کافی است این روغن را با گلوله‌های پنبه‌ی تمیز روی ناحیه‌ی مبتلا به کورک بمالید. این کار را آرام انجام بدهید. استعمال منظم آن می‌تواند کورک را تسکین دهد.

۲۸. زگیل را درمان می‌کند

خواص ضد ویروسی روغن درخت چای می‌تواند به مبارزه با ویروسی که باعث به وجود آمدن زگیل می‌شود مبارزه کند. فقط کافی است ناحیه‌ی اطراف زگیل را بشوییدو خشک کنید و یک قطره روغن درخت چای خالص و رقیق نشده را روی زگیل بمالید و یک باند روی آن ناحیه بگذارید. همچنین اگر فکر می‌کنید راحت تر است می‌توانید روغن را روی باند هم بریزید. بگذارید این بانداژ به مدت ۸ ساعت (در طول شب) روی آن ناحیه بماند. صبح روز بعد باند را بردارد و آن قسمت را با آب سرد بشویید.

این فرایند را هر روز تکرار کنید تا زگیل ناپدید شود یا بیفتد. این روند می‌تواند چیزی بین ۱ تا ۴ هفته طول بکشد.

روغن درخت چای برای زگیل‌های دستگاه تناسلی نیز خوب عمل می‌کند. فقط کافی است یک قطره از روغن رقیق شده را مستقیما روی زگیل بمالید. اما برای این که ببینید به این روغن آلرژی دارید یا نه، مقدار کمی از آن را ابتدا روی ساعد خود بمالید. اگر هیچ واکنش نامطلوبی نداشت، می‌توانید به درمان ادامه دهید.

۲۹. علائم آبله مرغان را تسکین می‌دهد

آبله مرغان می‌تواند باعث خارش شدید شود و حتی فرد را وادار کند که پوستش را به شدت بخاراند که همین کار منجر به زخم شدن پوشت خواهد شد. برای تسکین این خارش، شخص مبتلا می‌تواند با آب گرم مخلوط با روغن درخت چای استحمام کند.

۲۰ قطره روغن درخت چای را داخل وان حمام یا سطل پر از آب بریزید. می‌توانید خودتان را در وان قوطه ور سازید یا با آب سطل حمام کنید. یا اینکه، می‌توانید گلوله‌های پنبه‌ی تمیز خیس شده در روغن را بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده بمالید.

خواص روغن درخت چای برای مو

روغن درخت چای اثرات اعجاب انگیزی بر مو می‌گذارد. خواص ضد باکتریایی و ضد قارچی این روغن با هر نوع عفونت پوست سر، که می‌تواند به ریزش مو یا سایر مشکلات مو منجر شود مبارزه کند.

۳۰. مو را بلندتر و پر پشت تر می‌کند

31 بهترین خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان+مضرات

استفاده از روغن درخت چای راهی آسان و موثر برای حفظ سلامت مو است. همچنین می‌توانید این روغن را روی پوست سرطان ماساژ دهید یا حتی آن را با شامپوی خود مخلوط کنید.

اضافه کردن چند قطره روغن درخت چای به شامپوی روزانه‌تان می‌تواند خواص درمانی شامپو را افزایش دهد.

برای داشتن موهایی بلندتر و پر پشت تر می‌توانید چند قطره روغن درخت چای را با مقدار یکساتی از روغن حامل (مانند روغن نارگیل یا بادام) مخلوط کنید. خوب هم بزنید و آن را روی پوست سرتان ماساژ بدهید. آن را کامل بشویید. این مخلوط احساسی طراوت بخش دارد و می‌تواند حس مور مور شدن خوشایندی روی پوست سر شما ایجاد کند.

همچنین می‌توانید روغن درخت چای را با روغن زیتون مخلوط کنید تا موهایی نرم و صاف داشته باشید. این کار همچنین لایه‌ای محافظ بر روی موهایتان تشکیل می‌دهد که رشد مو را تقویت می‌کند – که احتمالا درمانی برای ریزش مو خواهد بود.

۳۱. به مبارزه با شوره و خارش سر کمک می کند

استفاده از این روغن بعد از مخلوط کردنش با شامپویتان نیز می‌تواند به درمان شوره و خارش همراه با آن کمک کند. همچنین می توانید از این روغن برای درمان خشکی پوست سر استفاده کنید. این روغن را با یک روغن حامل مخلوط کنید و به آرامی روی پوست سرتان به مدت حدودا ۱۵ دقیقه ماساژ دهید. موهایتان را به صورت کامل بشویید. روغن درخت چای پوست سر را مرطوب و خشکی پوست را درمان می کند.

همچنین می‌توانید از این روغن برای از بین بردن شپش استفاده کنید. چند قطره روغن درخت چای را روی پوست سرتان بمالید و بگذارید یک شب بماند. صبح روز بعد، موها را کامل شانه کنید تا شپش‌های مرده از داخل موهایتان پاک شود. موها را با شامپو و نرم کننده‌ی حاوی روغن درخت چای بشویید.

این‌ فهرست بلند بالایی از فایده‌های روغن درخت چای بود. اما منصفانه نیست اگر درباره‌ی نحوی عمل کردن روغن درخت چای چیزی ندانید.

روغن درخت چای واقع چگونه عمل می‌کند؟

روغن درخت چای یک روغن معطر است که بوی کافوری تازه‌ای دارد و ظاهر آن از زرد کمرنگ تا بی‌رنگ متنوع است. این روغن که از برگ‌های Melaleuca alternifolia بومی جنوب شرقی و شمال شرقی استرالیا گرفته می‌شود، روغنی از خانواده‌ی Myrtaceae است. درختی کوچک است که تا ارتفاع حدودا ۷ متر رشد می‌کند – برگ‌های سوزنی شکل کوچک، پوسته‌ی کاغذی، و گل‌های بنفش یا سفید دارد.

آنچه باعث عملکرد این روغن می‌شود، به دلایل مبرهن، ترکیب آن است. هرچند این روغن از بیش از ۱۰۰ جزء تشکیل شده است، اما مواد تشکیل دهنده‌ی اصلی آن شامل هیدروکربن‌ها، منوترپن‌ها، سزکوئی ترپن‌ها و الکل می‌باشد.

آیا استفاده از روغن درخت چای بی‌خطر است؟

استفاده‌ی موضعی آن (تقریبا همیشه) بی خطر است. اما هرگز نباید آن را خورد. این روغن عوارض جانبی بخصوصی دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

چگونه روغن درخت چای را بگیریم؟

شما می‌توانید روغن درخت چای را در آشپزخانه‌تان بگیرید. تمام آنچه لازم دارید یک دسته برگ تازه‌ی درخت چای است.

۱. برگ‌ها را داخل ظرفی بریزید و روی آن‌ها را با آب بپوشانید. یک دستگاه بخار پز داخل ظرف، روی برگ‌ها و آب، بگذارید.

۲. یک پیمانه داخل این بخارپز بگذارید.

۳. درپوش ظرف را به صورت وارونه روی آن بگذارید. مطمئن شوید که جهت دستگیره‌ی روی درپوش به داخل پیمانه اشاره داشته باشد.

۴. آب را بجوشانید تا برگ‌ها بخار کنند. آب ابتدا چگالیده خواهد شد و بعد بخار خواهد کرد. این چگالش ابتدا به سمت دستگیره‌ی درپوش و بعد به داخل پیمانه خواهد چکید.

۵. چهار تکه یخ را روی درپوش وارونه شده قرار دهید. این کار عمل چگالش بخار را تسریع می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۳ مهمترین خواص روغن شاهدانه برای سلامتی

۶. وقتی یخ‌ها آب شد، شعله را خاموش کنید.

۷. درپوش را بردارید و آب یخ‌های ذوب شده را داخل سینک خالی کنید. پیمانه‌ی شیشه‌ای را بردارید.

۸. محتوای پیمانه را داخل یک قیف جدا کننده بریزید. قسمت بالای قیف را بپوشانید و آن را به شدت تکان دهید.

۹. قیف را معکوس کنید تا فشار وارده خارج شود. این کار باعث می‌شود روغن به سمت روی آب بیاید.

۱۰. یک بطری شیشه‌ای را زیر شیر آن بگذارید و آب را از آن خارج کنید. می‌توانید روغن را داخل یک بطری شیشه‌ای بریزید.

۱۱. فرایند جداسازی را (تا سه بار) ادامه دهید تا این که روغن بیشتری از برگ‌ها استخراج شود.

و حدس بزنید چه خبری برای‌تان دارم؟ حتی می‌توانید یک پاک کننده‌ی خانگی روغن درخت چای داشته باشید. کافی است یک دوم فنجان سرکه‌ی سفید، ۳ فنجان آب، و یک چهارم قاشق چایخوری روغن درخت چای را مخلوط کنید.

در یک بطری اسپری، این مواد تشکیل دهنده را با هم ترکیب کنید و خوب تکان بدهید. بعد می توانید چند قطره روغن معطر محبوب خود را به این مخلوط اضافه کنید. از این ترکیب هم می‌توانید مانند سایر پاک کننده ها – روی سطوح سخت مانند سنگ اوپن، کف اتاق‌ها، سطوح سینک‌ها، و غیره … استفاده کنید.

آیا روغن درخت چای کابردهای دیگری نیز دارد؟

همچنین می‌توانید از روغن درخت چای هم به صورت موضعی و هم رایحه درمانی استفاده کنید. البته تا اینجا اکثر کاربردهای آن را با هم مشاهده کردیم.

می‌توانید با یک روغن پاش، روغن درخت چای را در کل خانه تان اسپری کنید. همچنین می‌توانید کمی از این روغن را روی لباس و پوست‌تان، درست مثل عطر، اسپری کنید.

و وقتی از آن به صورت موضعی استفاده می کنید، حتما همیشه روغن درخت چای را با یک روغن حامل (مانند روغن نارگیل) به یک نسبت ۱:۱رقیق کنید. این کار را قبل از استعمال روغن روی پوست‌تان انجام دهید.

روغن درخت چای را از کجا بخریم؟

می‌توانید روغن درخت چای را از نزدیک‌ترین سوپرمارکت یا عطاری محل خود یا از فروشگاه‌های آنلاین خریداری کنید.

حقایقی درباره روغن درخت چای

– هر چند روغن درخت چای را می‌توان تقریبا در هر جایی از بدن استفاده کرد، اما بالاخص برای ناحیه‌ی گردن به بالا موثر است.
– روغن درخت چای خیلی راحت با روغن‌های معطر بسیاری مخلوط می‌شود.
– در طول جنگ جهانی دوم، هر کسی به صورت حرفه‌ای به تولید روغن درخت چای می‌پرداخت از گزینش حذف می‌شد.
– پردازش ترپن‌های موجود در این روغن برای بدن بسیار سخت است – و این امر باعث مسمویت می‌شود. به همین دلیل، روغن درخت چای را هرگز نباید خورد.

آیا روغن درخت چای عوارض و مضراتی نیز دارد؟

این روغن وقتی خورده شود سمی است. و وقتی به صورت موضعی استعمال می‌شود – اگرچه تا حدود زیادی بی‌خطر است – اما می‌تواند در بعضی از افراد مشکلات و ناراحتی‌هایی ایجاد کند:

۱. مشکلات پوستی

روغن درخت چای ممکن است در بعضی‌ها باعث حساسیت پوست و تورم شود. در افراد مبتلا به جوش، این روغن گاهی می‌تواند باعث خشکی و خارش و سوزش شود.

۲. عدم تعادل هورمونی

استفاده از روغن درخت چای بر روی پوست پسران جوانی که هنوز به بلوغ نرسیده‌اند می‌تواند باعث به هم ریختگی تعادل هورمون‌ها در بدن شود. در بعضی از موارد، این روغن به رشد پستان‌های این پسران منجر می‌شود.

۳. مشکلات مربوط به قرقره کردن

هنگامی که در بعضی از شرایط مجبور به قرقره کردن روغن درخت چای هستید مواظب باشید، چون مواد قوی موجود در این روغن باعث آسیب به غشا فوق‌ حساس گلو می‌شوند. در این زمینه با پزشک مشورت کنید.

روغن درخت چای احتمالا برای زنان باردار و شیرده، در صورتی که به صورت موضعی استفاده شود، بی خطر است. اما در رابطه با مصرف خوراکی آن ابدا چنین نیست و قطعا باید از خوردن آن پرهیز کرد.

نتیجه گیری

بله، روغن درخت چای واقعا برای سلامتی مفید است. اما همان طور که دیدیم، هنوز هم باید تحقیقات بیشتری در رابطه با آن انجام شود. حتما استفاده از این روغن را در برنامه روزانه‌ی خود لحاظ کنید، اما با پزشک نیز در این زمینه مشورت کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: stylecraze

۳۱ بهترین خواص روغن درخت چای برای پوست، مو و سلامتی و درمان+مضرات

نوشته های مرتبط

خستگی پا: ۱۱ درمان خانگی رفع خستگی پا و ساق پا...
کربوهیدرات: ۲۰ بهترین خوراکی سرشار از کربوهیدرات در رژیم غذا...
زینک: ۲۵ برترین خوراکی سرشار از زینک که سلامت شما را تضمین م...
خواص آب لیمو: ۳۵ خاصیت علمی آب لیمو ترش که معجزه می‌کند...
۳۰ زیباترین چشم جهان که شما را جادو می‌کنند...
خواص بالنگ: ۱۰ مهمترین فواید درمانی بالنگ برای سلامتی...
خواص پای مرغ: ۱۷ فایده شگفت انگیز پای مرغ برای سلامتی...
لیمو، فلفل و نمک این ۱۰ بیماری را به طرز عجیبی درمان می‌کند...
خواص آب آلبالو: ۱۵ خاصیت شگفت انگیز آب آلبالو...
۲۱ مهمترین مزایا و عوارض رژیم لاغری جنرال موتورز (GM Diet)...
کاربرد پیاز: ۱۰ فایده شگفت انگیز پیاز که هرگز انتظارش را ندا...
مضرات خرما: ۸ جدی ترین مضرات و عوارض خرما که باید بدانید...
.yuzo_related_post img .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_related_post .relatedthumb a .yuzo_related_post .relatedthumb a:hover!important;} .yuzo_related_post .relatedthumb:hover a .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo__text--title .yuzo_related_post .yuzo_text, .yuzo_related_post .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_text, .yuzo_related_post:hover .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb{ display:block!important; -webkit-transition:-webkit-transform 0.3s ease-out!important; -moz-transition:-moz-transform 0.3s ease-out!important; -o-transition:-o-transform 0.3s ease-out!important; -ms-transition:-ms-transform 0.3s ease-out!important; transition:transform 0.3s ease-out!important; } .yuzo_related_post .relatedthumb:hover{ -moz-transform: scale(1.1); -webkit-transform: scale(1.1); -o-transform: scale(1.1); -ms-transform: scale(1.1); transform: scale(1.1) } .yuzo_related_post{ overflow:inherit!important; }

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس