300 هزار تن گندم در استان مرکزی ذخیره شد


300 هزار تن گندم در استان مرکزی ذخیره شد

اراک - ایرنا - معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: 300 هزار تن محصول گندم در سیلوهای این استان ذخیره سازی شده است.

غلامرضا ملکی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مصرف سالانه گندم در این استان سالانه 130 هزار تن است و حجم ذخیره موجود گندم سیلوهای استان معادل مصرف 2 تا سه سال مردم استان می باشد.
وی ادامه داد: 15 سیلو ذخیره گندم در استان مرکزی وجود داردکه با پراکنش مناسب جغرافیایی امکان ذخیره سازی مطلوب گندم را مهیا کرده است.
معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: پیش بینی می شود که برداشت گندم از اراضی کشاورزی استان در سال زراعی جاری حدود 200 هزار تن باشد.
ملکی یادآور شد: 4 با توجه به بارش های بهاری مناسب در استان پیش بینی می شود تولید گندنم در سال جاری از نظر کیفیت و کمیت نسبت به سال گذشته از وضعیت بهتری برخوردار باشد.
وی در بخش دیگری از سخنانش توضیح داد: هزار و 700 تن محصول کلزا سال گذشته از کشاورزان استان خریداری شد که پیش بینی می شود خرید تضمینی این محصول در سال جاری به 2 هزار و 500 تن افزایش یابد.
ومعاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی افزود: با توجه به سیاست های جهاد کشاورزی برای افزایش تولید محصول کلزا در آینده نزدیک با افزایش تولید این محصول امید است کشور در تولید این دانه روغنی کلزا به خودکفایی دست یابد.
استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که 90 هزار بهره بردار شامل 20 درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
670 هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و 2 دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می شود.
استان مرکزی با تولید حدود 54 هزار تن گوشت سفید، 53 هزار تن تولید گوشت قرمز، 320 هزار تن شیر، حدود 41 هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.
استان مرکزی رتبه اول صادرات ماهیان زینتی را به خود اختصاص داده و حدود 90 درصد صادرات این ماهیان از این استان انجام می شود.
این استان رتبه چهارم تولید بچه ماهی قزل آلا، رتبه اول در تنوع تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم تولید گل ها شاخه بریده، رتبه سوم در تولید گل و گیاهان زینتی، رتبه دوم سطح زیر کشت و تولید انار کشور، رتبه ششم تولید پسته، مقام هشتم تولید گل محمدی، مقام نهم در تولید انگور، رتبه سوم در تولید لوبیا و رتبه پنجم در تولید جو را به خود اختصاص داده است.
استقرار ایستگاه انار ساوه، پژوهشکده گل و گیاهان زینتی محلات، ایستگاه ملی تحقیقات لوبیای خمین، وجود شعبه ششم تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، وجود ایستگاه تحقیقات ماهیان زینتی و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی نیز از ظرفیت های علمی و تحقیقاتی استان مرکزی است.
استان مرکزی با دارا بودن یک و هشت درصد از مساحت کل کشور دارای منابع آبی محدودی است اما ظرفیت تولید 16 هزار تن انواع آبزیان پرورشی را داشته که با وجود همه کمبودها و محدویت‎ها، توانسته در این زمینه خوش بدرخشد و جایگاه ویژه‎ای در کشور به دست آورد.
1955/6013/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید