پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان


مطلب پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان برای اولین بار در وب سایت تکراتو - اخبار روز تکنولوژی نوشته شده است. - تکراتو - اخبار روز تکنولوژی - - https://techrato.com/ پدوفیلی چیست و آیا میل جنسی به کودکان بیماری محسوب می‌شود؟ چگونه می‌توان بیمار مبتلا به بچه بازی را تشخیص داد؟ مطالعه این مقاله را به تمام خوانندگان...

پدوفیلی چیست و آیا میل جنسی به کودکان بیماری محسوب می‌شود؟ چگونه می‌توان بیمار مبتلا به بچه بازی را تشخیص داد؟ مطالعه این مقاله را به تمام خوانندگان تکراتو توصیه می‌کنیم.

پدوفیلی چیست

در تعریف پدوفیلی آمده است؛ بچه بازی یا میل جنسی به کودکان و تمایل یا تحریک جنسی ناگهانی یا ادامه دار نسبت به کودکان زیر ۱۳ سال –هرچند در برخی موارد حداکثر سن را به گونه‌ای دیگر تعریف می‌نمایند.- را گوین که توسط فردی با حداقل ۱۶ سال سن (حداقل ۵ سال از قربانی بزرگتر) انجام می‌گردد. معمولا سو استفاده جنسی از کودکان به دستمالی آلت تناسلی کودک یا رابطه دهانی –oral- محدود می‌شود.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

قربانیان پدوفیل‌ها، معمولا دختران هستند. طبق آمارهای موجود بیش از ۶۰ درصد کودکانی که مورد سو استفاده جنسی قرار می‌گیرند، دختر هستند. از طرف دیگر، پدوفیل‌ها معمولا مرد بوده، اما سو استفاده جنسی توسط زنان نیز ممکن است، انجام گیرد؛ هرچند معمولا در نوع سو استفاده زنان و مردان از کودکان تفاوت‌های بسیاری وجود دارد، از جمله اینکه در سو استفاده مردان بچه باز از کودکان احتمالا آثاری از سلطه جویی، برتری طلبی، آزار جسمی و… نیز مشاهده خواهد شد.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

تاریخچه پدوفیلی یا بچه بازی

بچه بازی در کشورهایی چون ایران و افغانستان تحت عناوین مختلفی در طول تاریخ رواج داشته است. هم اکنون در بخش‌هایی از افغانستان، بچه بازی به طور غیر رسمی در مراسم جشن و… انجام می‌پذیرد. در طول چنین مراسم‌هایی، به تن کودک پسر، لباس دخترانه پوشانده و وی را به گونه‌ای تمرین می‌دهند که در جشن‌های مختلف به رقص بپردازد. بعضا، از این کودکان سو استفاده جنسی نیز می‌شود که قطعا مصداق پدوفیلی محسوب خواهد شد.

در ادبیات فارسی، علاوه بر وجود ایهام و اشارات کنایه آمیز با برداشت‌های عرفانی، به گفته برخی صاحب نظران، نشانه‌هایی از وجود تمایلات و افعال مرتبط با بچه بازی یافت شده است. در واقع، پژوهشگران مختلفی معتقدند، شاهد بازی اشاره مستقیمی به بچه بازی دارد؛ هرچند برخی شاهد بازی را مصداق پدوفیلی نمی‌دانند و این عمل را در پرده‌ای از کنایات و اشارات عرفانی دیده یا آن را در ظرف زمانی و مکانی خاص خود تعریف کرده و معتقد به نوعی رابطه پیر و مرشد گونه ‌هستند.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

با این توصیف حتی اگر پدوفیلی را مساله‌ای تاریخی ندانیم، اما در اشعار ایرج میرزا اشاراتی بسیار مستقیم مبنی بر وجود این پدیده به صورت گسترده در دهه‌های گذشته دارد. علاوه بر این، پدوفیلی در خانقاه‌های صوفیان تحت عناوین مختلفی رواج داشته است.

نکته: توجه داشته باشید که بین تمام اهل تصوف، بچه بازی رواج نداشته است؛ هرچند با وجود اسناد مختلف منتشر شده توسط پژوهشگران، انکار پدیده بچه بازی در بعضی خانقاه‌ها ممکن نیست.

از همین نویسنده بخوانید: تله کینزی چیست ؛ آموزش تله کینزی در ۱۰ دقیقه به صورت رایگان!

مساله شاهد بازی یا بچه بازی، تنها مخصوص ایران و افغانستان نیست. با ریشه یابی واژه پدراستی به یونان باستان خواهیم رسید. شاهد بازی یا پدراستی به معنای عشق –معمولا رابطه سکچوال- بین مردی بزرگسال با کودک نابالغ یا در معرض بلوغ است. با توجه به اینکه، شاهد بازی تنها به رابطه با پسران کم سن و سال می‌پردازد، امکان تفکیک آن از واژه بچه بازی وجود دارد، چراکه در بچه بازی، قربانی می‌تواند هریک از دو جنس باشد.

علاوه بر این، در شاهد بازی به علت پذیرفته بودن این عمل در عرف آن منطقه و زمان، همچنین رده سنی بالاتر کودکانی که مورد ارتباط جنسی قرار می‌گیرند -نه لزوما بالاتر- در نظر برخی پژوهشگران نباید با پدوفیلی در یک دسته قرار گیرد. هرچند با در نظر گرفتن مبنای سن قانونی برقراری رابطه جنسی کماکان به زعم نگارنده، بین شاهد بازی و بچه بازی تفاوتی مشاهده نمی‌شود.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

به هر حال، شاهد بازی قدمتی به اندازه تاریخ دارد. این عمل، تنها منحصر به یک منطقه خاص زمانی و مکانی نیز نیست. به عنوان مثال، از ژاپن تا آمریکای شمالی اسنادی در رابطه با این مساله وجود دارد. در یونان باستان، کودکان پسر در دامان افراد بزرگسال که از آن‌ها بهره برداری جنسی می‌کردند، تعالیم جنگاوری و… را می‌دیدند! نکته جالب توجه اینکه، این کودکان نیز به نوبه خود بعدها این سیکل را تکرار می‌نمودند.

از دوران باستان که بگذریم، در تاریخ نویسی بانکروفت، نوعی گزارش عجیب در رابطه با منطقه‌ای خاص در آمریکای شمالی وجود دارد. در قرن ۱۹ میلادی، مادر خانواده زیباترین فرزند پسر خود را انتخاب کرده، به او مهارت‌های خانه‌داری را به طور کامل می‌آموخت. این کودک، از ابتدا به پوشیدن لباس‌های زنانه عادت داده می‌شد. در نهایت بین سنین ۱۰ تا ۱۵ سال، به مردی ثروتمند فروخته می‌شد! این کودک در زمان زندگی با این فرد بزرگسال، مجبور به رعایت قواعد خاصی بود…

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

به هر حال، شاهد بازی در تمام نقاط دنیا رواج داشته است. هم اکنون نیز به طور غیر رسمی در برخی مناطق دنیا چنین روابطی وجود دارد. نکته عجیب اما، وجود شواهدی تایید نشده از روابطی است که دقیقا مصداق پدوفیلی شمرده شده و در بین رهبران سیاسی بعضی کشورهای پیشرفته دیده می‌شود!

قوانین مربوط به پدوفیلی چیست

روانشناس ونیزی وانکرافت اولین بار واژه پدوفیلی را به کار برد. هرچند این واژه به آسانی توسط روانشناسان پذیرفته نشد. به هرحال، اکنون پدوفیلی تعریف مشخصی دارد، اما به لحاظ قانونی ممکن است برداشت متفاوتی از آن شده باشد. به عنوان مثال، هر نوع سو استفاده جنسی از کودکان شامل پورنوگرافی، تجاوز، فاحشگی کودکان و… در دسته پدوفیلی قرار می‌گیرند. در بعضی کشورها، همچون انگلستان واحد خاص پلیسی برای مبارزه با پدوفیلی وجود دارد.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

قبل از ادامه این قسمت از مقاله بهتر است یادآور شویم که قوانین ذکر شده، مربوط به آزار جنسی کودکان می‌شود. ممکن است فرد مبتلا به اختلال روانی پدوفیلی در طول عمر خود هرگز دست به آزار یا تجاوز جنسی به کودکان نزده باشد و تنها به عنوان فردی محسوب شود که با این بیماری روبرو است.

بر اساس اسناد منتشر شده در طی مصاحبه‌های صورت گرفته با افراد دچار اختلال روانی پدوفیلی، برخی از این افراد به دلیل رعایت اصول اخلاقی، پایبندی به قوانین و… نه تنها دست به آزار جنسی کودکان نزده‌اند، بلکه دائما بابت تمایلاتشان خود را مورد ملامت قرار می‌دهند.

بیشتر بخوانید: تناسخ چیست ؛ نقد و بررسی باززایی یا وازایش به زبانی ساده

قوانین مربوط به آزار جنسی کودکان در دنیا تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. از این رو، به نحوه مجازات افرادی که مرتکب تجاوز و آزار جنسی کودکان در نقاط مختلف دنیا شده‌اند، می‌پردازیم.

در فیجی، فرد متجاوز به کودکان زیر سن قانونی با مجازات زندان ابد رو به رو خواهد شد. البته اگر مرتکب آزار جنسی کودک یک زن باشد، میزان مجازات وی تنها هفت سال خواهد بود. علاوه بر این، برای کاهش صدمات روانی به کودک مورد آسیب، جلسات مختلفی را با حضور مجرم و خانواده کودک برگذار می‌کنند.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

در مالزی اما، مجازات خاصی برای آزار جنسی کودکان تعریف نشده است. در این کشور با کسانی که مرتکب آزار جنسی کودکان شده باشند، همانند مجرمین متجاوز عادی برخورد خواهد شد. به بیان دیگر، بین تجاوز به یک بزرگسال و کودک بر اساس قوانین این کشور تفاوتی در نظر گرفته نشده است.

آفریقای جنوبی نیز قوانین نسبتا پیشرفته‌تری را در برخورد با مرتکبین آزار جنسی کودکان دارد. قوانین مربوط به آزار جنسی کودکان تنها به لمس یا رابطه جنسی با کودکان محدود نمی‌شوند، بلکه نمایش محتوای پورنوگرافی به کودکان، وادار کردن کودک به نمایش اعضای خاص بدن خود، انجام رابطه جنسی در حضور کودک و… نیز به نوبه خود دارای مجازاتهای مختلفی هستند.

ترکیه نیز با تصویب قانونی جدید در سال ۲۰۱۶ به هر فردی که تحت هر شرایطی با کودک زیر ۱۵ سال رابطه جنسی داشته باشد، همانند مرتکبین آزار جنسی کودکان برخورد خواهد کرد. به گفته منابع خبری مخالف دولت در ترکیه، تصویب این قانون موجب کاهش چنین جرائمی خواهد شد و عکس العمل قاطع‌تری را نسبت به گذشته در برابر مجرمین خواهد داشت.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

در آمریکا، قوانین مربوط به کودک آزاری جنسی در ایالت‌های مختلف با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند؛ هرچند در برخی اصول تمام ایالت‌ها تعریف و محتوای یکسانی دیده می‌شود. از طرف دیگر، در کشور یمن، برای آزار جنسی کودکان به طور کلی قانونی در نظر گرفته نشده است. احتمالا در هنگام رو به رو شدن با چنین جرمی با مرتکبین همانند، متجاوزین برخورد خواهد شد.

در کشور ایران اما، متاسفانه قوانین خاصی برای متجاوزین به کودکان ثبت نشده است. هرچند ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای دیگر عضو کنوانسیون حقوق کودک به شمار می‌رود و از این رو امکان تشدید قوانین در برخورد با چنین جرائمی را دارد، کماکان در این زمینه تدبیر خاصی اندیشیده نشده است.

البته لزوما بین قوانین سخت گیرانه و کاهش جرم رابطه‌ای یافت نمی‌شود! به عنوان مثال، مجازات اعدام برای مرتکبین قتل عمد موجب کاهش وقوع این جرم نشده است، بررسی‌های مختلفی در این زمینه صورت گرفته که خوانندگان محترم می‌توانند به آن‌ها رجوع نمایند.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

به عنوان مثال در زمینه خرید و فروش پورنوگرافی کودکان، قانون هیچ تبعیضی با مبادله کنندگان تصاویر پورنوگرافی بزرگسالان قائل نمی‌شود. در این رابطه می‌توانید به ماده ۶۴۰ قانون مجازات‌های اسلامی رجوع نمایید.

در جای دیگر به گفته مطهره ناظری وکیل دادگستری و فعال حقوق کودک از شرکت کنندگان در نشست بررسی کودک آزاری در سیستم آموزشی ایران به نقل از روزنامه وقایع اتفاقیه، ناظمی که در سالهای گذشته تجاوز وی به کودکان اثبات شده بود، تنها به ۱۰۰ ضربه شلاق، دو سال تبعید و دو سال محرومیت از فعالیت آموزشی محکوم گردید. البته در شرایطی که تجاوز برای قانون اثبات نشود، قطعا مجازات بسیار کمی برای مرتکب آزار جنسی کودکان پیش‌بینی می‌شود.

بیشتر بخوانید: شهادت آب ؛ ترویج خرافه به سبک ژاپنی یا علمی ناشناخته!

قوانین مربوط به سن قانونی ازدواج نیز از جمله مواردی است که بحث‌های مختلفی در رابطه با آن وجود دارد. در حال حاضر، سن ازدواج قانونی برای دختران ۱۳ سال و برای پسران ۱۵ سال خورشیدی تعریف شده است. هرچند در شرایط خاص امکان ازدواج دختران زیر ۱۳ سال نیز وجود دارد. خوشبختانه یکی از شرایط موجود برای ازدواج دختران زیر سن معین در قانون اجازه دادگاه است که تا حد زیادی جلوی سو استفاده‌های مختلف را خواهد گرفت.

البته در این شرایط نیز بعضا ازدواج صورت می‌گیرد، اما برای جلوگیری از موانع قانونی، تلاشی برای ثبت ازدواج نمی‌شود. این مساله خود به خود موجب مشکلات بعدی نظیر عدم امکان دریافت شناسنامه برای فرزندان و… خواهد شد. بنابراین، به نظر نگارنده قبل از اطلاق واژه پدوفیلی قانونی به چنین مواردی، بهتر است شرایط کلی کشور، وجود توتم‌ و تابوهای خاص منطقه‌ای، آیین‌های قومی و قبیله‌ای و… در نظر گرفته شود. با این حال، در زمینه حفظ حقوق کودک، قوانین خاصی در ایران وجود دارد که به آن می‌پردازیم.

به موجب قانون حمایت از کودکان و نوجوانان مصوب سال ۸۱، هرگونه آسیب روحی، روانی، جسمی به کودکان و نوجوانانی که به ۱۸ سال تمام نرسیده‌اند، جرم عمومی تلقی می‌شود. به عبارت دیگر، برای پیگیری چنین جرمی نیازی به شاکی خصوصی وجود ندارد و تنها با اطلاع رسانی به مراجع قانونی، دادستان وظیفه دارد به عنوان مدعی العموم این مساله را پیگیری نماید.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

به بیان ساده‌تر، در صورتیکه شاهد کودک آزاری به هر نحوی بودید، کافیست با پلیس ۱۱۰ تماس حاصل نمایید. با مراجعه پلیس و ثبت اظهارات، سیستم قضایی ملزم به پیگیری ماجرا است.

فرض کنید، فردی با دختری زیر سن قانونی در ایران قصد ازدواج دارد. در چنین شرایطی خود دختر، می‌تواند از مراجع قانونی کمک بگیرد… مساله اساسی اینجاست که علی‌رغم وجود قوانین در این رابطه، قوانین نانوشته قومی و قبیله‌ای، فرد را مجبور به سکوت می‌کند. در چنین شرایطی، با توجه به احتمال استفاده از راهکارهای غیر قانونی و مشکلات پس از آن، وجود قوانین حمایت کننده بهترین راهکار به نظر می‌‍رسد.

با این حال، علاوه بر قوانین سختگیرانه‌ای که در کشورهای مختلف علیه چنین مجرمینی تعریف شده است، گروه‌های مردم نهاد نیز پا به پای قانون برای رهگیری، دستگیری و حتی مجازات چنین افرادی تشکیل شده است. به عنوان مثال برخی گروه‌های هکری در دارک وب، اقدام به شناسایی تولید کنندگان ویدیوهای پورنوگرافی کودکان می‌کنند. از طرف دیگر، گروه‌هایی همچون عدالت سیاه، شکارچی پدوفیل و… اقدام به شناسایی افرادی که تمایل به برقراری رابطه جنسی با کودکان دارند، می‌نمایند.

به عنوان مثال در اقدامی که اخیرا انجام گرفت. گروه مراقبت از کودکان اقدام به شناسایی مردی ۴۷ ساله نمود که خواهان ارتباط جنسی با دختری ۱۳ ساله در پارکی بود. این گروه با پروفایل جعلی مدتها با این فرد چت کرده و در نهایت با جلب اعتماد وی، امکان دستگیری او را توسط پلیس فراهم نمودند.

بر خلاف انتظار اما، مراجع قانونی چندان با چنین اقداماتی خوشنود نیستند، چراکه اقدام آماتوری این افراد در پیگیری چنین مجرمینی می‌تواند باعث هوشیاری آن‌ها شده و فرصت کافی را برای از بین بردن مدارک به آن‌ها بدهد. از سوی دیگر، خطرات مختلفی که اعضای این گروه‌ها را تهدید می‌کند نیز از جمله موانع موجود در ادامه کار این نهادهای مردمی شمرده می‌شود. به هر حال، جمع آوری اطلاعات آنلاین و قراردادن آن‌ها در دسترس مامورین قانون همواره توصیه گردیده است.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

در هر حال، استفاده از سیستم‌های اطلاع رسانی مردم نهاد در شناسایی و اطلاع رسانی به افراد در رابطه با مرتکبین آزار جنسی کودکان در کشور راهکار مناسبی به نظر می‌رسد. در کنار این مساله، افزایش آگاهی به کودکان در مواجه با شرایطی که امکان سو استفاده از آن‌ها وجود دارد نیز جزو راهکارهای بالقوه است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

دلیل اصلی بیماری پدوفیلی چیست

پدوفیلی تحت عنوان اختلال پدوفیلی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی (DSM) به ثبت رسیده است. در این بیماری فرد دچار فانتزی‌هایی در رابطه با ارتباط جنسی با کودکان می‌شود. ممکن است فرد عملا دست به آزار جنسی کودکان بزند و یا در درون خود با تعارضات گوناگونی رو به رو شود.

توجه داشته باشید، همجنسگرایی به طور خاص در فهرست اختلالات روانی دی اس ام فایو قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر، اکثر قریب به اتفاق پدوفیل‌ها همجنسگرا نیستند. نکته مهم دیگر، توجه به این نکته است که هر متجاوز جنسی، لزوما پدوفیل نیست. چراکه فردی که دارای اختلال پدوفیلی است، ممکن هرگز در طول زندگی خود دست به تجاوز جنسی نزند. از طرف دیگر ممکن است متجاوز جنسی، علاقه‌ای به آزار جنسی کودکان نداشته باشد.پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

برخی تحقیقات انجام شده از سال ۲۰۰۲ نشانگر وجود ارتباط احتمالی بین پدوفیلی و آسیب مغزی هستند. با توجه به بررسی‌های انجام شده در افراد دچار این اختلال چنین ویژگی‌هایی با احتمال بالاتر به چشم می‌خورد. آی کیو پایین‌تر افراد مبتلا به پدوفیلی نسبت به افراد عادی بارها و بارها مشاهده گردیده است. قد کوتاه‌تر نسبت به جامعه آماری و آسیب مغزی منجر به بیهوشی در دوران کودکی نیز از جمله شرایطی است که بین افراد مبتلا به پدوفیلی عمومیت بیشتری دارد.

در ام آر مغزی افراد مبتلا به بیماری پدوفیلی، اطلاعات بسیار جالبی به دست آمده است. از جمله اینکه، هیپوتالاموس افراد مبتلا به پدوفیلی نسبت به افراد عادی کارایی کمتری دارد. قشر سفید مغز افراد پدوفیلی به نسبت کوچکتر از افراد عادی است. البته تحقیقات هورمونی دیگری نیز بر روی این افراد انجام شده است، که به دلیل تایید نشدن آن‌ها در آزمایشات مشابه از ذکر آن‌ها خودداری می‌کنیم.

متاسفانه تاکنون درمان موثری برای پدوفیلی یافت نشده است. در شیوه‌های درمانی اتخاذ شده تمام تلاش درمانگر معطوف به جلوگیری از انجام فعل آزار جنسی کودک توسط بیمار مبتلا به پدوفیلی می‌شود. با توجه به احتمال خطر بالای افرادی که از برنامه درمانی خارج می شوند، سعی می‌شود از طرق گروه درمانی و… بیمار را با برنامه درمانی هماهنگ نمود.

راهکارهای دارویی نیز برای جلوگیری از ارتکاب جرم توسط بچه بازها تجویز می‌شود. با این داروها میل، شهوت و توان جنسی فرد مبتلا کاهش یافته، در نتیجه احتمال آزار جنسی کودکان پایین خواهد آمد. هرچند برخی از این داروها نسبت به بقیه عوارض کمتری دارند، اما به طور کلی پایین آوردن هورمون‌های جنسی در مردان با عواقبی همچون افزایش وزن، بزرگ شدن سایز سینه و… همراه است.

البته با توجه به خطراتی که این بیماری برای خود فرد و جامعه در پی دارد، تجویز دارو برای افرادی که در دوره‌های درمانی شرکت نمی‌کنند ضروری به نظر می‌رسد.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

تعداد افراد مبتلا به پدوفیلی در بین مردان جوان یک جامعه زیر ۵ درصد تخمین زده می‌شود –کمتر از یک نفر در هر بیست نفر- این رقم در مورد زنان بسیار کمتر گزارش شده است. به طور کلی تعداد زنانی که علاقه‌مند به برقراری رابطه جنسی با کودکان باشند را، یک دهم مردان تخمین می‌زنند. به بیان دیگر، در هر دویست زن، یک زن احتمالا دچار چنین اختلالی است. البته، در برخی مطالعات این رقم را مورد نقد قرار داده‌اند.

چراکه از طرفی ارتباط یک زن با پسر بچه‌ها را فاقد آسیب ارزیابی کرده‌اند و در نتیجه این نوع رابطه را کمتر جدی می‌گیرند. از طرف دیگر، دسترسی زنان به کودکان با سنین بسیار پایین بیشتر است، این کودکان از دادن گزارش‌های دقیق خودداری می‌کنند –امکان دادن گزارش را ندارند.-

نکته قابل توجه دیگر در آزار جنسی کودکان، عدم ارتباط مستقیم این عمل با پدوفیل بودن مجرم است؛ چراکه تنها بین ۲۵ تا ۵۰ درصد آزار جنسی کودکان توسط افراد مبتلا به اختلال پدوفیلی انجام می‌شود. بر اساس بررسی‌های انجام شده، قسمت عمده‌ای از افرادی که دست به آزار جنسی کودکان می‌زنند، گرایش جنسی ویژه‌ای به کودکان نابالغ ندارند.

بیشتر بخوانید: عجیب‌ترین بیماری‌های روانی جهان ؛ وقتی مرزی بین واقعیت و خیال وجود ندارد!

این افراد احتمالا تحت شرایط استرس زا، مصرف الکل، میل جنسی بالا، اختلال ضد اجتماعی، عدم دسترسی به پارتنر جنسی همسن و سال و… دست به این اقدام می‌‌زنند.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

از سوی دیگر، تجاوزات خانگی به کودکان مخصوصا از سوی پدر و ناپدری معمولا توسط متجاوزان جنسی غیر پدوفیلی رقم می‌خورد. علاوه بر این، در تحقیقات گسترده انجام گرفته بر روی متجاوزین جنسی، تنها ۷ درصد دارای پدوفیلی بوده‌اند.

راهکارهای شناسایی افراد پدوفیلی

قبل از مطالعه این قسمت مقاله در نظر داشته باشید، تمام افراد مبتلا به پدوفیلی لزوما دست به آزار جنسی کودکان نمی‌زنند. از طرف دیگر، متهم نمودن فردی به پدوفیلی بدون اینکه دچار این اختلال باشد، ممکن است فرد را دچار افسردگی و اضطراب اجتماعی نماید.

با توجه به اینکه وظیفه حفاظت از کودکان در درجه اول به عهده والدین آن‌هاست، بهتر است با دیدن چنین شواهدی از این فرد دوری نمایید. چراکه در صورت آزار جنسی کودک، احتمال ابتلای وی به انواع بیماری‌های روانی در بزرگسالی بسیار افزایش می‌یابد.

مفاهیمی چون احترام به دیگران و بزرگترها که به صورت غلط به کودکان آموزش داده می‌شود، ممکن است موجب آسیب‌های جبران ناپذیری به آن‌ها شود. در نظر داشته باشید، بیمار مبتلا به پدوفیلی ممکن است توانایی کنترل کردن خود را در شرایط مساعد نداشته باشد.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

قبل از هر چیز در نظر داشته باشید، هیچ راهی برای شناسایی فرد مبتلا به پدوفیلی بر اساس ظاهر وی وجود ندارد. ممکن است این فرد، ظاهری جذاب و دوست داشتنی داشته و حتی موقعیت اجتماعی بالایی را از آنِ خود کرده باشد. با این حال، معمولا افرادی که دست به آزار جنسی کودکان می‌زنند و دچار اختلال پدوفیلی هستند، از آی کیو پایین‌تری برخوردارند و احتمالا خود دارای سابقه این چنینی و حتی آزار جنسی در کودکی هستند.

۳۰ درصد از کودکانی که مورد آزار جنسی قرار گرفته‌اند، قربانی افراد درجه یک فامیلی و نزدیکان خود بوده‌اند. از طرف دیگر، ۶۰ درصد افرادی که کودکان را مورد آزار جنسی قرار می‌دهند با او آشنایی داشته‌اند. از این رو تنها ۱۰ درصد افرادی که دست به آزار جنسی کودکان می‌زنند، کاملا غریبه هستند. به بیان دیگر، خطر واقعی در مدرسه، محیط بازی، سالن ورزشی، پرستار بچه، نزدیکانی مانند پدر بزرگ، عمو، عمه و افراد یا مکان‌هایی از این دست به شمار می‌روند.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

افراد مبتلا به اختلال پدوفیلی ممکن است از بازی و معاشرت با کودکان، بیش از بزرگسالان لذت ببرند. از طرف دیگر، ممکن است شغلی را انتخاب کرده باشند که با کودکان بیشتری سر و کار داشته باشند. علاوه بر این، معمولا کودکان را همانند بزرگسالان مورد خطاب قرار داده و یا خود را همچون کودکان سرگرم می‌نمایند.

بیشتر بخوانید: ساخت اپلیکیشنی برای درک معنی گریه کودک ؛ علت گریه کودک چیست؟

افرادی که دست به آزار جنسی کودکان می‌زنند معمولا سعی در جلب اعتماد کودک دارند. در واقع این افراد به گونه‌ای عمل می‌کنند تا اعتماد والدین و کودک را کاملا جلب نموده و در موقعیت مناسب دست به آزار جنسی کودک بزنند. ممکن است بهانه‌های مختلفی با ظاهر خیر خواهانه از جمله، بردن کودک برای بازی در پارک، سینما، خرید، مکان‌های تفریحی، پرستاری بچه و… پیشنهاد شود. از طرف دیگر، این افراد حقه‌های بسیاری را برای جذب کودک و ساکت نگاه داشتن او در آستین دارند.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

به بیان دیگر، تشخیص پدوفیلی در یک فرد، تنها توسط روانشناس دوره دیده و با ابزارهایی نظیر تست‌های روانشناسی و… امکان پذیر است. هرچند با دیدن چنین نشانه‌هایی بهتر است از آن فرد دوری نمایید. علاوه بر این، بهتر است برخی آموزش‌های اساسی به کودکان نیز داده شود.

مهارت‌های اساسی به کودکان برای جلوگیری از آزار جنسی چیست

بهتر است کودکان خود را در هنگام فعالیت‌های اجتماعی و خارج از مدرسه تحت نظر داشته باشید. معمولا متجاوزین جنسی به کودکان از افرادی استفاده می‌کنند که تحت نظارت کافی نیستند. از طرف دیگر، از تنها گذاشتن کودک خود با فردی که آشنایی کاملی با او ندارید، جدا خودداری نمایید.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

در صورتیکه از پرستار بچه در منزل استفاده می‌کنید و امکان نظارت مستقیم را ندارید، حتما از دوربین‌های مخفی مدار بسته در منزل استفاده کنید. در اینترنت می‌توانید تصاویر مختلفی از آزار جسمی کودکان، نظیر تنبیه بدنی توسط افرادی که برای مراقبت از آن‌ها به کار گرفته شده‌اند را پیدا کنید.

به فعالیت‌های فرزندانتان در فضای مجازی نظارت داشته باشید. ممکن است، متجاوزین جنسی به کودکان از این طریق با آن‌ها آشنا شوند. به خاطر داشته باشید که اکثرا کودکان، توسط افرادی مورد آزار جنسی توسط افرادی می‌شوندقرار می‌گیرند که با آن‌ها سابقه آشنایی داشته‌اند. علاوه بر این، به کودکانتان مهارت‌های لازم را در رابطه با ارسال تصویر به غریبه‌ها و… را بیاموزید. در نهایت هر چند وقت یکبار از کودکانتان در رابطه با دوستان مجازی آن‌ها سوال کنید. بهتر است از ابزارهای کنترل کودک در فضای آنلاین نیز استفاده کنید.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

به کودکان خود آموزش دهید در رابطه با هر موضوعی می‌توانند با شما صحبت کنند. از طرف دیگر، افرادی که دست به آزار جنسی کودکان می‌زنند، معمولا به طرق مختلف کودک را ترغیب به نگهداری این مساله به صورت یک راز می‌کنند. از این رو، حتما به کودکان خود آموزش دهید تا به هیچ عنوان مساله‌ای را تحت عنوان راز برای خود نگهداری نکنند. علاوه بر این، نسبت به خطرات این مساله آن‌ها را آگاه نمایید.

به کودکان خود تفاوت لمس خوب، بد و خطرناک را آموزش دهید. برای اینکار می‌توانید از عبارت‌های کودکانه بهره ببرید. در عین حال، به او آموزش دهید در صورتیکه هر فردی اقدام به لمس اندام‌های جنسی وی نمود، فورا محیط را ترک کرده به شما اطلاع دهد. به کودکانتان مهارت نه گفتن را بیاموزید. علاوه بر این، در رابطه با لمس و استفاده نابجا از اندام‌های جنسی کودک و دیگران به او هشدارهای مختلف را بدهید.

در نهایت سعی کنید هر چند وقت یک بار، با کودکانتان مکالمه‌‌ای تحت عنوان خاطرات خوب، بد و رازها داشته باشید. از او بخواهید رازهایش را با شما در میان بگذارد. هرگز از گفته‌های کودک علیه خود او استفاده نکنید. توجه داشته باشید، بیشتر اوقات آسیب‌های کودک در طول مکالمات عادی خود را نشان خواهد داد، چراکه کودک توانایی تشخیص مسائل از یکدیگر را ندارد.

پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

در عین حال، به جزئیات ماجرایی که کودکتان تعریف می‌کند با دقت گوش دهید. برای یک کودک ممکن است بین معلمی که به دانش آموزان تکالیف درون منزل زیادی می‌دهد یا معلمی که او را به طور غیر عادی لمس می‌کند، تفاوتی وجود نداشته باشد و هر دو را آزار دهنده ببیند. بنابراین در رابطه با جزئیات سوال نمایید.

بیشتر بخوانید: دلیل حذف تلگرام از اپ استور اپل ؛ انتشار محتوای آزار جنسی کودکان

به کودکتان بیاموزید در صورت مواجه شدن با شرایط غیر عادی فورا از آن منطقه دور شده و به شما اطلاع دهد. در غیر اینصورت حتما با داد و فریاد کمک بخواهد. به عنوان مثال، کودک توانایی حمله و دفاع در برابر معلمی که قصد آزار جنسی او را دارد، نخواهد داشت، اما با فریاد زدن، متجاوز دست از کار خواهد کشید و کودک فرصت کافی برای اطلاع رسانی به شما را پیدا می‌کند.

در صورتیکه نسبت به رفتار مشکوک معلم یا مربی فرزندتان مطمئن نیستید، می‌توانید به صورت ناشناس نامه‌ای را با مضمون اینکه “کودک مرا لمس نکن، در غیر اینصورت با مشکلات بیشتری مواجه خواهی شد” برای او ارسال نمایید. در صورتیکه فرد به لمس غیر عادی کودکان دست زده باشد، فورا از اینکار دست بر خواهد داشت و در غیر اینصورت، مساله را با مدرسه در میان خواهد گذاشت و به دنبال فرستنده نامه خواهد گشت.پدوفیلی چیست ؛ دلایل و روش‌های جلوگیری از آزار جنسی کودکان

کودکان معمولا در سنین ۱۲ تا ۱۴ سالگی نسبت به امور جنسی آشنایی‌های مختلفی را پیدا می‌کنند. بنابراین بهتر است قبل از اینکه به طور غلط توسط دوستان، اینترنت و… با این مسائل آشنا شوند، خودتان به طور صحیح آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهید. در صورتیکه این امکان را ندارید، می‌توانید نسبت به خط قرمزهای جنسی آن‌ها را آگاه سازید و تعاریف پایه‌ای را به آن‌ها بیاموزید.

در این مقاله با پدوفیلی و افرادی که دست به آزار جنسی کودکان می‌زنند آشنا شدید، اگر در رابطه با قسمتی از این مقاله نیاز به اطلاعات بیشتری داشتید، حتما با ما تماس بگیرید.

به نظر شما، چگونه باید با فردی که دست به آزار جنسی کودکان می‌زند مقابله نمود؟ آیا مجازات‌های سخت‌تر و خشن‌تر امکان جلوگیری از بروز دوباره چنین اتفاقاتی را در جامعه دارد؟ آیا آموزش‌های کافی برای جلوگیری از قربانی تجاوز جنسی شدن به کودکان داده می‌شود؟ نظرات خود را با تکراتو در میان بگذارید.

.

منابع: techrato ,khabaronline ,wikihow ,wikipedia

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور