روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن + عکس


اگر چه همه ما مطالبی در مورد کشیدن نخ دندان و مسواک زدن شنیده ایم اما متاسفانه اکثرا با روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آشنا نیستیم. روش های غلط مسواک زدن و استفاده از نخ دندان تبدیل به یک عادت اشتباه شده است، که نه تنها مفید نیست بلکه مضراتی نیز برای دهان و دندان دارد. نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان...

اگر چه همه ما مطالبی در مورد کشیدن نخ دندان و مسواک زدن شنیده ایم اما متاسفانه اکثرا با روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن آشنا نیستیم. روش های غلط مسواک زدن و استفاده از نخ دندان تبدیل به یک عادت اشتباه شده است، که نه تنها مفید نیست بلکه مضراتی نیز برای دهان و دندان دارد.

نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن

بیماری های لثه و دندان از جمله بدترین نوع بیماری های دهان و دندان محسوب می گردند، همه ما بارها با افرادی مواجه شده ایم که دچار عفونت لثه و یا دندان دردهای متناوب هستند، جالب است بدانید اغلب این بیماری ها، ناشی از عدم یادگیری نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن می باشد. خصوصا افرادی که دچار حساسیت دندان و لثه هستند می توانند با رعایت بهداشت دهان و دندان تا حد زیادی از بروز مشکلات جدی دندان و لثه از جمله خرابی دندان ها، دندان درد، آبسه و بیماری های لثه و…جلوگیری نمایند. از این رو آشنایی با روش های درست مسواک زدن بسیار ضروری می باشد.

نحوه صحیح نخ دندان کشیدن برای شروع ۴۰ تا ۵۰ سانی متر از نخ دندان را جدا کنید. این میزان را به دور انگشت وسط دستتان به اندازه ای که مایل هستید، بپیچید و حالا کمی از آن را هم دور انگشت وسط دست دیگرتان به همان طریق بپیچید(استفاده از انگشت وسط باعث می شود که در هنگام کشیدن نخ دندان، انگشت اشاره شما برای هدایت و نگه داشتن نخ آزاد باشد). در مرحله بعدی روش صحیح کشیدن نخ دندان، باید نخ را بین انگشت اشاره و شصت نگه دارید. همچنین برای هدایت نخ دندان به فواصل دندان های بالایی، از انگشت شصت خود استفاده کنید. حدود ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر از نخ دندان را در فاصله بین دو دست نگه دارید. در ادامه از انگشت اشاره برای هدایت نخ به فواصل دندان های پایینی کمک بگیرید. آن گاه به آرامی نخ را با حرکت الاکلنگی(زیگ زاگ) از فاصله بین دو دندان عبور دهید. توجه کنید که نخ دندان به صورت ناگهانی و با ضربه عبور نکند. این مسئله باعث آسیب رسیدن به لثه خواهد شد. نخ را به دیواره کناری دندان بچسبانید. به گونه ای که نخ دندان شکل حرف c به خود بگیرد.

روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن + عکس

روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن + عکس

نخ دندان را به سمت بالا و پایین و زیر لثه حرکت دهید. این حرکت را برای دندان های پشتی نیز انجام دهید. برای شروع پلاک زدایی قسمت بعدی دندان، قسمت تازه ای از نخ دندان را آماده کنید. یعنی قسمت تازه ای از نخ دندان پیچیده شده به انگشت را باز و قسمت استفاده شده را به انگشت دیگر ببندید و جمع کنید.روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن + عکس روش اصولی و صحیح مسواک زدن مسواک را با زاویه ۴۵ درجه در امتداد شیار لثه(حد فاصل دندان و لثه) قرار دهید و با حرکات لغزشی با دامنه کوتاه، شیار لثه را تمیز کنید و سپس به سمت جونده بالا ببرید. این حرکت را در تمام نقاط دندان انجام دهید. در هر حرکت باید ۲ تا ۳ دندان در بر گرفته شود. سطح جونده دندان ها را بشویید. برای تمیز کردن پشت دندان، از نوک مسواک استفاده کنید. زبان را نیز حتماً مسواک کنید. قسمت انتهایی زبان محل تجمع باکتری است و حتماً باید تمیز شود. موهای مسواک نیز برای تمیز کردن زبان گزینه مناسبی است.

روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن + عکس

نکات مهم در مسواک زدن برای روش صحیح مسواک زدن باید حداقل دو دقیقه(۱۲۰ ثانیه) وقت گذاشت. در مسواک زدن باید از حرکات خشن، افقی و پر دامنه پرهیز کرد. مسواک زدن باید آرام با دامنه های کوتاه حرکتی باشد. به شیار لثه، اطراف روکش و پر کردگی، پشت آخرین دندان ها و … توجه کنید. ابتدا سطح خارجی دندان های بالا و سپس دندان های پایین را تمیز کنید. در ادامه سطح داخلی دندان های بالا و آن گاه فک پایین را تمیز کنید. تمیز کردن سطح جونده دندان ها تمیز کردن سطح زبان

توجه داشته باشید که مسواک زدن صحیح نقش بسیار مهمی در بهداشت دهان و دندان دارد، پس بهتر است با یادگیری نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از بروز هرگونه مشکلی در رابطه با دهان و دندان جلوگیری نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط