مطلع الفجر چه زمانی است؟حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ


مطلع الفجر چه زمانی است؟حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ

مطلع الفجر چه زمانی است؟  سَلَامٌ هِیَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ 5قدر امام خمینی:صبح «فجر»صادق  به آن وقت و ساعتی از...

مطلع الفجر چه زمانی است؟

سَلَامٌ هِیَ حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ ۵قدر

امام خمینی:صبح «فجر»صادق به آن وقت و ساعتی از شبانه روز گفته می شود که اولین و با فضیلت ترین وقت برای ادای نماز صبح است.

صبح کاذب «فجر کاذب» آن لحظه ای است که شب به پایان رسیده و برای اولین بار بعد از پایان شب، نور سفیدی در افق (در سمت مشرق) پیدا می شود و این سفیدی به شکل گوش گرگ است.

در این لحظه، اگر چه شب به پایان رسیده، ولی هنوز وقت نماز صبح نرسیده است . به همین جهت به آن صبح کاذب یا فجر کاذب گفته می شود. اما در ادامه مقدار سفیدی کم کم گسترش پیدا کرده و در ناحیه ی مشرق پراکنده می شود و در این موقع می توان نماز صبح را بجا آورد، زیرا صبح فرا رسیده است. از این جهت به این سفیدی، فجر صادق «صبح صادق» گفته می شود.(اذان صبح)/عروه الوثقی، ج ۱، ص ۳۸۸/تحریرالوسیله، ج ۱، ص ۱۱۲، انتشارات مؤسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی

آیت الله خامنه ای:شب قدر. از هنگام غروب آفتاب، سلام الهی -«سلام هی حتّی مطلع الفجر» – شروع می‌شود، تا وقتی که اذان صبح آغاز می‌گردد.

شب قدر. از هنگام غروب آفتاب، سلام الهی -«سلام هی حتّی مطلع الفجر» – شروع می‌شود، تا وقتی که اذان صبح آغاز می‌گردد.

این چند ساعتِ این وسط، سلامِ الهی و امن الهی و خیمه‌ی رحمت خداست که بر سراسر آفرینش زده شده است. آن شب، شب عجیبی است؛ بهتر از هزار ماه، نَه برابر آن؛ «خیرٌ من ألف شهر».هزار ماه زندگی انسان، چقدر می‌تواند برکات به وجود آورد و جلب رحمت و خیر کند! این یک شب، بهتر از هزار ماه است. این، خیلی اهمیّت دارد. این شب را قدر بدانید و آن را به دعا و توجّه و تفکّر و تأمّل در آیات خلقت و تأمّل در سرنوشت انسان و آنچه که خدای متعال از انسان خواسته است و بی‌اعتباری این زندگی مادّی و این‌که همه‌ی این چیزهایی که می‌بینید، مقدّمه‌ی آن عالمی است که لحظه‌ی جان دادن، دروازه‌ی آن عالم است، بگذرانید.

۱۳۷۵/۱۱/۱۲(جمعه ٢١ رمضان ١۴١٧)خطبه های نمازجمعه

مطلع الفجر چه زمانی است؟حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ

شبی است سرشار از سلامت و برکت و رحمت تا طلوع سپیده

لیله القدری که در این ماه رمضان است و قرآن صریحاً می‌فرماید:«لیله القدر خیرٌ مِن الف شهر» یک شب بهتر است از هزار سی روز – هزار ماه – بسیار مهم است. چرا این قدر فضیلت را به یک شب دادند؟ زیرا برکات الهی در این شب زیاد است؛ نزول ملائکه در این شب زیاد است؛ این شب، سلام است؛ «سلام هی حتّی مطلع‌الفجر»؛ از اوّل تا آخر این شب، لحظاتش سلام الهی است. «سلام قولا مِن ربّ رحیم». رحمت و فضل الهی است که بر بندگان خدا نازل می‌شود.
لیله القدر، شب ولایت است.

هم شب نزول قرآن است، هم شب نزول ملائکه بر امام زمان است.

مطلع الفجر چه زمانی است؟حَتَّىٰ مَطْلَعِ الْفَجْرِ

هم شب قرآن و شب اهل بیت است، هم شب قرآن و هم شب عترت است.

لذا سوره‌ی مبارکه‌ی قدر هم، سوره‌ی ولایت است.
شب قدر خیلی ارزش دارد. همه‌ی ماه رمضان، شبها و روزهایش ارزش والا دارد. البته لیله القدر نسبت به روزها و شبهای ماه رمضان، خیلی فاخرتر است؛ باید قدر بدانید. در این روزها و در این شبها، همه بر سر سفره‌ی انعام الهی حاضرید. استفاده کنید./چهارشنبه۱۳۷۵/۱۰/۱۹(٢٨ شعبان ١۴١٧)بیانات در دیدار مردم قم

منبع پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری،آیت الله خامنه ای

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا