19 مهمترین مضرات روغن گردانی در دهان یا روغن کشی دندان و دهان


19 مهمترین مضرات روغن گردانی در دهان یا روغن کشی دندان و دهان

احتمالا برخی از شما می‌دانید که روغن گردانی در دهان یا روغن کشی دندان و دهان عمل چرخاندن روغن در دهان به مدت طولانی است جهت برخوردار شدن از مزایای خاصی که برای سلامتی دارد. اعتقاد بر این است که با چرخاندن یا نگه داشتن روغن در دهان، می‌توانید از باکتری‌ها و سموم موجود در دهان که محلول در روغن هستند خلاص شوید و به این ترتیب سلامت دهان و سلامت...

احتمالا برخی از شما می‌دانید که روغن گردانی در دهان یا روغن کشی دندان و دهان عمل چرخاندن روغن در دهان به مدت طولانی است جهت برخوردار شدن از مزایای خاصی که برای سلامتی دارد. اعتقاد بر این است که با چرخاندن یا نگه داشتن روغن در دهان، می‌توانید از باکتری‌ها و سموم موجود در دهان که محلول در روغن هستند خلاص شوید و به این ترتیب سلامت دهان و سلامت کلی‌تان بهبود می‌یابد. اما در این نوشتار ما از ۱۹ مهمترین مضرات روغن گردانی در دهان یا روغن کشی دندان و دهان برای شما سخن می گوییم. با ما همراه باشید.

19 مهمترین مضرات روغن گردانی در دهان یا روغن کشی دندان و دهان

در حالی که عمل روغن گردانی در دهان طرفداران زیادی دارد، اما از سوی جامعه پزشکی انتقادات زیادی را نیز دریافت کرده‌است. بله، مطالعات علمی هم برای حمایت از برخی ادعاها و مزایای روغن گردانی در دهان وجود دارد، اما این مطالعات بیش از حد کوچک هستند و متغیرهای آن‌ها به حدی زیادی است که افراد فعال در زمینه‌ی پزشکی زیر بار پذیرفتن فواید این روش نمی‌روند.

در این نوشتار در مورد مضرات روغن گردانی در دهان صحبت خواهیم کرد. آیا دوست دارید با این عوارض آشنا بشوید؟ در صورتی که پاسخ‌تان مثبت است، با ما همراه باشید.

ریشه عمل روغن کشی دندان و دهان

تاریخ آیورودا به بیش از ۳۰۰۰ سال پیش برمی‌گردد. این سیستم با طب جامع که از روش‌های طبیعی استفاده می‌کند، سر و کار دارد. یکی از شیوه‌های حمایت شده از سوی آیورودا، عمل روغن گردانی در دهان برای بهبود سلامتی دهان و دندان است.

طب آیووردا استفاده از روغن دانه‌ی آفتابگردان یا دانه‌ی کنجد را برای درمان بیماری‌های دهان مانند بوی بد، خشکی گلو، تقویت لثه‌ها، دندان‌ها و فک و جلوگیری از خونریزی و فساد لثه توصیه می‌کند. در دوران باستان افراد به دو روش عمل روغن گردانی در دهان را انجام می‌دادند: گندوشا و کاوالا گراها

در متد کاوالا گراها، شما فقط مقدار روغنی را که برای‌تان راحت است در دهان‌تان می‌ریزید. سپس در حدود ۳ دقیقه این روغن را در داخل دهان‌تان نگه می‌دارید، بعد غرغره می‌کنید و در نهایت روغن را بیرون می‌ریزید. از سوی دیگر، در متد گندوشا، دهان را با روغن پر می‌کنید و آن را به مدت ۵ دقیقه در دهان‌تان نگه می‌دارید و درنهایت بیرون می‌ریزید.

مطلب مرتبط: ۴۱ درمان خانگی آفت دهان برای بزرگسالان و کودکان

مضرات روغن گردانی در دهان

طرفداران روغن گردانی در دهان، مدام در رابطه با مزایای متعددی که به لحاظ علمی نیز حمایت می‌شوند، صحبت می‌کنند. با این حال، شواهد علمی دیگری نیز وجود دارد که از وجود مضرات روغن گردانی در دهان حمایت می‌کنند. بعضی از این عوارض بسیار ناخوشایند هستند.

بنابراین، بیایید در این نوشتار پیش برویم و مضرات روغن گردانی در دهان را که باید از آن‌ها آگاه باشید، بررسی کنیم.

۱. خشکی بیش از حد دهان

در حالی که روغن گردانی در دهان مانع از خشک شدن گلو می‌شود، اما می‌تواند اثر معکوس نیز داشته باشد. یکی از مضرات روغن گردانی در دهان عبارت است از خشکی بیش از حد دهان. بسیاری از افرادی که به طور مداوم از این عمل مراقبتی دهان استفاده می‌کنند، پس از فرایند پاک کردن احساس می‌کنند که دهان‌شان بیش از حد خشک شده‌است. دلیلی برای چنین تاثیر معکوسی وجود دارد. عمل چرخاندن باعث می‌شود که روغن با بزاق مخلوط شود، در نتیجه آن را کاملا از دهان خارج می‌کند. از این رو، پس از پایان روغن گردانی در دهان، دهان‌تان بسیار خشک خواهد شد.

۲. پنومونی چربی

یکی از ترسناک‌ترین عوارض جانبی روغن گردانی در دهان ، پنومونی چربی است. بسیاری از مردم روش درست چرخاندن روغن در داخل دهان را نمی‌دانند. در نتیجه، در معرض استنشاق روغن هستند که سرشار از باکتری‌ها و سموم است. این روغن آلوده وارد ریه‌ها شده و سبب ایجاد پنومونی چربی می‌شود. این حقیقت توسط انجمن دندانپزشکی آمریکا و همچنین توسط کتابخانه‌ی ملی علوم ایالات متحده آمریکا گزارش شده‌است.

۳. ناراحتی معده

انجمن دندانپزشکی آمریکا نیز گزارش می‌دهد که روغن گردانی در دهان می‌تواند منجر به ناراحتی معده یا اسهال شود. باز هم، علت چنین رخدادی این است که بلعیدن روغن موجب می‌شود که باکتری‌ها وارد معده شود. در نتیجه، فرد دچار اسهال می‌شود چرا که بدن‌اش مجبور است روغن آلوده‌ی موجود در معده را خارج کند.

مطلب مرتبط: ۳۰ درمان خانگی بوی بد دهان که بسیار موثر است

۴. سرفه کردن موکوس (خلط)

گزارش‌هایی وجود دارد که مطابق با آن‌ها برخی افراد خلط را با سرفه خارج می‌کنند. طرفداران و حامیان روغن گردانی در دهان ادعا می‌کنند که هیچ موردی برای نگرانی نیست، زیرا بدن‌تان در حال پاکسازی خود است. با این حال، روغن گردانی در دهان که قرار است به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه انجام شود، باعث می‌شود مخاط موجود در گلو ضخیم شود و در نتیجه بدن‌تان مجبور است آن را خارج کند. این کار با سرفه انجام می‌شود، و باعث می‌شود که کل فرایند آزاردهنده باشد.

۵. تهوع و استفراغ

از آن‌جایی که روغن گردانی در دهان با معده‌ی خالی انجام می‌شود، برخی از کاربران آن وجود حالت تهوع را گزارش کرده‌اند. باز هم این را می‌توان به بلعیدن مقدار کمی از روغن که حاوی باکتری‌ها و سموم است نسبت داد. روغنی که وارد شکم شده موجب نفخ می‌شود، و در نتیجه حالت تهوع را ایجاد می‌کند.

۶. احساس خماری

افرادی که از روغن نارگیل استفاده می‌کنند ممکن است یک احساس خماری را تجربه کنند. این تاثیر در درجه‌ی اول به دلیل تری‌گلیسیریدهای ​​زنجیره متوسط موجود در این روغن است. یک پزشک با توجه به تجربه‌ی یکی از افرادی که با استفاده از روعن نارگیل روغن گردانی در دهان کرده بوده، ادعا کرد که رژیم غذایی دارای کربوهیدرات زیاد همراه با روغن نارگیل برای روغن گردانی در دهان می‌تواند به این تجربه‌ی خاص منجر شود، زیرا بدن احتمالا واکنشی منفی نسبت به روغن نشان می‌دهد.

۷. گرفتگی شکم

برخی از افراد هستند که ممکن است به روغنی که برای روغن گردانی در دهان استفاده می‌کنند آلرژی داشته باشند. رایج‌ترین روغن‌های مورد استفاده برای عمل روغن گردانی در دهان عبارتند از روغن گلرنگ، کنجد، نارگیل، زیتون و آفتابگردان. بنابراین، اگر به هر یک از این روغن‌ها حساسیت دارید، پس از چرخاندن روغن در دهان‌تان، ممکن است گرفتگی معده و احتمالا حالت تهوع و استفراغ را تجربه کنید.

مطلب مرتبط: ۱۰۰ بیماری رایج و هزاران درمان خانگی آنها

۸. از دست دادن اشتها

یکی از مضرات روغن گردانی در دهان از دست دادن اشتها است. در حالی که برخی ادعا می‌کنند که اشتهای خود را از دست می‌دهند زیرا نمی‌خواهند پس از گذشت ۱۵ دقیقه از روغن گردانی در دهان دهان‌شان را کثیف کنند، اما برخی دیگر ادعا می‌کنند که کل فرایند روغن گردانی در دهان، اشتهای آن‌ها را از بین می‌برد. از این رو، آن‌ها پس از فرآیند پاکسازی نمی‌توانند صبحانه بخورند و همین سوخت و ساز بدن‌شان را در طول روز کند می‌کند. به طور معمول، از دست دادن اشتها زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در حین انجام عمل روغن گردانی در دهان مقدار کمی از روغن را ناخودآگاه ببلعد.

۹. سفتی فک

یکی از مضرات روغن گردانی در دهان این است که شما باید بدون توقف روغن را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در دهان‌تان بچرخانید تا کل فرایند برای‌تان موثر و مفید باشد. از این رو، تعجب‌آور نیست که بسیاری از مردم دچار سفتی فک می‌شوند. تکان دادن فک بدون توقف سبب می‌شود که عضلات و رباط‌های فک کش بیایند و همین موجب بروز درد و سفتی می‌شود. علاوه بر این، شما همچنین مجبورید که دهان‌تان را سفت ببندید تا اطمینان حاصل شود که روغن در اثر بازتاب دهان‌بند خارج نمی‌شوند. محکم بستن دهان باعث ایجاد درد در فک‌ها می‌شود و آن‌ها را سفت می‌کند.

۱۰. افزایش کرم‌خوردگی دندان‌ها

متأسفانه، افراد زیادی وجود دارند که از روغن گردانی در دهان به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ‌دندان استفاده می‌کنند. طبق گزارش انجمن دندانپزشکی آمریکا، در حالی که روغن گردانی در دهان با استفاده از نیروی مکانیکی باقی‌مانده‌های مواد غذایی را از دهان حذف می‌کند، اما واقعیت این است که روغن گردانی در دهان مانع از پلاک و ژنژیویت (التهاب لثه) نمی‌شود چرا که روغن‌های مورد استفاده برای شستشو حاوی روغن‌های معطری مانند متیل سالیسیلات، تیمول، منتول و اکالیپتول که خواص ضد پلاک و ضد التهاب لثه دارند، نیستند. از این رو، افرادی که از روغن گردانی در دهان به عنوان جایگزینی برای مسواک زدن و نخ دندان استفاده می‌کنند، پوسیدگی و کرم‌خوردگی بیش‌تری را نیز تجربه می‌کنند.

۱۱. وقوع ناگهانی علائم مشابه آنفولانزا

شواهد روایتی زیادی وجود دارد مبنی بر این‌که برخی از افراد علائم ناگهانی آنفلوآنزا را پس از روغن گردانی در دهان تجربه کرده‌اند. دلیل چنین تاثیری این است که آن‌ها مقدار کمی از روغن حاوی باکتری را می‌بلعند و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن فعال می‌شود و با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، علائمی شبیه به علائم آنفولانزا ایجاد می‌شود.

۱۲. افزایش تشنگی

روغن گردانی در دهان باعث می‌شود که دهان فرد خشک و گلو با مخاط پر شود و به طور مداوم سرفه کنید، و همین ممکن است سبب افزایش مصرف آب شود. افزایش تشنگی به این معنا نیست که بدن‌تان دهیدراته شده‌است. در واقع این تشنگی در واکنش به خشکی است که شما در دهان و گلوی‌تان پس از روغن گردانی در دهان تجربه می‌کنید. به یاد داشته باشید، هر چیزی به میزان بیش از حد بد است، و اگر شما برای مبارزه با خشکی دهان و مخاطی که در گلوی‌تان جمع‌ شده‌است، به میزان زیادی آب بنوشید، ممکن است دچار مسمومیت آب بشوید، که می‌تواند مرگبار باشد.

۱۳. بیماری‌های ناشی از فلزات سنگین موجود در روغن

از آن‌جایی که روغن گردانی در دهان بسیار محبوب شده‌است، بسیاری از فروشگاه‌های مواد خوراکی بهداشتی، روغن مخصوص روغن گردانی در دهان را به فروش می‌رسانند. با این حال، هنگام انتخاب برند روغن، باید مراقب باشید، زیرا برخی از روغن‌ها در صورت آزمایش شدن، حاوی سطوح بالایی از آرسنیک، جیوه و / یا سرب هستند. همه‌ی ما می‌دانیم که این فلزات سنگین می‌توانند چه آسیبی به بدن ما برسانند. آن‌ها سمی هستند و می‌توانند منجر به سرطان، مشکلات تولید مثل و بسیاری از مشکلات جدی دیگر برای سلامتی شوند.

مطلب مرتبط: درمان خشکی دهان و زبان: ۲۰ درمان موثر برای رفع خشکی دهان

۱۴. از دست دادن حس چشایی

دکتر آملا گوا، استادیار ایمونولوژی و طب در مرکز بهداشت کنتیکت، معتقد است افرادی که از متد درست روغن گردانی در دهان استفاده نمی‌کنند، می‌توانند از دست دادن حس چشایی را تجربه کنند. این از دست دادن حس چشایی باعث می‌شود که شما اشتهای خود را نیز از دست بدهید، و در نهایت منجر به کمبود مواد مغذی در بدن و کند شدن متابولیسم می‌شود. دکتر گوا همچنین می‌گوید که روغن گردانی در دهان باید به مدت ۴ دقیقه انجام شود نه به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، چنان‌چه در سایر منابع توصیه شده‌است.

دیگر مضرات روغن گردانی در دهان

عوارض جانبی دیگری وجود دارد که ممکن است بعد از انجام روغن گردانی در دهان تجربه کنید. برخی از این موارد عبارتند از:

۱. مسدود شدن مجاری بینی

بعضی از آدم‌ها ممکن است مسدود شدن مجاری بینی را در حین انجام عمل روغن گردانی در دهان تجربه کنند. کارشناسان آیورودا و طب جامع توصیه می‌کنند که قبل از شروع روغن گردانی در دهان مجاری بینی را تمیز کنید تا به این ترتیب از انسداد آن‌ها جلوگیری شود. شما همچنین می‌توانید در عین حال که روغن را در دهان‌تان نگه داشته‌اید با بینی‌تان هوا را به خارج فوت کنید.

۲. عطسه و سرفه

این احتمال وجود دارد که تمایل شدیدی را برای عطسه کردن و سرفه کردن احساس کنید. چنین تاثیری به این دلیل است که روغن می‌تواند مانند یک عامل تحریک عمل کند. کارشناسان توصیه می‌کنند که در این صورت باید چرخاندن روغن در دهان را متوقف کنید و اجازه بدهید که بدن‌تان برای غلبه بر تمایلی که برای عطسه کردن و سرفه کردن دارد، ریلکس شود. اگر این کار افاقه نکرد، بهتر است روغن را از دهان‌تان خارج کنید، عطسه و / یا سرفه کنید و سپس دوباره روغن تازه‌ای را داخل دهان‌تان بریزید و به کارتان ادامه بدهید.

۳. تمایل شدید به ادرار کردن یا دفع مدفوع

اگر قبل از شروع فرایند روغن گردانی در دهان ادرار نکنید یا دفع مدفوع را انجام ندهید، ممکن است این اتفاق برای‌تان پیش بیاید. به هر روی اگر این اتفاق رخ داد، ‌جلوی خودتان را نگیرید. در عوض، روی صندلی توالت بنشینید و به انجام عمل روغن گردانی در دهان ادامه دهید.

مطلب مرتبط: تشخیص بیماری از روی زبان :۸ علامت بیماری که از روی زبان قابل تشخیص است

۴. خلط و مخاط در دهان

روغن گردانی در دهان می‌تواند گلبول‌های خلط یا مخاط را از گلوی‌تان به داخل دهان جمع کند. این اتفاق می‌تواند ادامه کار روغن گردانی در دهان را برای شما دشوار کند. از این رو بهتر است که روغن و خلط را بیرون بریزید و کارتان را با روغن تازه ادامه دهید.

۵. تشدید اختلالات بهداشتی مزمن

گاهی اوقات برخی از اختلالات مزمن در اثر روغن گردانی در دهان ممکن است بدتر شوند. با توجه به متخصصان طب طبیعی و آیورودا، این تشدید وضعیت قبل از این‌که اختلال موجود بهتر شود، رخ می‌دهد. از این رو، هیچ موردی برای نگرانی نیست. با این حال، اگر متوجه شدید که وضعیت سلامتی‌تان بدتر می‌شود، بهتر است بلافاصله با پزشک مشورت کنید.

نکاتی برای جلوگیری از رخ دادن مضرات روغن گردانی در دهان

بسیاری از مضرات روغن گردانی در دهان به علت انجام نادرست آن ایجاد می‌شوند. بنابراین، اگر تکنیک مناسب را بیاموزید، احتمالا مجبور به تجربه‌ی بسیاری از عوارض جانبی ذکر شده در بالا نخواهید بود.

– پس از بیدار شدن از خواب، مثل همیشه دندان‌های‌تان را بشویید. حواس‌تان باشد که زبان‌تان را نیز خوب تمیز کنید و دهان را به خوبی شستشو دهید.

– ۱۰ میلی‌لیتر روغن کنجد یا روغن آفتابگردان را داخل دهان‌تان بریزید و چانه را بالا بگیرید. این کار باعث می‌شود که روغن در داخل دهان‌تان پخش شود.

– از زبان خود برای چرخاندن روغن استفاده کنید تا به شکاف بین دندان‌ها نفوذ کرده و در لثه‌ها و سقف دهان نفوذ کند. این کار کمک می‌کند تا باکتری‌ها و سایر پاتوژن‌های موجود، در روغن گیر بیفتند.

– از فک‌تان استفاده کنید، انگار که مشغول جویدن چیزی هستید.

– این روند را به مدت حدود ۱۰ دقیقه ادامه دهید، پس از آن متوجه تغییر ویسکوزیته‌ی روغن خواهید شد. در واقع روغن آبکی‌تر و شل‌تر خواهد شد.

– روغن را از دهان‌تان بیرون بریزید. از ریختن روغن در راه آب سینک خودداری کنید، زیرا آن را مسدود می‌کند. بهتر است که مستقیما روغن را داخل سطل زباله خالی کنید.

– از آب ساده استفاده کنید و دهان‌تان را به طور کامل شستشو دهید.

– برای رسیدن به بهترین نتایج ممکن، بعد از انجام روغن گردانی در دهان به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد اگر خواستید چیزی بخورید یا بنوشید.

– درست بعد از انجام این روش درمانی، متوجه خواهید شد که دندان‌های‌تان جلا داده شده‌اند و حفره‌ی دهان‌تان احساس تازگی و پاکیزگی بیش‌تری دارد.

مطلب مرتبط: دهانشویه: ۱۰ فایده دهان شویه برای سلامت دهان و دندان

* احتیاط:

– کودکان زیر ۵ سال نباید روغن گردانی در دهان کنند.

– اگر به یک نوع خاص از روغن یا یک برند خاص حساسیت دارید، از نوع دیگری استفاده کنید.

– اگر روغن نازک و سفید نشد، معلوم می‌شود که عمل روغن گردانی در دهان را به درستی انجام نداده‌اید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: stylecraze

۱۹ مهمترین مضرات روغن گردانی در دهان یا روغن کشی دندان و دهان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حل این معما کار هر کسی نیست!!