پایگلان قدیمی ترین روستای استان کردستان


پایگلان قدیمی ترین روستای استان کردستان

سنندج - ایرنا - روستای پایگلان به لحاظ تاریخی، قدیمی ترین روستا در سروآباد و از کهن ترین روستاهای استان کردستان محسوب می شود اما بنابر دلایلی همچون قرار داشتن در منطقه کوهستانی و دور بودن از جاده بین شهری، از روند توسعه و رقابت عقب مانده است.

به گزارش ایرنا، شهرستان سروآباد در استان کردستان بخاطر داشتن روستاهای قدیمی زبانزد عام و خاص است در این شهرستان 90 درصد جمعیت روستانشین و تنها 10 درصد شهرنشین هستند.
روستاهای این شهرستان از لحاظ طبیعت و بافت از روستاهای بکر و گردشگر پذیر استان کردستان هستند که هر سال میزبان تعداد زیادی مسافر و گردشگر داخلی و خارجی است.
یکی از روستاهای زیبا و گردشگرپذیر در سروآباد، روستای پایگلان است، نام این روستا از 2 کلمه پای و گلان گرفته شده است به این معنی که یک روستای پای کوهی است و کوه های مشرف بر روستا در فصل بهار پوشیده از گل های زیباست و در روایتی دیگر از (پای کلان) یعنی پای کوه ها گرفته شده است.
قدمت این روستا به یک هزار و 500 سال پیش بر می گردد و ساکنان این روستا قبل از ظهور دین مبین اسلام پیرو آیین زردشت و مسیحیت بوده و همگام با فتح کردستان توسط سپاه اسلام و نبوغ دین اسلام، مردمان این دیار نیز به دین اسلام گرویدند.
روستای پایگلان مرکز دهستان پایگلان و از توابع بخش مرکزی شهرستان سروآباد در استان کردستان است که در 40 کیلومتری جنوب شرق شهر سروآباد و حد فاصل شهرهای سروآباد و کامیاران و 20 کیلومتری جاده اصلی مریوان - سنندج واقع شده و فاصله آن تا سنندج مرکز استان 90 کیلومتر است.
از مرکز بخش یعنی شهر سروآباد تا روستای پایگلان به طول 40 کیلومتر مسیر به صورت آسفالته است اما حد فاصل روستای پایگلان تا روستای تفین به سمت کامیاران به طول 10 کیلومتر جاده خاکی است.
روستای پایگلان دارای امکانات گاز، برق، تلفن، گیرنده تلویزیون، پاسگاه انتظامی، پایگاه مقاومت بسیج، مرکز بهداشتی و درمانی، فروشگاه تعاونی مصرف روستایی، شعبه نفت، دفتر ترویج کشاورزی، سالن سرپوشیده ورزشی، آتش نشانی، دهیاری، خانه بهداشت، 2 مسجد، دبستان، مدرسه راهنمایی و دبیرستان شبانه روزی است.
کارهای مربوط به مطالعه طرح هادی روستایی انجام شده اما تا به حال اجرا نشده البته جدول کشی و خیابان کشی پایین روستا توسط جهاد سازندگی در دهه 70 انجام شده است.
براساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن سال 95 جمعیت روستای پایگلان شامل 505 خانوار و 1486 نفر است که از این تعداد، 719 نفر مرد و 726 نفر زن هستند.
تعداد افراد باسواد در روستای پایگلان بیش از یک هزار و چهار نفر است که از این تعداد، 600 مرد و 406 زن هستند.
طوایف روستای پایگلان شامل علی، محسن، کریم، میران، خدر، کدخدایان (قیخایان)، آغایان، اکبری و مسگرها و محلات این روستا شامل قیخایان، میران، پیر و چقاله، لیژه خانه، تفاویه زانی، ده ره و باغچه ی، فارس آوا، لاده گا، محله یانه و شیخی است.
ساکنان پایگلان به زراعت، باغداری، کشاورزی و مشاغل نظامی و انتظامی و تعدادی نیز به کارهای ساختمانی مشغول هستند.
نوع کشت کشاورزی در روستای پایگلان به صورت دیمی و آبی است و مهمترین محصولات زراعی آن گندم، جو، سیب زمینی، پیاز، لوبیا و نخود است، و مهمترین محصولات باغی شامل توت فرنگی، گردو، انگور، زردآلو، آلو، سیب، گلابی و توت درختی است.
خولی، هاجی وه تان، باخو عه وه لی، لا قه لا، هانه مه راو، آران، گیسانه، شی خه له، خانه گا، سی سولی، الیا چه پان، دوالی، سلیمان جو، یه رجو، نایبین، ونه و سانه، دیوه زله، که س نه زان، سن جین، نه خشیه و وه ر گازان از مزارع مهم این روستا است.
مهمترین کوه های اطراف روستای پایگلان شامل کوری مه ریه م، کوری گاوه ل، هشیاره، حه شه به نا، که لامه سیاو، چه ها رگا و مله که وه است.
چشمه های گریان میرد، سن جین، هانه مه راو، هانه شیخ، هانه ویل، هانه ریز، هانه تریشقه و هانه سه رده نیز در این روستا قرار دارند و روستا دارای یک مرغداری 20 هزار قطعه ای است که در فاصله 2 کیلومتری روستا و در مسیر پایگلان - تفین قرار دارد.
نام روستا در فهرست سرشماری و مرکز آمار ایران پایگلان است که دارای ویژگی های طبیعی کوهستانی و دره ای و آب و هوایی معتدل کوهستانی است.
مهمترین گونه های درختی در روستای پایگلان ارغوان، کیکف، بید، بلوط، بنه، گلابی وحشی، آلبالوی کوهی، انجیر کوهی و زالزالک است و گیاهان دارویی چون گل ختمی، گل گاوزبان، بومادران، شیرین بیان، خاکشیر و شاتره و گیاهان علوفه ای چون لوشین، جولاف، گندم گیاه، تلخه بیان کما، لو و سیپه ره در این منطقه می روید.
منابع آب روستای پایگلان از آب چشمه، چاه و آب های سطحی فصل بهار تامین می شود.
شهرستان سروآباد با 73 روستا، 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی افزون بر 50 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
منبع: شناسنامه روستاهای شهرستان سروآباد
/9102/7354

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


یک خبر ناامیدکننده از آیفون17 پلاس!