13 مهمترین خواص روغن شاهدانه برای سلامتی


13 مهمترین خواص روغن شاهدانه برای سلامتی

روغن شاهدانه بخشی از گیاه کانابیس (ماری جوانا) است و به همین دلیل، دنیا چشم خود را روی خواص آن بسته است. اما دانه شاهدانه مانند ماری جوانا واکنش‌های روان گردان ندارد. بنابراین می‌توانیم به آن نگاهی بیندازیم. روغن شاهدانه سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان است که با بیماری‌های کشنده مانند سرطان، التهاب و دیابت مبارزه می‌کنند. این روغن خواص...

روغن شاهدانه بخشی از گیاه کانابیس (ماری جوانا) است و به همین دلیل، دنیا چشم خود را روی خواص آن بسته است. اما دانه شاهدانه مانند ماری جوانا واکنش‌های روان گردان ندارد. بنابراین می‌توانیم به آن نگاهی بیندازیم. روغن شاهدانه سرشار از اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان است که با بیماری‌های کشنده مانند سرطان، التهاب و دیابت مبارزه می‌کنند. این روغن خواص بیشتری دارد. برای دانستن خواص روغن شاهدانه ، این مطلب را بخوانید.

13 مهمترین خواص روغن شاهدانه برای سلامتی

روغن شاهدانه چیست؟ برای چه چیزی خوب است؟

روغن شاهدانه از دانه شاهدانه گرفته می‌شود. اگرچه ماری جوانا نیز از همین گیاه گرفته می‌شود اما دانه شاهدانه مقدار خیلی کمی THC ( فعال‌ترین ماده ماری جوانا) داشته و تاثیرات روان گردان ندارد.

روغن شاهدانه سرشار از آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی و اسیدهای چرب ضروری (مانند GLA که در مورد آن صحبت می‌کنیم) است که همه آن‌ها با بیماری‌هایی مانند آرتریت التهابی، سرطان، دیابت و بیماری قلبی مبارزه می‌کنند.

خواص روغن شاهدانه

۱. مبارزه با التهاب

روغن شاهدانه سرشار از GLA (گاما لینولنیک اسید) است که یک چربی امگا۶ است که سیستم ایمنی را تقویت کرده و با التهاب مبارزه می‌کند. GLA تولید پروستاگلاندین‌ها را افزایش می‌دهد که مواد شیمیایی شبه هورمون هستند و التهاب را کنترل می‌کنند.

این روغن، منبع خوبی از پروتئین گیاهی نیز هست که آن را برای وضعیت‌های التهابی مفیدتر می‌کند. این خواص ضد التهابی می‌توانند علائم آرتریتی را تسکین دهند – اگرچه به تحقیقات بیشتری در این مورد نیاز است.

یافته‌ها نشان می‌دهد که روغن شاهدانه در درمان ام اس ( که می‌تواند در اثر التهاب به وجود بیاید) موثر است. این روغن به درمان فیبرومیالژیا نیز کمک می‌کند.

مطلب مرتبط: ۱۶ مهمترین خواص شاهدانه برای سلامتی که نمی‌دانستید

۲. افزایش سلامت قلب

ترکیبات بیواکتیو (زیست فعال) موجود در روغن شاهدانه می‌توانند کلسترول را پایین آورده و از قلب محافظت کنند. این روغن دارای اسیدهای چرب امگا۶ و امگا۳ است که نسبت ۳ به ۱ دارند. این نسبت برای سلامت قلب و عروق مفید است.

با استناد به یک مطالعه انجام شده بر حیوانات، روغن شاهدانه، جذب کلسترل را کاهش می‌دهد. یک مطالعه دیگر نشان می‌دهد که مصرف روزانه ۳۰ میلی‌لیتر روغن شاهدانه به مدت ۴ هفته، نسبت کلسترول کل به به کلسترول HDL را کاهش می‌دهد که می‌تواند سلامت قلب را افزایش دهد. اسیدهای چرب ضروری موجود در شاهدانه می‌توانند به کاهش چربی‌های ناسالم در بدن کمک کنند و این، سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد.

۳. کمک به درمان دیابت

دیابت نیز به کمبود اسیدهای چرب ضروری مرتبط است و روغن شاهدانه به دلیل سرشار بودن از این اسیدهای چرب می‌تواند به عنوان یک درمان مکمل خوب عمل کند.

به هر حال، برای این‌که به این نتیجه برسیم که روغن شاهدانه برای افراد دیابتی مفید است، به تحقیق بیشتری نیاز داریم. قبل از استفاده از این روغن با پزشک خود مشورت کنید.

۴. کمک به مبارزه با سرطان

روغن شاهدانه به دلیل داشتن GLA و امگا۳ می‌تواند با التهاب و سرطان نیز مبارزه کند. با استناد به مجله انگلیسی سرطان، شاهدانه می‌تواند گلیوبلاستوم مولتی‌فرم که نوع وخیمی از سرطان مغز است را مهار کند.

مطالعات دیگر نشان داده‌اند کانابینوئیدهایی که از شاهدانه گرفته می‌شوند به درمان سرطان‌های ریه و سینه کمک می‌کنند. آن‌ها این کار را با جلوگیری از رشد و تکثیر سرطان انجام می‌دهند.

۵. افزایش سلامت مغز

روغن شاهدانه حاوی کانابینوئید است – ترکیباتی که به برخی گیرنده‌های خاص در مغز متصل می‌شوند. مطالعات نشان داده‌اند که این می‌تواند اضطراب، به ویژه اضطراب اجتماعی را کاهش دهد. با استناد به یک مطالعه برزیلی، این روغن خواص ضد افسردگی نیز دارد.

اسیدهای چرب ضروری موجود در روغن شاهدانه می‌توانند به طرق دیگر سلامت مغز را افزایش دهند – آن‌ها حافظه را افزایش داده و از کاهش توانایی بازشناختی مربوط به افزایش سن جلوگیری می‌کنند. استنشاق روغن شاهدانه ( رایحه درمانی) خلق و خو را نیز بهبود می‌بخشد.

۶. کمک به کاهش وزن

مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به مدت یک سال مکمل‌های GLA دریافت کردند، بازگشت وزن کمتری داشتند. چون روغن شاهدانه سرشار از GLA است می‌تواند در این مورد مفید باشد.

امگا۳ موجود در روغن شاهدانه می‌تواند به شکلی در کاهش وزن نیز موثر باشد. اما تحقیقات کمی در این مورد انجام شده است. پیشنهاد می‌کنیم قبل از استفاده با پزشک مشورت کنید.

۷. تقویت سیستم ایمنی

چربی‌های امگا۳ و GLA روغن شاهدانه را به یک درمان شگفت انگیز برای سیستم ایمنی ضعیف تبدیل می‌کنند. این روغن، سیستم ایمنی را تقویت کرده و از بیماری جلوگیری می‌کند.

۸. مفید در دوران بارداری

روغن شاهدانه برای زنان باردار نیز انتخاب خوبی است. و بله، مهم‌ترین دلیل مفید بودن آن به اسیدهای چرب امگا۳ بازمی‌گردد.

با استناد به یک مطالعه آمریکایی، دریافت اسیدهای چرب امگا۳ کافی در دوران بارداری ضروری است زیرا ماده سازنده مغز و شبکیه جنین هستند. این مواد نقش مهمی در جلوگیری از افسردگی پس از زایمان نیز ایفا می‌کنند. روغن‌های حاوی اسیدهای چرب امگا۳ می‌توانند از زایمان زودرس نیز جلوگیری کرده و باعث زایمان راحت‌تر شوند. همچنین در سلامت نوزاد نیز موثرند.

به هرحال، منابعی وجود دارند که تاثیرات منفی روغن شاهدانه در دوران بارداری را نشان می‌دهند. به همین دلیل پیشنهاد ما این است که با پزشک مشورت کنید.

۹. سلامت دستگاه گوارش

شاهدانه برای دستگاه گوارش نیز مفید است. به دلیل داشتن فیبر ( محلول و نامحلول) یبوست و نفخ را کاهش داده و حرکات روده را آسان می‌کند.

پروتئین موجود در این روغن شبیه به پروتئین موجود در خون است و به همین دلیل به افراد مبتلا به مشکلات گوارشی داده می‌شود (زیرا پروتئین به آسانی در بدن هضم می‌شود).

ایکوزانوئیدها، عوامل شبه هورمون که توسط اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ تولید می‌شوند، ترشح شیره گوارشی و هورمون‌ها را تنظیم می‌کنند. این می‌تواند به فرآیند کلی گوارش کمک کند.

۱۰. کاهش علائم PMS

GLA موجود در روغن شاهدانه می‌تواند دردهای دوره قاعدگی را کاهش دهد. به گفته مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، برخی از علائمی که با روغن شاهدانه کاهش می‌یابند، سفتی و دردناکی سینه‌ها، احساس ناراحتی و افسردگی و ورم هستند.

۱۱. مراقبت از پوست

روغن شاهدانه می‌تواند به زیبایی و سلامت پوست شما کمک کند. این روغن مانند یک مرطوب کننده عمل کرده و از خشک شدن پوست در زمستان جلوگیری می‌کند. به عبارت دیگر، پوست شما را نرم، شاداب و هیدراته می‌کند. بعد از حمام، روغن را به تمام بدن خود بزنید. در عرض چند روز تفاوت را خواهید دید.

این روغن، باعث بسته شدن منافذ پوست شما نمی‌شود. روغن شاهدانه حاوی ۶۰٪ لینولنیک اسید است که تولید سبوم (چربی پوست) را تنظیم می‌کند. نبود لینولنیک اسید در رژیم غذایی می‌تواند باعث ماندن سبوم در منافذ شده و به ایجاد جوش‌های سر سیاه، سرسفید یا آکنه منجر شود. می‌توانید صورت خود را مرطوب کرده، خشک کنید و روغن را بر نواحی آسیب دیده بگذارید. درست ماساژ دهید. این کار را یک بار در روز انجام دهید.

می‌توانید از روغن شاهدانه برای پاک کردن آرایش نیز استفاده کنید.

۱۲. محافظت از پوست در برابر بیماری

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهند که روغن شاهدانه را می‌توان برای درمان اگزما به کار برد. اسیدهای چرب ضروری موجود در این روغن مانند یک نرم کننده درونی عمل کرده و به کاهش علائم اگزما کمک می‌کنند. مصرف این روغن – سه بار در روز – همراه با گذاشتن آن بر نواحی آسیب دیده پوست می‌تواند موثر باشد.

مصرف روزانه این روغن به مدت ۲۰ هفته علائم درماتیت را کاهش می‌دهد. این کار در رفع خارش مربوط به درماتیت موثر است.

ان روغن به بهبود شینگلز که نوعی راش پوستی است نیز کمک می‌کند. روغن شاهدانه می‌تواند التهاب را کاهش داده و از سلول‌های عصبی (که معمولا در این وضعیت مورد حمله قرار می‌گیرند) محافظت کند. مصرف روغن شاهدانه می‌تواند در مقابله با درد به شما کمک کند. اما چون هر نوع شینگلز، منحصر به فرد است، توصیه می‌کنیم درمورد مصرف روغن شاهدانه با پزشک مشورت کنید.

روغن شاهدانه برای جلوگیری از آفتاب سوختگی نیز به کار می‌رود. این روغن، SPF6 دارد که برای اکثر افراد در شرایط معمولی کافی است. می‌توانید برای افزایش SPF این روغن، زینک اکسید نیز به آن اضافه کنید. این روغن ماده خوبی برای تسکین آفتاب سوختگی است زیرا از لایه‌های حساس و نازک پوست محافظت می‌کند.

۱۳. افزایش رشد مو

روغن شاهدانه سرشار از لیپید است که رطوبت و درخشندگی را به موی شما می‌دهد. این روغن، ساقه‌های شکننده مو را تقویت کرده و موها را ضخیم‌تر می‌کند. روغن شاهدانه می‌تواند رشد موی جدید را نیز افزایش دهد.

استفاده از این روغن بر پوست سر نیز می‌تواند مشکلات متعدد مربوط به پوست سر – خارش، خشکی و شوره- را کاهش دهد . این روغن گردش خون در پوست سر را افزایش داده و می‌تواند درمان خوبی برای پسوریازیس پوست سر باشد.

تا اینجا با خواص روغن شاهدانه آشنا شدید. دانستن حقایق تغذیه‌ای آن به درک بهتر خواص آن کمک می‌کند.

حقایق تغذیه‌ای روغن شاهدانه

حقایق تغذیه‌ای هر ۳۰ گرم روغن شاهدانه
کالری ۱۷۴ کالری از چربی ۱۲۷
درصد ارزش روزانه
چربی کل ۱۴ گرم ۲۱٪
چربی اشباع ۱ گرم ۵٪
چربی ترانس ۰ گرم
کلسترول ۰ میلی‌گرم ۰٪
سدیم ۰ میلی‌گرم ۰٪
کربوهیدرات کل ۲ گرم ۱٪
فیبر رژیمی ۱ گرم ۴٪
قند ۰ گرم
پروتئین ۱۱ گرم
ویتامین A ۰٪
ویتامین C ۰٪
کلسیم ۰٪
آهن ۱۶٪ ۱۶٪
ویتامین‌ها
اندازه در هر مقدار مشخص درصد روزانه
ویتامین A
رتینول
معادل فعالیت رتینول
آلفا کاروتن
بتا کاروتن
بتا کریپتوزانتین
لیکوپن
لوتئین + زئازانتین
ویتامین C
ویتامین D
ویتامین E (آلفا توکوفرول)
بتاتوکوفرول
گاما توکوفرول
دلتا توکوفرول
ویتامین K
تیامین
ریبوفلاوین
نیاسین
ویتامین B6
فولات
فولات غذا
فولیک اسید
معادل فولات رژیمی
ویتامین B12
پانتوتنیک اسید
کولین
بتائین
مواد معدنی
اندازه در مقدار تعیین شده درصد ارزش روزانه
کلسیم
آهن ۲.۹ میلی‌گرم ۱۶٪
منیزیم ۱۹۲ میلی‌گرم ۴۸،
فسفر
پتاسیم
سدیم ۰.۰ میلی‌گرم ۰٪
زینک ۳.۵ میلی‌گرم ۲۳٪
مس
منگنز
سلنیوم
فلوراید
اطلاعات کالری
اندازه در مقدار تعیین شده درصد ارزش روزانه
کالری ۱۷۴ (۷۲۹ کیلوژول) ۹٪
از کربوهیدرات ۳.۰ (۱۲.۶ کیلوژول)
از چربی ۱۲۷ (۵۳۲ کیلوژول)
از پروتئین ۴۴.۰ (۱۸۴ کیلوژول)
از الکل – (۰.۰ کیلوژول)

عوارض جانبی روغن شاهدانه

– تداخل با رقیق کننده‌های خون

روغن شاهدانه می‌تواند انعقاد خون را کند کرده و باعث خونریزی شود. بنابراین اگر از رقیق کننده‌های خون استفاده می‌کنید یا تا یک ماه بعد برنامه عمل جراحی دارید از این روغن استفاده نکنید.

مشکلات گوارشی

این درمورد دانه شاهدانه است نه روغن آن. فیبر بالا می‌تواند باعث یبوست، نفخ یا اسهال شود (زمانی که مصرف فیبر خود را بالا می‌برید و آب کافی نمی‌خورید).

تاثیرات تتراهیدروکاربینول (THC)

با این‌که احتمال کمی دارد اما ممکن است با استفاده از این روغن دچار توهم و نشئگی شوید. برای جلوگیری از آن، برچسب محصولات را بررسی کرده و فقط محصولات برندهای معتبر را خریداری کنید.

نتیجه

هر گونه نگرانی را از خود دور کنید – به خاطر فروش روغن شاهدانه دستگیر نمی‌شوید. فقط مراقب THC موجود در آن باشید و از خواص این روغن بهره‌مند شوید.

برای اطلاع از خواص و فواید تغذیه ای و درمانی انواع میوه ها، سبزیجات ، خوراکی ها و … اینجا کلیک کنید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – مژگان گوران

منبع: stylecraze

۱۳ مهمترین خواص روغن شاهدانه برای سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج