4 ماموریت پیامبر اسلام/ محمد(ص) بنده محض خداوند متعال است


4 ماموریت پیامبر اسلام/ محمد(ص) بنده محض خداوند متعال است

خرم‌آباد- نماینده ولی‌فقیه در لرستان ضمن تشریح 4 مأموریت پیامبر گرامی اسلام بر اساس آیات سوره «زمر» گفت: محمد(ص) قبل از آنکه رسول باشد، عَبد و بنده محض خداوند متعال است.

4 ماموریت پیامبر اسلام/ محمد(ص) بنده محض خداوند متعال است
به گزارش فانوس، آیت‌الله سید احمد میرعمادی در تفسیر آیات ۱۱ تا ۱۴ سوره «زمر» اظهار داشت: موضوع این چهار آیه اطاعت و عبادت خالصانه است، این امر به‌عنوان وظیفه پیامبر(ص) که الگو و اسوه است مطرح شده است.

۴ مأموریت پیامبر(ص)

وی بابیان اینکه چیزی که پیامبر(ص) به‌عنوان رهبر و پیشوا انجام می‌دهد بر امت واجب بوده که از او پیروی کنند، عنوان کرد: در آیه ۱۰ این سوره چهار دستور به مؤمنان راستین بیان‌شده و در مقابل آن چهار وظیفه برای پیامبر(ص) ترسیم‌شده است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به آیه ۱۱ سوره «زمر» با این عنوان «قُلْ إِنِّی أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّینَ» گفت: بر اساس این آیه پیامبر(ص) از سوی خداوند مأموریتی دارد.

آیت‌الله میرعمادی بابیان اینکه مأموریت پیامبر(ص) این بوده که خدا را خالصانه پرستش کند و بندگی خدا را خالصانه انجام دهد، بیان داشت: همچنین «اول مسلمان» بودن یکی دیگر از مأموریت‌های پیامبر(ص) است، ترس از معصیت و روز بزرگ قیامت و همچنین خالص خدا را بندگی کردن ازجمله مأموریت‌های پیامبر(ص) است.

یک مبلغ اگر می‌خواهد سخنش تأثیرگذار باشد باید آنچه را که می‌گوید عمل کند

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) آنچه را به‌عنوان دین و تکلیف برای مرم بیان می‌کرد خود به آن عمل می‌کرد، ادامه داد: پیامبر(ص) چیزی را برای مردم امر نکرد، مگر اینکه خودش به آن عمل کرده باشد، همچنین مردم را از چیزی نهی نکرد مگر اینکه خودش از آن دوری کرده باشد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بابیان اینکه یک مربی اگر می‌خواهد موفق باشد باید آنچه را که می‌گوید عمل کند، یک مبلغ اگر می‌خواهد سخنش تأثیرگذار باشد باید آنچه را که می‌گوید عمل کند، گفت: موفقیت در عمل است نه در گفتار، عمل تأثیرگذار است و مردم را به‌سوی خودش جذب می‌کند.

پیامبر عَبد و بنده محض است

آیت‌الله میرعمادی در ادامه سخنان خود بابیان اینکه آنچه را که پیامبر(ص) می‌گوید و عمل می‌کند از سوی خدای متعال است، گفت: پیامبر(ص) مأمور است، در آیه ۱۲ با این عنوان «وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَکُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِینَ» تاکید شده که پیامبر(ص) مأمور است و اگر پیامبر(ص) حج، روزه و ... را واجب کرد از سوی خداوند این امر واجب شده است.

وی با اشاره به اینکه مقصود از «اول مسلمان» این بوده که هر پیامبری نسبت به قوم خود اول مسلمان است و اول کسی که تسلیم پروردگار می‌شود پیامبران هستند، افزود: همچنین غیرازاین، در مورد پیامبر(ص) معنای دیگری وجود دارد و آن، این بوده که پیامبر(ص) اول مسلمان ازنظر رتبه است و هیچ پیامبری ازنظر رتبه مانند پیامبر(ص) نیست.

پیامبر(ص) اول مسلمان است و اول کسی است که تسلیم‌ خداوند متعال شده است

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد با اشاره به اینکه پیامبر(ص) اول مسلمان است و اول کسی است که تسلیم‌ خداوند متعال شده است، تصریح کرد: کسی ازنظر رتبه و مقام در تسلیم به پیامبر(ص) نمی‌رسد.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه در بندگی خدا فرقی بین پیامبر به‌عنوان رهبر و امت وجود ندارد و همه بنده هستند، بلکه بندگی پیامبر(ص) به‌مراتب بالاتر است، افزود: پیامبر(ص) عَبد محض است، همه عبادت خدا می‌کنند اما عبادت پیامبر قابل‌مقایسه با هیچ‌کس نیست.

وی بابیان اینکه در مقام بندگی همه یکسان هستند، گرچه مراتب بندگی متفاوت است، افزود: پیامبر قبل از آنکه رسول باشد عَبد و بنده است، پیامبر عبد و بنده محض است و همه وجودش عبودیت است و از این جهت هیچ‌گونه فرقی بین او و دیگران نیست.

تأکید بر پرستش خالصانه خداوند

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بابیان اینکه پیامبر(ص) پیشگام در عبودیت است و هیچ‌کس در عبودیت نمی‌تواند از پیامبر(ص) پیشی بگیرد چراکه اسوه، نمونه و الگو است، گفت: همچنین آیه ۱۳ سوره «زمر» با این عنوان «قُلْ إِنِّی أَخَافُ إِنْ عَصَیْتُ رَبِّی عَذَابَ یَوْمٍ عَظِیمٍ» به خوف پیامبر(ص) اشاره دارد و این خوف و ترس از معصیت پروردگار است.

آیت‌الله میرعمادی با اشاره به اینکه ما دو نوع خوف داریم که یکی خوف نفسی بوده که انسان از خطرات، آسیب‌ها و لغزش‌ها ترس و واهمه دارد، گفت: این خوف ناشی از ضعف نفس است، این خوف و ترس مذمت شده است.

پیامبران وقتی در برابر عظمت خدا قرار می‌گرفتند خائف بودند

وی بابیان اینکه خوف دوم، خوف عقلی بوده که انسان خودش را در برابر بزرگی و عظمتی می‌بیند و حریم نگه می‌دارد، گفت: پیامبران وقتی در برابر عظمت خدا قرار می‌گرفتند خائف بودند، این امر به این دلیل بوده که در برابر عظمت خدا بوده‌اند و آن‌ها حریم نگه می‌داشته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان و امام‌جمعه خرم‌آباد بابیان اینکه آیه ۱۴ سوره «زمر» با این عنوان «قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دِینِی» در رابطه با پرستش خالصانه خداوند است، گفت: در عبادت باید خالص بود و در کار باید اخلاص داشت.

آیت الله میرعمادی بابیان اینکه ممکن بوده که این سؤال مطرح شود که چگونه عبادت خالصانه انجام دهیم؟ گفت: برای تحقق این امر باید در سه مرحله مراقبت کنیم که یکی مرحله پیش از عمل است، دوم مراقبت حین عمل است، سوم مراقبت بعد از عمل است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش