بی‌دندان‌ها زودتر می‌میرند؟


بی‌دندان‌ها زودتر می‌میرند؟

به گزارش بهداشت نیوز: گروهی از محققان دانشگاه اوپسالای سوئد، اعلام کردند که بیماران قلبی بی‌دندان نسبت به بیمارانی که همه دندان‌های‌شان سالم است، تا دو برابر بیشتر با احتمال مرگ مواجه هستند. به گفته این محققان، بیماری لثه از شایع‌ترین...

به گزارش بهداشت نیوز: گروهی از محققان دانشگاه اوپسالای سوئد، اعلام کردند که بیماران قلبی بی‌دندان نسبت به بیمارانی که همه دندان‌های‌شان سالم است، تا دو برابر بیشتر با احتمال مرگ مواجه هستند. به گفته این محققان، بیماری لثه از شایع‌ترین دلایل از دست دادن دندان‌ها است و التهب ناشی از بیماری لثه، نقش مهمی در تنگی شریان‌ها ایفا می‌کند.

دکتر اولا وِدین، متخصص قلب دانشگاه اوپسالا و مسئول این مطالعه، می‌گوید: «البته ما هنوز نمی‌توانیم به بیماران توصیه کنیم که برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، مراقب دندان‌های‌شان باشند؛ اما اثرات مثبت مسواک زدن و استفاده از نخ دندان، مسئله‌ای است که به‌خوبی ثابت شده. ضمنا پتانسیل اثرات مثبت این کارها و حفظ سلامت دندان‌ها بر روی سلامت قلبی-عروقی، مزیت دیگری است که باید به آن هم توجه کرد».

در این مطالعه، بیش از ۱۵ هزار بیمار قلبی در ۳۹ کشور با توجه به از دست دادن دندان‌ها، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و این نظارت حدود ۳.۷ سال ادامه پیدا کرد. بررسی‌های آنان نشان داد کسانی که کم‌ترین دندان‌ها را دارند، افرادی هستند که سن بیشتری دارند، سیگار می‌کشند، خانم هستند، فعالیت کمتری دارند و بیشتر احتمال دارد که مبتلا به دیابت یا فشار خون باشند. ضمنا این افراد، چربی بدن بیشتری دارند و سطح تحصیلات‌شان پایین‌تر است.

نتایج نهایی این مطالعه که در European Journal of Preventive Cardiology منتشر شده است، نشان می‌دهد کسانی که دندان ندارند، ۲۷ درصد بیشتر با خطر حوادث قلبی-عروقی، ۸۵ درصد بیشتر با خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی-عروقی، ۸۱ درصد بیشتر با مرگ به دلایل مختلف و ۶۷ درصد بیشتر با خطر سکته مغزی روبه‌رو هستند.

منبع: سلامتیسم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت دهان و دندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ سلام فرمانده 3 ابوذر روحی