سکه از تمام بازارها پیش افتاد


سکه از تمام بازارها پیش افتاد

پس‌از آغاز مرحله دوم صعود قیمت‌ها در بازارسکه و طلا، روزگذشته نیز سکه از مرز دو میلیون و 150 هزار تومان هم عبور کرد.

به گزارش بانکداران ۲۴ (Banker)،این درحالی است که در همین روز نرخ سکه تمام تا دو میلیون و 185 هزار تومان هم بالا رفت که با فروکش کردن قیمت‌ها دوباره به سطح دو میلیون و 150 هزار تومان بازگشت.
با محاسبه نرخ دیروز سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، این کالا که این روزها تقاضای زیادی برای آن ایجاد شده در میزان بازدهی گوی سبقت را از تمام بازارهای سرمایه‌گذاری ربوده است.
در آخرین روز سال گذشته پرونده بازار سکه با نرخ یک میلیون و 610هزارتومان بسته شد که در مقایسه با روز گذشته شاهد رشد 540هزارتومانی آن هستیم. بنابراین سکه در دو ماه و چند روزی که از سال جدید می‌گذرد، 33.5 درصد رشد کرده است. این درحالی است که سایر بازارها با بازدهی بسیار محدودتری مواجه بوده‌اند. تنها بازاری که قدرت رقابت با سکه را دارد ارز آزاد (دلار) است که با رشد حدود 17 درصدی همراه بوده است. درشرایطی که دلار آزاد در پایان سال گذشته با نرخ 5800 تومان دست‌به‌دست می‌شد روز گذشته این قیمت به 6800 تومان رسید.
اما بازدهی سایر بازارها با فاصله زیادی عقب‌تر از سکه باقی مانده است. در بازارمسکن که طی ماه‌های اخیر رشد جهشی و قابل توجهی داشته است تنها شاهد بازدهی 3.8درصدی هستیم. هرچند مقایسه متوسط قیمت مسکن پایتخت در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال به ترتیب 29.5 و 34.8 درصد نسبت به ما‌ه های مشابه سال 1396 رشد داشته است ولی نسبت به اسفند سال گذشته با رشد اندکی همراه بوده است.
متوسط قیمت مسکن تهران در اسفند سال گذشته برابر با 5.7 میلیون تومان بوده است که این رقم در اردیبهشت امسال به 5.9 میلیون تومان رسیده است.
در بازارسرمایه و بورس نیز شاهد بازدهی منفی سهامداران هستیم. پس از رشد طوفانی شاخص در سال گذشته از ابتدای امسال تاکنون هنوز شاخص نتوانسته است بازدهی مناسبی برای سهامداران به همراه داشته باشد، به طوری که شاخص 96289 واحدی روز 28 اسفند ماه دیروز به 95577 واحد رسید که نشان دهنده افت 712 واحدی شاخص یا 0.73 درصدی بازده این بازار هستیم.
در بازار پول نیز اگر نرخ 15 درصد سود بانکی بلندمدت را درنظر بگیریم، در دوماهی که از سال 97 می‌گذرد، سپرده‌گذاران تنها 2.5 درصد بازده به دست آورده‌اند. بنابراین رشد شدید قیمت‌ها در بازار سکه باعث شده است تا این بازار در میزان بازدهی از تمام بازده های رقیب خود پیش بیفتد.
براساس اعلام محمد کشتی آرای عضو هیأت رئیسه اتحادیه طلا و جواهر در کنار نوسان و رشد نرخ ارز و طلای جهانی، مهم‌ترین عامل رشد قیمت‌ها در بازار سکه افزایش تقاضاست که طی روزهای اخیر شدت گرفته است. به گفته این کارشناس بازار در این روزها شاهد ورود نقدینگی کلان به سمت این بازار هستیم.
درحالی روز گذشته سکه تمام طرح جدید از مرز دو میلیون و 150 هزار تومان گذشته که سایر انواع سکه هم با رشد همراه بوده است. دراین روز سکه تمام طرح قدیم نیز با رشد بالای 40 هزار تومان به 2.1 میلیون تومان رسید. نیم سکه نیز با رشد 40 هزار تومانی نرخ 1.1 میلیون تومان را تجربه کرد. همچنین ربع سکه با 20 هزار تومان افزایش خود را به 620 هزار تومان و سکه گرمی هم که به طور معمول ثابت بود دیروز 13 هزار تومان گران شد و به 373 هزار تومان رسید.
به نوشته ایران،در بازار آتی سکه هم که به نوعی نرخ ماه‌های آتی را بر اساس عرضه و تقاضا نشان می‌دهد شاهد تداوم رشد قیمت‌ها هستیم به طوری که دیروز سکه آتی دی ماه با 44 هزار تومان رشد از مرز 2.4 میلیون تومان گذشت. دراین روز سکه‌های آتی آبان، شهریور و تیر نیز به ترتیب با رشد بالای 40 هزار تومان به 2.3، 2.29 و 2.23 میلیون تومان رسید.
البته در بازارطلا همانند اونس جهانی طلا که دیروز بیش از 4 دلار ریزش کرد، قیمت‌ها کاهشی بود به طوری که هر گرم طلای 18 عیار با 1380 تومان افت به 196 هزار و 700 تومان رسید.

رشد دوباره نرخ ارز
پس از چند روز ثبات و افت قیمت‌ها در بازار آزاد ارز دیروز یک بار دیگر نرخ‌ها دراین بازار با رشد قابل توجهی همراه شد. دراین روز دلار تعادلی که از سوی بانک مرکزی قیمت می‌خورد به 4214 تومان رسید. این درحالی است که در بازار آزاد نرخ این ارز به محدوده 6800 تومان رسیده است که نسبت به روزهای قبل رشد چندصد تومانی نشان می‌دهد.
همچنین دراین روز یورو با 274 تومان رشد به 7498 تومان و پوند با 278 تومان افزایش به 8569 تومان رسید. درهم امارات نیز در روز گذشته 55 تومان گران شد و به 1747 تومان بازگشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رقص ایرانی شاهرخ خان با آهنگ هایده ! / از ایرانی ها بهتر می رقصه !