بی توجهی کشور‌ها به اظهارات مداخله جویانه و ضد سوری سفیر آمریکا در ژنو


بی توجهی کشور‌ها به اظهارات مداخله جویانه و ضد سوری سفیر آمریکا در ژنو

سفیر آمریکا ریاست سوریه بر کنفرانس بین المللی خلع سلاح در ژنو را با طرح اتهام به دولت سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی نامشروع و بی اعتبار خواند.

بی توجهی کشور‌ها به اظهارات مداخله جویانه و ضد سوری سفیر آمریکا در ژنوبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، کشور‌های عضو جنبش غیرمتعهد‌ها با حمایت از ریاست سوریه بر کنفرانس بین المللی خلع سلاح در ژنو از دیگر کشور‌های عضو خواستند که نشست‌های این کنفرانس را به دور از هیاهوی سیاسی و تمسک به سیاست‌های جانبدارنه و استاندارد دوگانه در دوره ریاست سوریه پیگیری کنند.

ایران، عراق، الجزایر، ونزوئلا، کوبا، کره شمالی و پاکستان در بیانیه‌هایی با حمایت از ریاست دوره‌ای سوریه و با استناد به آئین کار کنفرانس اعلام کردند که ریاست کنفرانس بر مبنای قواعد آئین کار صبغه سیاسی ندارد و کشور‌های عضو مانند سوریه بر مبنای چرخش الفبایی محق به طی دوره ریاست خود هستند و هیچ عضو و یا اعضای دیگری حق ندارد سوریه را از تصدی مسئولیت ریاست دوره‌ای باز دارد.

از سوی دیگر کشور‌های روسیه، چین و بلاروس نیز با اعلام حمایت از ریاست دوره‌ای سوریه، تصریح کردند که طرح و رسیدگی به حوادث کاربرد سلاح در سوریه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی باید پیگیری شود و کنفرانس محل طرح و رسیدگی به اتهامات وارد شده نیست و به همه اعضاء توصیه می‌شود از هرگونه سیاسی کاری و ایجاد تشنج سیاسی در فضای کاری کنفرانس اجتناب کنند.

حسام الدین علا سفیر سوریه و رییس دوره‌ای این کنفرانس اتهامات وارده برخی از کشور‌ها را رد و اعلام کرد بر اساس حق مسئولیت، در دوره ریاست کنفرانس خلع سلاح به وظیفه خود بطور کامل متعهد و ضمن مشورت با گروه‌های منطقه‌ای، مشورت‌های دوجانبه خود را درباره تدوین برنامه کار کنفرانس ادامه خواهیم داد.

روبرت وود سفیر آمریکا نیز در سخنانی ریاست سوریه بر این نهاد بین المللی را با طرح به اصطلاح اتهام به دولت سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی نامشروع و بی اعتبار خواند و اعلام کرد که در طول دوره ریاست چهار هفته‌ای سوریه در پایین‌ترین سطح در نشست‌های عمومی شرکت خواهد کرد.

پس از آمریکا، کشور‌های استرالیا، کانادا، بلغارستان به نمایندگی از اتحادیه اروپا و تعدادی دیگر از کشور‌های دیگر مانند ترکیه، انگلستان، فرانسه، آلمان، اسپانیا، هلند و رژیم صهیونیستی، با حمایت از اظهارات تند و اتهام آمیز سفیر آمریکا، ریاست سوریه بر کنفرانس را بی اعتبار توصیف کردند.

برخی اعضا، مانند آمریکا، ریاست جدید این کنفرانس را به عدم همکاری در پیشبرد مشورت‌های دوجانبه برای تدوین برنامه کار کنفرانس تهدید و اعلام کردند که یا کرسی خود را خالی می‌گذارند و یا در پایین‌ترین سطح در نشست‌های عمومی به ریاست سوریه شرکت خواهند کرد.

کنفرانس خلع سلاح تنها نهاد مذاکراتی سازمان ملل متحد برای تدوین اسناد الزام آور حقوقی در موضوعات خلع سلاح است که ۶۵ کشور از جمله سوریه عضو آن هستند.

کشور‌های عضو بر اساس چرخش الفبایی ریاست دوره‌ای کنفرانس را در نشست‌های سالانه بر اساس نوبت بر عهده می‌گیرند.

در نشست سال میلادی جاری کنفرانس خلع سلاح بعد از سریلانکا، سوئد و سوئیس دوره ریاست یک ماهه به سوریه واگذار شد.

انتهای پیام/

برخی کشورها ریاست سوریه بر کنفرانس بین المللی خلع سلاح را بی اعتبار خواندند

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی