خطرات مصرف قلیان بیشتر است یا سیگار؟ تنباکو یا نیکوتین؟


خطرات مصرف قلیان یکی از خطرات ناشی از دخانیات است که در میان نوجوانان بسیار رواج پیدا کرده است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف توتون و تنباکو و به طور کلی استفاده از قلیان یکی از پر مصرف ترین دخانیات رایج بین نوجوانان است که خطرات جدی را برای سلامتی آن ها در بردارد نوشته خطرات مصرف قلیان بیشتر است یا سیگار؟ تنباکو یا نیکوتین؟ اولین...

خطرات مصرف قلیان بیشتر است یا سیگار؟ تنباکو یا نیکوتین؟

خطرات مصرف قلیان یکی از خطرات ناشی از دخانیات است که در میان نوجوانان بسیار رواج پیدا کرده است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف توتون و تنباکو و به طور کلی استفاده از قلیان یکی از پر مصرف ترین دخانیات رایج بین نوجوانان است که خطرات جدی را برای سلامتی آن ها در بردارد

0

خطرات مصرف قلیان یکی از خطرات ناشی از دخانیات است که در میان نوجوانان بسیار رواج پیدا کرده است. تحقیقات اخیر نشان می دهد که مصرف توتون و تنباکو و به طور کلی استفاده از قلیان یکی از پر مصرف ترین دخانیات رایج بین نوجوانان است که خطرات جدی را برای سلامتی آن ها در بردارد. نت نوشت در این مقاله به آمار و ارقام حاصل از این مصرف پرداخته و از خطرات مصرف قلیان برای نوجوانان و بزرگسالان می نویسد.

محققان هشدار داده اند که استراتژی های استعمال دخانیات از نوع قلیان در بین بیشتر گروه های سنی به خصوص نوجوانان محبوبیت بیشتری دارد. بیشتر افراد سیگاری، به صورت روزانه سیگار مصرف نمی کنند در حالی که بیشتر افراد مصرف کننده قلیان در طی روز چندین مرتبه تنباکو مصرف می کنند و این مسئله ایست که می بایست حتما مورد بررسی و توجه پژوهشگران قرار گیرد. آن چه که تحقیقات نشان می دهد این است که مصرف قلیان سرشار از مواد معدنی مرتبط با تنباکو است که در بین جوانان بسیار رایج شده است. تلاش های بسیاری از سوی واحد های بهداشت عمومی صورت گرفته است که بیشتر به این مسئله و به طور کلی مصرف سیگار توجه شود. به صورت کلی محققان بر این باورند که که مصرف کنندگان تنباکو، سطح پایین تری از نیکوتین و مونو اکسید کربن را مصرف می کنند اما باز هم این میزان قابل توجه و مضر می باشد.

خطرات مصرف قلیان بیشتر است یا سیگار؟

خطرات مصرف قلیان بیشتر است یا سیگار؟ تنباکو یا نیکوتین؟

محققان خاطر نشان کردند که بین ۱۰ تا ۱۲ پک سیگار در حدود ۵۰ میلی لیتر دود است

برای رسیدن به این نتیجه که آیا خطرات مصرف قلیان بیشتر است یا سیگار ، یک نظر سنجی و آزمایش صورت گرفت که بین بیش از ۳۲۰۰ فرد بزرگسال ۱۸ تا ۳۰ ساله بوده است. پرسشنامه هایی توسط این افراد تکمیل و در نهایت بررسی شد. تقریبا دو سوم از شرکت کنندگان زن بودند و از کل گروه در حدود ۱۸ درصد اسپانیایی و تقریبا ۱۰ درصد سیاه پوست بودند. این تحقیق و مطالعه زیر نظر موسسه ملی سرطان کشف و بررسی شد و نشان داد که ۲۰ درصد از افراد شرکت کننده در ماه گذشته یک مرتبه قلیان استفاده کرده اند در حالی که ۲۳ درصد اعلام کردند که سیگار مصرف می کنند.

طبق این گزارش در حدود ۳ درصد از افراد سیگاری هستند که علاوه بر سیگار ماهانه یک مرتبه قلیان هم مصرف می کنند. محققان خاطر نشان کردند که بین ۱۰ تا ۱۲ پک سیگار در حدود ۵۰ میلی لیتر دود است. هر بار که یک سیگار دود می کنید در حدود ۵۰۰ میلی لیتر دود استنشاق می کنید که این می تواند شامل استنشاق ۴۵ تا ۶۰ دقیقه پتاسیم باشد. اما به طور کلی قلیان به دلیل آن که معمولا کمتر هم مصرف می شود، کمتر از این میزان می تواند مضر باشد. این مطالعات نشان می دهد که آب آشامیدنی که در قلیان ها مورد استنشاق قرار می گیرد تا میزان ۲۱ درصد از قیر و حدود ۱۰ درصد مونواکسید کربن به بدن وارد می کند. مصرف قلیان به دلیل آن که طعم شیرین دارد برای جوانان لذت بخش است و حساسیت روانی کمتری نسبت به مصرف این نوع دخانیات وجود دارد. ولی با تمام این اوصاف نباید مصرف قلیان را جایگزین سیگار کرد.

منبع : webmd.com

خطرات مصرف قلیان بیشتر است یا سیگار؟ تنباکو یا نیکوتین؟ خطرات مصرف قلیان بیشتر است یا سیگار؟ تنباکو یا نیکوتین؟
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟