تولد سالانه 4 کودک مبتلا به ویروس ایدز در مازندران


تولد سالانه 4 کودک مبتلا به ویروس ایدز در مازندران

ساری - مدیر گروه بیماری های واگیر معاونت بهداشتی مازندران گفت: سالانه به‌طور متوسط در استان چهار کودک مبتلابه ویروس ایدز یا اچ آی وی متولد می شود.


محمدرضا پارسایی در گفتگو با خبرنگار مهر، بابیان اینکه سالانه به‌طور متوسط در استان مازندران چهار کودک مبتلابه اچ آی وی وجود دارند، تأکید کرد: همه زنان باردار در استان مازندران باید آزمایش اچ آی وی انجام دهند.

پارسایی در ادامه به بیماری ایدز اشاره کرد و افزود: عامل ایجاد بیماری ایدز ویروس HIV است که در گلبول‌های سفید می‌تواند زندگی کند و به‌راحتی با حرارت، الکل و مواد ضدعفونی‌کننده خارج از بدن در مدت کوتاهی از بین می‌رود.

وی با تأکید بر آموزش درزمینهٔ بیماری ایدز بیان کرد: تعداد زیادی از مبتلایان به ایدز از ابتلای خودآگاهی ندارند و از خدمات بی‌بهره‌اند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بابیان اینکه درمان و پیشگیری از ایدز یک مقوله اجتماعی است، گفت: کشورهای جنوب شرق آسیا و غرب با آموزش‌های لازم در سنین پایین بیماری را کنترل کردند.

شناسایی ۳۶۵ بیمار مبتلا به ایدز در مازندران

دکتر پارسایی بابیان اینکه در استان مازندران تاکنون ۳۶۵ بیمار شناسایی‌شده است، افزود: انتظار داریم حدود ۲۵۰۰ فرد آلوده در سطح استان داشته باشیم و که باید افراد بیمار و آلوده شناسایی شوند و اگر افراد آلوده در مرحله نخست بیماری شناسایی شوند می‌توانند ۵۰ سال عمر کنند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بابیان اینکه بیماری ایدز با انگ و تبعیض همراه است به همین دلیل شناسایی آن سخت آلودگی به‌سرعت افزایش پیدا می‌کند، گفت: آگاه نبودن از راه‌های انتقال ویروس HIV یکی از دلایل ایجاد انگ در مقابل بیماران است که سبب شده افراد برای انجام آزمایش تشخیصی، دسترسی به داروهای ضدویروس و تمایل به افشای وضعیت ابتلا رغبتی نداشته باشند.

دکتر پارسایی بابیان اینکه بیماری ایدز ۵تا ۲۰ سال بدون علامت است، خاطرنشان کرد: در دوران آلودگی به اچ آی وی فرد هیچ علامتی ندارد که بر اساس آن بتوان مشکوک شد که این مسئله تشخیص آن را با مشکل مواجه می‌کند زیرا افراد زیادی به آن آلوده ولی مطلع نیستند.

وی بابیان اینکه آزمایش منفی دلیلی برای عدم ابتلای فرد نیست، افزود: گلبول‌های سفید دو هفته تا سه ماه بعد از ورود ویروس به بدن ماده‌ای به نام (انتی بادی) را در خون ترشح می‌کنند که در این زمان علیرغم اینکه ویروس در بدن است آزمایش منفی خواهد بود که به آن دوره پنجره می‌گویند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بابیان اینکه بر اساس آمار از هر هزار نفر یک نفر به ویروس HIV آلوده است، گفت: تا سال ۲۰۲۰ باید ۹۰ درصد افراد مبتلا شناسایی و ۹۰ درصد افراد شناسایی‌شده درمان شوند.

دکتر پارسایی با تأکید بر اینکه بیماری ایدز ۵تا ۲۰ سال بدون علامت است، بیان کرد: اگر فرد بیمار دو روز داروی خود را قطع کند در برابر دارو مقاومت ایجاد خواهد شد و به همین دلیل عمر بیماران کم است.

وی با تأکید بر اینکه تا سال ۲۰۲۰ باید برای ۹۰ درصد افراد دارو مؤثر فراهم باشد، افزود: امروزه داروهای مورداستفاده در دنیا بسیار مؤثر است وباید در کشور به سمتی حرکت کنیم که ویروس در عرض ۱۵ سال بعد از شروع بیماری در بدن کنترل‌شده باشد.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ادامه داد: در کشور بیش از ۳۶ هزار نفر شناسایی شدند که حدود ۶۶ هزار نفر باید شناسایی شوند.

دکتر پارسایی بابیان اینکه افراد شناسایی‌شده در کشور ما در مرحله آخر قرار دارند، گفت: بدترین وضعیت شناسایی افراد آلوده، در منطقه مدیترانه قرار دارد درحالی‌که در کشورهای اروپایی ۹۰ درصد افراد در مرحله اولیه بیماری تحت درمان قرار می‌گیرند.

مدیر گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران بابیان اینکه تا پایان سال ۲۰۱۶ در دنیا حدود ۳۵میلیون نفر به دلیل ایدز فوت کردند، افزود: در سراسر جهان تا پایان سال ۲۰۱۶ در دنیا بیش از ۳۶ میلیون نفر با اچ آی وی زندگی کردند.

دکتر پارسایی بابیان اینکه ۶۷ درصد ابتلا به بیماری ایدز از طریق جنسی است، ادامه داد: بیماری ایدز در لایه‌های زیرین جامعه به‌سرعت در حال افزایش است.

کد خبر 4307946

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا