نقش تدان برای شفاف سازی پررنگ تر می‌شود/دلیل عدم برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی برای ناشر «فایرا»


نقش تدان برای شفاف سازی پررنگ تر می‌شود/دلیل عدم برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی برای ناشر «فایرا»

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس با اشاره به برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی ناشران برخوردار از نوسان 50 درصدی قیمت سهام در بورس ، دلیل عدم اجرای این فرایند برای ناشرانی همچون آلومینیوم ایران را شفاف سازی کرد.

روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس در گفت‌وگو با خبرنگار بورس خبرگزاری فارس با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس اطلاع رسانی ناشران برخوردار از بازدهی بیش از 50 درصدی در بورس تهران گفت: بر اساس تغییراتی که در دستورالعمل نحوه انجام معاملات بورس ایجاد شد، وظایفی برای ناشرانی که قیمت سهام آن‌ها در تابلوی معاملات با نوسان 20 درصدی یا 50 درصدی روبرو شده، تعریف شد.

بر این اساس برای ناشرانی که قیمت سهام آن‌ها بطور متوسط با نوسان 20 درصدی روبرو می‌شود، ابتدا نماد معاملاتی متوقف و طی مدت زمان مشخصی باید در زمینه آخرین رخدادهای شرکت شفاف سازی شود.

حسینی مقدم در ادامه از برگزاری نخستین کنفرانس اطلاع رسانی ناشران برخوردار از نوسان بالای 50 درصدی قیمت سهام سخن گفت و افزود: سهام گروه صنعتی سپاهان طی 15 روز متوالی با نوسان 50 درصدی قیمت سهام روبرو بوده که بر اساس دستور العمل جدید نحوه انجام معاملات باید نماد معاملاتی متوقف و ناشر نسبت به برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی اقدام نماید.

به گفته وی این کنفرانس فرصتی خواهد بود، تا ابهام‌ها و یا پرسش‌های مطرح شده در بازار سهام پیرامون پیش بینی‌ها و متغیرهای تأثیر گذار بر روی سهم، برطرف و پاسخ‌های ناشر طی مدت 48 ساعت دریافت شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه به محض توقف نماد معاملاتی ناشر از پایان ساعت معاملاتی زمینه طرح پرسش برای سهامداران و تحلیل‌گران از طریق سامانه تدان فراهم خواهد بود، افزود: این سامانه تحت نظارت کانون نهادهای سرمایه گذاری است و دسترسی به آن هم اکنون تنها برای کارگزاری‌ها، مشاوران سرمایه‌گذاری و برخی تحلیلگران تحت نظارت سازمان بورس فراهم است.

بنابراین سایر تحلیلگران و یا سهامداران می‌توانند با انتقال پرسش‌های خود به اشخاصی که به سامانه تدان دسترسی دارند ، شاهد پاسخ ناشر به آن‌ها پس از 48 ساعت به صورت صوتی، تصویری یا مکتوب باشند.

معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس بازگشایی نماد معاملاتی ناشر را منوط به پاسخگویی به پرسش‌های مطرح شده دانست و گفت: هدف از این فرایند شفاف سازی و رفع ابهام‌ها یا اخبار جدیدی است که در دسترس عموم فعالان بازار قرار می‌گیرد.

وی در برابر این پرسش فارس که در صورت تداوم ابهام‌ها پس از پاسخگویی ناشر به پرسش‌های مطرح شده چه اقدام‌ها و تمهیداتی اندیشیده شده است، پاسخ داد: وظیفه ناظران بورس تلاش برای دریافت پاسخ‌های شفاف و رفع همه ابهام‌ها از ناشر با استفاده از مکانیزم های نظارتی است.

حسینی مقدم درباره اینکه چرا با وجود نوسان‌های 50 درصدی قیمت سهام از جمله برای سهام شرکت آلومینیوم ایران، تا کنون هیچ اقدامی برای برگزاری کنفرانس مطبوعاتی صورت نگرفته ، عنوان کرد: به نظر می‌رسد سامانه معاملات برای سهم‌هایی که با نوسان 20 درصدی قیمت سهام روبرو شده، با وقفه ای دوباره بر مبنای صفر شروع به سنجش بازدهی می‌نماید، بر همین اساس در "فایرا" و چند سهم دیگر با وجود رشد بیش از 20 درصدی قیمت سهام اما ادامه محاسبه نوسان قیمت سهام بر مبنای صفر در سامانه معاملاتی ارزیابی شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر از سازمان بورس درخواست شده مجوز برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی برای هر ناشری که با افزایش قیمت 50 درصدی قیمت سهام روبرو بوده را صادر و ابهام‌های موجود اطلاع رسانی شود.

این مقام مسئول هدف از کنفرانس اطلاع راسنی ناشران را شفاف سازی در کوتاه‌ترین زمان ممکن عنوان کرد و افزود: خروجی این داده‌ها از طریق سامانه تدان و کدال در حالی منتشر خواهد شد که چنانچه به درستی فرایندها مدیریت شود می‌توان از حضور رسانه‌ها در این کنفرانس‌ها به منظور ارتقای کیفیت اطلاع رسانی بهره برد.

انتهای پیام/ب

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پرستار سنگدل پس از قتل فجیع پیرزن پسر معلولش را در اتاق زندانی کرد / کشف جسد در کمد دیو...