جوزپه کنته با حمایت راست‌گرایان نخست‌وزیر ایتالیا شد


جوزپه کنته با حمایت راست‌گرایان نخست‌وزیر ایتالیا شد

کنته از سوی احزاب ضدساختار ایتالیا برای تشکیل دولت آینده این کشور معرفی شده بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از یورونیوز،«سرجیو ماتارلا» رئیس‌جمهوری ایتالیا عصر روز گذشته-چهارشنبه- رسما «جوزپه کنته» را به مقام نخست‌وزیری این کشور منصوب کرد. کنته از سوی احزاب ضدساختار ایتالیا برای تشکیل دولت آینده این کشور معرفی شده بود.

وی در نشست خبری پس از انتصابش اعلام کرد از تعهدات اروپایی و بین‌المللی کشورش آگاه است و افزود که دولت وی دولت تغییر خواهد بود.

رهبران دو حزب جنجالی« ۵ ستاره »و «لیگا» روز ۲۱ مه جوزپه کنته استاد حقوق دانشگاه فلورانس را برای تصدی مقام نخست‌وزیری به سرجیو ماتارلا، رییس جمهور ایتالیا معرفی کردند. اما آقای ماتارلا، چنانکه انتظار می‌رفت، نامزد انتخابی دو حزب را بلافاصله تأیید نکرد. به نظر می‌رسد نداشتن سابقه فعالیت سیاسی جوزپه کنته در این تعلل نقش داشته باشد.

گرچه تاخیر در تأیید آقای کنته به عنوان نخست وزیر، به شایعه‌ها پیرامون مدراک تحصیلی وی دامن زد اما دو حزب ۵ ستاره و لیگا همچنان از نامزد خود قاطعانه پشتیبانی کردند.

هفته گذشته دو حزب جنجالی ۵ ستاره و لیگا با تشکیل یک ائتلاف وعده‌هایی دادند نظیر کاهش مالیات، اصلاح حقوق بازنشستگی و افزایش بودجه تأمین اجتماعی؛ وعده‌هایی که ممکن به اختلاف بیشتر میان ایتالیا و اتحادیه اروپا بیانجامد.

کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۲۳ مه به ایتالیا هشدار داد که افزایش نرخ بهره در این کشور و نگرانی‌های سیاسی، ثبات مالی ایتالیا را به خطر خواهد انداخت.

عضویت در حوزه پولی یورو نکته‌ای کلیدی برای منتقدان دولت ایتالیا است.

دارایی‌های مالی ایتالیا در هفته‌های گذشته به علت بی‌ثباتی‌های سیاسی این کشور به شدت آسیب دیده است. اما روز سه شنبه با اعلام اینکه حزب لیگا در تلاش است تا پائلو ساوونا، اقتصاددان منتقد واحد پولی یورو را به عنوان وزیر اقتصاد معرفی کند، وضعیت دارایی‌های مالی رو به بهبود رفت.

این اقتصاددان ۸۱ ساله، ورود ایتالیا به این حوزه پولی را یک «اشتباه تاریخی» خوانده است و به دنبال برنامه‌ای برای خروج ایتالیا از آن است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان