فرسودگی 30 درصد لوله انتقال آب مهدیشهر نیازمند نوسازی است


فرسودگی 30 درصد لوله انتقال آب مهدیشهر نیازمند نوسازی است

سمنان - ایرنا - براساس آمار موجود 30 درصد معادل 200 کیلومتر لوله های انتقال آب شهرستان مهدی شهر فرسوده بوده و برای نوسازی این شبکه های آبرسانی به 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آمار موجود، حدود 25 درصد لوله های انتقال آب در مناطق روستایی و شهری استان سمنان فرسوده است که سهم شهرستان مهدی شهر از این مقدار حدود 15 درصد بوده که برای رفع این معضل در استان بنا به گفته مسوولان امر 850 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
شهرستان مهدیشهر حدود 40 روستا بالای 20 خانوار و دستکم 40 هزار جمعیت شهری دارد که به دلیل فرسودگی لوله های انتقال آب اکنون حدود 15 هزار شهروند در این منطقه با معضل کمبود آب دست و پنجه نرم می کنند.
بنا به اظهارات کارشناسان امر، کسری مخزن آب زیرزمینی در استان سمنان به 143 میلیون متر مکعب در سال می رسد که در واقع وضعیت آب استان اکنون در شرایط بحرانی قرار دارد، اگرچه خشکسالی و کمبود بارندگی یکی از عوامل بروز این مشکل اعلام شده اما بر اساس آمار، عوامل دیگری نظیر اضافه برداشت‌های که توسط چاه‌های عمیق از آبخوان اصلی دشتها و فرسودگی لوله های انتقال آب هم در این مساله دخیل است.
از سوی دیگر کمبود آب توسعه شهرها و رشد صنایع در این استان را با مشکل مواجه کرده و مانع اصلی در اجرای برنامه های اقتصادی و طرح های توسعه ای در این استان است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود که 87 درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می شود.
متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان بیش از 700 هزار نفری سمنان 160 لیتر و کمتر از میانگین کشوری است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با بیان این که 30 درصد لوله های انتقال آب بخش خانگی و صنعتی مهدی شهر فرسوده است، گفت : تامین آب 15 هزار شهروندان این شهرستان در بلند مدت با نوسازی شبکه ها و لوله های انتقال آب برطرف می شود.
محمد طاهری اظهارداشت : از مجموع 650 کیلومتر لوله انتقال آب در بخش خانگی و صنعتی این شهرستان ، بیش از 200 کیلومتر آن فرسوده بوده که برای رفع این چالش حدود 150 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی با تاکید بر ضرورت تامین این مقدار اعتبار موردنیاز، خاطرنشان کرد: کمبود آب یکی از دلایل اصلی در تعطیلی واحدهای صنعتی این شهرستان در چند سال گذشته بوده است.
وی اضافه کرد : بیش از 20 واحد صنعتی مهدی شهر با مشکل کمبود آب مواجه است که فرسودگی لوله های انتقال آب یکی از دلایل اصلی در کسری آب در این شهرستان در بخش تولید است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان اضافه کرد : در چهار سال گذشته بیش از 50 کیلومتر از لوله های انتقال آب مهدی شهر با اعتبار 2 میلیارد ریال نوسازی شد و در چهار سال آینده هم با تخصیص به موقع اعتبار، نوسازی 80 کیلومتر دیگر برنامه ریزی شده است.
طاهری تصریح کرد : اکنون شهرستان مهدی شهر با کمبود آب 20 لیتر در ثانیه در بخش خانگی و صنعتی مواجه است که باید برای رفع این معضل برنامه های راهبردی در کمترین زمان ممکن اتخاذ شود.
شهرستان مهدی شهر بیش از 50 هزار نفر جمعیت دارد.
به گزارش ایرنا، میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است، در استان سمنان حدود یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود.
استان سمنان بیش از 700 هزار نفر جمعیت دارد.
6026/7339

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خداحافظی معلم با دانش آموزان