وحشت درس‌ خواندن در کپر و کانکس


وحشت درس‌ خواندن در کپر و کانکس

یکی ازمحرومیت‌هایی که در ریگان وجود دارد و رنجی که دانش‌آموزان با آن دست وپنجه نرم می‌کنند نبود واحدهای آموزشی مقاوم ومستحکم است به نحوی که دانش‌آموزان مجبورندبا مشکلات در کانکس،کپر وچادر درس بخوانند.

به گزارش مشرق، ضریب محرومیت ریگان که یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان است در کشور 9 اعلام شده و این ضریب محرومیت ریگان را به شهرستان‌های محروم استان تبدیل کرده است.

یکی از محرومیت‌هایی که در شهرستان ریگان وجود دارد و رنجی که دانش‌آموزان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نبود واحدهای آموزشی مقاوم و مستحکم در این شهرستان کویری است.

وجود مدارس خشت و گلی، کپری و سنگی در مناطق عشایری این شهرستان سبب شده که دانش‌آموزان در زیر درختان بنه و کسور درس بخوانند و هر چه به مناطق عشایری شهرستان نزدیک می‌شویم اوج محرومیت در این مناطق دوچندان می‌شود.

ریگان با شرایط آب وهوایی که دارد در مناطق کوهستانی در سال‌های قبل بارندگی‌های را داشته که این امر بر مشکلات دانش‌آموزان این مناطق افزوده است و در تعدادی از روستاهای مناطق عشایری شدت وزش باد کوهستان آن‌قدر افزایش می‌یابد که کانکس‌های نصب شده دانش‌آموزان را متلاشی می‌کند.

دانش‌آموزان هر لحظه وحشت دارند که کپر و یا کانکس بر سر آنها خراب شود، اما این روزها با ورود خیران مدرسه‌ساز به مناطق کوهستانی وعشایری شهرستان امید در دل دانش‌آموزان این مناطق زنده شده است.

عشایری که امسال به دلیل خشکسالی در حال مهاجرت به روستاهای اطراف شهرستان بودند با ورود خیران مدرسه‌ساز در مناطق خود ماندند وبه زندگی خود ادامه خواهند داد.

گرما و طوفان آزاردهنده برای دانش‌آموزان

مرتضی جرجندی یکی از دانش‌آموزان عشایری ریگان به خبرنگار فارس می‌گوید: ما با ترس و وحشت در این مدارس کپری و کانکسی درس می‌خوانیم و می‌ترسیم کانکس بر سر ما خراب شود.

وی ادامه داد: اصلا در این مدارس نمی‌توانیم درس بخوانیم چون صدای باد واقعا آزاردهنده است.

رضا سنجری‌فر دیگر دانش‌آموز ریگانی نیز گفت: ما چادری داشتیم که طوفان چادرمان را خراب کرد و الان در سایه درختان بنه و کسور درس می‌خوانیم، چون در این مناطق بارندگی نداشتیم در زیر این درختان هوا بسیار گرم است و نمی‌توانیم درس بخوانیم.

این دانش‌آموز می‌گوید: با توجه به اینکه فصل امتحانات ما شده خیلی سخت است که در این مناطق درس بخوانیم.

رحمت سابکی‌فر اظهار کرد: خیران به مناطق ما آمده‌اند تا مدرسه برای ما بسازند و از این جهت خیلی خوشحالیم چون دانش‌آموزان در بدترین شرایط آب وهوایی منطقه درس می‌خوانند که با ورود خیران خیلی خوشحالند.

ساخت 4 مدرسه توسط خیران در مناطق عشایری

بخشدار گنبکی ریگان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: خیران ساخت 4 مدرسه را در مناطق عشایری شهرستان ریگان آغاز کرده‌اند که تعدادی از این مدارس آماده بهره‌برداری است.

علیرضا جاویدان تصریح کرد: این واحد های آموزشی 3 کلاسه است که در مناطق سیرکی، زینب‌کشته و دهکن ساخته شده‌اند و با ساخت آن در این مناطق بیش از 100 دانش‌آموز از کلاس مناسب برخوردار خواهند شد.

30 درصد مدارس ریگان غیراستاندارد است

فرماندار ریگان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان داشت: ریگان یکی از شهرستان‌های محروم استان کرمان است که در زمینه واحدهای آموزشی با مشکلاتی مواجه است و با پیگیری‌های صورت گرفته طی دو سال خیران 25 واحد آموزشی با هزینه 170 میلیارد ریال را در این شهرستان ساختند و تحویل آموزش و پرورش دادند.

وی افزود: امسال نیز خیران کار ساخت 10 واحد آموزشی را در این شهرستان آغاز کرده‌اند که پیشرفت خوبی داشته است اما همچنان 30 درصد از واحدهای آموزشی شهرستان غیراستاندارد است که نیاز به مقاوم‌سازی دارند.

باقری بیان داشت: محوطه خاکی تعدادی از مدارس در هنگام وزش طوفان‌های شدید شن، مشکلات تنفسی برای دانش‌آموزان ایجاد می‌کند و از خیران درخواست داریم نسبت به آسفالت و یا محوطه‌سازی این مدارس توجه ویژه‌ای داشته باشند.

در شهرستان ریگان بیش از 100 واحد آموزشی وجود دارد که بیش از 12 هزار دانش‌آموز در مقاطع مختلف تحصیلی در این واحدهای آموزشی مشغول به تحصیل هستند.

منبع: فارس

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط