تاثیر استرس بر بیماری قلبی | عوارض جسمانی استرس زیاد


تاثیر استرس بر بیماری قلبی | عوارض جسمانی استرس زیاد

استرس و بیماری قلبی :  استرس بیماری روحی مهلکی است که اگر کنترل نشود میتواند سلامت عمومی و خطرات زیادی به قلب بزند. در اینجا با مقاله ای درباره تاثیر استرس در بروز بیماری های قلبی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     عوارض استرس طولانی مدت , استرس و بیماری قلبی … نوشته تاثیر استرس بر بیماری قلبی | عوارض جسمانی استرس زیاد اولین بار...

سلامت عمومی و خطرات زیادی به قلب بزند. در اینجا با مقاله ای درباره تاثیر استرس در بروز بیماری های قلبی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

تاثیر استرس بر بیماری قلبی | عوارض جسمانی استرس زیاد

عوارض استرس طولانی مدت , استرس و بیماری قلبی

نقش استرس در بروز دردهای قلبی!

یک متخصص قلب و عروق گفت: شنیدن خبرهای بد، هیجان و استرس موجب اسپاسم می‌شود و اسپاسم، در ایجاد دردهای قلبی و سکته قلبی موثر است.

دکتر قارونی افزود: درد ناحیه معده در همه موارد به بیماری‌های گوارشی مربوط نمی‌شود، اگر درد معده هنگام پله بالا رفتن، فعالیت بدنی و عصبانیت تشدید شود، می‌تواند علل غیرگوارشی (قلبی) داشته باشد. افراد باید درد قفسه سینه را که با خوردن غذای سنگین بویژه کله پاچه تشدید می‌شود، جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه دردی که با فعالیت ایجاد شود و با قطع فعالیت تمام شود به بیماری قلب مربوط می‌شود، اظهار کرد: هر دردی که از ناف به بالا از فک تحتانی به پایین چه جلوی بدن، چه پشت بدن در آقایان بالای ۴۰ سال هنگام فعالیت و غذا خوردن ایجاد شود باید مدنظر قرار بگیرد. در خانم‌ها تا ۵۰ سالگی انتظار نداریم درد قلبی یا درد کرونری وجود داشته باشد، چراکه هورمون‌های استروژن و پروژسترون عامل حفاظتی دارند.

این متخصص قلب و عروق در خصوص زمان بروز سکته زودرس در زنان و مردان تاکید کرد: سکته زودرس زمانی اتفاق می‌افتد که خانمی زیر ۶۵ سال و مردی زیر ۵۰ سال دچار سکته شود. البته سکته خانم‌ها زیر ۶۵ سال می‌تواند بیانگر دیابتی بودن او باشد.

وی با اشاره به نقش استرس در ایجاد درد‌های قلبی یا آنژینی بیان کرد: شنیدن خبر‌های بد، هیجان و استرس موجب اسپاسم می‌شود. اسپاسم، هم در ایجاد درد‌های قلبی و هم سکته قلبی موثر است.

قارونی در خصوص زمان مراجعه افراد برای چکاپ قلب گفت: آقایان از ۶۰ سال به بالا می‌توانند هر شش ماه یک بار اگر هیچ مشکلی نداشته باشند نوار قلب و اکو انجام دهند. اما از ۴۰ سالگی، سالی یک بار مراجعه کافی است.

وی، درد قلبی را یک احساس گنگ دانست و افزود: بیمار اظهار می‌دارد باری سنگین روی سینه‌اش قرار دارد و ممکن است دستش را جمع کند و روی سینه‌اش قرار دهد. ناخوداگاه می‌گوید قلبم را چنگ می‌زنند. اگر بیمار ۵۰ تا ۶۰ سال دارد، سیگار می‌کشد و دیابت دارد این جور درد‌ها را نباید عصبی تلقی کنیم. درد‌های سوزشی بیشتر درد‌های عصبی ـ. عضلانی است.

این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه ارث در بروز مشکلات قلبی نقش دارد، ادامه داد: همه افراد بالای ۴۰ سال لازم نیست قرص آسپرین مصرف کنند؛ قبلا این پروتکل اجرا می‌شد که نتیجه آن بروز زخم معده و اثنی‌عشر در افراد بود. به همین علت دستورالعمل تغییر کرد و افرادی که بیماری جدی و سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارند باید آسپیرین مصرف کنند.

وی در خصوص علت درد سمت چپ قلب در سنین پایین (۱۶ سالگی)، تاکید کرد: ممکن است پرولاپس دریچه میترال (افتادگی دریچه میترال) یا شلی دریچه میترال وجود داشته باشد. این افراد تنگی رگ ندارند و با اکو می‌توان متوجه این موضوع شد.

قارونی به علت درد‌های ناحیه قفسه سینه، اشاره و خاطرنشان کرد: در صورتی که کلیه آزمایشات مثل اکو و تست ورزش مشکلی را نشان ندهد فرد باید به دکتر متخصص اعصاب مراجعه کند و یک نوار مغزی هم بگیرد.

استرس زیاد چه عوارضی دارد؟

در واقع استرس زیاد زمانی شروع می‌شود که بدن ما با شرایطی بیش از توان جسمی، روانی و یا احساسی خود روبه رو شود.

در برخورد با این شرایط ابتدا بدن واکنش‌های فیزیکی و علایم جسمانی مثل تپش قلب، تعریق، عضلات منقبض، تنگی نفس و… نشان می‌دهد و روان ما عصبی، بی طاقت و دچار حالت هشیاری افراطی می‌شود. در ادامه عوارض استرس بیش از حد و چند راهکار کوتاه و ساده در برخورد با آن را ارایه کرده‌ایم.

عوارض جسمانی استرس زیاد:

عضلات و مفاصل: استرس می تواند موجب درد، گرفتگی یا احساس ناراحتی در عضلات شود. استرس می تواند علائم آرتریت، فیبرومیالژی و سایر بیماری ها را شعله ور کند. به همین دلیل استرس، آستانه ی دردتان را پایین می آورد.

قلب و ریه ها: اگر میزان هورمون استرس یا کورتیزول افزایش پیدا کند، می تواند بیماری های مربوط به قلب و ریه را تشدید نماید که شامل بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا و آسم می شود.

شما برای مبارزه با بیماری ها به یک سیستم ایمنی قوی نیاز دارید، اما استرس دفاع بدن تان را ضعیف می کند اگر در قفسه سینه تان درد یا گرفتگی احساس می کنید یا تپش قلب دارید، هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید تا علت را بررسی کند.

پوست و مو: اگر یک بیماری پوستی مانند اگزما، روزاسه یا پسوریازیس داشته باشید، استرس می تواند بدترش کند. استرس می تواند باعث کهیر و خارش، تعریق بیش از حد و حتی ریزش مو گردد.

گوارشی: استرس می تواند در سیستم گوارش تان به خوبی خودنمایی کند، از علائم ساده تر مانند درد و نفخ و تهوع و یبوست گرفته تا بیماری های پیچیده تری مانند سندرم روده تحریک پذیر و ریفلاکس معده.

شانه ها، سر و آرواره: پزشکان به آن ” مثلث تنش ” می گویند. استرس می تواند موجب سردردهای تنشی، گرفتگی گردن و فک و ایجاد اسپاسم در گردن و شانه ها شود. استرس همچنین می تواند منجر به اختلال مفصل گیجگاهی (TMJ) نیز گردد.

سیستم ایمنی: شما برای مبارزه با بیماری ها به یک سیستم ایمنی قوی نیاز دارید، اما استرس دفاع بدن تان را ضعیف می کند و باعث می شود بیشتر در معرض ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا قرار بگیرید. استرس همچنین می تواند بیماری های خودایمنی شما مانند لوپوس و سندرم روده تحریک پذیر را تشدید نماید.

سلامت روان: استرس می تواند علائم افسردگی را در شما نمایان کرده و اشتیاق و رغبت تان را به فعالیت هایی که معمولا از آن ها لذت می بردید کاهش دهد؛ از کارهای روزمره گرفته تا رابطه جنسی با همسر. خیلی از افراد وقتی استرس دارند، تمایل بیشتری به خوردن غذاهای ناسالم پیدا کرده و کمتر ورزش می کنند که این خودش علائم افسردگی را تقویت می کند.

تاثیر استرس بر بیماری قلبی | عوارض جسمانی استرس زیاد

عوارض استرس و فشار عصبی

عوارض روانی استرس زیاد:

محققان موسسه تحقیقاتی روتمن نواحی از مغز را که تحت تاثیر اضطراب شدید، ترس و استرس قرار می‌گیرند، مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که بین مدارهای عصبی مغز مرتبط با هر سه این شرایط، همپوشانی قوی و شدیدی وجود دارد. این امر می‌تواند ارتباط میان استرس زیاد و ایجاد اختلالات روانی از جمله افسردگی و آلزایمر در برخی بیماران را نیز توضیح دهد.

افسردگی، اضطراب، الکلیسم، خودبیمارانگاری، بی‌خوابی و … از عوارض استرس بیش از حد می‌باشند.

اضطراب پاتولوژیک و استرس زیاد با تخریب ساختار و عملکرد هیپوکامپوس و قشر پیشانی همراه است و همین امر می‌تواند موجب افزایش خطر اختلالات عصبی-روانی از جمله افسردگی و جنون شود.

راهکارهایی برای کاهش استرس:

دور شدن از محیط استرس زا

شمردن تا عدد ۱۰

تخلیه انرژی با اعمالی مانند فشردن توپ پلاستیکی

بررسی اینکه آیا موضوع استرس زا واقعا با اهمیت است و بروز فاجعه به همراه دارد؟!

بررسی شرایط و پیداکردن عواملی که کمک می‌کند موقعیت را آسان گرفت.

ریلکس کردن با تنفس عمیق، مرتب و آرام به همراه شل کردن بدن و جدا کردن ذهن از مسایل استرس‌زا

روش‌های کاهش دهنده استرس شدید در طولانی مدت

خواب کافی: اکثر مردم دست کم به ۸ ساعت خواب در طی شبانه روز احتیاج دارند. یک برنامه منظم برای پیش از خواب خود به مدت نیم ساعت در نظر بگیرید، سعی کنید سر یک ساعت مشخص خوابیده و سر یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید.

غذای سالم: مقدار قند خون خود را ثابت نگه دارید، سبزیجات بیشتری بخورید و ویتامین و مواد معدنی به قدر کافی به بدنتان برسانید.

ورزش کردن: ورزش موجب از بین رفتن هورمون‌های استرس زا و تولید هورمون‌های شادی آور می‌شود.

سازماندهی و مرتب کردن از قبل: هر روز صبح لیست کارهایی که می‌خواهید در آن روز انجام دهید را تهیه کنید و سپس نصفه پائین آن لیست را پاره کنید و دور بریزید!

اختصاص دادن زمانی از روز به آرام کردن خود: در این رابطه، تکنیک‌هایی مثل مدیتیشن و یوگا برای استراحت دادن به ذهن بسیار موثرند. شما باید زمان کافی در اختیار بدنتان برای بازسازی خود و تولید دوباره پیام‌آوران شادی قرار دهید. اگر از عوارض استرس شدید مانند خستگی، درد، اضطراب، مشکل خواب، افسردگی و … رنج می‌برید به بدنتان فرصت التیام و بهبودی بدهید.

مراجعه به پزشک: استرس بیش از حدی که خودتان نتوانید آن را از بین ببرید ممکن است علایم اولیه بیماری‌هایی از قبیل مشکل تیرویید، نامتعادل بودن کلسیم (زیاد بودن یا کم بودن)، کم خونی، مرض قند، اختلال دوقطبی، مشکلات کبدی، اختلال ریوی، کمبود ویتامین و کمبود هورمونی باشد.

اینها نمونه‌هایی از بیماریهای جسمی هستند که ممکن است شما از وجودشان آگاه نباشید اما آنقدر استرس در بدن شما به وجود آورند که شما را به استرس بیش از حد دچار سازند. پزشک شما با در اختیار داشتن سابقه بیماری‌های شما و انجام آزمایش‌های کامل می‌تواند وجود این بیماری‌ها را تشخیص دهد.

مراجعه به روانشناس: یک روان‌شناس با تجربه می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. او می‌تواند منابع استرس‌زایی را که شما نادیده گرفته‌اید کشف کند و به شما کمک کند تا با مشکلات عمومی زندگی به نحوی کنار آیید که استرس کمتری در شما به وجود آورد.

توکل به خداوند: در همه امور زندگی و اعتماد و اعتقاد به قضا و قدر الهی اصلی ترین راه رسیدن به آرامش است. ایمان واقعی، جدی‌ترین عامل نیل به آرامش پایدار است. ایمان به او که ما را از هیچ آفریده، نیازهایمان را بهتر می‌داند، مصلحتمان را بیشتر می‌شناسد و به ما و سرنوشت ما مهربان‌تر از خودماست. پس تنها کافیست که خود را با تمام وجود به او بسپاریم.

تاثیر استرس بر بیماری قلبی | عوارض جسمانی استرس زیاد

عوارض استرس بر بیماری قلبی

تاثیر استرس بر بیماری قلبی | عوارض جسمانی استرس زیاد

منبع:مهر/ سلامتی / بیتوته

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)