سبزه به عنوان یکی از اصلی ترین سین ها در سفره هفت سین مرکز توجه و اهمیت است. بدین دلیل ما سعی می کنیم که سبزه های متفاوت و زیبایی را به شما آموزش دهیم. آموزش سبزه ذرت یکی از همین سبزه های متفاوت و زیباست.

در فرهنگ باستانی ما دانه های لوبیا، نخود، گندم و… را بر روی ستون های خشتی می ریختند و در روز ششم فروردین آن را جمع می کردند. به نشانه خیر و برکت آن را در تالارها پخش می کردند. ۳ قاب از سبزه را به عنوان نمادی از گفتار نیک، کردار نیک و پندار نیک بر روی خوان قرار می دادند.

در ایران کهن ۲۵ روز پیش از نوروز، در میدان شهر بر روی ۱۲ ستون خشتی سبزه می کاشتند و بر روی هر کدام یکی از خوراک خود را برای سبز شدن قرار می دادند.

بیشتر سبزه هایی که در فرهنگ باستان استفاده می شده است مربوط به خوراک مردم بوده و با سبز کردن آن خواستار فراوانی و افزایش آن بوده اند. بنابراین سبزه گندم اهمیت بیشتری داشته است. با این حال انواع مختلف مدل سبزه عید طرفداران خاص خود را دارند و هر یک از زیبایی و جذابیت فوق العاده ایی برخوردارند.

امروزه نیز به پاسداشت همان ایام و سنن فرهنگی نیاکان از این هنر استقبال می کنیم و هر ساله جلوه ای از این هنر را در تزیین هفت سین به کار می بریم.

آموزش سبزه ذرت برای عید و سفره هفت سین

آموزش سبزه ذرت برای سفره هفت سین

برای کاشت ذرت باید حدود ۲۰ روز قبل دست به کار شوید تا این سبزه به سال تحویل برسد.

آموزش سبزه ذرت برای عید و سفره هفت سین

به مدت چهار روز ذرت را خیس کرده و البته هر روز آب آن را عوض کنید. ظرف آن را تغییر ندهید تا جوانه بزند. در ادامه ذرت ها را درون یک دستمال نخی قرار دهید و مرتب با آب اسپری کنید.

آموزش سبزه ذرت برای عید و سفره هفت سین

روی ذرت ها را با دستمال بپوشانید تا ذرت ها مرطوب بمانند و جوانه بزنند. وقتی ذرت ها سبز شدند، یک سبد داخل تنگ قرار دهید و ذرت ها را داخل این سبد بریزید. تنگ را از آب پر کنید. طوری که ذرت ها داخل آب باشند. بعد از ده روز دانه ها ریشه می دهند و سبز می شوند. تنگ ماهی روش زیبایی برای سبزه ذرت می باشد.

آموزش سبزه ذرت برای عید و سفره هفت سین

نکات مهم برای سبز کردن ذرت(آموزش سبزه ذرت)

با ذرتی که با آن پفیلا درست می کنند، نمی توانید سبزه درست کنید. چون جوانه نمی زند. دانه های ذرت نباید زیاد باشد. چون اگر این تراکم بالا باشد، فرصت رشد از بقیه دانه ها(دانه های زیرین) گرفته می شود. اگر دانه ها کم باشد سبزه شما دارای بافت یکدست نخواهد بود و توخالی به نظر می رسد. از آبیاری زیاد سبزه نیز بپرهیزید که با این کار مقدمات خراب شدن آن را فراهم خواهید کرد.

امیدواریم با آموزش سبزه ذرت ایده لازم برای داشتن سبزه متفاوت و زیبا را به شما هدیه کرده باشیم و بتوانید در سفره هفت سین امسال از این ایده بهره ببرید.