مضرات شنبلیله: 8 جدی ترین عوارض تخم شنبلیله که باید بدانید


مضرات شنبلیله: 8 جدی ترین عوارض تخم شنبلیله که باید بدانید

قبل از اینکه درباره  مضرات شنبلیله و عوارض تخم شنبلیله که دانه شنبلیله هم نامیده می شود برایتان بگوییم باید بدانید که تخم شنبلیله مدت‌های مدیدی به عنوان یکی از غول‌های کوچک دنیای آشپزی به حساب می‌آمده است. شنبلیله، که غالبا در آسیا و خاورمیانه کشت می‌شود، یکی از مواد تشکیل دهنده‌ی مهم در خوراک‌های آسیایی مانند ایران و هند است. شنبلیله در طب...

قبل از اینکه درباره مضرات شنبلیله و عوارض تخم شنبلیله که دانه شنبلیله هم نامیده می شود برایتان بگوییم باید بدانید که تخم شنبلیله مدت‌های مدیدی به عنوان یکی از غول‌های کوچک دنیای آشپزی به حساب می‌آمده است. شنبلیله، که غالبا در آسیا و خاورمیانه کشت می‌شود، یکی از مواد تشکیل دهنده‌ی مهم در خوراک‌های آسیایی مانند ایران و هند است. شنبلیله در طب سنتی آیورودای هندی اهمیت فوق‌العاده‌ای می‌یابد و در آشپزی ایرانی هم در غذاهای معروفی مانند قورمه سبزی، آبگوشت بزباش یا غذای بسیار سنتی و قدیمی اشکنه و همچنین سایر غذاهای سنتی ایرانی استفاده می شود. شنبلیله عموما، به عنوان ادویه (تخم آن)، داروی گیاهی (برگ‌های تازه یا خشک شده) و سبزیجات (جوانه یا میکروگرین) استفاده می‌شود.

مضرات شنبلیله: 8 جدی ترین عوارض تخم شنبلیله که باید بدانید

شنبلیله به خاطر طعم و فایده‌هایی که برای سلامتی دارد بسیار ارزشمند است و همین امر آن را برای استفاده‌ی بیش از حد یا سوء استفاده به شکل مکمل‌های قوی و تونیک‌های سلامتی مستعد می‌سازد که پیامدهای بدی دارد و شایسته‌ی بحث و توضیح بیشتری است. هرچند حذف کامل شنبلیله از رژیم‌ غذایی به خاطر فایده‌هایی که برای سلامتی دارد غیر عملی به نظر می‌رسد اما توصیه می‌شود برای اطلاع بیشتر و دقیق‌تر از عوارض و مضرات شنبلیله بیشتر مطالعه کنید تا آگاهی کاملی در این زمینه داشته باشید و با رعایت نکات توصیه شده از سلامتی خود محافظت کنید.

مطلب مرتبط:خواص شنبلیله: ۳۳ مهم ترین فواید دانه و برگ شنبلیله برای سلامتی و درمان

۱. بوی بد بدن و ادرار

عجیب است که دوز صحیح استفاده از شنبلیله ممکن است باعث شود بدن و ادرار بویی شبیه شربت افرا داشته باشند. هرچند این بو بیشتر به جای آن که بوی بدی باشد یک بوی شدیدا شیرین است، اما اکثر آدم‌ها این بو را چندان دوست ندارند. پرسش این است؛ آیا با توجه به فایده‌های مصرف میزان مناسب شنبلیله برای سلامتی این گیاه ارزش خریدن را دارد؟ پاسخ به این پرسش در موارد بسیاری می‌تواند مثبت باشد چون بوی بد آن را به راحتی می‌توان با استفاده از یک اسپری دئودورانت خوب پنهان کرد. این نکته فقط محض اطلاع شما است از این که وقتی مکمل شنبلیله مصرف می‌کنید بوی شیرینی که به مشام‌تان می‌رسد از کجا است.

۲. اسهال

چنین شایع است که مصرف شنبلیله باعث اسهال مادر و اطفال شیرخوار می‌شود و معمولا توصیه می‌شود در صورت ادامه‌ یافتن علائم مصرف آن را متوقف کنید. اسهال یا شکم روانی می‌تواند به راحتی از مادر به فرزند انتقال پیدا کند که می‌تواند به خشک شدن شدید آب بدن طفل شیرخوار منجر شود.

۳. هیپوگلیسمی (افت قند خون)

یکی از عوارض جانبی اصلی شنبلیله آن است که ممکن است در بعضی از مادران باعث هیپوگلیسمی شود. هیپوگلیسمی یک فوریت پزشکی است که شامل افت شدید سطح قند خون و در نتیجه تامین ناکافی گلوکز برای مغز می‌شود و می‌تواند منجر به بروز علائم جدی مانند تشنج، آسیب مغزی همیشگی و حتی مرگ شود.

۴. انقباضات رحمی در زنان باردار

شنبلیله محرک رحم است در نتیجه دوز مصرفی بیش از حد آن می تواند باعث انقباضات شدید رحمی شود که ممکن است به زایمان زودرس منجر شود. شنبلیله اکسی‌توسین دارد، ماده‌ای که باعث انقباضات رحمی می‌شود. هرچند مصرف شنبلیله به مقدار متعادل در غذاهای پخته شده بی‌خطر محسوب می‌شود، بهتر است در دوران بارداری یا وضع حمل بدون مشورت گرفتن از یک پزشک حاذق به شکل مکمل دارویی مصرف نشود.

مطلب مرتبط: ۷ ادویه که قند خون شما را تنظیم می‌کنند

۵. واکنش‌های آلرژیک

با توجه به این که شنبلیله به همان گونه‌ی بادام زمینی یا نخودها تعلق دارد، این که عده‌ای از آدم ها به شنبلیله واکنش آلرژیک داشته باشند غیرمعمول و عجیب نیست. از علائم رایج آن خارش، کهیر، تنگی نفس و غش کردن هستند. اگر مستعد ابتلا به آلرژی شنبلیله هستید مصرف آن را متوقف کنید.

مضرات شنبلیله: 8 جدی ترین عوارض تخم شنبلیله که باید بدانید

۶. ممکن است برای کودکان خطرناک باشد

آیا می‌پرسید عوارض و مضرات تخم شنبلیله برای کودکان چیست؟ خب، سوای این که باعث اسهال می‌شود، گزارش‌هایی نیز مبنی بر از دست دادن سطح هوشیاری در کودکان به خاطر نوشیدن چای شنبلیله وجود داشته است. توصیه می‌شود به خاطر کودکان از مصرف شنبلیله خودداری کنید و در وعده‌های غذایی که برای کودک‌تان تهیه می‌کنید فقط از میزان مناسبی شنبلیله استفاده کنید.

۷. مضرات شنبلیله برای مردان

توصیه می‌شود مردانی که از آسم رنج می‌برند درباره‌ی مصرف شنبلیله محتاط باشند چون گزارش‌هایی وجود داشته است مبنی بر این که استفاده از شنبلیله الگوی تنفسی افراد مبتلا به آسم را به هم ریخته است. کسانی که مشکل تیروئید دارند بهتر است درباره‌ی مصرف شنبلیله با یک پزشک متخصص و حاذق مشورت کنند. گزارش‌های متعددی وجود دارد که مصرف شنبلیله باعث اختلال تیروئید در مردانی می‌شود که از مکمل شنبلیله برای درمان فتق یا سایر علائم تیروئید استفاده می‌کنند.

۸. تداخل شنبلیله با داروهای مصرفی

شنبلیله ممکن است قند خون را کاهش دهد و در ترکیب با داروهای دیابت باعث کاهش خطرناک سطح قند خون در سیستم بدن شود. بعضی از داروهای استفاده شده برای دیابت که معمولا با شنبلیله تداخل دارند عبارتند از گلیمپرید، انسولین، گلی‌بن کلامید و غیره.

حالا که از مضرات و عوارض جانبی بالقوه‌ی تخم شنبلیله آگاه شدید، پس سعی کنید حتما به میزان مناسب از آن استفاده کنید تا سالم بمانید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: stylecraze

مضرات شنبلیله: ۸ جدی ترین عوارض تخم شنبلیله که باید بدانید

مضرات شنبلیله: ۸ جدی ترین عوارض تخم شنبلیله که باید بدانید
به این نوشته رای دهید.
خواص روغن هسته انگور :۲۰ فایده روغن هسته انگور برای سلامتی
خواص انگور قرمز: ۱۴ فایده انگور قرمز برای سلامتی، پوست و مو
خواص روغن سویا: ۸ فایده شگفت‌انگیز روغن سویا برای سلامتی
۳۹ شگفت‌انگیزترین خواص پاپایا برای سلامتی، پوست و مو
۱۴ بهترین خواص پرتقال ماندارین برای سلامتی، پوست و مو
۲۳ بهترین خواص آب نیشکر برای سلامتی، پوست و مو
خواص آمارانت: ۱۵خواص تاج خروس یا آمارانت برای سلامتی، پوست و مو
مضرات چای سبز: ۲۴ عارضه جانبی چای سبز که حتما باید بدانید
خواص اسطوخودوس: ۲۵ برترین فواید اسطوخودوس برای سلامتی، پوست و مو
۱۳ شگفت‌انگیزترین خواص گل ختمی برای سلامتی، پوست و مو
گوش درد: ۱۴ درمان خانگی برای تسکین درد گوش
مضرات انجیر: ۹ جدی ترین عوارض انجیر برای سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر کامل ای که مرا خوانده ای راه نشانم بده + عکس نوشته