تبیین وظیفه روزه‎دار در کلام پیامبر(ص)


تبیین وظیفه روزه‎دار در کلام پیامبر(ص)

گروه جامعه ــ روزه‌دار باید اسباب پوشاندن را فراهم کند و ببیند در روز اول روزه‎داری موجبات غفران الهی را ایجاد کرده است یا خیر؟ روزه دار باید رصد کند ببیند از دیگران عقب نیفتاده باشد. بسیاری در این روز اول؛ هزار هزار مرتبه بالا رفتند. نکند من محروم مانده باشم!

تبیین وظیفه روزه‎دار در کلام پیامبر(ص)
به گزارش ایکنا؛ سعیدبن جبیر از ابن عباس نقل می‌کند که پیامبر مکرم اسلام(ص) درباره اثرات هر روز ماه رمضان جداگانه اشاراتی را بیان فرمودند. یک طرف صورت این اشارات؛ ثواب روزه‎دار و طرف دیگر شرح این حقیقت که روزه‎دار بنگرد به این مراتب رسیده است یا خیر؟!
درباره اول ماه رمضان فرمودند:《 اِذَا کَانَ اَوّلُ لَیلَةً غَفَرَاللهُ لامَّتِیَ الذُّنُوبَ کُلَّها سِرَّ‌ها و عَلانِیَتِها وَ رَفَعَ لَکُم اَلفَی الف. دَرَجَةً وَ بَنَی لَکُم خَمسین مَدینة 》.آن گاه که اولین شب ماه رمضان واقع می‌گردد، خدای سبحان تمام گناهان پنهان و آشکار روزه دار را می‌آمرزد و او را هزار هزار مرتبه بالا می‌برد و برای او در بهشت ۵۰ شهر برپا می‌دارد.

اگر چه ظاهر روایت سخن از پاداش است، اما با دقت بر واژه‌ها معلوم می‌شود وظیفه روزه‎دار نیز تبیین می‌شود. وقتی سخن از غفران است؛ یعنی بنده باید کاری کند تا خداوند او را ببخشد. یک وقت سخن از عفو است؛ یعنی خدای سبحان آثار گناه و خطایا را محو می‌کند.اما وقتی سخن از غفران است؛ یعنی پوشاندن گناه. آن گاه پوشاندن محقق می‌گردد که سرپوشی فراهم شود.
پس روزه‌دار باید اسباب پوشاندن را فراهم کند. روزه‎دار باید ببیند در روز اول روزه‎داری موجبات غفران الهی را ایجاد کرده است یا خیر؟ روزه دار باید رصد کند ببیند از دیگران عقب نیفتاده باشد. بسیاری در این روز اول؛ هزار هزار مرتبه بالا رفتند. نکند من محروم مانده باشم!
مهم‌ترین موجبات غفران در فضائل ذیل تبیین شده است: ایمان؛ عمل صالح؛ توسل و مناجات؛ پشیمانی از معاصی؛ اطاعت از اوامر الهی کثرت استغفار و ... است. پس در اولین روز از ماه رمضان هنگام افطار خود را غربال کنیم.
والله المستعان
«حجت الاسلام والمسلیمن سید حسین خادمیان»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش