ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبی


ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبی

با طرفداری در سفر به اروگوئه، سرزمین بندرگاه ها همراه باشید

اختصاصی طرفداری - در چهارمین قسمت از سفر به کشورهای حاضر درجام جهانی 2018 در طرفداری، به کشور اروگوئه و نماینده قاره آمریکای جنوبی می رسیم.

کشور اروگوئه، میزبان اولین دوره جام جهانی در سال 1930 بوده و سابقه حضور در 13 دوره جام جهانی را دارا است. از افتخارات مهم این کشور در زمینه فوتبال، می توان به دو عنوان قهرمانی در جام های جهانی 1930 و 1950 و سابقه 15 قهرمانی در کوپا آمریکا اشاره کرد.

معرفی کشور اروگوئه

کشور اروگوئه با مساحت تنها 176 هزار کیلومتر مربع، یکی از کوچکترین کشورهای آمریکای جنوبی است که در سمت جنوب شرقی این قاره قرار گرفته است. جمعیت این کشور 3.4 میلیون نفر است که از این تعداد تقریبا 50 درصد آن در پایتخت این کشور و در شهر مونته‌ویدئو ساکن هستند. پایتخت این کشور، جنوبی ترین پایتخت امریکای لاتین و شهری بندری است که در اقتصاد این کشور نقش اساسی داشته و بیشتر جمعیت آن را اروپایی ها تشکیل داده اند. این سرزمین، نخستین بار در پنجم ژانویه سال 1516 میلادی در جریان اکتشافات دریانوردان اسپانیایى کشف شد. اروگوئه تا 200 سال پیش کشوری مستعمره بوده و تحت قیومیت اسپانیا قرار داشت و در سال 1825 اعلام استقلال کرد که سه سال بعد هم این استقلال به رسمیت شناخته شد.

اروگوئه دومین کشور کوچک مستقل در آمریکای جنوبی است و فقط از سورینام بزرگتر است. این کشور مراحل پیشرفت را در ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی عمدتا در ابتدای قرن بیستم شروع کرد به طوری که تا دهه پنجاه این قرن، به سوئیس آمریکای لاتین معروف بود. آنجا یکی از پیشرفته‌ترین و مرفه‌ترین کشورهای آمریکا لاتین به شمار رفته و بخش کشاورزی، دامداری و ماهی‌گیری، مهمترین بخش‌های اقتصادی این کشور محسوب می شوند. اروگوئه دارای آب و هوای معتدلی بوده و جاذبه های توریستی و گردشگری زیادی دارد.

از نویسندگان و شعرای معروف این کشور به اختصار می توان به خوزه انریکه رودو مقاله‌نویس و اندیشمند، خانم دلمیرا آگوستینی معروف ترین شاعر اروگوئه، مارید لوررو داستان نویس و ادواردو گالیانو نویسنده و مفسر اجتماعی معروف آمریکای لاتین اشاره کرد.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبیشهر مونته‌ویدئو پایتخت کشور اروگوئه

اگر قصد سفر به اروگوئه را دارید:

شاید برایتان جالب باشد، کشوری به این کوچکی به اندازه خود جمعیتش، هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از سرتاسر جهان به خصوص اسپانیایی زبان ها است. هر ساله به طور متوسط سه میلیون گردشگر به این کشور زیبا سفر می کنند. کشوری که جاذبه های توریستی فراوانی هم دارد و هر کسی که به اروگوئه سفر کرده خاطرات خوب و خوشی را از این کشور به یاد دارد. از جمله مکان های گردش پذیر در اروگوئه از نگاه طرفداری به اختصار می توان به سالن تئاتر سولیس در پایتخت این کشور، ساختمان پالاسیو سالوو با معماری خاص خودش، کلیسای جامع مونته ویدئو و مجسمه ای عجیبی که در ساحل براوا این کشور قرار گرفته و به شکل دستی است که از زیر شن های ساحل بیرون امده است اشاره کرد.

در مجموع گردشگری، 7 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شکل داده و 6.6 درصد کل مشاغل این کشور را در برمی گیرد. اروگوئه دارای آب و هوای معتدل است و دمای آن نه زیاد گرم است و نه سرد . تابستان، بهار و پاییز، بهترین فصل هایی است که می توان از اروگوئه بازدید کرد. اگر قصد دارید که از سواحل زیبای آن لذت ببرید، باید در زمان تابستان از اروگوئه دیدن کنید که بین ماه دسامبر و مارس است.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبیمجسمه دستی از زیر شن ها در ساحل بِراوای اروگوئه

به رسم قسمت های پیشین معرفی کشورهای جام جهانی در طرفداری، در این قسمت 10 حقیقت جالب، شنیدنی و عجیب که شاید کمتر در مورد این کشور شنیده باشید را برایتان بازگو می کنم.

1. مرزی عجیب

اروگوئه دارای یکی از عجیب ترین مرزها با کشور همسایه خود برزیل است. مرزی که در آن نه خبری از سیم خاردار هست، نه از نیروهای مرزبانی و یا روادید خاصی که معمولا متداول است. کافیست فقط با یک قدم از این کشور به کشور دیگر نقل مکان کنید. بله تعجب نکنید، مرز بین اروگوئه و برزیل فقط از طریق پیاده رو مشخص شده است. سمت چپ کشور برزیل و سمت راست کشور اروگوئه قرار گرفته است و در نوع خود یکی از جالب ترین مرزهای جهان را دارا است.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبیمرز بین اروگوئه و برزیل

2. ماسک های لوییس سوارز، پرفروش ترین در اروگوئه

دقیقا بعد از آن گاز مشهور سوارز بر شانه کیه لینی بود، که ماسک های لوئیز سوارز در کشور اروگوئه به سرعت محبوب شد و به فروش بالایی رسید. درست چند روز بعد از این اتفاق، این ماسک ها به دست هواداران اروگوئه، که فاصله ای هم کشورشان با برزیل میزبان جام جهانی نداشت، رسید و در بازی بعدی این تیم با کلمبیا، هواداران این تیم با ظاهری جالب و عجیب با ماسک هایی از صورت و دندان سوارز، اروگوئه رو تشویق کردند. هر چند این بازی با نتیجه 2 بر 0 به نفع کلمبیا تمام شد و اروگوئه حذف شد، اما تصاویری که از هوادران اروگوئه در ذهن مردم جهان شکل بست، در نوع خود جالب بود. حتی تا چندین ماه بعد از جام جهانی هم استقبال از این ماسک ها زیاد بود.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبی ظاهر عجیب هوادار تیم اروگوئه در جام جهانی 2014 برزیل

3. رئیس جمهوری بخشنده

کشور اروگوئه یکی از معدود کشورهایی در دنیا است، که سیاست مدارن دلسوز و بخشنده ای دارد. یکی از این سیاستمداران دلسوز و بخشنده، شخص رئیس جمهور کشور اروگوئه است. خوزه موخیکا 90 درصد از حقوق دریافتی اش را به فعالیت های خیریه اختصاص می دهد. اتومبیل آقای موخیکا مدل 1987 بوده و به جای زندگی در کاخ ریاست جمهوری، به همراه همسرش در یک روستا زندگی می کند. فعالیت های خیرخواهانه ایشان به همین جا ختم نمی شود و به پیشنهاد او در فصل زمستان و سرمای هوا گفته شده است، در صورتی که مراکز تعیین شده برای ارائه خدمات به بی خانمان ها کافی نباشد، از ساختمان های کاخ ریاست جمهوری استفاده شود. جالب است آقای موخیکا در صدر فقیرترین روسای جمهور در جهان، به نقل از مجله آمریکایی فوربس قرار دارد.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبیخوزه موخیکا رئیس جمهور اروگوئه و اتوموبیل معروف او

4. فقط و فقط علم بیاموزید

اروگوئه یکی از کشورهای پیشرو در جهان در داشتن یک نظام آموزش و پرورش با ثبات است. کشوری که بسیار به سیستم آموزشی خود بها می دهد، به گونه ای که بودجه آموزشی این کشور، بیش از 20 برابر بودجه نظامی آن است و این خود به تنهایی نشان می دهد که این کشور تا چه حد به فراگیری علم و دانش در بین افراد کشورش اهمیت می دهد. سیستم آموزشی در این کشور کاملا رایگان بوده و شاید برایتان جالب باشد بدانید که، دولت این کشور در زمینه تشویق هر چه بیشتر دانش آموزان به فراگیری علم و دانش، به هر دانش آموز خود یک لپ تاپ هدیه داده است.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبیدولت به هر دانش آموز خود یک عدد لپ تاپ هدیه می دهد

5. تفاوت طبقاتی!! اصلا حرفش را هم نزنید

کشور اروگوئه یکی از مرفه ترین کشورهای آمریکای لاتین است و با ساختار اقتصادی خوب خود، در کنار نظام نوین و برتر آموزشی که قبلا اشاره شد، چیزی به نام تفاوت طبقاتی در آن عملا به چشم نمی آید. این کشور علاوه بر صادرات کشاورزی خود به کشورهای دیگر، افراد متخصص و کارآزموده را نیز صادر می نماید. یکی از بالاترین میزان نرخ اشتغال در کشورهای امریکای لاتین هم مربوط به این کشور است. در کل در اروگوئه ثروتمندان و فقرا در اقلیت هستند و بیشتر مردم این کشور از وضع رفاهی خوبی برخوردار هستند. میزان فساد اقتصادی در این کشور بسیار پایین بوده و بد نیست بدانید که در یک مورد، وزیر اقتصاد این کشور به دلیل اینکه فقط به او اتهام رشوه گرفتن زده شده بود، با وجود بیگناهی همان روز از سمتش استعفا داد.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبی

6. به ازای هر نفر 3.5 گاو

اروگوئه یکی از بزرگترین تولید کنندگان گوشت در جهان بوده و صنعت دامداری پیشرفته ای نیز دارد. در این کشور بیش از 11 میلیون راس گاو وجود دارد، که با یک حساب سرانگشتی به ازای هر نفر در این کشور، 3.5 گاو وجود داشته و این کشور را از کشورهای پیشرو در زمینه صادرات گوشت گاو قرار داده است. همه این گاوها و یا سایر حیوانات در عرصه دامی این کشور، بدون کوچکترین تغییرات ژنیتیکی و به صورت کاملا طبیعی در دشت ها به صورت طبیعی تغذیه می شوند. در کل 10 درصد از سرانه تولید ناخالص این کشور را صنعت کشاورزی و دامداری شکل داده و یکی از دلایل اصلی ورود ارز به کشور اروگوئه است. این کشور با برنامه ریزی دقیقی که در صنعت دامی خود داشته، می خواهد در آینده ای نزدیک، به یکی از ده کشور بزرگ جهان در زمینه صادرات محصولات دامی تبدیل شود.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبیمراتع دامداری در کشور اروگوئه

7. اگر آرامش می خواهید پس بروید به کابو پُولُونیو

در اروگوئه شهری وجود دارد که در این شهر اثری از آب شهری، برق و حتی جاده هم نیست. شاید در نگاه اول پیش خودتان فکر کنید که با شهری متروکه روبرو هستید، اما باید بگویم که کاملا در اشتباه بسر می برید. کابو پولونیو نه تنها شهر متروکه ای نیست، بلکه یکی از شهرهای توریستی کشور اروگوئه است. این شهر با سواحل زیبا و فوق العاده ای که دارد، چیزی فراتر از برق، آب شهری و حتی آنتن موبایل به شما هدیه می دهد و آن فقط و فقط آرامشی هست که شما حس می کنید. بعد از چند روز اقامت در کابو پولونیو واقعا به درک این موضوع که انسان نیازی به برق و همین طور امکانات دنیای مدرن ندارد، خواهید رسید. گردشگرانی که به این شهر زیبا سفر کرده اند در تجربه سفر خود، اذعان داشته اند که وارد دنیای بیگانه با یک دوره زمانی دیگر شده اند. اگر مایل هستید، چنین زندگی را تجربه کنید و هیچ امکاناتی را به جز زیبایی های طبیعت نبینید، کابو پولونیو بهترین انتخاب شما خواهد بود.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبیکابو پولونیو شهری که آب، برق و حتی جاده هم ندارد

8. زلزله هم مثل اختلاف طبقاتی جایی در اروگوئه ندارد

شاید اگر برای کشورهایی نظیر ژاپن و یا حتی کشور خودمان زلزله کلمه و اتفاقی رایج باشد و متاسفانه کشته های زیادی هم از هموطنان عزیزمان می گیرد، اما در آن سوی نیم کره جنوبی و در کشور اروگوئه، مردم این سرزمین، با این کلمه کاملا نا آشنا هستند. این کشور اصلا زلزله خیز نبوده و روی گسل خاصی هم قرار ندارد. آخرین زلزله ای که در این کشور کوچک آمریکای جنوبی آمده را شاید بسیاری از مردم آن حتی به یاد هم نداشته باشند. بزرگترین زلزله تاریخ این کشور زلزله ای با بزرگی 5.5 ریشتر بوده است که آن هم یک قرن پیش اتفاق افتاده است. در کل کشور اروگوئه، کشوری امن از نظر بلایای طبیعی در جهان به شمار می رود.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبی

9. اولین کشوری که در آن ماریجوانا قانونی است

اروگوئه اولین کشوری در جهان محسوب می شود که در آن کاشت و مصرف ماریجوانا آزاد و قانونی است. فروش این ماده زیر نظر دولت و فقط در داروخانه ها مجاز است. شاید اگر به داروخانه ای در کشور اروگوئه بروید و برای سردرد خود مسکن درخواست کنید، متصدی داروخانه در کنار مسکن به شما ماریجوانا هم بدهد. برای خرید ماریجوانا در این کشور سهمیه وجود دارد و تعداد داروخانه هایی هم که این ماده رو می فروشند، محدود است. گاها صف های طویل و طولانی هم در این داروخانه ها تشکیل می شود. هر کس مجاز است در هفته 10 گرم ماریجوانا بخرد و قیمت هر گرم آن هم یک دلار و 30 سنت است. البته خرید آن برای همه آزاد نیست. خریداران باید حتما شهروند اروگوئه باشند و به سن قانونی هم رسیده باشند. نام و اثر انگشت دیجیتالی شان هم در فهرست مرکز دولتی نظارت بر فروش ماریجوانا نیز ثبت شده باشد. هدف از این کار نظارت و کنترل بر خرید و فروش، کنترل هویت خریداران و از هم مهم تر جلوگیری از قاچاق آن است.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبیکاشت و فروش ماریجوانا برای مصارف دارویی در اروگوئه کاملا قانونی است

10. ماتِه نوشیدنی محبوب مردم اروگوئه

به دهمین حقیقت جالب کشور اروگوئه از دید سایت طرفداری می رسیم. مردم اروگوئه به جای مصرف قهوه در کشور خود از نوشیدنی سنتی به نام ماته استفاده می کنند. ماته یک نوشیدنی حاوی منابع غنی کافئین بوده که در آمریکای جنوبی و به ‌ویژه در کشورهای اروگوئه، آرژانتین و برزیل بسیار محبوب است. حجم زیادی از این نوشیدنی را در پوسته توخالی کدو قلیانی ریخته و به آن آب جوش اضافه می‌کنند. پس از چند دقیقه که دم می کشد و به دمای قابل نوشیدن برسد، با استفاده از نی‌های مخصوصی به نام بومبیلا، آن را میل می‌کنند. در کل تلخی این نوشیدنی بیشتر به قهوه می زند و در کل مردم آمریکای جنوبی از چای ماته بیشتر از قهوه استقبال می کنند. شاید شما هم اگر روزی چای ماته را نوشیدید، به کل قید قهوه را بزنید.

ایستگاه چهارم جام جهانی 2018: اروگوئه؛ از فقیرترین رئیس جمهور دنیا تا مرفه ترین مردم آمریکای جنوبیچای ماته نوشیدنی محبوب مردم اروگوئه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این 11 مرد شیطان صفت دست به قتل و آزار زنان و مردان می زدند / مخوف ترین باند بی رحم را ...