دیپلماسی ترامپ و عربستان در خاورمیانه تنش آفرین است


دیپلماسی ترامپ و عربستان در خاورمیانه تنش آفرین است

تهران - ایرنا - تارنمای روزنامه فرانسوی زبان 'لوتان' روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: دیپلماسی دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و تصمیمات جنجال برانگیز محمد بن سلمان ولیعهد عربستان تنش ها و درگیری ها را در خاورمیانه افزایش داده است.

در این گزارش این روزنامه آمده است: در حالی که یک سوم نیازهای نفتی غرب از خاورمیانه تامین می شود، دیپلماسی آمریکا، این منطقه را دچار آشفتگی کرده است. دکترین ترامپ با افزایش تنش ها در منطقه و کاهش تفکر در تصمیم گیری های راهبردی همراه شده است.
لوتان افزود: در چنین شرایطی تصمیمات جنجال برانگیز محمد بن سلمان آل سعود ولیعهد عربستان سعودی نیز به تنش های خاورمیانه افزوده است. در این میان، استراتژیست های زیرک ایرانی و روس از حاکمیت بحران در واشنگتن و سردرگمی حاکم بر عربستان سعودی، برای پیشبرد اهدافشان و به دست گرفتن ابتکار عمل، استفاده می کنند.
اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خروج از توافق هسته ای با ایران، معادلات کشورهای اروپایی را به هم ریخت و این موضوع بر نگرانی کشورهای اروپایی افزود.
کشورهای غربی که دچار بیماری روانی شیزوفرنی (اختلال در درک واقعیت) هستند، تمایل ندارند که کشورهای تولید کننده نفت تا این اندازه دستخوش ناآرامی هایی شوند، البته نه اینکه نگران این کشورها و ثبات آنها باشند، بلکه اروپایی ها در واقع نگران تامین انرژی خود هستند.
دولت ترامپ با این تصور که نفت تولید شده از ذخایر شیل (نفت صخره ای) و ذخایر نفتی موجود در دریا برای خودکفایی آمریکا در زمینه انرژی کافی است، خود را در خاورمیانه چندان به زحمت نمی اندازد. بنابراین در چنین شرایطی اگر ایران یا عربستان سعودی به زانو درآیند، اقتصاد غرب اولین بازنده خواهد بود، زیرا تاریخ اثبات کرده است که انقلاب و یا تغییر حکومت ها (در یک کشور نفت خیز) به کاهش تولید نفت منتهی خواهد شد.
در ادامه این گزارش آمده است: از زمان سرنگونی معمر قذافی در لیبی، تولید نفت این کشور (شمال آفریقا) روزانه یک میلیون بشکه کاهش یافته و برای بازگشت عراق به سقف تولید نفت در زمان صدام حسین، 10 سال زمان لازم است. مازاد تولید نفت در بازارهای جهانی در 2 سال گذشته، فقط دو میلیون بشکه در روز بوده که بخشی از این مازاد تولید نیز مدیون تولید نفت ونزوئلا بوده و این در حالی است که این کشور هم اکنون اوضاع حساسی دارد.
این رسانه در پایان افزود: امروز میزان مصرف نفت در جهان روزانه یکصد میلیون بشکه ارزیابی می شود و اقتصاد غرب به شدت به انرژی فسیلی وابسته است، زیرا قادر به کاهش تاثیر و نقش نفت در تولید ناخالص ملی خود نیست.
شبس **اروپام**9041**1917

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله مرگبار شرور خطرناک به 2 مرد جلوی جگرکی در شهریار / این قاتل 2 سال زندگی پنهانی داش...