امکانات بهداشتی درمانی متناسب با حجم زوار اربعین توسعه یابد


امکانات بهداشتی درمانی متناسب با حجم زوار اربعین توسعه یابد

ایلام - ایرنا - استاندار ایلام با اشاره به تردد میلیونی زائران اربعین از مرز بین المللی مهران، گفت: تردد حجم بالای زائران در ایام اربعین و دیگر روزهای سال فشار مضاعفی بر حوزه سلامت این استان وارد می کند و امکانات بهداشتی درمانی باید متناسب با این حجم زوار توسعه یابد.

به گزارش ایرنا، قاسم سلیمانی دشتکی عصر چهارشنبه در نخستین مجمع سلامت استان ایلام اظهار کرد: سالانه حدود چهار میلیون و 200 هزار زائر از طریق این استان راهی عتبات عالیات و شهرهای مذهبی عراق می شوند که به طور میانگین روزانه 12 هزار نفر به حجم جمعیت استان اضافه می شود.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تجمعات انسانی همواره مستعد شیوع انواع بیماری ها هستند، حجم بالای زائران امکان ابتلا به بیماری ها را نسبت به حالت عادی افزایش می دهد و مشکلات استان در حوزه سلامت را بیشتر می کند.
وی با بیان اینکه در ایام اربعین سال گذشته اگر به موقع اقدام های پیشگیری و درمانی در مرز مهران انجام نمی شد امکان شیوع و همه گیری بیماری ها وجود داشت، یادآور شد: خدمات سیار و ثابت درمانی، بهداشتی و پیشگیری باید در این استان افزایش یابد.
استاندار ایلام گفت: علاوه بر بحث اربعین، ایلام به عنوان یک استان حادثه خیز با انواع حوادث طبیعی از جمله سیل و زلزله مواجه است و فرهنگ سنتی حاکم بر استان نیز به نزاع های جمعی دامن می زند که مسائل درمانی و حجم کارهای بیمارستانی را افزایش می دهد.
سلیمانی دشتکی اظهار کرد: طرح تحول سلامت پرداخت ها از جیب مردم را کاهش داده اما مطالبات پزشکان و پرستاران افزایش یافته است بنابراین کاهش هزینه های حوزه سلامت نیازمند مشارکت خیرین است.
وی تاکید کرد: نبود ارائه خدمات مناسب بهداشتی و درمانی به مردم به پای شخص و گروه خاصی نوشته نشده و به پای نظام نوشته خواهد شد بنابراین همه باید تلاش کنند بهترین خدمات با کمترین هزینه در حوزه سلامت به مردم ارائه شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام نیز در این مجمع گفت: 75 درصد عوامل موثر بر سلامت مردم خارج از حیطه اختیارات نظام سلامت قرار دارد بنابراین باید حوزه سلامت در تمامی سطوح دیده شود.
کریم همتی افزود: شرایط محیطی، عمومی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی از جمله بیکاری، آب و فاضلاب، محیط کار، تحصیلات، تغذیه و امنیت غذایی بر سلامت مردم تاثیرگذار هستند و باید مورد توجه قرار گیرند.
وی تاکید کرد: همه دستگاه های اجرایی باید تلاش کنند مشکلات در حوزه های مرتبط با سلامت مردم را شناسایی کرده و با مداخله موثر به رفع مشکلات کمک کنند.
به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 10 شبکه بهداشتی درمانی، 9 بیمارستان، پنج دانشکده، 63 مرکز بهداشتی درمانی، یک پایگاه اورژانس هوایی، 2 هزار و 400 دانشجو در 30 رشته مختلف و 159 عضو هیات علمی دارد.
نخستین مجمع سلامت استان ایلام، توانمندسازی، مسئولیت پذیری و مشارکت اجتماعی در سلامت عصر چهارشنبه با حضور معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، استاندار ایلام و جمعی از مسئولان دستگاه های اجرایی استان ایلام برگزار شد.
به گفته معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تا کنون مجمع سلامت در 28 استان و 150 شهرستان کشور راه اندازی شده است.
6032/6034

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس های جنجالی و برهنه سارا و نیکا در استخر مختلط