آموزش غذا خوردن به کودک، سن شروع


آموزش غذا خوردن به کودک، سن شروع

یکی از شایع ترین سوالات والدین این است : “چگونه می توانم به کودکم یاد دهم که خودش غذا بخورد ؟”

یکی از شایع ترین سوالات والدین این است : "چگونه می توانم به کودکم یاد دهم که خودش غذا بخورد ؟” استقلال در تغذیه یک دغدغه بزرگ برای والدین خسته از فعالیتهای روزانه است! انگیزه دیگر این آموزش به کودکان می تواند این باشد که سر سفره خودتان نیز با خیال راحت غذا خورده و از آن لذت ببرید.
خوب، باید بدانید که این نوع آموزش و آموزش های استقلال یابی به کودک ، خودش یک مهارت است و کار کردن با بچه ها در تمام سنین و و انواع مختلف توانایی ها، می تواند حتی شما را به یک کاردرمانگر ماهر تبدیل کند!
اگر می خواهید کودکتان در تغذیه مستقل شود، این نکات ساده را دنبال کرده و البته بهترین ظروف را برای استفاده کودک نوپای خود تهیه نمایید تا آنها را به این امر تشویق نمایید.

استقلال کودک در غذا خوردن
کودک نوپا یا بچه های سنین پیش از دبستان را به طرق زیر می توان آموزش داد :
– خوردن با دست
– خوردن با قاشق
– خوردن با چنگال
هر کدام از اینها در واقع مهارت مستقلی هستند و معمولاً در سنین مختلف کسب می شوند. استفاده از تجربیات و سپس استراتژیهای کاردرمانی برای تشخیص چگونگی کمک به آنها ضروری است. البته، همانطور که ذکر شد شما بهترین وسایل آشپزی را نیز برای کودکان نوپا و بچه ها می توانید به کار بگیرید.
آموزش غذا خوردن کودکان با استفاده از دست
از چه سنی کودک باید خودش غذا بخورد ؟
فرزند شما تغذیه را از اولین زمانی که بتواند و با همه ابزارهایی که در اختیار داشته باشد، شروع خواهد کرد که اولین علائمش در حدود ۸ ماهگی خواهد بود. در ابتدا، شما متوجه خواهید شد که آنها از کل دستشان برای خوردن غذا می خواهند استفاده کنند، آنها اغلب در یک لحظه طعمه خود را در دست می گیرند و سعی خواهند کرد تمام دست خود را به دهانشان برسانند.
طبیعتاً در ابتدا این یک روش نسبتاً بی اثر است، اما آنها به تدریج توان مدیریت آن را پیدا می کنند، بدین ترتیب که به آرامی شروع به استفاده از دو یا چند انگشت برای گرفتن بیشتر غذاها خواهند کرد که این کار در حدود ۹ ماهگی به بالا خواهد بود، اما به طور کلی می تواند بین ۷ تا ۱۱ ماهگی باشد. این مدل گرفتن ( شکل چنگکی )، بسیار مهم است زیرا پایه ای برای مهارت های حرکتی دیگری در آینده مانند نوشتن خواهد بود.
اول از همه، اطمینان حاصل کنید که به آنها فرصت کافی داده اید. اجازه دهید آنها کارشان را انجام داده و دوباره امتحان کنند. فقط اینگونه است که آنها یاد می گیرند ! ابتدا مواد غذایی را که خشک و به اندازه کافی بزرگ برای گرفتن باشند، به آنها بدهید، اما نه خیلی بزرگ که امکان خفگی وجود داشته باشد. قطعات کوچک پنیر یا نخود فرنگی یا هر مورد تهیه شده در سایز کودکان، مناسب است.
اکثر بچه ها انگیزه خوردن دارند ، راه دهان خود را نیز خواهند یافت. مشکل اصلی چگونگی در دست گرفتن غذاست. اگر نتوانستند انگشت شست و انگشت سبابه خود را به جهت گرفتن غذا از هم به خوبی جدا کنند، در ابتدای وعده های غذایی حتماً آنها را همراهی کنید تا کمکشان کرده و به آنها غذا بدهید.
ابتدا یک تکه تکی از غذا را جداگانه در سینی قرار دهید، اینگونه تمرکز کودکان برای گرفتن آن بالاتر می رود. اگر نتوانستند آن را بگیرند، تکه را جلوی آنها را نگه دارید و تا زمانی که کودک همه تلاشش را نکرده اجازه ندهید تمرکزشان به هم بخورد.
البته فقط چند دقیقه تمرین کنید و سپس غذا را به شکل همیشگی به آنها بدهید تا خیلی خسته و ناامید نشوند. احتمالاً زیاد طول نخواهد کشید تا این مهارت جدید را به دست آورند!
یکی از ابزارهای مورد نیاز، یک ابزار کوچک دستی است که غذا را به قطعات کوچکتر و مناسب کودکان ببرد. برای برخی کودکان ممکن است نیاز باشد که برخی از قطعات را باز هم نصف کنید.
آموزش غذا خوردن کودکان با استفاده از قاشق
چه زمانی کودک شما با قاشق غذا می خورد؟
کسب این قابلیت به شکل کاملاً مستقل، از سن ۲ سالگی است. با این حال، اکثر بچه ها اگر به آنها فرصتی داده شود، قادر به یادگیری زودتر آن هستند که حتی با یک سال سن نیز می توانند به طرزی نسبتاً ماهرانه و به راحتی با قاشق تغذیه کنند.
در روال تغذیه با قاشق، در ابتدا مهمترین کاری که شما می توانید انجام دهید این است که اجازه دهید کودک خودش امتحان کند. در اولین روزهای تغذیه نوزادتان، این کار به معنای این است که در حین غذا دادنتان، قاشق مخصوص او را نیز در اختیارش قرار دهید. این کار به کودک اجازه می دهد که برای استفاده از قاشق تقلا کرده و یک مهارت حرکتی خوب را تجربه کند. در این راه شما نیز او را تشویق کنید.
هنگامی که آنها شروع به قرار دادن آن در دهان خود می کنند، با دستتان آنها را همراهی کرده و کمکشان کنید. این کار را چند بار در طول خوردن غذا انجام دهید تا زمانی که خودش بتواند قاشقش را نگه دارد.
هنگامی که آنها بتوانند خودشان قاشقشان را در دست بگیرند، وقت آن است که یک ظرف غذا نیز در اختیارشان قرار دهید تا خودش غذا بخورد !
کاسه های بسیار جذابی برای بچه ها در بازار وجود دارد که از ریختن کل غذا روی زمین جلوگیری می کنند. نکته مهم این است که فقط در ابتدا مقدار کمی غذا در کاسه بریزید. اینگونه آنها بیشتر غذای موجود را می خورند. اگر به خوبی غذا خورده و دست کم بخشی از آن را در دهانشان بگذارند، می توانید هر بار غذای بیشتری را در کاسه برایشان بریزید.
اگر آنها علاقه زیادی نشان نمی دهند و یا زمان زیادی را برای ور رفتن با قاشق نمی گذارند، در تمامی مراحل برداشتن، بلند کردن و در دهان گذاشتن غذا آنها را کمک کنید و طوری رفتار کنید که یک الگوریتم آموزشی برای آنها باشد. هنگامی که به این نقطه برسید، احتمال دارد فرزند شما حدوداً ۸ تا ۹ ماهه باشد، اما شما فرض کنید او ۶ ماهه است و تازه می خواهد غذا خوردن را شروع کند.
اگر غذای زیادی را می ریزد، با لحن آرام به آنها یادآوری کنید که جای غذا درون دهانشان است. البته خودتان نیز سعی کنید به خاطر بسپارید که بازی با غذا و ریختن آن بخشی از پروسه یادگیری است و با اینکه چالش برانگیز است، کوتاه خواهد بود.
یکی از بهترین ترفندها این است که شما این کار را با ۲ کاسه ادامه دهید، یعنی غذای خودتان را نیز در کاسه ای مشابه او بریزید و این رویه را تا زمانی که او هر چه بیشتر و بیشتر از موجودی غذای کاسه خورده و کمتر روی خود و زمین بریزد، ادامه دهید. وقتی این روال به بهبود مورد نظر شما رسید، می توانید کاسه خودتان را بردارید.
پس ازمدت زمان کوتاهی دیگر فقط شما گاهی اوقات به آنها کمک می کنید، زمانی که لقمه بزرگ باشد و یا زمانی که قاشق را اشتباهاً در دست گرفته است، اگر چه کلیت فرآیند نظارت همچنان ادامه خواهد داشت. در مورد غذایی که آنها بر روی خود و زمین می ریزند، اصلاً حساس و یا نگران نباشید.
البته اگر برایتان خیلی ناراحت کننده نباشد، باید بدانید که این حالت تا ۲ یا ۲ سال و نیمه گی ادامه خواهد داشت. کسب استقلال آنها فرصتی برای خود شما ایجاد خواهد کرد تا به آسودگی غذایتان را میل کنید و اگر دلتان خواست پاسخ تلفنتان را نیز بدهید!
همچنین در نظر داشته باشید که غذاهای پرتر و حجیم تری مثل ماست و پودینگ، ساده تر با قاشق برداشته می شوند. غذاهای مشکل به جهت خوردن با قاشق، ممکن است در ابتدا ناامید کننده باشند.
آموزش غذا خوردن کودکان با استفاده از چنگال
چه زمانی کودک شما با چنگال غذا می خورد؟
استفاده کودکان از چنگال فقط بعد از اینکه آنها تسلط لازم در استفاده از قاشق را پیدا کردند، امکان پذیر خواهد بود. غذای مناسب برای خوردن با چنگال را وارد برنامه تان کرده و یک چنگال خوب برای تغذیه کودک تهیه کنید. بچه هایی که قادر به استفاده از چنگال در سن ۲ سالگی باشند، محدود بوده و اکثر آنها ترجیح می دهند از انگشتان خود استفاده کنند، که البته خوب است و اشکالی هم ندارد. عجله ای در استفاده کودک از چنگال نیست!
با قرار دادن یک چنگال ایمن در بشقاب یا سینی روی صندلی غذای کودک و با مواردی مثل تکه های کوچک پنیر و ناگت مرغ که برداشتنشان با چنگال آسان است، شروع کنید. رشته فرنگی و تکه های میوه، نرم و خوب هستند، اما لغزنده بوده و ممکن است از هم جدا شوند، لذا در ابتدا که ما می خواهیم سطح ناامیدی کودک را پایین آورده و به آنها فرصتی واقعی برای موفقیت بدهیم، چندان مناسب نیستند.
رعایت این مساله باعث خواهد شد که آنها بارها دوباره سعی کنند. اگر آنها با گرفتن غذا با چنگال مشکل داشته باشند، می توانید آنها را یاری دهید و زمانی که خودشان بتوانند بگیرند، به آنها کمک کمتری بدهید.
به آنها یک چنگال خوش قیافه تخصیص داده و حداقل چند بار در هفته آنها را به استفاده از آن تشویق کنید. برایشان توضیح دهید که در سنین پیش دبستان دیگر خوردن غذاها با دست چندان زیبنده نیست.
بهترین ظروف برای کودکان نوپا
قاشق
قاشق هایی که انحنا و گودی بیشتری داشته باشند، مناسب ترند، زیرا در صورتی که مقداری از غذا از درونشان بریزد، هنوز مقداری دیگر باقیست و این موضوع به خصوص در روزهای اول و زمانی که هماهنگی کودکان با قاشق خیلی زیاد نیست، جهت ناامید نشدن آنها بسیار مهم است.
چنگال
برای کودکان چنگال های کوچکتر و دارای یک دسته نرم و پهن مناسب ترند. نوک چنگال باید حتماً فلزی باشد که به راحتی بتواند در هر ماده غذایی فرو رود. در عین حال باید نوک چنگال تا حدی هم گرد باشد تا برای کودکان خطری نداشته باشد.
چگونه یک کودک نوپا را به اینکه خودش غذا بخورد تشویق کنیم؟
اگر فرزند شما در حال حاضر یک کودک نو پاست و شما هنوز کاری برای اینکه خودش غذا بخورد نکرده اید، نگران نباشید. فقط شما باید مراحل اولیه را سریعتر پشت سر بگذارید. بسیاری از والدین ضرورت تهیه یک قاشق را برای کودکشان حس نمی کنند و از آشفتگی ای که کودک ایجاد می کند، گریزان هستند. اما برای یک کودک نوپا مهم است که برنامه خود را درست دنبال کرده و به آنها با صبر و استقامت کمک بدهید.
همچنین باید اشاره کرد که گاهی اوقات کودکان نوپا می دانند که چگونه باید خود را تغذیه کنند و قادر به انجام این کار هستند، اما ممکن است به علت ریزه خواری های دیگر، اشتها نداشته و از این کار خودداری کنند. لذا برای اجتناب از این مساله باید به دقت برنامه ریزی کنید.
اگر فرزند شما تکاپوی بیش از حدی برای کسب مهارت خوردن دارد، اما گاهی امتناع می کند، اطمینان حاصل کنید که شلوغی و ریخت و پاش او را ناراحت نمی کند. اگر شما فکر می کنید که آنها ریختن غذا را دوست ندارند، نشان دهید که یک دستمال سفره برای خود دارید و یکی هم به او خواهید داد. اگر کمی غذا ریخت سریع اقدام به تمیز کردن آن نمایید.
در نهایت مهمتر از همه آنکه صرف نظر از دلیلی که آنها را در این روند دچار مشکل می کند، انسجام، صبر و تمرین و اهتمام به آنها به شکل توام، کلید پیشرفت کودکان در کسب استقلال در تغذیه شان هستند.
کودک شما تمایلی به مستقل غذا خوردن نشان می دهد؟ در این مواقع به او کمک می کنید یاد بگیرد خودش غذا بخورد یا ترجیح می دهید خودتان به او غذا بدهید و دردسر کثیف کاری هایش را تحمل نکنید؟!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا