6 مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید


6 مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که به سرعت از شر اضافه وزن‌تان خلاص شوید و آیا در نهایت به استفاده از قرص های چربی سوز روی آورده‌اید؟ ما گاهی اوقات دوست داریم سریع به نتیجه برسیم و بنابراین وسوسه می‌شویم که بدون توجه به خطرات و عوارض قرص های چربی سوز از این روش های میانبر استفاده کنیم. اگر شما از هر گونه چربی سوز مصنوعی...

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که به سرعت از شر اضافه وزن‌تان خلاص شوید و آیا در نهایت به استفاده از قرص های چربی سوز روی آورده‌اید؟ ما گاهی اوقات دوست داریم سریع به نتیجه برسیم و بنابراین وسوسه می‌شویم که بدون توجه به خطرات و عوارض قرص های چربی سوز از این روش های میانبر استفاده کنیم.

6 مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید

اگر شما از هر گونه چربی سوز مصنوعی استفاده می‌کنید تا لاغر شوید، وقت آن رسیده که این قرص ها را کنار بگذارید. این توصیه به دلیل خطرات و عوارض قرص های چربی سوز است. آیا دوست دارید در مورد عوارض قرص های چربی سوز بیش‌تر بدانید؟ پس نباید این مقاله را از دست بدهید!

قرص چربی سوز چیست؟

با سبک زندگی ناسالمی که رو به افزایش است، چاقی به یک مشکل جهانی تبدیل شده‌است. و ما با میلی که به از دست دادن وزن داریم، هر گام ممکنی را برمی‌داریم از پناه بردن به رژیم‌های سخت تا عرق کردن در سالن‌های ورزشی. یکی از اتفاقات تازه در حیطه‌ی کاهش وزن، ظهور قرص‌های چربی‌سوز است. ما همه، چیزهایی راجع به این قرص‌ها شنیده‌ایم، اما اکثرمان هنوز نسبت به این‌که آن‌ها واقعا چه هستند و چه تاثیری دارند، آگاهی نداریم.

قرص‌های چربی‌سوز چنان‌چه از نام‌شان مشهود است، ادعا می‌کنند که قادر هستند اضافه وزن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن کاهش بدهند. قرص‌های چربی‌سوز و ترموژنیک‌ها، که به خوبی شناخته‌شده هستند، عمدتا ترکیبی از گیاهان دارویی و محرک‌ها هستند که با کمی بالا بردن دمای بدن‌تان سبب می‌شوند که کالری بیش‌تری بسوزانید. آن‌ها همچنین اشتهای شما را سرکوب می‌کنند و هنگامی که روی رژیم غذایی کم کالری هستید، به شما انرژی می‌دهند.

مطلب مرتبط: ۳۵ خوراکی بی‌نظیر برای چربی سوزی سریع شکم و پهلو و کل بدن

سابقا اکثر آن‌ها به عنوان یک عنصر کلیدی، حاوی افدرین بودند، یک نسخه‌ی مصنوعی از گیاه چینیِ افدرا. اما در حال حاضر به دلیل عوارض جانبی و خواص اعتیاد‌آوری که دارند تنها در داروهای تجویزی بریتانیا موجود هستند. این قرص‌های چربی‌سوز بیش‌تر به صورت قرص در دسترس هستند و در میان کسانی که می‌خواهند سریع اضافه وزن را کاهش بدهند، بسیار محبوبیت دارند. وقتی پای کاهش سریع وزن به میان می‌آید، نتایج این قرص‌ها رضایت‌بخش بوده است. اما این سوال اغلب به ذهن خطور می‌کند که آیا این چربی‌سوزها می‌توانند مکمل‌های بی خطری باشند یا خیر.

قرص‌های چربی‌سوز چگونه تاثیر خود را می‌گذارند؟

6 مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید

همان‌طور که در بالا ذکر شد، قرص‌های چربی‌سوز برای کاهش وزن در طول یک دوره‌ی کوتاه زمانی هستند. امروزه بازار پر است از مکمل‌های بی‌شمار چربی‌سوز، که همگی چربی را به شیوه‌های مختلفی می‌سوزانند. اساسا چربی‌سوزها کار خود را به سه شیوه انجام می‌دهند:

۱. سرکوب اشتها

یکی از راه‌‌هایی که به وسیله‌ی آن قرص‌های چربی‌سوز باعث کاهش وزن می‌شوند، سرکوب اشتها است. این تاثیر با دستکاری مواد شیمیایی و هورمون‌های بدن رخ می‌دهد به طوری که مغز احساس می‌کند که سیر هستید. این مکمل‌ها به عنوان داروهای نورآدرنرژیک شناخته می‌شوند و هورمون‌های جنگ و گریز را که سیگنال‌های بدن را به مغز می رسانند، تحریک می‌کنند.

مطلب مرتبط: ۱۰ روش لاغری سریع و عجیب که واقعا تاثیرگذارند

نوع دیگری از سرکوب‌کننده‌ها وجود دارد که جذب سروتونین را دستکاری می‌کنند و سبب می‌شوند که سریع‌تر احساس سیری کنید. آن‌ها اساسا شما را از ایده‌ی خوردن به وسیله‌ی تحریک حس تندرستی منصرف می‌کنند. عوارض جانبی آن‌ها از عصبی شدن تا حمله‌ی قلبی متغیر است. علاوه بر این، در حین این‌که وزن‌تان کاهش می‌یابد، اثربخشی آن‌ها نیز کم می‌شود.

۲. مسدودکننده‌های چربی

این‌ها نوع دیگری از قرص‌های چربی‌سوز هستند که از نوعی حلزون صدف‌دار به نام کیتوسان ساخته شده‌اند. هنگامی که این ماده وارد بدن شما می‌شود، به چربی‌های موجود در غذای شما می‌چسبد، و به این ترتیب از جذب آن توسط بدن جلوگیری می‌کند. مسدودکننده‌های چربی نیز با عوارض جانبی خاصی همراه هستند. آن‌ها نه تنها از جذب چربی جلوگیری می‌کنند بلکه از دیگر ورود مواد مغذی حیاتی به بدن نیز جلوگیری می‌کنند. ثانیا، آن‌ها فقط از جذب چرب جلوگیری می‌کنند، اما چربی در بدن باقی می‌ماند و باعث درد معده، اسهال و ترشح از مقعد می‌شود.

۳. افزایش متابولیسم

سومین اصلی که برخی از قرص‌های چربی‌سوز بر اساس آن تاثیر خود را می‌گذارند، افزایش متابولیسم بدن است که، چنان‌چه همه‌ی ما می‌دانیم، منجر به کاهش وزن می‌شود. این قرص‌های چربی‌سوز به صورت مصنوعی متابولیسم بدن انسان را افزایش می‌دهند یا به آن سرعت می‌بخشند به طوری که بدن مواد مغذی را تجزیه کرده و برای انرژی استفاده می‌کند. کافئین یکی از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در این نوع از قرص‌های چربی‌سوز است. مصرف کافئین سبب می‌شود که بدن شما هورمون‌هایی را در جریان خون آزاد کند و به این ترتیب سوخت و ساز بدن شما را تسریع می‌کند. این هورمون‌ها بدن شما را قادر می‌سازند که خود را تنظیم کند و وزن را تحت کنترل دربیاورد.

6 مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید

با این حال، بالا بودن بیش از حد متابولیسم نیز عوارض خاص خود را دارد. استفاده‌ی طولانی مدت از این قرص‌ها باعث می‌شود که متابولیسم برای محافظت از خود کند شود. بنابراین، این قرص‌های چربی‌سوز برای مدت زمان طولانی اثر خود را حفظ نخواهند کرد.

مطلب مرتبط: ۸ نوشیدنی خوشمزه برای آب کردن چربی تان که تضین شده هستند

عوارض قرص های چربی سوز

خوب، به نظر می‌رسد که قرص‌های چربی‌سوز بیش‌ترین تقاضا را دارند اما آیا واقعا ارزش‌اش را دارند؟ همان‌طور که در بالا قید شد، همه‌ی انواع قرص‌های چربی‌سوز دارای عوارض جانبی هستند. اما جدای از این، برخی از عوارض جانبی رایج این قرص‌ها در ادامه‌ی این نوشتار توضیح داده شده‌است.

۱. اضطراب

اکثر قرص‌های چربی‌سوز سطح کورتیزول، یعنی هورمون استرس را افزایش می‌دهند. بنابراین، اگر شما از اضطراب رنج می‌برید، قرص‌های چربی‌سوز می‌توانند باعث بدتر شدن مشکل شما شوند. افدرین، یکی از قرص‌های چربی‌سوز، می‌تواند در صورت مصرف در دوزهای بالا اثرات جدی روی شما داشته باشد. عوارض جانبی آن اضطراب، بی‌خوابی، دلتنگی، سرگیجه و استفراغ را شامل می‌شود.

۲. بی‌خوابی

قرص‌های چربی سوز مانند افدرین و کافئین موجب افزایش ضربان قلب و متابولیسم می‌شوند و همین به شیوه‌ی منفی روی الگوی خواب شما تاثیر می‌گذراد. بی‌خوابی بر سیستم ایمنی بدن شما تاثیر منفی خواهد گذاشت، و در نتیجه باعث خستگی بیش از حد شده و سبب می‌شود که شما مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا باشید.

۳. فشار خون بالا

قرص‌های چربی‌سوز غالبا بدن شما را گرم می‌کنند، و به این ترتیب سوخت و ساز بدن شما را تسریع می‌بخشند. با این حال، تحقیقات ثابت کرده‌اند که استفاده از چربی‌سوز معروف یعنی افدرین باعث بروز عوارض جانبی مانند بالا رفتن فشار خون و افزایش ضربان قلب می‌شود. این امر ریسک کاهش گردش خون را افزایش می‌دهد.

6 مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید

۴. وضعیت روحی بدتر

تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه واندربیلت نشان داد که استفاده‌ی بیش از حد از قرص‌های چربی‌سوز روی حالات روحی و عاطفی تاثیر می‌گذارد و سبب بروز مشکلاتی مانند اضطراب، نگرانی، تغییرات خلقی و رفتارهای پرخاشگرانه می‌شود. در موارد شدید، این مشکلات حتی ممکن است تا جایی پیش بروند که فرد به خود آسیب بزند.

مطالب مرتبط: چربی شکم را یک شبه آب کنید

۵. کم‌آبی یا دهیدراته شدن

قرص‌های چربی‌سوز همچنین خطر کم‌آب شدن بدن را افزایش می‌دهند، به ویژه در آب و هوای گرم یا در حین انجام تمرینات ورزشی. در اغلب موارد، کافئین و افدرین در حالی که سرعت کاهش وزن را افزایش می‌دهند، سبب دهیدراته شدن بدن می‌شوند. از دست دادن آب بدن به سردرد منجر می‌شود و در موارد شدید، باعث می‌شود در طول تمرینات به شدت زمین بخورید.

۶. مرگ

مرگ یکی از عوارض قرص های چربی سوز است که ممکن است در موارد خیلی بد رخ بدهد. این قرص‌های چربی‌سوز با خطرات زیادی برای سلامتی همراه هستند زیرا توسط اداره‌ی غذا و داروی ایالات متحده (FDA) تایید نشده‌اند. جدای از این، پس از آن‌که احتمال نقش داشتن افدرین در مرگ یک ورزشکار برجسته اعلام شد، FDA استفاده از آن را ممنوع کرد. بنابراین قبل از خرید این قرص چربی‌سوز، مهم است که ریسک‌های مرتبط با آن‌ها را بدانید.

چربی سوزهای طبیعی

عوارض قرص های چربی سوز که در بالا قید شد، در واقع، علامت سوالی را در رابطه با سطح ایمنی آن‌ها مطرح می‌کند. این‌که آیا توصیه می‌شود به دلیل کاهش وزن سلامتی خود را به خطر بیندازد. خوب، احتمالا خوشحال خواهید شد اگر بدانید که جایگزین‌های سالمی برای قرص‌های چربی‌سوز وجود دارد. برخی از مواد غذایی خاص به عنوان چربی‌سوزهای طبیعی عمل می‌کنند. اگر تمایل دارید که با روش‌های سالم وزن‌تان را کاهش دهید می‌توانید غذاهایی را که در این نوشتار قید می‌شوند، در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

۱. چای سبز

6 مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید

چای سبز، بدون شک یکی از بهترین چربی‌سوزهای طبیعی است که واقعا می‌تواند سوخت و ساز شما را تسریع ببخشد. این نوشیدنی با داشتن میزان فراوانی از آنتی‌اکسیدان‌ها، برای سلامت شما به چندین صورت فایده دارد از جلوگیری از بیماری‌های قلبی گرفته تا کاهش خطر ابتلا به آلزایمر. تمام کاری که باید انجام دهید این است که چای معمولی خود را به چای سبز تغییر دهید.

مطالب مرتبط: سریع وزن کم کردن با فشار این ۴ نقطه از بدن

۲. گریپ‌فروت

تحقیقات انجام شده ثابت کرده‌است که خوردن حتی نصف گریپ‌فروت قبل از هر وعده غذا می‌تواند به کاهش وزن به میزان نیم کیلو در هفته کمک کند. چنین تاثیری به دلیل ترکیب کلیدی موجود در این میوه است که به تنظیم انسولین، هورمون ذخیره‌سازی چربی کمک می‌کند و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود. بهترین روش برای استفاده از گریپ‌فروت، خوردن آن به صورت پوست‌کنده و خرد شده است. شما همچنین می‌توانید قطعات گریپ‌فروت را به سالاد‌تان اضافه کنید.

۳. گلابی

این میوه‌های خوشمزه که دست کم گرفته می‌شوند سرشار هستند از فیبر به این ترتیب که خوردن یک وعده از آن‌ تقریبا ۱۵٪ از نیاز روزانه‌ی شما را به فیبر تامین می‌کنند. همان‌طور که همه‌ی ما می‌دانیم، فیبر مانع از زیاده‌روی در خوردن می‌شود. برای به دست آوردن بیش‌ترین فیبر موجود در گلابی، توصیه می‌شود که این میوه را با پوست‌اش مصرف کنید یا آن را به سالاد میوه‌تان اضافه کنید.

۴. بادام

6 مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید

شاید این یکی برای‌تان شگفت‌آور باشد، اما مطابق با تحقیق انجام‌شده توسط مجله‌ی بین‌المللی چاقی خوردن یک مشت بادام به طور روزانه واقعا می‌تواند کمک‌تان کند چربی‌ها را به سرعت بسوزانید. شرکت‌کنندگانی که روزانه به مدت شش ماه مقدار اندکی بادام خوردند، در حدود ۱۸ درصد از چربی بدن خود را از دست دادند. یک مشت بادام می‌تواند یک میان‌وعده‌ی مناسب باشد. شما همچنین می‌توانید بادام خردشده را به سالاد و فرنی‌تان اضافه کنید اما از خوردن بادام شور پرهیز کنید.

مطلب مرتبط: رژیم لاغری سریع دو هفته ای با تخم مرغ

۵. لوبیا سفید

لوبیای سفید به عنوان یک چربی‌سوز قدرتمند عمل می‌کند زیرا سرشار از نشاسته‌ی مقاوم هستند. تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه کلرادو نشان می‌دهند که خوردن غذاهای غنی از نشاسته‌ی مقاوم مانند لوبیا سفید باعث می‌شود که شما روزانه به میزان ۲۵ درصد بیش‌تر چربی بسوزانید. اگر می‌خواهید سریع‌تر وزن‌تان را کاهش بدهید، لوبیا سفید را به میزان بیش‌تری در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید.

۶. شکلات

بله، درست خواندید! شکلات تلخ که دارای آنتی‌اکسیدان فراوانی است، می‌تواند مانع از ایجاد سلول‌های چربی در بدن شود. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که مقدار مناسبی از شکلات تلخ را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید.

6 مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید

با توجه به این واقعیت که عوارض قرص های چربی سوز بسیار زیاد است گزینه‌ی بهتر این است که غذاهای چربی‌سوز طبیعی را در رژیم غذایی‌تان بگنجانید. به غیر از داشتن یک رژیم غذایی متعادل، توصیه می‌شود که به طور منظم ورزش کنید تا همواره وزن مناسبی داشته باشید.

آیا تا به حال عوارض قرص های چربی سوز را تجربه کرده‌اید؟ همیشه بهتر است به جای استفاده از داروهای مصنوعی به سراغ روش‌های درمانی طبیعی بروید. شما کدام قرص چربی‌سوز را مصرف می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات‌تان را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید!

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: stylecraze

۶ مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید

۶ مهمترین خطرات و عوارض قرص های چربی سوز که باید بدانید
به این نوشته رای دهید.

خواص انگور: ۳۹ فایده انگور برای سلامتی، پوست و مو
۱۵ فایده فلفل دلمه ای قرمز برای پوست، مو و سلامتی
خواص فلفل دلمه: ۲۰ فایده فلفل دلمه برای سلامتی، پوست و مو
۲۲ درمان خانگی برای از بین بردن بوی بد بدن که بسیار موثر هستند
۵۰ جدیدترین و برترین مدل مو دخترانه و زنانه
رفع بوی زیر بغل: ۱۸ درمان خانگی برای از بین بردن بوی بد زیر بغل
۶۷ دختر شایسته جهان از سال ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۷
فندق افسونگر چیست: ۲۴ شگفت انگیزترین خواص فندق افسونگر
۴۰ شگفت‌انگیزترین خواص روغن بادام تلخ و شیرین که حتما باید بدانید
درمان تنبلی و لتارژی: ۱۵ بهترین روش غلبه بر تنبلی که باید بدانید
۱۷ مهمترین خواص عرق بهار نارنج برای پوست، مو و سلامتی
مضرات زیره: ۹ جدی ترین عوارض زیره برای سلامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


حمله خونین به 2 دختر 6 و 11 ساله در شمال شرق فرانسه