تفاوت تامپون با نوار بهداشتی | تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟


تفاوت تامپون با نوار بهداشتی | تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

تفاوت تامپون با نوار بهداشتی  : تامپون چیست ؟ نحوه استفاده تامپون چگونه است ؟ تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی ؟ در اینجا با مقاله ای درباره سلامت بانوان ، مقایسه تامپون و نوار بهداشتی و نحوه استفاده از تامپون در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.     تامپون استخر , تفاوت … نوشته تفاوت تامپون با نوار بهداشتی | تامپون بهتر است یا نوار...

سلامت بانوان ، مقایسه تامپون و نوار بهداشتی و نحوه استفاده از تامپون در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

تفاوت تامپون با نوار بهداشتی | تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

تامپون استخر , تفاوت تامپون با نوار بهداشتی

تامپون چه فرقی با نوار بهداشتی دارد؟

یکی از ابزارهای زنانه که در هنگام عادت ماهیانه به کار می آید تامپون است. تامپون در اصل کار نوار بهداشتی را انجام می دهد با این تفاوت که تامپون خون را در داخل واژن مهار می کند اجازه نمی دهد خون بیرون بیاید. بیشتر تامپون ها برای جذب بهتر خون عادت ماهیانه از جنس پنبه ساخته می شوند و در داخل مهبل فرو داده می شود تا از خونریزی جلوگیری کند. به گزارش سایت سماتک تامپون ها لوله های ساخته شده از الیاف پنبه ای هستند که در دوران قاعدگی داخل واژن گذاشته می شوند و خون و ترشحات قاعدگی را جذب می کنند.

تامپون وسیله ایست با کاربردی همانند نوار بهداشتی که در در ایام عادت ماهانه توسط خانم ها استفاده می شود. تامپون بر خلاف نوار بهداشتی که بیرون از فرج قرار می گیرد، در داخل مهبل فرو می رود و با جذب خون مانع بیرون آمدن آن از بدن می شود. جنس آن معمولاً از پنبه است و با استفاده از یک فروکننده (به انگلیسی:Applicator) در داخل مهبل قرار داده می شود. در انتهای آن نخی وجود دارد که برای بیرون کشیدن آن استفاده می شود. تامپون انگشتی گونه ای تامپون است که بدون فروکننده فروخته می شود و با دست در محل خود قرار می گیرد.

تاریخچه به وجود آمدن تامپون

تامپون با فروکننده و نخ انتهای آن در سال ۱۹۲۹ اختراع و در سال ۱۹۳۱ توسط دکتر ارل هاس (به انگلیسی:Earle Haas)ثبت شد. تامپون هایی بر اساس طرح دکتر ارل هاس ساخته شدند در سال ۱۹۳۶ مورد استفاده قرار گرفتند.

تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

در موقعیت های عمومی استفاده از نوار بهداشتی بهتر و آسان تر از استفاده از تامپون است. بهتر است تنها در موارد خاص مثل ورزش کردن یا مهمانی رفتن از تامپون استفاده کنید. مثلا در صورتی که لباس مجلسی شما تنگ و چسبان است بهتر است از تامپون به جای نوار بهداشتی استفاده کنید.

تامپون ها با درجات جذب خون متفاوتی ارایه می شوند :

ضعیف :۶ گرم یا کمتر

معمولی :۶ تا ۹ گرم

خوب :۹ تا ۱۲ گرم

خیلی خوب :۱۲ تا ۱۵ گرم

عالی :۱۵ تا ۱۸ گرم

گفته می شود تامپون ها با نشانگان حمله سمی (به انگلیسی:toxic shock syndrome – TSS) مرتبط است که به ندرت با عفونت های باکتریایی اتفاق می افتد.

عوامل افزایش خطر حمله سمی :

استفاده مداوم یا طولانی از تامپون ها (به ویژه انواع فوق جاذب) در دوره های قاعدگی، عفونت های استافیلوکوکی.

پیشگیری از حمله

تامپون ها را مرتب عوض کنید و در شب نوارهای بهداشتی را جایگزین آنها کنید.

از تامپون های فوق جاذب استفاده نکنید، از انواع نخی استفاده کنید.

اگر شما دچار عفونت پوستی به ویژه نزدیک آلت تناسلی هستید، از تامپون استفاده نکنید.

قبل از گذاشتن تامپون، دست ها را به دقت بشویید. استافیلوکوک ها معمولاً در دست وجود دارند.

برای زخم های عفونی فوراً از پزشک کمک بخواهید.

عواقب مورد انتظار:

بیشتر بیماران با تشخیص زودهنگام و درمان فوری در بیمارستان بهبود می یابند ولی برخی موارد کشنده هستند. کف دست و پا غالباً در حین بهبودی پوسته می دهد.

عوارض احتمالی حمله:

شوک شدید، نارسایی کلیه، نارسایی احتقانی قلب،، زجر تنفسی، ریختن مو و ناخن ها، عود شوک سمی، در موارد شدید، مرگ ومیر ممکن است ۱۵٪ باشد.

راه های تشخیص حمله :

آزمون های تشخیصی می توانند شامل بررسی های آزمایشگاهی خون و کشت مخاطات باشد. بستری فوری در بیمارستان برای دریافت مایعات داخل وریدی تا آنتی بیوتیک ها تجویز شوند و کاهش مایعات و الکترولیت ها و کم آبی تصحیح شود و نیز مشکلات کلیوی یا قلبی حل شوند و در صورت نیاز حمایت تنفسی مکانیکی به عمل آید. تامپون ها، دیافراگم ها یا سایر اجسام خارجی فوراً برداشته می شوند.

آیا استفاده از تامپون باعث پاره شدن پرده بکارت می شود؟

در سایت ها و مطالب خارجی گفته شده که استفاده از تامپون باعث پارگی پرده ی بکارت نمی شود. برخی از پرده های بکارت سوراخ بزرگی دارند که به راحتی باعث عبور تامپون می شوند اما سوراخ برخی نیز کوچک است. به هر حال احتیاط می گوید که چنانچه در جامعه ای مثل ایران زندگی می کنید که پرده ی بکارت اهمیت اخلاقی و حقوقی دارد، بهتر است قبل از ازدواج از تامپون استفاده نکنید. اما چنانچه اصرار به استفاده از تامپون را دارید به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید تا با بررسی سوراخ پرده ی بکارت به شما بگوید که آیا می توانید از تامپون استفاده کنید یا خیر.

چه نوع تامپون هایی را خریداری کنیم؟

تامپون ها نیز مانند نوارهای بهداشتی قدرت جذب های متفاوتی دارند. نوعی که قدرت جذب بالاتری دارد ترشحات بیشتری را جذب می کند و قطر بیشتری دارد و به همین دلیل گذاشتن آن در واژن ممکن است سخت تر باشد. نوع سبک قدرت جذب کمتری دارد اما استفاده از آن راحت تر است. شما می توانید در روزهای اول و دوم قاعدگی ار تامپون ضخیم و در روزهای سوم تا پنجم از تامپون باریک استفاده کنید. چنانچه استفاده از تامپون باریک برای شما غیر ممکن یا ناراحت کننده است در تمام روزها می توانید از تامپون باریک استفاده کنید فقط در روزهای اول و دوم باید آن را زود به زود تعویض کنید چون قدرت جدب کمتری دارد.

تفاوت تامپون با نوار بهداشتی | تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

بهترین مارک تامپون

چگونه باید تامپون را در واژن بگذاریم؟

تامپون ها معمولا دارای بخشی به نام اپلیکاتور هستند که باعث می شوند تامپون راحت در واژن قرار بگیرد. برای این کار باید قبل از هر چیز دستان خود را با آب و صابون به خوبی بشویید. سپس روی توالت فرنگی بنشینید و پاهای خود را کمی باز کنید تا وازن باز شود. قبل از هر چیز باید سوراخ وازن خودتان را پیدا کنید. بهترین راه این است که انگشتتان را ار بالای مقعد به سمت آلت تناسلی بکشید.

اولین سوراخی که با آن برخورد کردید سوراخ واژن تان است. سوراخ ادرار ی کمی بالاتر از سوراخ واژن قرار دارد و بالاتر از سوراخ خروج ادرار نیز کلیتوریس قرار دارد. چنانچه نمی توانید محل درست واژن را پیدا کنید، در صورتی که قاعده هستید،یک آینه را جلوی آلت تناسلی تان بگیرید و خوب آن را بررسی کنید. قسمتی که کمی به خون آغشته شده یا دارای ترشحات است، واژن شماست. تامپون را باید در همین قسمت فرو کنید.

حالا باید ریلکس باشد و نفس عمیق بکشید و در حالی که انگشت سبابه ی خود را ته تامپون قرار داده اید نوک آن را روی سوراخ واژن بگذارید و به سمت جلو هل دهید. وقتی تامپون به اندازه ی کافی وارد شد اپلیکاتور را بردارید. نخ تامپون باید از واژن بیرون بماند تا بعد بتوانید آن را راحت بیرون بکشید.

اگر تامپونی قبل از استفاده روی زمین افتاد آن را دور ببانداید. زیرا تامپون گاه تا ۸ ساعت در بدن می ماند و در صورت آلوده بودن ممکن است شما را دچار عفونت های شدید دستگاه تناسلی کند. پس از حداکثر ۸ ساعت تامپون را بیرون بیاورید و در صورتی که خواب شما بیشتر از ۸ ساعت طول می کشد بهتر است به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید.پس از ۸ ساعت نخ تامپون را بکشید تا از بدن شما خارج شود.

هنگامی که تامپون را در بدن خود جای داده اید نباید آن را حس کنید یا آنکه احساس درد کنید. اگر چنین باشد یعنی یک قسمت کار را اشتباه انجام داده اید. تامپون را خارج کرده و با یک تامپون جدید امتحان نمایید.

بهتر از بلافاصله پس از بیرون آوردن تامپون شروع به برقراری رابطه ی جنسی نکنید زیرا تامپون باعث خشکی واژن می شود.

نکاتی مهم درباره استفاده از تامپون

زنان با خون‌ریزی ماهانه و درد آن همیشه در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و در این سال‌ها راه‌هایی برای رویارویی با این مسئله پیدا شده است. مصریان باستان از برگ پاپیروس استفاده می‌کردند. آسیایی‌ها از برگ‌های نرم و نازک برای مقابله با خون‌ریزی سود می‌جستند. امروزه خیلی از زنان از تامپون استفاده می کنند؛ تامپون وسیله ای است مانند نوار بهداشتی که زنان در دوران عادت ماهیانه از آن استفاده می کنند. متاسفانه بیشتر خانم ها مشکلات و نکات استفاده از تامپون را نمی دانند.

مواردی که دربارهٔ استفاده از تامپون باید بدانید:

۱- شما باید مرتب آن‌ها را تعویض کنید تا دچار سندرم شوک سمی نشوید

باکتری همیشه در واژن موجود است و وجود آن قابل پیش‌بینی است. هرچند وقتی که شما از تامپون یا یک شیء خارجی دیگر استفاده می‌کنید باکتری به نام استافیلوکوک می‌تواند رشد بیشتری کند و مواد سمی ایجاد نماید. این مواد سمی گاهی اوقات می‌توانند وارد جریان خون شده و سبب سندرم شوک سمی شوند. با وجود این‌که ما اطلاعات زیادی درباره این بیماری نداریم ولی می‌دانیم که اگر مدت زمان بیشتری تامپون داخل واژن بماند ریسک عفونت بالاتر می‌رود. بناراین هرچند سندرم شوک سمی بسیار نادر است، مطمئن باشید که تامپون را پس از هر چند ساعت عوض کنید.

اطلاعات خود را بیشتر نمایید و آگاهی خود را درباره عوامل خطرپذیر سندرم شوک عصبی بالا ببرید.

۲- هیچ وقت زمانی که پریود نیستید از تامپون استفاده نکنید

آیا نگران عفونت هستید؟ یا این روشی است که شما با آن راحت‌ترید؟ یا رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌اید؟ شاید شما در این موارد بخواهید از تامپون استفاده کنید. اگرچه شواهد علمی کافی برای این موارد وجود ندارد بیشتر پزشکان توصیه می‌کنند که در زمان‌های غیر از پریود از تامپون استفاده نکنید.

اول: ممکن است شما فراموش کنید که از تامپون استفاده کرده‌اید که در این صورت؛ نه تنها بافت واژن را ضخیم می‌کند بلکه باعث بیماری هم می‌شود.

دوم: تامپون در صورت وجود سوزش،عفونت یا ترشح حتما باید تعویض شود. استفاده از تامپون در زمان‌های غیر از خون‌ریزی، پریود بعدی را دردناک خواهد کرد. خروج تامپون خشک از واژن مشکل تر است.

۳- به‌جای تامپون جایگزین‌های دیگری نیز دارید

البته! پد هم وجود دارد. اما در سال های کنونی تأکید خاصی بر روی ایجاد جایگزین‌های دیگر وجود دارد مانند اسفنج دریایی یا کاپ خون‌ریزی یا لباس زیرهایی که خون را به خودشان جذب می‌کنند. این اقلام در رنگ‌ها، سایزها و مدل‌های مختلفی وجود داشته و حساسیت‌های متفاوتی را ایجاد می‌کنند. اگرچه در زمان حاضر زنان نسبت به گذشته از حق انتخاب بیشتری برخوردار بوده ولی تحقیقات کافی در این زمینه صورت نگرفته است. تا به‌حال کاپ‌های خون‌ریزی ایمن و موثر نشان داده شده و زنان جوان از آن بیشتر استفاده می‌کنند. اسفنج‌های دریایی (که به آن اسفنج‌های خون‌ریزی هم گفته می‌شود) وارد واژن شده به‌همین دلیل خطرپذیری سندرم شوک سمی را بالا می‌برند (این خطر با تعویض یا شستن هر ۳ ساعت اسفنج ها کمتر می‌شود). لباس زیرهایی که قابلیت جذب دارند به تازگی وارد بازار شده و هنوز آزمایشی بر روی آن‌ها صورت نگرفته است.

تفاوت تامپون با نوار بهداشتی | تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

عوارض استفاده از تامپون

تفاوت تامپون با نوار بهداشتی | تامپون بهتر است یا نوار بهداشتی؟

منبع : ویکی پدیا / پارسه گرد / نمناک

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403