گفتگوی ویژه خبری؛ شیخ عطار: اروپایی‌ها باید به ما تضمین‌های روشن و در زمان مشخص بدهند


­سفیر اسبق ایران در آلمان گفت:: اروپایی‌ها برای تضمین دادن به ایران برای اجرای برجام نیازمند ساختار جدید نیستند و باید به کشورمان تضمین‌های روشن بدهند که زمان اجرای آن هم مشخص باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، علیرضا شیخ عطار در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در مذاکرات هیئت ایرانی با اروپایی‌ها باید به طور واضح مشخص شود که در صورتی که اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نکنند چه اتفاقی خواهد افتاد.
وی گفت:اروپایی‌ها برجام را برای خود یک موفقیت بزرگ می‌دانستند اگر چه پس از برجام آن‌ها آنچنان که باید به تعهداتشان عمل نکردند، زیرا در خود متن برجام هم نقاط ابهامی وجود داشت.
سفیر اسبق ایران در آلمان افزود: در بخش اقتصادی برجام کلی گویی شده است و بر این اساس اروپایی‌ها به تعهداتشان عمل نمی‌کردند.
شیخ عطار با بیان اینکه جدا کردن اروپا از آمریکا اشتباه است گفت: اروپا در مجموعه غرب است و ارزش‌های حاکم در آمریکا در کشور‌های اروپایی هم وجود دارد.
وی افزود : اروپایی‌ها به علت تعاملات چند صد ساله و موقعیت جغرافیایی معتقدند ایران را بهتر از آمریکا می‌شناسند و آن‌ها هستند که دغدغه منطقه را دارند.
سفیر اسبق ایران در آلمان گفت: اتفاقات جدیدی میان مردم و دولتمردان اروپایی در حال وقوع است و آن‌ها می‌خواهند در روابطشان با کشور‌های دیگر به ویژه آمریکا تجدید نظر کنند.
شیخ عطار با بیان اینکه اروپایی‌ها به شدت از رفتار و تصمیم ترامپ در خصوص برجام احساس تحقیر کردند افزود: منابع اطلاعاتی ترامپ تروریست‌های منافقین و سعودی‌ها هستند.
وی تصریح کرد: تیم مذاکره کننده کشورمان باید از آنچه گذشت عبرت بگیرد، زیرا از همان ابتدا مشخص بود که برجام از طرف مقابل قابل تفسیر است.
سفیر اسبق ایران در آلمان افزود: باید به اروپایی‌ها القا کردن که منافعشان به گونه دیگری تامین می‌شود و بر این اساس از آن‌ها تضمین‌های روشن گرفت.
شیخ عطار با بیان اینکه ما در دوره گذار هستیم و آرایش قدرت در جهان در حال تغییر است گفت:: اروپایی‌ها باید بفهمند ما توان استفاده از راه‌های مختلف از جمله اقتصاد مقاومتی را داریم.
وی افزود: در مذاکرات پیشرو با اروپایی‌ها باید مسائل پولی، مالی و تحریم نفت با استفاده از کارشناسان اقتصادی به طور صریح مطرح شود.
سفیر اسبق ایران در آلمان گفت:: به هیچ وجه درست نیست که بگوییم اروپایی‌ها بر روی شرکت‌های خصوصی شان نمی‌توانند اعمال نفوذ کنند در حالی که می‌توانند با تصویب قوانین از آن‌ها حمایت کنند.
شیخ عطار افزود: صرف نظر از شرکت‌های بزرگ اروپایی‌ها ۲۰۰ هزار شرکت کوچک و متوسط در اروپا فعال است که می‌توان از ظرفیت آن‌ها استفاده کرد.
سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا هم در این برنامه گفت: خروج سخت ترامپ از برجام در واقع ماشین دیپلماسی اروپایی‌ها را از کار انداخت.
ابوالفضل زهره وند افزود: شرایط کنونی اروپایی‌ها به هیچ وجه مطلوب نیست که البته می‌تواند این مسئله برای ایران یک فرصت باشد.
وی گفت:اروپا برجام را برای خود اعتبار دیپلماتیک و کلید امنیت در اروپا و منطقه می‌داند.
سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا افزود: با اینکه اروپا و آمریکا هر دو ایران را تهدید می‌دانند، اما در نحوه برخورد با جهوری اسلامی ایران اختلاف نظر دارند.
زهره وند مسئله پناه جویان، تروریست، رکود اقتصادی و بیکاری را از جمله چالش‌های مهم پیشروی اروپا دانست و گفت: با توجه به این شرایط اروپا نیاز به یک آلترناتیو دارد که بهترین آن ایران است.
وی افزود: رشد جریانات افراطی و ملی گرا برای کشور‌های اروپایی یک هشدار است و پروژه اروپا را با خطر جدی مواجه کرده است.
سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا گفت: اروپایی‌ها می‌توانند در شورای اروپا قوانینی تصویب کنند که به موجب آن قوانین آمریکا بر روی آن‌ها اعمال نشود.
زهره وند افزود: اروپایی‌ها می‌توانند برای مبادلاتشان با ایران بستر پولی و مالی مبتنی بر یورو طراحی کنند و شورای اروپا از آن حمایت کنند.
وی گفت: شورای اروپا می‌تواند رسما اعلام کند تمام تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را لغو می‌کند و در این صورت است که می‌توان گفت: اروپایی‌ها تضمین لازم برای اجرای برجام داده اند .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...