حل مسایل کشور نیازمند گفت و گو و تفاهم مشترک است


حل مسایل کشور نیازمند گفت و گو و تفاهم مشترک است

کرج-ایرنا- معاون اول رییس جمهوری گفت: امروز حل مسایل و چالش های کشور نیازمند گفت وگو است و باید افق های جدید را باز کرده و برای حل مسایل به گفت و گو بپردازیم.

به گزارش ایرنا، اسحاق جهانگیری روز سه شنبه در یازهمین کنفرانس دو سالانه اقتصاد کشاورزی ایران در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه تهران در کرج، با بیان اینکه 3 نهاد می توانند پیشرفت کشور را تصویر کنند، اظهار داشت: دانشگاه به عنوان مغز متفکر مسئولیت اصلی تولید علم، فناوری و تربیت مدیران کشور و متخصصان را بر عهده دارد و نهادی است که یک پای ثابت مهم در همه کشورها و ایران محسوب می شود. باید به این موضع به خصوص در طرح های توسعه ای کشور توجه ویژه ای شود.
وی اضافه کرد: نهادهای علمی و تخصصی به عنوان پایه دوم با این هدف که با همفکری با هم برای پشرفت کشور فعالیت کنند، نهادهای مدنی به واقع پای ثابت توسعه در کشور هستند.
جهانگیری گفت: پایه سوم نهادهای اجرایی و دولت هستند که در همه کشورها دولت ها نقش جدی در توسعه کشور دارند. گاهی ممکن است اینگونه گفته شود که دولت همه کاره است و با نقش پررنگ دولت در اقتصاد و سیاستگذاری این تفکر شکل می گیرد و به همین دلیل این کشورها از قافله توسعه عقب افتاده اند.
وی ادامه داد: این 3 پایه اصلی هستند که باید به مسایل بنیادین و اصلی کشور و چالش های پیش روی کشور بپردازند، گفت وگو مهم ترین راه پرداختن است و پیام برگزاری چنین کنفرانس هایی به جامعه باید این باشد که این 3 نهاد تخصصی با هم برای حل مسایل کشور فعالیت می کنند و نتیجه گفت وگو به گوش جامعه برسد.
معاون اول رییس جمهوری افزود: امروز کشور بیش از هر زمان دیگر برای حل مسایل اصلی کشور نیاز به گفت وگو دارد، باید افق های جدید باز کرد، برای مسایل روزمره ای که امروز پیش روی کشور است باید به گفت وگو بپردازیم. تشکیل هم اندیشی های علمی و تخصصی از جمله ضروریات حیاتی کشور هستند.
جهانگیری گفت: ما باید با هم فکر کنیم و با هم به راه حل های نو برای حل مسایل کشور برسیم، با هم به یک تصمیم واحد برسیم، چرا که دیگر مسایل تک بعدی نیستند، برجسته ترین مسایل اصلی کشور مسایل سیاسی است اینکه فهم درستی از مسایل پیچیده کشور پیدا و برای حل آنها به طور مشترک فکر و به راه حل مشترک برسیم، در این مسیر ابعاد سیاسی بیش از همیشه خودش را نشان می دهد.
وی ادامه داد: باید بر روی اولویت های کشور، اتفاق نظر داشته باشیم و فهرستی از مسایل پیش روی کشور به طور جدی تهیه کرده و به آنها بپردازیم، به عنوان مثال در مسایل اقتصادی فهرست بلندبالایی از چالش های جدی از جمله معیشت مردم، فقر جمعی از جمعیت کشور، بیکاری پیش روی ما قرار دارد.
معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: در مسایل اجتماعی مانند محیط زیست که امروز در بخش های مختلف به یک مساله جدی برای کشور تدبیل شده در کلانشهر و در جنوب و جنوب غرب با ریزگردها و در شرق کشور، آب ،آسیب های اجتمعی تهدیدهای جدید منطقه ای و بین المللی این فهرست از چالش ها روبرو است که باید با یک خرد جمعی به آن بپردازیم و به یک راه حل مشترک برسیم.
جهانگیری گفت: تمامی چالش ها راه حل های فنی و تخصصی دارد، اما بدون تفاهم همه جانبه در تمامی قوا و ارگان ها نمی توان با این چالش ها مقابله کرد.
این خبر در حال تکمیل است.
1535/6156/7414

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دولت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما