علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست


علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟  درد هنگام رابطه جنسی برای دختر خانم های جوان امری رایج است، این درد می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که برای هرکدام درمان خاصی وجوددارد. خونریزی واژن بعد از نزدیکی با زن ممکن است به 7 دلیل متفاوت روی دهد و تعداد زیادی از خانم ها ممکن است علت خونریزی واژن بعد از نزدیکی را ندانند در صورتی که به دنبال...

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟

درد هنگام رابطه جنسی برای دختر خانم های جوان امری رایج است، این درد می تواند دلایل بسیاری داشته باشد که برای هرکدام درمان خاصی وجوددارد. خونریزی واژن بعد از نزدیکی با زن ممکن است به 7 دلیل متفاوت روی دهد و تعداد زیادی از خانم ها ممکن است علت خونریزی واژن بعد از نزدیکی را ندانند در صورتی که به دنبال راه درمان خونریزی واژن بعد از نزدیکی هستید

در ادامه علت خونریزی واژن بعد از نزدیکی زنان را بیان خواهیم کرد. در حالیکه علل بالفعل جدی برای خونریزی واژینال وجوددارد، با این حال بسیاری عوامل جزئی‌تر نیز وجوددارد که می تواند علت خونریزی واژن بعد از نزدیکی یا بین دوره‌های ماهانه شود. نکته مهم این است که درمان برای هر شخص به یافته‌ها و دلیل اصلی خونریزی بستگی دارد؛ بنابر این یکی از مهمترین اقدامات کلیدی برای رفع مشکل و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های حادتر،

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

جدی بودن در امر درمان و ایجاد حس خاطرجمعی است. پس در درجه اول باید به این نکته توجه کرد که از هر نوع خونریزی غیر منتظره در هر جایی ازبدن و هم چنین واژن نباید به سادگی عبور کرد و از درمان چشم پوشی نمود.همچنین باید به خاطر سپرد که اگر سلامت جنسی برایتان مهم است ودر رابطه با سلامت جنسی خود دچار نگرانی شده‌اید،

دکتر شما باید نخستین فردی باشد که از مشکل آگاه میشود. به یاد داشته باشید از آنجا که دلایل مختلفی برای خونریزی واژن بعد از نزدیکی و یا بین عادات ماهیانه وجوددارد و هرکدام نیازمند درمان‌های متفاوتی می‌باشند، از به کارگیری هر گونه درمان خانگی و یا بر اساس تجربه و پیشنهاد دوستان و آشنایان اکیدا بپرهیزید ودر نخستین فرصت به دکتر متخصص خود مراجعه کنید.

خونریزی واژن بعد از نزدیکی ناخوشایند است، اما دلایل متعددی برای این موضوع وجوددارد. نخستین نکته مهم این است که نباید خونریزی واژینال بعد از نزدیکی را نادیده گرفت. همان گونه که خونریزی غیر منتظره از هر بخش ازبدن هرگز نباید نادیده گرفته شود، خونریزی واژینال نیز دراین مورد استثنا نیست.

چه میزان خونریزی مشاهده شده در حد لکه‌ای روی لباس زیر شما باشد و یا جریان غیر منتظره‌ای که نیاز به نوعی حفاظت بهداشتی دارد. با توجه به این موضوعات، در ادامه به 7 علت خونریزی واژن بعد از نزدیکی اشاره خواهیم کرد.

خونریزی واژن بعد از نزدیکی به دلیل آندومتریوز

آندومتریوز هم میتواند مسبب خونریزی واژینال شود. عده ای از زنان مبتلا به آندومتریوز خون ریزی‌های نامنظم یا لکه بینی را گزارش میکنند، اما این طبق معمول ویژگی غالب آندومتریوز نیست و مهم است که قبل از مرتبط دانستن خون ریزی‌های غیر منتظره واژینال با این بیماری، دیگر علل شایع خونریزی واژن بعد از نزدیکی را بررسی کرد. توصیه می شود دراین موارد با دکتر متخصص مشورت کنید و از ایشان بخواهید تا آزمایشات لازم را انجام دهند تا ببینند چه چیزی سبب خونریزی میشود.

یائسگی علت اصلی خونریزی واژن بعد از نزدیکی

سن هم می تواند عامل خونریزی واژینال یا خونریزی واژن بعد از نزدیکی باشد. با افزایش سن و به خصوص بعد از یائسگی، پوست واژن بتدریج رطوبت و قابلیت ارتجاعی خودرا از دست داده و هم چنین نازک‌تر میگردد که کلیه این عوامل میتواند علت خونریزی واژن بعد از نزدیکی باشد. بنابر این اگر نزدیک دوران یائسگی هستید، خونریزی میتواند بعلت این امر باشد. اما با این حال بهتر است که یک بررسی سریع برای رد هر گونه علت جدی تر داشته باشیم.

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

خونریزی واژن بعد از نزدیکی به دلیل پوست حساس

حساس بودن پوست بدن و یا وجود هر گونه پولیپ پوستی نیز ممکن است دلیل خونریزی واژن بعد از نزدیکی باشد؛ زیرا این وضعیت میتواند در اثر تماس‌های پوستی حین رابطه نازک‌تر شده و موجب خونریزی گردد. با مراجعه به متخصص زنان می توانید در رابطه باوجود و یا عدم وجود پولیپ‌های پوستی در رحم مطلع شوید. گاهی اوقات یک پولیپ کوچک بر روی گردن رحم میتواند پس از رابطه جنسی خونریزی کند.

خونریزی واژن بعد از نزدیکی با خوردن قرص ضدبارداری

مصرف قرص‌های ضدبارداری جدید، فراموش کردن قرص‌های پیشگیری از بارداری و یا تغییر در روش پیشگیری از بارداری میتواند منجر به خونریزی غیر منتظره شود، اما این تنها دلیل مشاهده خونریزی نیست. زمانی می توانید این عوامل را دلیل اصلی خونریزی واژن بعد از نزدیکی بدانید که از عدم وجود هر گونه عفونت واژینال مطمین باشید.

هم چنین اگر خونریزی درست پس از تغییر در روش پیشگیری از بارداری اتفاق بیفتد، می توان انتظار داشت که دلیل آن تغییر روش در پیشگیری بوده است؛ اما اگر بعد ازآن نیز خونریزی واژینال مجدد تجربه کردید حتماً باید با دکتر متخصص مشورت کنید.

سرطان دهانه رحم علت اصلی خونریزی واژن بعد از نزدیکی

گاهی دلایل بالفعل جدی برای خونریزی واژینال وجوددارد. یکی از دلایل خونریزی واژن بعد از نزدیکی میتواند بدلیل تغییرات یا اختلالات در گردن رحم و یا دهانه رحم باشد. این تغییرات ممکن است بعلت تغییرات سلولی یا رشد غیر عادی سلولی از جمله سرطان باشد. در اینگونه موارد انجام سونوگرافی جهت معاینه ظاهر رحم و آزمایشات اسمیر بسیار توصیه میشود.

خونریزی واژن بعد از نزدیکی به دلیل بارداری

حاملگی زودرس نیز میتواند منجر به خونریزی غیرقابل انتظار شود. بنابر این اگر شما متوجه هر نوع خونریزی بین دوران قاعدگی و یا در هنگام رابطه جنسی شدید یک آزمایش بارداری نیز توصیه مناسبی است. آزمایش بارداری بعلت خونریزی نامعلوم برای تشخیص بارداری زودرس و شناسایی

احتمال حاملگی خارج رحمی که نیاز به درمان فوری دارد، بسیار مهم است. شما می توانید آزمایش حاملگی را در خانه انجام دهید، اما بهتر است که اینکار را در آزمایشگاه انجام دهید تا بتوانید درصورت نیاز از اقدامات اورژانسی بهره برده و هم چنین اگر نتیجه تست بارداری منفی بود نسبت به یافتن علت خونریزی اقدام کنید.

عفونت واژینال دلیل خونریزی واژن بعد از نزدیکی

به عقیده متخصصان یکی از دلایل خونریزی واژن بعد از نزدیکی وجود انواع عفونت‌ها است؛ بنابر این با دیدن هر نوع خونریزی غیرمنتظره مراجعه به دکتر ضروری است. البته باید خاطر نشان کرد که تعداد زیادی از عفونت‌های واژینال و دستگاه ادراری توسط آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان هستند، بنابر این بهتر است با آسودگی خاطر و هرچه زودتر به متخصص مربوطه مراجعه کرد. همچنین جهت جلوگیری از ابتلا به این نوع عفونت‌ها چکاپ‌های دوره‌ای و رعایت بهداشت فردی و جنسی ضروری بنظر میرسد.

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

1. چرا رابطه جنسی دردناک است و چه کاری می توان در مورد آن انجام داد؟

شما حسش را دارید و شریکتان هم آماده است، پس برای رفتن به تخت تان برنامه می چینید. ولی وقتش که می رسد حسش میکنید –یک درد مبهم، خارش پوست یا سوزشی که هیچ دلیل مشخصی ندارد. شما مثل همیشه در حال لذت بردن از رابطه جنسی هستید ولی ناگهان دردتان می‌گیرد، ممکن است این درد برایتان گیج کننده یا نگران کننده باشد.

به گفته دکترآلیسا دویک Alyssa Dweck متخصص مامایی و مشکلات واژن در نیویورک: ” درد هنگام رابطه جنسی یکی از سوالات رایج بیماران است، ولی بیشتر اوقات، عامل این درد موقتی بوده و قابل درمان است. ” در حقیقت کنگره متخصصان زنان و زایمان ایالات امریکا اعلام کرده که 75 درصد زنان در مقاطعی از زندگی تجربه رابطه جنسی دردناک را داشته اند. با خواندن این مقاله می توانید باعللی که باعث ایجاد درد هنگام رابطه جنسی می شود آشنا شده و به راه حل رفع این مشکل دست پیدا کنید.

2. قسمت خارجی واژن «مهبل» بیش از حد تحریک شده است

علت احتمالی: محصولات مراقبت شخصی.سوزشی که در اثر مصرف بیش از حد این محصولات ایجاد می شود سوزش عشقی نیست که کسی در آرزوی آن باشد. ولی اگر سوزش و قرمزی در لب بیرونی یا فرج شما جلوی لذت بردنتان را گرفت، حساسیت بدن‌تان به محصولات مراقبت شخصی که دراین منطقه «واژن» استفاده کرده‌اید را سرزنش کنید.

– مثل صابون، شامپوی بدن، روغن ماساژ یا حتی دستمال دستشویی. به گفته دکتر دویک Dr. Dweck ” رنگ، عطر و سایر افزودنی ها دراین محصولات می تواند موجب التهاب واژن یا پوست اطراف آن شود. “

راه حل: به گفته دکتر دویک: با ترک استفاده از این محصولات ، اندام شما به سرعت التیام یافته و ظرف یکی دو روز التهابش فروکش میکند. « استفاده از کرم یا لوسیون ممکن است باعث بدتر شدن التهاب شود » سپس محصولات حاوی افزودنی های شیمیایی که برای بهداشت واژن استفاده میکنید رابا اقلام طبیعی جای گزین کنید.

3. خارش یا سوزش و وجود ترشحات

علت احتمالی: عفونت.ترشح می تواند بعلت عفونتی باشد که باعث درد شده. بخشی از مشکل: این‌که تشخیص دهید چه عفونتی جلوی زندگی جنسی شما را گرفته است.

– احتمال اول: به گفته دکتر دویک اگر ترشح سفید، غلیظ و فوق العاده خارش دار است احتمالا عفونت قارچی است، رشد بیش از حد مخمرهایی که بطور معمول در واژن تکثیر می‌شوند.

– احتمال دوم: باکتری واژینال، که طبق معمول مایل به خاکستری است، ترشحات آبکی بوده و بوی ماهی میدهند.

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

– احتمال های دیگر: ازین ها که بگذریم بیماری های مقاربتی نظیر سوزاک gonorrhea یا کلامیدیا chlamydia که اغلب هیچ نشانه ای ندارند اما میتوانند باعث ایجاد درد لگنی و ترشحات زرد مایل به سبز شوند.

راه حل: به توصیه دکتر دویک برای معاینه به پزشکتان مراجعه کنید. با این‌که در هر گوشه کناری می توانید یک کرم برای درمان عفونت قارچی پیدا کنید ولی بهتر است از راه درست وارد شده و برای دکترتان توضیحات لازم را ارائه کنید تا از درمان خود مطمئن شوید.

4. واژن «مهبل» شما بسته میماند

علت احتمالی : واژینیسموس Vaginismus ، به گفته دکتر راکوئل داردیک Raquel Dardik، استادیار زنان و زایمان در مرکز دکتری NYU Langone: اگر دخول صرفا دردناک و غیرقابل تحمل است واژنتان خودش را جمع کرده و می تواند نشانه شرایطی کمتر شناخته شده به نام واژینیسموس باشد.

مشخصه های آن دردناک بودن، انقباض غیر ارادی عضلات واژن است که علت آن هنوز ناشناخته است، هر چند ممکن است در نتیجه یک آسیب جسمی یا روحی در گذشته باشد مثل سوء استفاده جنسی. ” مثل این است که واژن شما روی پیام، وارد نشو، تنظیم شده باشد. “

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

راه حل:

از دکتر خود به صورت خاص در مورد واژینیسموس مشورت بخواهید –در غیر اینصورت ممکن است علت جمع شدن واژن رابه استرس یا اضطراب و یا شرم ربط دهد. ولی واژینیسموس واقعی است و قطعا قابل درمان. به گفته دکتر داردیک ” ما به زنان تمریناتی میدهیم که به ریلکس کردن عضلات کف لگن کمک کرده و آسان تر می‌توانند با این مشکل کنار بیایند. “

5. واژنتان مثل صحرا خشک است

علت احتمالی: استرس، دارو یا هورمون ها.خشکی واژن یکی از شایع‍‌ترین دلایلی است که زنان هنگام رابطه جنسی لذتی ندارند. عوامل زیادی سبب این مشکل میشوند. از قبیل استرس، اضطراب یا مصرف داروهایی از قبیل آنتی هیستامین ها که باعث خشک شدن غشای مخاطی می‌شوند. به گفته دکتر دویک ” خشکی واژن می تواند در نتیجه کاهش طبیعی سطح استروژن بعد از تولد فرزند، حین شیردهی یا نزدیک شدن به دوران یائسگی باشد. “

راه حل:

از لوسیون های روان کننده مبتنی بر سیلیکون برای تامین روان بودن طبیعی واژن استفاده کنید تا زمانی که استرستان از بین رفته یا سطح استروژنتان به حالت نرمال برگردد. اگر خشکی واژن بعلت نزدیک شدن به دوران یائسگی –یا یائسه شدن – بود، کاهش استروژن می تواند دائمی باشد. ولی دلیلی ندارد که خشکی واژن همیشگی بماند. می تواند با پزشکتان در مورد گزینه هایی مانند استفاده از کرم واژینال استروژنی مشورت کنید.

6. در اواسط رابطه در پهلوها احساس درد می‌کنید

علت احتمالی: کیست های تخمدان.درد تیر کشنده بسیار شدید قبل از ارگاسم می تواند نشانه کیست تخمدان باشد که شریکتان حین رابطه تصادفی به آن ضربه وارد کرده. به گفته دکتر داردیک ” وجود یک کیست پر از مایع در تخمدان غیرمعمول نیست و اگر لمس شده یا فشاری به آن وارد شود حتی از طریق واژن ممکن است درد بگیرد. “

راه حل:

اگر حین رابطه ضربه ای حس کردید حتماً با پزشکتان مشورت کنید – به خصوص اگر یائسه هستید، کیست ها می‌توانند زنگ خطر جدی باشند. اما برای زنان جوان، بعید است که داشتن کیست تخمدان نگران کننده باشد. به گفته دکتر داردیک ” اکثریت قریب به اتفاق کیست ها خوش خیم و دوره ای هستند و خود بخود از بین می‌روند. “

7. هنگام رابطه جنسی شریکتان برجستگی ای داخل بدن شما حس میکند

علت احتمالی: فیبروئید ها.کیست تخمدان تنها چیزی نیست که شریک زندگیان به صورت تصادفی به آن برخورد کند. درد شدیدی که بالاتر از واژن احساس می‌کنید ممکن است نشانه ای از فیبروئید رحمی باشد – یک توده عضلانی که در رحم رشد می‌کند. در مطالعه ای درسال 2014 در مجله دکتری جنسی عنوان شد

زنانی که فیبروئید رحمی دارند نسبت به دیگران سه برابر بیشتر رابطه جنسی دردناک را تجربه کرده اند. به گفته دکتر دویک ” فیروئید احتمالا به سمت واژن رشد میکند و هنگام رابطه جنسی آلت شریکتان به آن ضربه وارد میکند. ” سایر نشانه های فیبروئید شامل خون ریزی در اواسط چرخه قاعدگی، قاعدگی شدیدتر و احساس پری در ناحیه زیر شکم است.

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

راه حل:

گاهی اوقات فیبروئید کوچک بوده و خود بخود ناپدید می شود و اگر عوارضی نداشته باشد پزشکان ترجیح می‌دهند کاری به آنها نداشته باشند. ولی اگر در رحمتان فیبروئید ساخته شد و به زندگی جنسیتان لطمه وارد کرد در مورد عمل جراحی با حداقل عوارض برای برداشتن آن مشورت کنید.

علت احتمالی: اندومتریوز Endometriosis ، از یک درد مبهم تا یک درد جدی، درد عمومی در هر نقطه از واژن ممکن است تنها سرنخ از ابتلای شما به آندومتریوز باشد. این وضعیت زمانی رخ میدهد که بافت آندومتر « لایه داخلی رحم » به خارج رحم مهاجرت کرده ودر سایر قسمت های بدن رشد کند مثل تخمدانها یا لوله فالوپ «لوله رحم یا لوله فالوپ Fallopian tubeبخشی از دستگاه تناسلی زنانه‌ است.

این عضو دو لوله ساده‌است که در دو طرف انتهای فوقانی رحم قراردارند. انتهای این لوله از طرف تخمدان باز است.». به گفته دکتر داردیک:” این بافت مانند چسب به سایر اندام ها می چسبد ودر آن محل جای خود ثابت میکند. این عدم انعطاف پذیری می تواند باعث درد آن عضو هنگام رابطه جنسی شود. “

راه حل:

اگر دکتر تشخیص داد که مبتلا به آندومتریوز هستید، راه حل دارید: می توانید با استفاده از دارو رشد بافت را تحت بازرسی نگه دارید و درد رابه حداقل برسانید. عمل جراحی هم برای برداشتن بافت غده کمک کننده است.

9. دخول عمیق گاهی اوقات درد دیوانه کننده ای دارد

علت احتمالی: چرخش رحم.اگر تنها زمانی که شریکتان دخول عمیق دارد، درد را تجربه میکنید احتمالا رحم شما به سمت عقب چرخیده. به گفته دکتر دویک ” رحم بطور معمول به صورت مستقیم ودر تراز با بقیه بدن در وسط قرار دارد، ولی بعضی از زنان به صورت طبیعی با چرخش آن به سمت عقب لگن بدنیا می‌آیند که رابطه جنسی باعث حرکت بیشتر ودر نتیجه ایجاد درد می شود. این حالت عجیب در بدن روی سلامتی یا بارداری تاثیری ندارد. “

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

راه حل:

برای پیشگیری از هر گونه ضربه از دخول عمیق بپرهیزید یا این‌که زن در بالا قرار بگیرد تا بتواند عمق دخول را نظارت کند.

10. عود درد لگن

علت احتمالی: زایمان.پرینه perineum منطقه ای بین فرج و مقعد است. گاهی اوقات پزشکان این محل حساس و پر از عصب را موقع زایمان برای پیشگیری از پاره شدن، برش میزنند، به این جراحی اپیزوتومی episiotomy گفته می شود. به گفته دکتر دویک: اغلب زنانی که تحت جراحی اپیزوتومی قرار گرفته اند به خوبی زخمشان التیام پیدا میکند ولی بعضی افراد همان‌ گونه دراین ناحیه احساس درد دارند حتی پس از این‌که متخصص زنان و زایمان به آنها مجوز داشتن رابطه جنسی را میدهد.

راه حل:

به دکتر خود مراجعه نمایید . احتمال این‌که بشما پیشنهاد جراحی ترمیم اپی زیاتومی episiotomy بدهد زیاد است.

11. در تمام سطح واژن احساس سائیدگی می کنید

علت احتمالی: رابطه جنسی بیش از حد.می‌دانید که زیاده روی در رابطه جنسی منجر به سائیدگی دیواره واژن خواهد شد؟ این همه ی سایش خارجی و داخلی را در واژن درنظر بگیرید که باعث ایجاد نشانه هایی از جراحت در آن می شود. که می تواند نشانه زیاده روی دریک چیز خوب باشد. به گفته دکتر دویک ” داشتن رابطه جنسی شدید و زیاد دریک دوره کوتاه مدت می تواند احساس خشکی و سائیدگی در شما ایجاد کند. “

راه حل:

سائیدگی ها رابا خشک نگه داشتن اطراف و پوشیدن لباسهای گشاد، آزاد بگذارید. در عرض یک روز یا کمی بیشتر همه ی چیز به روال عادی برخواهد گشت.

درد در هنگام مقاربت یکی از موارد «اختلال در عملکرد جنسی» به حساب می‌آید. بهتر است ابتدا یک عملکرد جنسی طبیعی را تعریف کنیم. عملکرد جنسی طبیعی شامل ذهن «تفکر و احساس» و بدن «شامل اعصاب، جریان خون و سیستم غدد درون ریز» می‌باشد و به پاسخ جنسی می انجامد. پاسخ جنسی شامل تمایل ، تحریک ، ارگاسم و استراحت می شود:

تمایل خواست فرد برای انجام فعالیت جنسی است. تمایل ممکن است با تفکر و خیال، حرف زدن ، صدا درآوردن ، بوئیدن یا لمس کردن به وجود آید. تحریک به تهییج جنسی گفته می شود. این مرحله باعث افزایش جریان خون در اندام تناسلی خواهد شد. در زنان ، تحریک به بزرگ شدن کلیتوریس، تراکم خون در دیواره واژن و افزایش ترشحات واژن منجر خواهد شد.

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

ارگاسم به قله یا حداکثر تهییج جنسی اطلاق می شود . در زنان، ارگاسم به انقباض ریتمیک عضلات دربرگیرنده واژن می انجامد. همچنین عضلات تمام بدن و نیز لگن منقبض می‌شوند. استراحت مرحله ای که به دنبال ارگاسم وجوددارد ودر آن فرد احساس خوشبختی و آرامش کرده و عضلات ریلکس خواهند شد. اکثر زنان میتوانند پس از یک ارگاسم به تحریکهای بعدی هم پاسخ داده و به ارگاسم برسند.

عملکرد جنسی تحت تاثیر عوامل فیزیکی و روانی قرار دارد. این عملکرد تحت تاثیر فرهنگ، احساسات، سن، تجربه های جنسی قبلی، استفاده از داروها و یا وجود اختلالات دیگر نیز می باشد. اختلال عملکرد جنسی می تواند وجود درد هنگام نزدیکی یا اختلال در هر یک از مراحل تمایل، تحریک یا ارگاسم باشد. حدود 30 تا 50% زنان در دوره ای از زندگی جنسی این اختلال را تجربه می کنند.

به درد هنگام نزدیکی Dyspareunia «دیس پارونی» گفته می شود . درد دیس پارونی ممکن است سطحی بوده ودر ناحیه اندامهای جنسی «ولو یا ورودی واژن» احساس شود و یا عمیق بوده ودر اثر فشار بر اندامهای داخلی به وجود آید . درد ممکن است سوزشی، تیز یا کرامپی باشد.

دردهای سطحی هنگام نزدیکی علل مختلفی دارند . هنگامیکه زنان برای نخستین بار نزدیکی می کنند، لایه نازکی که ورودی واژن را پوشانده «پرده بکارت» هنوز وجوددارد و ممکن است بر اثر عبور آلت مرد پاره شده و درد و مقداری خون ریزی ایجاد کند. هنگامیکه واژن به اندازه کافی لیز و لزج نشده باشد، نزدیکی ممکن است

دردناک باشد «لزج سازی ناکافی طبق معمول در نتیجه عدم آماده سازی زن «حذف مراحل تمایل و تحریک» یا بدلیل کاهش استروژن مثلاً پس از یائسگی می باشد». التهاب یا عفونت در دستگاه تناسلی «مثلاً در ولو، واژن یا غدد بارتولین» یا عفونت ادراری می تواند نزدیکی را دردناک کند. سایر علل عبارتند از: جراحت ناحیه تناسلی مثلاً استفاده نامناسب از دیافراگم یا کلاهک سرویکس ، واکنش آلرژیک به فومهای ضد بارداری یا ژل ها و لاتکس کاندومها،

وجود یک نقص مادرزادی «مثل پرده بکارت ضخیم یا اختلال در دیواره واژن» و انقباض ناخواسته عضلات واژن «واژینیسموس». نزدیکی در زنانی که بتازگی اعمال جراحی در محدوده اندام تناسلی داشته اند نیز با درد همراه است . استفاده از آنتی هیستامینها بطور موقت واژن را خشک کرده و باعث درد در هنگام نزدیکی می شود .

هنگام شیردهی نیز بدلیل کاهش استروژن واژن خشک تر می شود.در زنان با افزایش سن، لایه پوشاننده واژن بدلیل کاهش استروژن نازک شده و خشک تر می شود ودر نتیجه نزدیکی را دردناک میکند؛ به این حالت واژینیت آتروفیک گفته می شود .

احساس درد عمیق پس از نزدیکی ممکن است بدلیل عفونت سرویکس «گردن رحم»، رحم یا لوله های فالوپ باشد. سایر علل عبارتند از آندومتریوز، بیماریهای التهاب لگن، تومورهای لگنی یا باندهای چسبندگی که پس از عفونت یا جراحی به وجود می‌آید. لیگامانها، عضلات و سایر بافتهایی که رحم را در جای خود نگه می دارند ممکن است ضعیف شده و باعث حرکت رحم به سمت واژن شود؛ چنین تغییر وضعیتهایی ممکن است به درد پس از نزدیکی منجر شود.

عوامل روانی می توان باعث هردو نوع درد سطحی و عمیق شوند. مثلاً عصبانیت یا عدم پذیرش شریک جنسی، ترس از رابطه نامشروع یا حاملگی، تصویر ذهنی منفی از رابطه جنسی یا خاطرات ناراحت کننده جنسی «تجاوز جنسی در گذشته» می‌توانند دلیلی برای نزدیکی دردناک باشند. با این حال تشخیص عوامل روانی کمی مشکل می‌باشد.

تشخیص بر اساس علایم صورت میگیرد: چه زمان و کجا درد آغاز می شود و از چه زمانی نزدیکی دردناک شده است. برای این منظور می بایست هنگام مراجعه به دکتر تاریخچه دکتری و جنسی را شرح داد و به دنبال آن دکتر معاینه لگنی را انجام خواهد داد.

تا حل مشکل می بایست از نزدیکی اجتناب نمود ولی روابطی که شامل دخول به واژن نمیشوند را می توان ادامه داد. برای کاهش دردهای سطحی می تواند از پمادهای بی حس کننده استفاده نمود و کلا استفاده از مواد لزج کننده «لوبریکان» مفید می‌باشد. لوبریکانها با اساس آبی بهتر از لوبریکانهای روغنی هستند

چون انواع روغنی باعث خشکی واژن شده و می‌توانند به لاتکس ابزار پیشگیری از بارداری مثل کاندوم یا دیافراگم آسیب برسانند . انجام کارهایی که باعث تحریک می شود قبل از انجام دخول، لزج سازی واژن را التیام می بخشد. دردهای عمقی را نیز می تواند با تغییر وضعیت نزدیکی التیام بخشید مثلاً وضعیتهایی که زن بر مقدار دخول بازرسی داشته باشد و یا دخول با عمق کمتر مفید خواهد بود.

درمان در سایر علل تخصصی بستگی بعلت آن دارد. اگر علت نازکی و خشکی واژن مثلاً پس از یائسگی باشد، استفاده از پمادهای استروژنی یا استفاده خوراکی آن کمک کننده است. عفونتها و التهاب ها با استفاده از آنتی بیوتیکها، داروهای ضد قارچ و سایر داروهای مناسب درمان میشوند . جراحی برای برداشتن کیستها و آبسه ها ، بازکردن پرده بکارت ضخیم یا ترمیم اختلالات آناتومیک بکار میرود .

علت درد واژن دختر هنگام دخول چیست؟ | دلیل درد واژن خانم ها هنگام رابطه جنسی چیست

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیوگرافی فریبا کوثری