شادمهری: قصد نوشتن کتاب نداشتم/ خاطراتی را نقل کردم که جنبه فرهنگی دارد


نویسنده کتاب «خاطرات سفیر» گفت: قصد نوشتن کتاب نداشتم بلکه فقط خاطراتم را می نوشتم اما همسرم آن را تبدیل به کتاب کرد.

شادمهری: قصد نوشتن کتاب نداشتم/ خاطراتی را نقل کردم که جنبه فرهنگی داردبه گزارش فانوس، کتاب «خاطرات سفیر» اثر نیلوفر شادمهری در انتشارات سوره مهر منتشر شد این کتاب در مدتی که از انتشارش می گذرد به چاپ بیستم رسیده است. چاپ نوزدهم و بیستم این کتاب دیروز در نمایشگاه کتاب رونمایی شد که به این بهانه با نیلوفر شادمهری نویسنده کتاب گفتگو کردیم.

چرا خاطرات سفیر را منتشر کردید؟
خاطرات سفیر، خاطراتی بود که بعدا به کتاب تبدیل شد. قرار نبود کتاب بنویسم.

من به طور کلی آدمی بودم که خاطرات روزانه ام را می نوشتم. حجم زیادی از خاطرات را نوشته بودم و همسرم برای من وبلاگی درست کرد و به من گفت روی وبلاگم بگذارم که من ده الی دوازده یادداشتم را در وبلاگ گذاشتم تا اینکه حجم خاطراتم در وبلاگ زیاد شد بعد از آن بچه دار شدیم و پس از آن به ایران آمدیم.

همسرم در سال 92 خاطراتم را از من گرفت که به او دادم پس از مدتی دوباره حجم دیگری از خاطراتم را گرفت به انتشارات سوره مهر سپرد و کتاب در سال 96 منتشر شد. من قصد نداشتم کتاب بنویسم فقط خاطرات روزانه ام را می نوشتم.

نوشتن خاطرات روزانه انگیزه می خواهد انگیزه شما چه بود؟
انگیزه من علاقه ای بود که به نوشتن داشتم. من تعداد زیادی شعر دارم که برای خودم جمع می کردم خاطراتم را هم می نوشتم و برای خودم جمع می کردم. از دوران دانشجویی و زمانی که مدرسه بودم خیلی جدی کار نوشتن را انجام می دادم. به شکل تفریحی هنوز هم این کار را انجام می دهم وقتی فرزندم متولد شد خاطرات او را هم می نوشتم.

نوشتن را دوست داشتم، این کار برای کسانی که تفریحشان ادبیات است بسیار ارزش دارد من خیلی دلم می خواست خاطرات کودکی مادرم را بدانم خیلی با او حرف می زدم و می گفتم در زمان انقلاب چه کار می کردید این کار را چطور انجام می دادید. فکر می کنم برای دختر من هم بسیار جذاب است خاطراتش را از دوران کودکی اش بخواند و بداند در آن سن چه کارهایی انجام داده است.

آیا در نظر نداشتید مسائل اعتقادی را که در کشوری دیگر با آن روبرو بودید برای دیگران به اشتراک بگذارید؟
حجم زیادی از وقایع بوده که تمام آنها از نظر من ارزش نداشت تا در کتاب خاطرات سفیر نقل کنم. مسائلی را نقل کردم که هر روز با آن مواجه بودم اما برخی مسائل برای من خاص بود. شما هم از زندگیتان خاطرات زیادی دارید اما وقتی بگویند خاطره ای تعریف کن یکی یا دو تا از خاطراتی را که برایتان ارزش دارد تعریف می کنید. طبیعتا از میان آن همه خاطراتی را در کتابم آوردم که ارزش تعریف کردن دارد و از بین آن همه خاطراتی را نقل می کنم که جنبه فرهنگی دارد.

درجلد دوم کتاب خاطرات سفیر هم قرار است مانند جلد اول آن عمل کنید؟
جلد دوم کتاب خاطرات سفیر درباره سال دومی است که در فرانسه بودم. از میان حجم خاطرات، بخشی از آن ها را انتخاب می کنم و در کتاب می آورم. به طور طبیعی خواننده می خواهد بداند نتیجه اتفاقی که در جلد اول کتاب افتاده چیست؟ در جلد دوم نتیجه را می گویم اگر نتیجه ای نداشته است می گویم به چه دلیل نتیجه ای نداشته است اکثر اتفاقاتی که در جلد اول خاطرات سفیر آمده است نتیجه ای نداشته است.

ایا تا کنون کتاب شما در تصمیم افرادی که می خواهند در خارج از کشور زندگی کنند تاثیری داشته است؟
در ایمیل ها و کامنت هایی که برایم ارسال شده می گفتند در تصمیم گیری آن ها تاثیر داشته است. من فقط خاطراتم را می نوشتم و قصد نوشتن کتاب نداشتم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید