مضرات چای سیاه: 5 جدی ترین عوارض چای سیاه برای سلامتی


مضرات چای سیاه: 5 جدی ترین عوارض چای سیاه برای سلامتی

قبل از اینکه درباره مضرات چای سیاه بگوییم باید از عشقی که چای سیاه به ما می‌دهد سخن بگوییم. وقتی به خستگی در کردن و کسب انرژی فکر کنید، بی‌درنگ کلمه‌ی «چای» به ذهن‌تان خطور خواهد کرد. بعد از آب، احتمالا چای دومین نوشیدنی محبوب جهان است. امروزه، انواع مختلف چای در بازار موجود است – دانه‌ای، برگی، چای لیمو، چای سیاه، چای قالبی و حتی چای کیسه‌ای....

قبل از اینکه درباره مضرات چای سیاه بگوییم باید از عشقی که چای سیاه به ما می‌دهد سخن بگوییم. وقتی به خستگی در کردن و کسب انرژی فکر کنید، بی‌درنگ کلمه‌ی «چای» به ذهن‌تان خطور خواهد کرد. بعد از آب، احتمالا چای دومین نوشیدنی محبوب جهان است. امروزه، انواع مختلف چای در بازار موجود است – دانه‌ای، برگی، چای لیمو، چای سیاه، چای قالبی و حتی چای کیسه‌ای. چای سیاه شامل انواع مختلفی از مواد تشکیل دهنده‌ است ازجمله: کافئین، فلوراید، گلوکورونیک و اسید لاکتیک، منگنز، پتاسیم، تانن، پورین، زانتین، و اسید گالیک. وقتی برای اولین بار چای سیاه در ۱۸۲۷ وارد بازار شد، ماده جدیدی به حساب می‌آمد و مردم نام آن را تئین (کافئین) گذاشتند. اثرات آن کاملا شبیه قهوه و حاوی همان ترکیب های موجود در قهوه بود؛ از آن زمان به بعد، اما از کلمه تئین دیگر استفاده نشد.

مضرات چای سیاه: 5 جدی ترین عوارض چای سیاه برای سلامتی

برای کسانی که نیاز دارند شب تا دیر وقت بیدار بمانند، یک فنجان چای سیاه گزینه‌ی خوب و مناسبی است. چای زمان واکنش را تسریع و هوشیاری یا تمرکز کلی شما را تقویت می‌کند. این افزایش در سطح هوشیاری پیامد مستقیم تحریک سیستم‌های تنفسی و قلبی بدن است؛ چای جریان اکسیژن را در بدن افزایش می‌دهد. چای همچنین در کاهش اضافه وزن تاثیر دارد. با کنترل اشتهای معمول‌، مانع از تمایل شما به بیشتر خوردن در طول روز خواهد شد. به علاوه، راهی بی‌نظیر برای جلوگیری از ابتلا به سرطان است. با همه‌ی این اوصاف، مصرف بیش از حد چای سیاه به عوارض و مضرات فراوانی منجر می‌شود.

متخصصان تغذیه همواره در مورد مصرف بیش از حد کافئین هشدار می‌دهند چون می‌تواند عوارض جانبی نامطلوبی مانند بیخوابی، مشکلات تنفسی و تپش قلب را به دنبال داشته باشد. در اینجا به برخی از عوارض جانبی و مضرات چای سیاه اشاره می‌کنیم.

۱. اسهال

کافئین ماده‌ی تشکیل‌ دهنده‌ی اصلی چای سیاه است؛ در نتیجه، اگر هر روز از آن استفاده کنید، می‌تواند به اسهال منجر شود. دلیل نهفته در پس آن این است که کافئین سیستم گوارشی‌تان را تحریک می‌کند. بنابراین، اگر بیش از حد از این چای بنوشید، می‌تواند تاثیر منفی بر سلامتی شما داشته باشد. به علاوه، بر سیستم عصب مرکزی شما اثر مستقیم می‌گذارد و باعث می‌شود به خاطر هر اتفاق کم اهمیتی عصبانی شوید. مصرف چای سیاه با دوز بالا می‌تواند به مشکلات گوارشی، بیخوابی، رگ‌های واریسی و تپش قلب منجر شود. به طور خلاصه، سیستم عصبی شما را تحریک می‌کند.

مضرات چای سیاه ۲: یبوست

خب، انتظار رخداد این مورد نمی‌رود اما متاسفانه اتفاق می‌افتد. دلیل آن این است که چای سیاه حاوی تانن است. وجود این ماده به بدن شما کمک می‌کند رسوبات را ذخیره کند و همچنین فایده‌های دیگری نیز برای سلامتی‌تان دارد. با وجود این، مصرف بیش از حد چای سیاه می‌تواند باعث یبوست شود. چون بدن‌تان شروع به ذخیره‌ی مقدار زیادی از مواد زائد می‌کند.

۳. ناراحتی معده

همان طور که پیشتر گفته شد، چای سیاه حاوی کافئین است؛ بنابراین، زمانی که این ماده به معده‌ی شما برسد، باعث می‌شود معده‌تان مواد اسیدی مختلفی تولید کند که جذب آن‌ها برای بدن‌تان آسان نیست. در نتیجه، معده‌ی شما کم کم احساس ناراحتی و درد پیدا خواهد کرد. به علاوه، اگر بیماری هستید که از زخم یا سرطان معده رنج می‌برید، مصرف چای برای شما از موارد صد در صد ممنوعه است.

۴. بیماری‌های قلبی عروقی

مصرف چای سیاه باید برای بیمارانی که تازه از حملات قلبی یا اختلالات قلبی عروقی حاد- که رایج‌ترین آن‌ها تاکی‌کاردی حمله‌ای یا آسم قلبی هستند- بهبود پیدا کرده‌اند به شدت محدود شود. کافئین برای سیستم قلبی شما خوب نیست و مصرف آن به شدت نهی می‌شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود علت ورم معده و زحم معده به خاطر افزایش وضعیت اسیدی معده باشد.

۵. سایر خطرات برای سلامتی

طبق گفته‌ی متخصصان حوزه‌ی سلامت، زنان باردار نباید در روز بیش از دو فنجان چای سیاه بنوشند. چون چای سیاه مملو از کافئین است، خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. این میزان کافئین بالا می‌تواند بر کسانی که اختلالات قلبی عروقی، آب سیاه، فشار خون بالا و اخلالات اضطرابی دارند نیز اثر منفی بگذارد. چای سیاه، در مقایسه با انواع دیگر چای، سرشار از کافئین است که احتمالا این امر به خاطر نحوه‌ی فراوری و تهیه کردن آن است.

این‌ها فایده‌ها و مضرات چای سیاه هستند. امیدوارم این مقاله برای شما مفید و آموزنده بوده باشد. پس لطفا، بار دیگر که هوس نوشیدن چای سیاه کردید، جنبه‌ها‌ی بد مصرف چای سیاه را نیز در خاطر داشته باشید. با وجود این مصرف محدود و به اندازه‌ی چای سیاه می‌تواند فایده‌های فراوانی برای سلامتی شما به همراه داشته باشد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: stylecraze

مضرات چای سیاه: ۵ جدی ترین عوارض چای سیاه برای سلامتی

خواص بادام : ۴۲ فایده اثبات شده بادام برای سلامتی، پوست و مو
خواص آناناس :۲۷ فایده حیرت‌انگیز آناناس برای پوست، مو و سلامتی
۱۴ موثرترین درمان خانگی سرطان پوست ملانوما
خواص کافور: ۳۸ خاصیت کافور برای سلامتی، پوست و مو+مضرات
مضرات هندوانه: ۱۰ مهمترین عوارض جانبی هندوانه برای سلامتی
مضرات قارچ: ۱۰ عارضه جانبی خطرناک قارچ برای سلامتی
خواص گل گاوزبان: ۲۲ فایده‌ گل گاوزبان برای سلامتی+مضرات گل گاوزبان
۱۸ مهمترین خواص جینسینگ برای پوست، مو و سلامتی
۶۷ دختر شایسته جهان از سال ۱۹۵۱ تا ۲۰۱۷
فواید طناب زدن: ۱۴ فایده شگفت انگیز طناب زدن برای سلامتی
خواص تره فرنگی: ۱۷ فایده شگفت‌انگیز تره فرنگی برای پوست، مو و سلامتی
خواص چای ترش: ۲۱ فایده شگفت انگیز چای ترش + مضرات آن

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل