شمار مبتلایان به سالک در اردستان تک رقمی شد


شمار مبتلایان به سالک در اردستان تک رقمی شد

کاشان- ایرنا- رئیس مرکز بهداشت اردستان با اشاره به برنامه 6 ساله مبارزه با بیماری سالک گفت: تعداد مبتلایان به این بیماری در شهرستان سال 1396 تک رقمی شده و به 6 مورد در بازه زمانی 10 ساله رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر حسن ذبیحی روز دوشنبه در حاشیه آغاز طرح مبارزه با بیماری سالک در اردستان گفت: سال 1396 تعداد ثبت شده ابتلا به بیماری سالک 6 مورد شد که این آمار سال پیش از آغاز عملیات جونده کشی (1386) 452 مورد بود.
وی افزود: ابتلا به سالک در شمال اردستان به دلیل وضعیت آب و هوا و نوع جنس خاک بیشتر مشاهده می شود و از این رو برنامه 6 ساله ای با هدف از بین بردن مخزن بیماری و در نهایت کاهش موارد ابتلا با تحت پوشش قرار دادن مساحتی نزدیک به هفت هزار هکتار از سال 1387 تا 1392 در این شهرستان انجام شد.
رئیس مرکز بهداشت شهرستان اردستان بیان کرد: پنج نوبت عملیات مبارزه با جوندگان به صورت لانه کوبی و طعمه گذاری در کانون های اصلی انتقال بیماری به صورت سالانه انجام می شود و امسال نیز با وسعتی نزدیک به چهار هزار و 800 هکتار شهر اردستان، زواره، مهاباد و روستاهای امیران، کچورستاق، تلک آباد، موغار، رحمت آباد حیدرآباد، حسن آباد و خوش آباد تحت پوشش قرار می گیرد.
او اردستان را یکی از کانون های انتقال بیماری در استان اصفهان برشمرد و عنوان کرد: همزمان با اجرای عملیات محیطی، برگزاری همایش های آموزش عمومی به کار گیری روش های حفاظت فردی، جلسه های توجیهی دانش آموزان و تبلیغات محیطی در مناطق آلوده از جمله اقدام ها در راستای پیشگیری از شیوع این بیماری می باشد.
ذبیحی اضافه کرد: راه اندازی و تجهیز مرکزهای درمان سالک شهرهای اردستان، زواره و مهاباد در مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش جهت تشخیص و درمان بیماران نیز به صورت رایگان انجام شده تا دیگر نیازی به مراجعه به سایر نقاط نباشد.
به گزارش ایرنا، سالک یا لیشمانیوز پوستی با گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود و عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است.
پس از چند هفته تا چند ماه محل گزش متورم شده و به زخمی از چند میلیمتر تا چند سانتیمتر تبدیل می شود.
این بیماری بسته محل زندگی فرد ممکن است گونه سالک خشک یا مرطوب باشد که در نهایت بین 6 ماه تا یک سال بهبود یافته اما آثار پوستی بر روی بدن برجا می گذارد.
اردستان با جمعیت افزون بر 42 هزار نفر در فاصله 118 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع است.
7431/8123

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرورت نظارت بیشتر بر واردات آیفون