چگونه آمار سزارین در ایران کاهش یافت؟


چگونه آمار سزارین در ایران کاهش یافت؟

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهند که جمعیت نخست زا‌هایی که سزارین می‌کنند، رو به کاهش است؛ این درحالی است که اگر جلوی رشد چشمگیر زایمان سزارین در کشور گرفته نمی‌شد، روند سزارین افزایش می‌یافت.

خبرگزاری تسنیم: مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی گفت: آمار‌ها نشان می‌دهند که جمعیت نخست زا‌هایی که سزارین می‌کنند، رو به کاهش است؛ این درحالی است که اگر جلوی رشد چشمگیر زایمان سزارین در کشور گرفته نمی‌شد، روند سزارین افزایش می‌یافت.

دکتر شهلا خسروی -مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی، إظهار کرد: سزارین مانند هر عمل جراحی دیگر پیامد‌هایی از جمله خونریزی، بیهوشی بعد از عمل، پیامد‌های منفی برای زایمان‌های بعدی و دیگر پیامد‌ها را دارد. از سوی دیگر مادرانی که سزارین می‌شوند، فرصت طلایی ارتباط با نوزاد خود را به دلیل اثرات بیهوشی بعد از عمل از دست می‌دهد و همین امر آثار منفی روی شیردهی نوزاد و نیز رشد و تکامل وی در مراحل بعدی دارد.
با اجرای طرح تحول سلامت، آمار سزارین در ایران کاهش یافت


وی با اشاره به اجرای طرح تحول سلامت در حوزه سلامت مادران و نوزادان، اظهار کرد: از زمان اجرای این طرح، از سال ۹۳ به بعد، شیب تند سزارین در کشور کنترل شد؛ به طوریکه آمار سزارین در ۴ سال گذشته کاهش یافته است. آمار‌ها نشان میدهند که جمعیت نخست زا‌هایی که سزارین میکنند، رو به کاهش است؛ این درحالی است که اگر جلوی رشد چشمگیر زایمان سزارین در کشور گرفته نمی‌شد، روند سزارین افزایش می‌یافت؛ اما با اقدامات ۴ سال گذشته این روند شکسته شد.

خسروی با اشاره به اینکه با اجرای طرح تحول سلامت، آمار سزارین در کشور کاهش یافت، در بخش دیگری از سخنانش، با بیان اقدامات صورت گرفته در حوزه مامایی، تصریح کرد: بخشی از این اقدامات شامل ایجاد زیرساخت‌هایی مانند تجهیز بیمارستان‌ها و ایجاد فضایی خوشایند برای زایمان طبیعی، رایگان شدن زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی و توانمند کردن افراد ارائه دهنده خدمت بود.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی با بیان اینکه آماده و توانمند کردن مادران برای زایمان بسیار مهم است، عنوان کرد: کلاس‌های آمادگی برای زایمان از هفته بیستم بارداری در مراکز بهداشت و درمانی و نیز در بیمارستان‌های دولتی ارائه می‌شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد با کمک رسانه‌ها، شاهد استقبال بیشتر مادران از کلاس‌های آمادگی زایمان فیزیولوژیک باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو