فرمول یک ایران – لوییس همیلتون موفق شد تا در روز بدشانسی سباستین فتل و والتری بوتاس، پیروز گرندپری آذربایجان شود. در ردههای دوم و سوم نیز کیمی رایکونن و سرجیو پرز قرار گرفتند.
خلاصه اتفاقات مسابقه گرندپری باکو؛
16:39 آبوهوای شهر باکو برای مسابقه امروز نسبتا سرد میباشد.
16:40 دور گرم کردن لاستیکها آغاز میشود. اغلب رانندهها از لاستیکهای سوپرسافت استفاده میکنند، البته کیمی رایکونن، رانندههای تیم فورسایندیا، رنو و گسلی از التراسافت و هارتلی و گروژان نیز از لاستیکهای سافت بهره میبرند.
16:43 مسابقه باکو رسم آغاز میشود.
16:43 فتل توانست برتری خود را حفظ نماید و همچنان در صدر باشد.
16:44 استبان آکون به دنبال تصادفی با کیمی رایکونن، به درون دیوار کناره پیست رفت و بلافاصله، ماشین ایمنی به پیست آمد.
16:45 سرگی سیتروکین نیز از مسابقه خارج میشود. رایکونن نیز به پیت بازمیگردد.
16:46 آلونسو نیز که از پنچری در لاستیک جلوی راست خود رنج میبرد، به آرامی در حال حرکت است.
16:47 ظاهرا وضعیت ماشین رایکونن خوب است. او باله جلویی خود را تعویض میکند و لاستیکهای خود را به سافت تغییر میدهد.
16:48 ده نفر برتر پشت ماشین ایمنی: وتل، همیلتون، بوتاس، ریکاردو، ورشتپن، رایکونن، ساینز، استرول، پرز و هاکنبرگ.
16:49 آلونسو نیز با لاستیکها و باله جلویی تازه به مسابقه بازمیگردد.
16:50 پرز نیز برای رفع آسیب رسیده به ماشین خود به پیت میآید.
16:57 سرانجام پس از بیرون رفتن ماشین ایمنی، مسابقه از سر گرفته میشود.
16:58 ورشتپن که در پیچ شماره یک قصد سبقت از هم تیمیاش را داشت، در پیچ شماره دو سبقت خود را کامل کرد تا در جایگاه چهارم قرار بگیرد.
16:59 در حالی که رانندههای ردبول در حال کشمکش میباشند، ساینز به طور موقت توانست از آنها عبور کند.
17:00 رایکونن در حال پیشرفت است و با عبور از وندورن، به رده 11 میرسد.
17:03 سرانجام پس از چندین تلاش ناموفق، ساینز به لطف دی آر اس موفق شد تا در پیچ شماره یک از ورشتپن عبور کند.
17:04 ریکاردو که در پشت ساینز و ورشتپن قرار داشت، در پیچ شماره یک اشتباه کرد و هالکنبرگ با استفاده از این فرصت، سبقت خود از ریکاردو را در پیچ شماره دو تکمیل نمود.
17:05 ظاهرا باتری ماشین مکس ورشتپن به طور کامل شارژ نمیشود.
17:06 هالکنبرگ نیز موفق شد تا از ورشتپن عبور کند.
17:07 لوییس همیلتون در حال کاهش فاصله خود با فتل است و در حال حاضر 2.3 ثانیه با او فاصله دارد.
17:07 ریکاردو قصد عبور از ورشتپن را دارد اما نمیتواند. آنها از سوی رانندههای پشت سر خود تحت فشار قرار دارند.
17:08 هالکنبرگ از مسابقه خارج میشود. در پیچ شماره 4، او کنترل عقب ماشین خود را از دست میدهد و به دیوار برخورد میکند.
17:10 فاصله همیلتون و فتل به 3.4 ثانیه رسیده است.
17:14 رایکونن با عبور از استرول، به رده هشتم میآید. رایکونن از لکرک نیز عبور میکند و با رفتن ساینز به پیت، حالا او در جایگاه ششم قرار دارد.
17:17 فاصله همیلتون و فتل به 4.4 ثانیه افزایش داشته است.
17:21 لاستیکهای اریکسون قفل میکنند و او که در جایگاه 14 قرار داشت، دو رده از دست داد.
17:24 ده ثانیه پنالتی به مارکوس اریکسون برای برخوردش با مگنوسن در دور آغازین مسابقه داده میشود.
17:26 همیلتون که دورهای سریع پیاپیای به ثبت رسانده، در حال کاهش فاصله خود با فتل میباشد. لاستیکهای او در پیچ شماره یک قفل میکنند. به همیلتون گفته میشود که لاستیکهای او آسیب دیده و باید به پیت بیاید.
17:28 بلافاصله همیلتون به پیت میرود. او لاستیکهای خود را به سافت تغییر میدهد.
17:32 در حال حاضر فاصله میان بوتاس و فتل حدود 12 ثانیه میباشد.
17:33 پرز برای زودتر عبور کردن قبل از شروع دوباره مسابقه بعد از ماشین ایمنی، 5 ثانیه پنالتی دریافت کرد.
17:36 ریکاردو پس از سبقت از ورشتپن، بلافاصله جایگاه خود را به هم تیمیاش از دست داد.
17:38 ظاهرا همیلتون قصد دارد تا با همین لاستیکهای سافت خود تا پایان مسابقه برود.
17:39 آلونسو پس از قفل کردن لاستیکهایش، یک پله سقوط کرد.
17:42 فتل به پیت میآید و لاستیکهای سافت را برمیگزیند. او در جایگاه دوم و پشت سر والتری بوتاس به مسابقه برمیگردد.
17:46 رانندههای تیم ردبول هیجان زیادی به این مسابقه آوردند و این در حالی است که تاکنون هیچ کدام آنها به پیت نرفتهاند.
17:50 دنیل ریکاردو در پیچ شماره یک از ورشتپن عبور میکند. با اینکه لاستیکهای او قفل کرد اما او موفق شد تا از برخورد با دیوار جلوگیری و سبقت خود را تکمیل کند.
17:53 در حالی که بوتاس تاکنون به پیت نرفته اما همچنان در حال ثبت زمانهای سریع است.
17:55 ریکاردو اولین راننده ردبول میباشد که به پیت میآید و برای دورهای نهایی، لاستیکهای التراسافت را انتخاب میکند.
17:57 ورشتپن نیز به پیت میآید و لاستیکهای خود را به التراسافت تغییر میدهد. او جلوتر از ریکاردو به مسابقه میپیوندد.
17:59 و سرانجام، این کشمکش میان رانندههای ردبول به برخورد ختم شد.
18:00 ریکاردو قبل از پیچ شماره یک با مکس ورشتپن برخورد کرد. این پایان کار برای این دو راننده ردبول است. ماشین ایمنی به پیست میآید.
18:01 بوتاس از فرصت استفاده میکند و به پیت میآید. فتل نیز به دنبال او به پیت میرود. همیلتون نیز همین رویه را پیش میگیرد. رایکونن نیز به آنها میپیوندد.
18:02 در حال حاضر، بوتاس در صدر قرار دارد و به دنبال او، فتل و همیلتون میباشند.
18:05 ترتیب فعلی ده راننده برتر: بوتاس، فتل، همیلتون، رایکونن، پرز، گروژان، ساینز، لکرک، استرول و آلونسو.
18:06 اکثر رانندهها در حال حاضر از لاستیکهای التراسافت استفاده میکنند.
18:08 رومن گروژان که در رده ششم در حال گرم کردن لاستیکهای خود در حین ماشین ایمنی بود، به دیوار برخورد کرد.
18:15 تنها 5 دور به پایان مسابقه مانده و هنوز ماشین ایمنی داخل پیست است. اگر ماشین ایمنی زودتر از پیست خارج نشود، احتمال اینکه تا پایان مسابقه دی آر اس فعال نشود، زیاد است.
18:20 مسابقه دوباره از سر گرفته میشود.
18:21 فتل برای سبقت از بوتاس سبقت خیز برمیدارد اما لاستیکهایش قفل میکند و به رده چهارم سقوط میکند.
18:22 به لطف لاستیکهای آسیب دیده فتل، پرز موفق شد تا از او عبور کند.
18:23 لاستیک سمت عقب راست ماشین بوتاس پنچر شده و همیلتون موفق میشود تا به رده اول صعود کند.
18:25 فتل به دنبال پس گرفتن جایگاه خود از پرز میباشد.
18:27 و پایان. همیلتون به طرز غیرمنتظرهای برنده مسابقه گرندپری باکو شد. در جایگاه دوم و سوم نیز کیمی رایکونن و سرجیو پرز قرار میگیرند.
18:30 ردههای نهایی رانندهها نیز بدین ترتیب میباشد: همیلتون، رایکونن، پرز، فتل، ساینز، لکرک، آلونسو، استرول، وندورن، هارتلی، اریکسون، گسلی و مگنوسن. رانندههای حذف شده نیز: بوتاس، گروژان، ریکاردو، هالکنبرگ، آکون و سیروتکین هستند.
جدول نهایی: